[Preview] Geschreven door Benjamin op 2014-02-04 20:06:28

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Na het succes van Donkey Kong Country Returns voor de Wii, gemaakt door Retro Studios, kreeg deze zelfde studio van Nintendo de opdracht om een vervolg te maken voor Nintendo’s nieuwste spelcomputer. De game ligt over enkele weken in de Europese schappen, maar wij geven je hier alvast een verslag van onze eerste paar uur met Donkey Kong en zijn maatjes. De basis van Donkey Kong Country: Tropical Freeze is onveranderd ten opzichte van het vorige deel. Net als Donkey Kong Country Returns is deze nieuwe titel een 2D-platformer waar je door de jungle heen banjert richting het einde van de verschillende levels die de game rijk is. Naast Donkey Kong en Diddy Kong, kent de game twee nieuwe hulpjes die je avontuur makkelijker maken. Dixie Kong heeft de mogelijkheid om door middel van haar paardenstaart kort omhoog te vliegen, terwijl Cranky Kong zijn wandelstok gebruikt om over ondergronden te bewegen waar je normaal gesproken niet zonder kleerscheuren overheen kunt wandelen.

Het zwemmen was een element dat ontbrak in Donkey Kong Country Returns, maar is nu weer helemaal terug. Direct in het eerste level word je letterlijk in het diepe gegooid met verschillende onderwatergedeeltes De besturing hierbij vereist wel wat gewenning, precisie en geduld, omdat alles een stuk trager gaat en de zwaartekracht nauwelijks nog een rol speelt. Gedurende de game kom je nog veel meer onderwaterlevels tegen, waarvan sommige in zijn geheel en sommige zich gedeeltelijk onder het aardoppervlak afspelen. Hoewel de onderwaterlevels voor frustratie kunnen zorgen, zorgen ze wel voor meer afwisseling tussen de levels, wat een plus is ten opzichte van het vorige deel. Dynamiek De rest van de levels van de eerste paar werelden kennen echter weinig nieuwigheden. Zo is het bijvoorbeeld meer dan spijtig dat we van de dynamische gameplay, waar bij de aankondiging over gesproken werd, tot nu toe weinig gezien hebben. Het merendeel van de gebieden bestaat nog steeds uit gameplay die zich van links naar rechts afspeelt en dat is zonde. De meer dynamische momenten kom je vooral tegen in de levels die draaien om het weggeschoten worden uit kanonnen en het rijden in de mijnkarretjes, maar deze zijn helaas tot halverwege de game op één hand te tellen. Het leukste level met deze dynamische gameplay, is een mijnkar-level in de vierde wereld waarbij de camerapositie zich verplaatst van de zijkant naar schuin van achteren, waardoor je iets meer van tevoren aan kunt zien komen wat er op je af komt. Door dit nieuwe camerastandpunt bevinden zich ook rails naast elkaar, waardoor je niet alleen maar naar voren maar ook opzij kan gaan. Dit is niet alleen nieuw, maar ook erg aangenaam en vermakelijk, omdat het letterlijk en figuurlijk een andere kijk geeft op de standaard levels. Wel moet gezegd worden dat de standaard levels in de game van een hoog niveau zijn met toffe platformactie en lastige obstakels, wat de game nog steeds aangenaam maakt om te spelen. Wii U GamePad Wat verder meteen opvalt bij het voor het eerst opstarten van de game, is dat het gebruik van de Wii U GamePad minimaal is. Je kunt de game met de Wii U GamePad spelen met behulp van de control sticks, maar je kunt ook kiezen voor de besturing met de Wii-afstandsbediening, al dan niet in combinatie met de Nunchuk. Ook kun je kiezen voor de Wii U-controller Pro. Het spijtige als je met de Wii U GamePad speelt, is dat er op het scherm helemaal niets getoond wordt. Het geeft een volledig zwart beeld, waardoor de meerwaarde van de Wii U GamePad in deze game minimaal, zo niet afwezig is. Waarom wordt er bijvoorbeeld tijdens het spelen niet op de controller getoond hoeveel KONG-letters en puzzelstukjes je al verzameld hebt? Het is nu helaas zo dat je je game moet pauzeren om te kijken hoeveel spullen je al verzameld hebt, wat de snelheid en de flow uit de game haalt. Ook het selecteren van de levels in de wereldkaart is niet mogelijk met het touchscreen, waardoor het nu trager werkt dan mogelijk is. Door dit gebrek aan ondersteuning van de Wii U GamePad bekruipt je toch meer het gevoel dat je een geüpgraded Wii-game aan het spelen bent, in plaats van een volwaardige Wii U-titel. Graphics en geluid Dat je een Wii U-game aan het spelen bent, merk je wel aan de vacht van Donkey Kong en zijn maatjes. Elk haartje is gedetailleerd weergegeven, wat een positieve bijdrage levert aan de strakke look van de game. Wel is het jammer dat sommige levels op bepaalde punten er wat minder mooi uitzien en dat er van die mooie vacht op de wereldkaart niets te zien is. Verder kent de game leuke details in de omgevingen en de achtergrond, waardoor duidelijk is dat daar met veel zorg en aandacht aan gewerkt is. Qua muziek is het een mix van oud en nieuw. De game bevat veel deuntjes en muziekjes van Donkey Kong Country Returns, al dan niet geremixt. Het hoogtepunt tot nu toe is de muziek in de derde wereld genaamd Bright Savannah, wat door de uitstraling en de compositie veel weg heeft van The Lion King en hierdoor enorm sfeervol is. Voorlopige conclusie Donkey Kong Country: Tropical Freeze lijkt een goede voorzetting van Donkey Kong Country Returns te worden met leuke platformlevels. Het meest vernieuwende aspect van de game zijn de meerdere hulpjes en hun nieuwe vaardigheden, waardoor de variatie meer aanwezig is. De variatie is ook meer terug te vinden in de dynamischere levels, maar het is meer dan spijtig dat deze tot nu toe op één hand te tellen zijn. Tevens blijft het gevoel hangen dat je meer een geüpgraded Wii-game aan het spelen bent, dankzij het ontbreken van enige Wii U-functionaliteiten. Desalniettemin is Donkey Kong Country: Tropical Freeze voor Wii U-bezitters een game om naar uit te kijken, want dat heeft de nieuwste spelcomputer van Nintendo meer dan nodig.

Gekoppelde games

Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U)