[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2014-03-20 15:09:53

Koki Igarashi over zijn vertrek bij Konami, zijn toekomst en de toekomst van Castlevania

Koji Igarashi, bedenker van de Castlevania-franchise, heeft tegen Kotaku verteld waarom hij Konami heeft verlaten. Verder vertelt hij over de toekomst. Maandag werd bekend dat Igarashi Konami heeft verlaten en zijn eigen studio heeft opgericht. In een interview met Kotaku vertelt Igarashi over de redenen van zijn vertrek (vertaald):

"Ik heb 24 jaar bij Konami gewerkt. Daarvan heb ik 22 jaar gewerkt aan hardcore games en twee jaar aan sociale games.
Het is niet het geval dat ik niet van sociale games hou. Ik denk zelfs dat er steeds meer komen. Ook bij Konami. Ik blijf, onder andere via Facebook, berichten krijgen van fans die willen dat ik games ga maken voor de consument. De mensen die mijn games willen spelen hebben de neiging om traditionele games te spelen. Ik ben een veertiger. Als ik nu niet toesla, wanneer zal het anders gebeuren? De roep van die fans zal steeds minder worden. Ik zal niet jonger worden, maar er zijn nog steeds spellen die ik wil maken."
Verder werd Igarashi ook gevraagd waarom hij niet aan de laatste Castlevania-spellen werkte. Igarashi vertelt (vertaald):
"We hebben aan twee 3D Castlevania-spellen gewerkt. En als ik eerlijk ben, vind ik dat dit niet zo goed ging. Mercury Steam is zeer getalenteerd als het gaat om het creëren van prachtige 3D beelden. Daarom gingen zij ook deze games maken. Communiceren zou moeilijk worden als zij, in Europa, en ik, in Japan, zouden samenwerken. De kwaliteit van onze 3D Castlevania-games lag helaas niet zo hoog. Daarom hadden wij niet echt het recht om hen te vertellen hoe zij er één moesten maken. Zij zijn de experts.

Als je naar de buitenkant kijkt, vind ik dat ze goed werk hebben geleverd, maar veel fans denken bij Castlevania meteen aan een 2D-spel. We moeten daar overheen zien te komen. Toen wij 3D Castlevania-games maakten, verlangden de spelers terug naar het 2D van eerder. Dit maakt het, denk ik, zo moeilijk om 3D Castlevania-spellen te maken. Ja, ik was terneergeslagen dat ik niet langer bezig was met de ontwikkeling van Castlevania. Maar ik ben een Castlevania-fan, ik wil dat er nog meer dan honderd jaar Castlevania-spellen zullen verschijnen. Ik wil die spellen blijven maken, maar helaas is dit niet het geval. Ik heb de franchise niet verzonnen. Het was iets waar ik aan werkte. Nu breekt de volgende fase van Castlevania aan. Ik heb veel dingen te danken aan Castlevania."

Maar Igarashi moet ook naar de toekomst kijken. Dat doet hij ook (vertaald):
"Ik ben zeer geïnspireerd door Keiji Inafune en zijn nieuwe project, Mighty No. 9. Het maakt mij duidelijk dat je, zolang je de fans hebt, je de games kunt maken die zij willen. Kickstarter is een optie. Er zijn veel opties, waaronder risicokapitaal. Ik wil spellen maken die mensen leuk vinden. Volgens mij ben ik daar goed in. Ik heb nog geen beslissing gemaakt, maar misschien wordt mijn nieuwe game 2D."
Het laatste spel uit de Castlevania-franchise, dat verscheen op een Nintendo-platform is Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate. Dit spel verscheen op 8 maart 2013 voor de Nintendo 3DS en kreeg een 7,5 in onze review.

Gekoppelde games

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate (Nintendo 3DS)