[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2014-03-21 22:25:41

Kelbaugh over Nintendo-games en de Wii U; Tanabe over samenwerking met Retro

In een interview met IGN sprak Michael Kelbaugh, CEO van Retro Studios, over de verschillen tussen Nintendo-games en andere spellen. Verder sprak hij over Nintendo's nieuwste console, de Wii U. Retro Studios werd in 1998 opgericht in Austin, Texas, USA. Sindsdien heeft de ontwikkelaar meerdere spellen gemaakt in opdracht van Nintendo. Denk hierbij aan de Metroid Prime-serie en Donkey Kong Country Returns. Het laatste, afgeronde project van Retro Studios is Donkey Kong Country: Tropical Freeze, dat vorige maand uitkwam voor de Wii U. Het spel kreeg een 8,2 in onze review. IGN interviewde de CEO van Retro Studios, Michael Kelbaugh. Kelbaugh vertelde onder andere wat hij speciaal vindt aan Nintendo-spellen (vertaald):

"Voor veel westerse ontwikkelaars geldt dat een boeiend idee alsnog van tafel wordt geschoven als het idee niet in het schema past. Het maakt niet uit of het een goed of een slecht idee is. Het wordt weggegooid. Bij Nintendo werkt het echter anders. Als er een goed idee is, wordt er ruimte voor gemaakt."
Kelbaugh vertelde ook dat de ontwikkeling van Donkey Kong Country: Tropical Freeze vrijwel direct begon nadat het vorige deel, Donkey Kong Country Returns, op de markt werd gebracht. Hierop zei Kelbaugh het volgende over Nintendo's nieuwste console, de Wii U (vertaald):
"De Wii U is de krachtpatser vol technologie, waarop we moeten overstappen. We kregen gloednieuwe tools, een gloednieuwe engine, alles was nieuw voor ons. Gezien uit een technisch standpunt probeerden we, naast een nieuw spel, ook nieuwe technologie te ontwikkelen. Dit was een grote uitdaging.

Bij Nintendo richten we ons op belangrijke gameplay-elementen totdat het werkelijkheid is geworden. Tot die tijd gaan we niet verder. Totdat we het hebben afgerond, herhalen we dat proces van proberen en falen en we doen dat keer op keer opnieuw."

Kelbaugh wilde ook het volgende kwijt over Retro Studios (vertaald):
"Ik denk dat het Retro tijd gekost heeft om goed te begrijpen hoe wij games maken. Het duurde een tijdje om onze mentaliteit te begrijpen. Natuurlijk wil je als game developer de games ontwikkelen die je graag maakt. Er is één ding dat ik kan zeggen: waar we bij Nintendo nu mee bezig zijn, gaat de klanten verblijden."
Kensuke Tanabe, producer van verschillende second-party games waaronder Metroid Prime en Donkey Kong Country: Tropical Freeze, gelooft dat er in het begin weerstand was, maar dat deze vorm van ontwikkelen nu een hoofdzaak is bij Retro Studios. Verder vertelde hij dat de relatie tussen Nintendo en Retro Studios "een tweebaansweg" vormt. Tot slot vertelde hij dat Retro Studios inzicht heeft gegeven in de verlangens van de Amerikaanse consument (vertaald):
"Retro Studios heeft ons absoluut geholpen om de cultuurkloof tussen de Japanners en de Amerikanen te verkleinen."

Gekoppelde games

Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U)