[Preview] Geschreven door Erik op 2014-04-16 00:30:00

Mario Kart 8

Sinds Super Mario Kart voor de Super Nintendo is Mario Kart uitgegroeid tot één van Nintendo’s meest befaamde en tegelijkertijd beruchtste franchises. De funracer fungeert vaak als dé multiplayergame bij uitstek en heeft door zijn onvoorspelbaarheid voor veel stukgelopen vriendschappen gezorgd. Binnenkort worden de motoren opnieuw gestart op de Wii U in Mario Kart 8. Wij mochten hier alvast even van voorproeven op het hoofdkantoor van Nintendo Benelux. Hebben wij de smaak van Mario Kart 8 al te pakken weten te krijgen? Traditiegetrouw voegt Nintendo voor elk nieuw deel in de Mario Kart-serie een unieke feature toe. Zo kon je in Mario Kart: Double Dash!! met twee personages in een kart stappen en trapte Mario Kart DS in 2005 de Nintendo Wi-Fi Connection af. Mario Kart 8 lijkt met name voort te bouwen op de vernieuwingen uit de twee meest recente delen. Ook in dit deel kun je het luchtruim en de onderwaterwereld verkennen, iets wat debuteerde in Mario Kart 7. Daarnaast keren de bikes uit Mario Kart Wii terug en strijd je tegen elf andere spelers. Tot slot maken de coins weer hun rentree. Het onderscheid zit ‘m echter in het feit dat je ditmaal tijdens het racen op sommige momenten ook de wetten van de zwaartekracht negeert.

Antizwaartekracht Deze unieke feature laat je tegen muren en zelfs op het plafond racen. Tijdens het spelen blijkt dat dit al snel als een tweede natuur aanvoelt. Op het eerste gezicht lijkt het daarom vrij weinig toe te voegen, maar de secties zorgen voor een aantal aangename veranderingen. Waar je normaliter bijvoorbeeld je medespelers ontwijkt, is het tijdens de gebieden met antizwaartekracht juist aan te raden om tegen een tegenstander op te botsen. Een flinke beuk zorgt hier voor een korte speedboost. Daarnaast zorgt deze toevoeging voor meer complexe races. Met name de nieuwe tracks ‘Boo’s Duizelhuis’ en ‘Thwomps Vallei’ weten hierdoor een welkome laag diepte te krijgen. Het is daarom jammer dat de antizwaartekracht in de tracks die wij gezien hebben meestal maar een kleine rol speelt. Een versnelling hoger ‘Vertrouwd’ is een term die tegenwoordig vaak bij spellen van The Big N te horen is. Het racen in Mario Kart 8 is dan ook nagenoeg onveranderd gebleven. De nadruk ligt nog altijd op slim driften en reactief inspelen op situaties. In dit geval is dat echter geenszins een slechte ontwikkeling: de game speelt nog altijd heerlijk. Dit valt zelfs nog meer op doordat de races een stuk soepeler en vooral sneller verlopen dan voorheen. Lakitu zet je binnen luttele seconden weer op de baan en ook de wapens - zoals het alom gevreesde blauwe schild - waar de serie zo om bekend staat, lijken minder krachtig. De balans lijkt ook weer ietwat teruggekeerd. Hoewel er wel weer twaalf spelers op de baan scheuren, is de chaos die Mario Kart Wii kenmerkte een stuk minder aanwezig.

De wapens die toegevoegd zijn - onder andere een boemerang, een hapgrage Piranha Plant en een blinkende coin - doen niets af aan de balans. Eerstgenoemde laat je á la Super Mario 3D Land een boemerang op je tegenstanders gooien, terwijl de tweede je van kleine snelheidsboosts voorziet en tegenstanders die in de weg rijden een flinke hap verkoopt. De coin, tot slot, geeft racers een paar verse muntjes om hun kart van wat extra snelheid te voorzien. Om het plaatje compleet te maken keert tot slot de mogelijkheid om je karts, bikes en – geheel nieuw – quads te customizen terug. Quads zijn wat aan de zwaardere kant en lijken vooral te mikken op een snelle acceleratie en goede wegligging. Daarnaast introduceert Nintendo in deze game het zogenaamde 'Mario Kart TV'. Deze toevoeging speelt op een inventieve manier replay's van je races af, welke uitgebreid te bewerken zijn naar filmpjes van dertig seconden. Je kunt hierbij bijvoorbeeld aangeven dat je alleen de keren dat je succesvol een wapen hebt afgevuurd wilt zien, of je slicke inhaalacties. Daarnaast is het mogelijk om de tijd te vertragen of zelfs terug te spoelen. We hebben deze feature even in actie mogen zien, maar konden helaas niet de uiteindelijke resultaten bewonderen. Wel viel meteen op dat er veel potentie in deze tool zit, gezien de filmpjes wonderschoon gepresenteerd worden en hoogstwaarschijnlijk te delen zijn op Miiverse.

Gemiste kans Alle races zijn op de bank met maximaal vier spelers te spelen, terwijl je online met elf anderen de strijd aan kunt gaan. Voor deze hands-on konden we echter met ‘maar’ twee man tegelijk racen. Een kleine verandering die hierbij direct opvalt, is dat de schermen nu verticaal gescheiden zijn. Dit is eerst misschien even wennen, maar door de grotere TV’s van tegenwoordig is deze aanpassing eigenlijk niet meer dan logisch. Met zowel de Wii Remote Plus, de Wii U GamePad en de Wii U Pro Controller kun je vervolgens een gooi doen naar de eerste plaats. De besturingsmogelijkheden spelen alle drie zoals ze zouden moeten, al lijkt de traditionele speelwijze van de Pro Controller het fijnst. De Remote Plus en de Wii U GamePad ondersteunen daarnaast ook bewegingsgevoelige besturing. Een fors minpunt wat tijdens onze speelsessie echter naar boven kwam drijven, is dat de mogelijkheden van de Wii U GamePad nauwelijks worden benut. Off-TV Play wordt weliswaar ondersteund, alleen heeft Nintendo de twijfelachtige beslissing genomen om de gameplay op het kleine scherm ook in split screen te tonen. Hierdoor zijn races bijna niet te volgen en dit wordt alleen maar erger als er drie of vier spelers meedoen. We hopen dat dit nog aangepast wordt voor de uiteindelijke versie.

Graphics & Geluid De presentatie is waar Mario Kart 8 pas echt accelereert. Met twee spelers wordt het spel knisperend scherp in zestig beeldjes per seconde weergegeven. De kracht van de Wii U lijkt optimaal te worden benut, wat ervoor zorgt dat dit één van de mooiste spellen is die Nintendo ooit ontwikkeld heeft. De kleuren spatten bijna van je scherm af, achtergronden zijn dynamischer dan ooit en er is ongelofelijk veel aandacht besteed aan details. Je laat nu bijvoorbeeld sporen achter tijdens het driften en diverse wapens zijn voorzien van een levensmeter. Maar met name de retrobanen komen sprankelend tot leven in Mario Kart 8. Van oude SNES-banen als Mario Circuit, tot het recente Moo Moo’s Boerderij: allen zijn compleet aangepast om te voldoen aan de huidige standaarden. In banen als Dry Dry Woestijn zorgt dit zelfs voor compleet nieuwe secties. Hierdoor wordt het echt een genot om in HD door deze klassieke omgevingen te snellen. Een combinatie van de gebruikelijke vrolijke geluidjes en zowel nieuwe als oude muziek geven de geweldige presentatie nu al de kers op de spreekwoordelijke taart.

Voorlopige conclusie Mario Kart 8 lijkt af te stevenen op een totaalpakket dat nagenoeg alles biedt wat zijn voorgangers hebben geïntroduceerd. Daarnaast weet het ook zijn eigen sausje eroverheen te gieten in de vormen van het verrassend leuke antizwaartekrachtsysteem en de toevoeging van quads. Toch moet nog blijken hoe dit daadwerkelijk gaat uitpakken. De Wii U GamePad lijkt in ieder geval helaas nu al naar de achtergrond te zijn gedrukt. Echter doen de sublieme grafische presentatie en de snelle, gebalanceerde gameplay deze speelsessie wel naar meer smaken. Ontzettend veel meer. Benieuwd naar wat de rest van onze redactie heeft ervaren tijdens het spelen van Mario Kart 8? Lees dan hieronder de kijk van Benjamin, Marco, Daan, Roland en Nathan op dit veelbelovende spel of bekijk ons video-item.

Ervaringen Benjamin

Al sinds mijn eerste speelsessie op de E3 van vorig jaar, is Mario Kart 8 de game voor de Wii U waar ik het meest naar uitkijk. Hoewel de nieuwe Super Smash Bros. ook hoog op mijn lijstje staat, ben ik altijd meer een Mario Kart-speler geweest. Daarbij maakt Mario Kart op het grote scherm op mij altijd net wat meer indruk, waardoor ik stond te popelen om bij Nintendo aan de slag te gaan met de nieuwste demo van de nieuwste Mario Kart-game. Tijdens de speelsessie met Mario Kart 8 waren er gelijk een paar zaken die mij opvielen. Grafisch gezien is de game een plezier voor het oog met mooie felle kleuren en snelle race-actie met een hele hoop detail in de verschillende banen. Het is vooral verbazingwekkend hoeveel Nintendo toegevoegd heeft in de verschillende retrobanen die we in deze demo konden spelen. Zo zijn er veel details toegevoegd in de omgeving en achtergronden, maar zijn er ook wat betreft gameplay elementen toegevoegd, zoals plassen water en anti-zwaartekracht-gedeeltes. Wat we nog niet gezien hadden voordat we met de demo aan de slag konden, waren eventuele nieuwe items. Ik werd dan ook gerustgesteld toen ik de nieuwe items, de boemerang en Piranha Plant, voor het eerst zag en tot mijn beschikking had om mijn tegenstanders dwars te zitten. Beide items zijn compleet nieuw, lijken niet op de al aanwezige items en kunnen bijzonder effectief zijn. Ook het terugkerende mechanisme van het samenstellen van je eigen racemobiel is een welkome toevoeging, omdat je daardoor weer meer zaken vrij kunt spelen.

Het meest onder de indruk was ik van enkele nieuwe banen in deze demo. Vooral Shy Guys Kristalmijn, waar je door anti-zwaartekracht recht over een waterval heen scheurt, maakte veel indruk met een mooie vormgeving en tof race-gedeeltes. Ook Waterpretpark en Thwomps Tempel lieten een goede indruk achter en zorgden ervoor dat ik nog meer benieuwd ben naar de overige acht nieuwe banen. De banen zijn weer net wat dynamischer dan voorheen en ik ben dan ook razend benieuwd wat Nintendo deze keer gedaan heeft met banen als Bowser’s Kasteel en Regenboogweg.

Ervaringen Marco

Nadat ik vorig jaar op de E3 en GamesCom al kort met Mario Kart 8 aan de slag kon, werden we een kleine 2 weken geleden door Nintendo uitgenodigd om een previewversie van de game eens uitgebreid te komen spelen. Natuurlijk kon ik dit aanbod niet aan mij voorbij laten gaan. Naast de bekende gameplayelementen zoals het zweefvliegen of het racen onderwater die in Mario Kart 7 geïntroduceerd zijn, is het ditmaal mogelijk om gebruik te maken van anti-zwaartekracht. Oftewel, ik had nu de mogelijkheid om moeiteloos langs muren, of over het plafon te rijden. Deze toevoeging is goed uitgewerkt en zorgt voor nog meer diversiteit in het al zeer diverse aanbod in banen. Het effect van anti-zwaartekracht is soms slechts subtiel aanwezig, maar ik vond dat dit het racen ten goede kwam. Zo is het heel duidelijk wanneer je tegen een verticale muur op rijdt, maar zodra de baan zelf een vreemde route volgt moest ik goed op de omgeving letten om door te hebben dat ik volledig op de kop aan het racen was. Dit zorgt er tijdens het racen overigens wel voor dat je je eenvoudiger kunt focussen op het aftroeven van je tegenstanders. Daarnaast wordt je in anti-zwaartekracht secties bijna aangemoedigd om op elkaar in te beuken om op deze manier een kleine snelheidsboost te ontvangen.

Mario Kart zonder de kenmerkende items is natuurlijk geen Mario Kart meer, dus daarom is vrijwel ieder item uit de voorgaande games weer van de partij. Naast de zeer vervelende bananen en rode schilden, of het gevreesde blauwe schild, heeft Nintendo ook een aantal nieuwe items toegevoegd. Zo is er een boemerang waarmee je een aantal keer kan gooien en een piranha plant die je over de baan zal sleuren en tegenstanders opslokt wanneer ze te dichtbij komen. Met name de piranha plant vond ik zeer fijn en krachtig, maar met wat oefening was de boemerang ook prima te gebruiken. Het balans tussen het gebruik van items, de geluksfactor en de vaardigheden van spelers lijkt in ieder geval weer prima in orde. Balans was een punt waar ik me bij oudere Mario Kart games weleens aan kon storen. Ook grafisch gezien vond ik de game behoorlijk indrukwekkend en behoort wat mij betreft tot een van de mooiste Wii U games tot nu. De banen en de personages zien er in HD haarscherp uit en de kleuren spatten van je scherm. Ook is er aandacht besteedt aan kleine details, zoals sporen die je na het driften op de baan achterlaat, welke je na een aantal laps nog steeds kunt zien. Al met al heeft de speelsessie op het nieuwe kantoor van Nintendo Benelux een zeer positieve indruk op mij achter gelaten. Mario Kart 8 voor de Wii U ziet er geweldig uit in HD, speelt heerlijk weg en lijkt weer een echte klassieker te worden.

Ervaringen Daan

Ik ben een Mario Kart-fan en dat zal altijd zo blijven, maar Mario Kart 7 liet bij mij diepe vraagtekens achter. Begrijp me niet verkeerd, het was geen slecht spel, maar het had niet dezelfde houdbaarheidsdatum als de Wii-versie. De banen zaten redelijk in elkaar, maar het liet mij voor de rest een beetje koud. Het is daarom dat ik gepaste afstand nam van Mario Kart 8 en alles rustig heb afgewacht. Ik speelde al een korte preview tijdens de E3 vorig jaar, maar dit was voor mij de echte test. Om positief te beginnen waren de banen leuk om te spelen. De nieuwe races, zoals het Mario Kart Stadion, maakten meteen een dynamische en strakke indruk en dit maakte de eerste momenten ook vermakelijk. Daarnaast zijn er een stapeltje retrobanen uit het verleden getrokken en deze hebben een degelijke make-over ondergaan. Verscheidene details waren echt om u tegen te zeggen, zelfs al zat het in de kleinste dingen. Moo Moo Meadows van Mario Kart Wii maakte maar lichte sprongen, maar Dry Dry Desert uit Mario Kart: Double Dash was bijvoorbeeld vrij indrukwekkend. Zo rijd je nu door de oase heen in een onderwatersectie voor extra variatie tijdens de strijd.

Uiteraard kan ik uitgebreid over de voorwerpen gaan praten, maar de belangrijkste vraag is of ze een redelijke balans kennen. Hoewel ik Mario Kart Wii als een hoogtepunt ervaar, waren er momenten waar de items iets te veel van het goede werden. Dat was voornamelijk te merken aan de donderwolk, die je eerst een snelheidsboost gaf om vervolgens je te verkleinen. Je kon de wolk doorgeven en hier maakten spelers gretig gebruik van door achterliggers op te wachten. Met Mario Kart 8 is donderwolk uit het spel gehaald en komen de krachtige voorwerpen minder voor, waardoor het racen wat meer voorrang krijgt. Dit maakt dit spel tegelijk vriendelijk, maar ook meer competitief omdat je het meer van je vaardigheden moet hebben. Een leuk gegeven dat alles aanzienlijk in een beter daglicht stelt! De belangrijkste nieuwe toevoeging aan dit deel zijn de anti-zwaartekracht-gedeeltes en hier denk ik hetzelfde over als destijds bij de E3 2013. Het kent zijn momenten en er zijn plekken waar het beide als interessante maar ook als een middelmatige toevoeging voelt. Er zijn levels waar heel even gebruikt wordt en je zou dan willen dan ze dat het simpelweg meer zouden doen. Dan zijn er levels als N64 Toad's Turnpike, waar het level opnieuw is uitgedost om de nieuwe elementen volledig te ondersteunen. Het is nog afwachten hoe het allemaal uit zal pakken. Ik ben wel meer te spreken over Mario Kart TV, het nieuwe gegeven in deze titel dat je in staat zal stellen om highlight reels in elkaar te knutselen. Met simpele maar doeltreffende tools komt er zo een leuke video uitrollen en deze zullen hopelijk via Miiverse gedeeld kunnen worden.

Een ander aspect waar ik grote vraagtekens bij heb, is het gebruik van de Wii U GamePad. Je kunt het scherm van de controller alleen maar gebruiken als een kaart of een grote hoorn. Er is wel off-TV Play als je alleen speelt, maar in multiplayer is dit een volslagen nutteloze gewaarwording. Als je op de optie klikt, zal de splitscreen volledig op het kleine scherm te zien zijn. Je kunt niet de schermen scheiden als je met zijn tweeën speelt en dat is super teleurstellend. Daarentegen ziet Mario Kart 8 er overweldigend uit op beide schermen en het is eerste werkelijke stap naar een volwaardige HD-game. De muziek is top, zowel de nieuwe als de geremixte deuntjes kennen mooie composities en ze brengen je gelijk in de juiste stemming. Hoewel ik veel over Mario Kart 8 heb geleerd die dag, blijf ik rustig afwachten wat de volledige versie zal brengen. Ik heb er te weinig aspecten van gezien om een volwaardig oordeel over te vellen. Ik heb wel het idee dat ik hem in huis ga halen, want de dingen die ik heb gespeeld waren sterk en de gameplay lijkt meer gebalanceerd dan ooit.

Ervaringen Roland

Toen Mario Kart 8 op de E3 van 2013 aangekondigd was, werd ik direct enthousiast over deze nieuwe racegame. Niet alleen de graphics zagen er destijds prachtig uit, maar ook de nieuwe gameplay-elementen - zoals het gebruik van antizwaartekracht - spraken mij aan. Na de eerste demo gespeeld te hebben op de Firstlook kon ik al een deel van mijn verwachtingen waar maken. De rest van mijn verwachtingen waren overtroffen toen we onlangs een hands-on sessie bij Nintendo Benelux hadden, waarbij we met een groot scala aan personages in verschillende levels konden racen. Het eerste wat mij opviel toen Mario Kart 8 werd opgestart was dat de graphics van het spel er in het echt enorm goed uitzien. Het was duidelijk te zien dat de game grafisch is opgepoetst ten opzichte van de Firstlook-demo. Ook oogt de game in het echt beter dan in de trailers. Dit is mede te danken aan de beeldsnelheid van zestig beelden per seconden. Daarnaast is te zien dat de ontwikkelaars ook echt op de details gelet hebben. Zo zijn de bandensporen tijdens het driften in de volgende rondes nog te zien.

Wat gameplay betreft heeft Nintendo mij wederom aangenaam kunnen verrassen. Ten eerste voegt het antizwaartekracht-aspect naar mijn mening daadwerkelijk wat toe aan de gameplay, aangezien er nu veel meer mogelijkheden zijn om jezelf te kunnen verplaatsen binnen de levels. Wat echter nog niet helemaal lekker aanvoelt hieraan, is dat je soms gedesoriënteerd raakt. Je weet af en toe niet meer of je op een steile muur, ondersteboven of op een kleine heuvel aan het rijden bent. Wat tevens een welkome toevoeging is in Mario Kart 8 is de verbeterde gebruikersinterface. Waar je voorheen op je gevoel moest werken als je een power-up had die gelimiteerd gebruikt kon worden (zoals de gouden paddestoel), heb je nu een balkje om het voorwerp die aantoont hoe lang en hoe vaak je het nog kan gebruiken. Het lijkt erop dat Mario Kart 8 de meest complete en vooral ook meest gedetailleerde Mario Kart gaat worden die Nintendo uit heeft gebracht. De antizwaartekracht-aspecten die Nintendo in de game heeft weten toe te voegen, leveren een verfrissende gameplay. Daarnaast zijn de details en de prachtige graphics een lust voor het oog zijn. De geringe toevoeging van de Wii U GamePad valt mij echter wat tegen. Deze extra's zijn leuk, maar ze zijn niet baanbrekend. Ook de Off-TV Play is een optie waar Nintendo meer werk aan had kunnen besteden en dan met name bij de multiplayer. Als ik alle voordelen tegen de nadelen afweeg, denk ik dat Nintendo wederom een geweldige Mario Kart-game af gaat leveren. Tevens is dit zonder twijfel een van de mooiste Wii U games die Nintendo gemaakt heeft. Ik verheug mij alvast op alle onvergetelijke online en offline multiplayer-sessies die ik ga houden.

Ervaringen Nathan

Voor de eerste keer in mijn carrière als redacteur van N1ntendo.nl mocht ik mee naar een hands-on. En dan meteen naar die van Mario Kart 8, één van de weinige spellen die dit kwartaal van een release op de Wii U mag genieten. De retrobanen, die ik heb gespeeld, hebben een flinke make-over gekregen. Sommige gedeeltes zijn vervangen voor een anti-zwaartekrachtparcours, andere zijn gereed gemaakt voor een skydive. Zelfs banen die ik in Mario Kart 7 heb gespeeld, zien er totaal anders uit in Mario Kart 8. Er waren vooral retrobanen uit Mario Kart 64. Daarnaast zijn er een handvol nieuwe items te vinden in Mario Kart 8. Hieronder kun je lezen over de boemerang, de Piranha Plant en de terugkeer van het muntje. Net als in Super Mario 3D World, kun je in Mario Kart 8 de boemerang werpen in de richting van je tegenstanders en komt deze weer terug. Elke boemerang kun drie keer gooien. Ook kan er een pot met een Piranha Plant uit een itemblokje komen. Deze plant staat op de voorkant van je kart en bijt naar elke tegenstander binnen zijn bereik. De Piranha Plant is zo bijtgraag dat hij zijn eigen zaakjes opknapt terwijl jij lekker verder rijdt. De boemerang en de Piranha Plant vind ik zeer prettige items. Verder is er nog het muntje. Gebruik deze en ontvangt er twee.

Tot slot hebben we iets dat ik voor het gemak de ‘Lucky 8’ noem, maar helaas heb ik dit item niet kunnen gebruiken. Zoals bijna elke Mario-game heeft Mario Kart 8 een vrolijke, kleurrijke en gezellige sfeer. De graphics van de game met de felle kleuren zijn een aangename toevoeging en de muziek doet hier nog een schepje bovenop. De overstap van de Nintendo 3DS naar Wii U GamePad is niet groot, maar ik had graag meer gezien op het tweede scherm, aangezien deze alleen de kaart van het parcours toont. Met Mario Kart 8 kunnen we ons zeker maanden gaan vermaken. Wat betreft de Miiverse-ondersteuning van de game, moeten we nog even afwachten, maar de lokale mogelijkheden van het spel zijn groot en na de release komt daar de online multiplayer tot twaalf personen bij. Mario Kart 8 gaat zeker knallen, maar een release van een paar weken voor het circus genaamd de E3, lijkt iets te laat om iedereen lang met dit spel zoet te houden. En dat terwijl dat zeker mogelijk is.

Gekoppelde games

Mario Kart 8 (Wii U)