[Special] Geschreven door Mink op 2014-05-18 13:30:00

Super Mario Kart

Over twaalf dagen verschijnt het achtste deel in de bekende Mario Kart-serie voor de Wii U. De serie begon 22 jaar geleden in Japan met Super Mario Kart voor het Super Nintendo Entertainment System en één jaar later verscheen hij ook in Europa. Het spel had een speler-rooster van acht personages met ieder zijn unieke snelheid, opstartvermogen en item. Super Mario Kart was een commercieel succes en het spel werd met lovende woorden bestookt. Nu is dit legendarische spel verschenen in de Wii U Virtual Console. Heeft Super Mario Kart nog zijn charmes zoals we die in 1993 ervoeren, of heeft de tand des tijds de engine van de wagens van stof voorzien?

Let’s Start Racing! Super Mario Kart is een race-spel waarbij power-ups en andere fictieve onderdelen ruim vertegenwoordigd zijn. In de Grand Prix-modus is het de bedoeling om op iedere track eerste te finishen en daardoor zo veel mogelijk punten te verdienen. Het spel heeft drie verschillende moeilijkheidsgraden: 50cc, 100cc en 150cc. Daarbij zijn er in totaal vier verschillende cups met ieder vijf unieke parkoersen. Deze parkoersen zijn, met uitzondering van Rainbow Road, allemaal gebaseerd op het kritische en commerciële succes Super Mario World. Hierdoor waren de tracks herkenningspunten voor diegene die Super Mario World al aangeschaft hadden, wat ruim twintig miljoen mensen hadden gedaan. Voor de doorgewinterde Nintendo-fan is ieder parkoers in Super Mario Kart een verzameling van leuke herinneringen. Het racen in Super Mario Kart is iets anders ten opzichte van de meeste vervolgen uit de serie. Hoewel je ook hier een parkoers afgaat en items gebruikt om tegenstanders tegen te werken of jezelf te beschermen, moet je tevens muntjes verzamelen. Des te meer muntjes je verzamelt, des te sneller rij je over het asfalt of zand heen. Wanneer je vervolgens geraakt wordt door een item, een beuk krijgt van je tegenstander of in de afgrond valt, dan raak je munten kwijt en daarmee een stuk van je snelheid. De muntjes kwamen terug in Mario Kart: Super Circuit voor de Game Boy Advance, Mario Kart 7 voor de Nintendo 3DS en zullen ook een terugkeer kennen in Mario Kart 8 voor de Wii U. Het verzamelen van munten om sneller te racen zorgt voor een extra uitdaging en diepgang. Dit is absoluut een zeer goede feature welke, jammer genoeg, uit sommige vervolgdelen is gehaald.

Born to be Wild Super Mario Kart heeft vier verschillende gamemodi. Mario Kart GP (Grand Prix), Time Trial, Match Race en Battle. Mario Kart GP kun je zowel in je eentje als met twee spelers spelen. Time Trial kun je slechts alleen spelen en de andere twee modi zijn alleen te spelen met twee spelers. In de tijdmodus speel je helemaal alleen op een parkoers naar keuze en moet je een zo snel mogelijke ronde racen en record plaatsen na vijf rondes. In deze modus zijn er geen vijandige obstakels op het veld en is het verkrijgen van items of muntjes geheel onmogelijk. Dit is een zeer verslavende modus en je eigen record, of die van je vrienden, proberen te verbeteren is zeer leuk uitgewerkt. Match Race is een modus die alleen te spelen is wanneer speler twee meedoet. Beide spelers racen dan op een parkoers naar keuze en strijden tegen elkaar voor de eerste plek. Er doen in deze modus geen computergestuurde personages mee, wél zitten de parkoers vol met items, munten en bewegende obstakels welke niet in de Grand Prix-modus zitten.

In Battle beginnen beide spelers met drie ballonnen en is het de bedoeling, door het gebruikmaken van items, om de ballonnen van de andere speler te vernietigen of af te pakken. Aangezien de modus niet met computergestuurde personages wordt gespeeld, is deze modus voor sommigen niet zo heel interessant. Met twee spelers over een klein parkoers rijden en elkaar proberen te raken, kan daarbij zeer herhalend overkomen. Toch zullen er meer dan genoeg spelers zijn die deze modus enorm verslavend en leuk vinden. Dit komt dan vooral voor wanneer beide spelers aan elkaar gewaagd zijn. Personages, Power-ups en parkoersen Super Mario Kart heeft acht speelbare personages; Mario, Luigi, Toad, Koopa Troopa, Princess Toadstool, Yoshi, Donkey Kong Jr. en Bowser. De personages hebben vier verschillende elementen waarin ze kunnen uitblinken: snelheid, opstartvermogen, sturen en gewicht. In totaal zijn er tien punten verdeeld waarvan je er maximaal vier kunt hebben op één onderdeel. Zo hebben Donkey Kong Jr. en Bowser vier punten op zowel snelheid als op gewicht en slechts één punt op opstartvermogen en sturen. Er is telkens één ‘koppel’ gevormd die op exact dezelfde wijze hun punten hebben gekregen en daardoor hetzelfde rijden. Het spel heeft echter nog één verschil per personage erin verwerkt, waar je als speler geen gebruik van kunt maken. Wanneer je Mario Kart GP speelt, heeft ieder computergestuurd personage één item om te gebruiken. Mario en Luigi kunnen een Star gebruiken, Princess Toadstool en Toad kunnen een Shrinking Mushroom gebruiken, Bowser een Fireball, Yoshi een Yoshi Egg, Koopa Troopa een Green Koopa Shell en Donkey Kong Jr. een Banana Peel. Al met al zijn de personages uniek en hebben ze ieder zijn of haar voor- en nadelen wat het geheel zo bijzonder interessant maakte in 1992. Vandaag de dag is dat nog steeds één van de selling points van de Mario Kart-serie.

De parkoersen van Super Mario Kart zijn verdeeld in verschillende cups maar zijn een stuk handiger te categoriseren door de thematiek uit de parkoersen bij elkaar te zetten. In totaal zijn er acht verschillende thema’s met ieder een bepaald aantal parkoersen; Mario Circuit (4), Donut Plains (3), Ghost Valley (3), Bowser Castle (3), Choco Island (2), Vanilla Lake (2), Koopa Beach (2) en Rainbow Road (1). De verschillende thematieken brengen ieder een geheel andere ervaring met zich mee. Van de witte stranden van Koopa Beach naar de modderige zandpaden van Choco Island tot de vurige kerkers van Bowser Castle. Alle parkoersen krijgen zonder twijfel de prijs voor een uitstekende sfeer. New release but still the same old, same old Nintendo heeft Super Mario Kart opnieuw tot leven geblazen in de Wii U Virtual Console. Alles aan het spel is identiek aan de Super Nintendo Entertainment-versie en dit zorgt voor de nodige lading nostalgie. Toch heeft Nintendo wel enkele nieuwe features toegepast in het spel, welke op één hand te tellen zijn. Het spel is vertegenwoordigd op Miiverse en er is de mogelijkheid om via Off-TV Play te spelen. Verder zal het spel exact hetzelfde aanvoelen als het origineel, alleen mis je wel de vertrouwde SNES-controller in je handen. Deze controller had geen analoge stick, welke de Wii U GamePad en Wii U Pro Controller wel hebben. Toch kun je dit spel spelen met deze stick, maar je kunt er ook voor kiezen om de D-pad te gebruiken, zoals het bij het origineel moest.

Grafisch hoogstandje Super Mario Kart verscheen ruim 22 jaar geleden op het Super Nintendo Entertainment System en werd geprezen om zijn verbazingwekkende graphics. De truc achter dit grafische succes zat hem in de achtergrondlagen. De SNES heeft acht modi om achtergrondlagen te tonen, genummerd van 0 tot en met 7. De laatste, nummer zeven, kan de achtergrondlaag laten draaien en schalen waardoor een simpele 2D-racer je het gevoel kan geven dat je in een echte 3D-omgeving zit. Het gebruikmaken van deze techniek heet Mode 7 Graphics. Nintendo heeft met Super Mario Kart deze techniek tot het uiterste geduwd en daarmee het spel een legendarisch tintje meegegeven. Vandaag de dag heeft de game een uitermate interessante retro-look welke zonder twijfel nog steeds te omschrijven is als magisch. De muziek in Super Mario Kart is een absolute sfeermaker. De verschillende parkoersen zijn gebonden aan een thematiek en Nintendo heeft bij ieder thema de juiste muziek gevonden en geïmplementeerd. Bij Mario Circuit, die het meeste wegheeft van een realistisch kart-parkoers, is er muziek gekozen met een hoog tempo en toch een typische Nintendo-sfeer. De snelle karts vliegen over het asfalt terwijl de deuntjes een vorm van urgentie laten voelen wat zeer prettig is. Ook de andere thema’s hebben een uitstekend muziekstuk meegekregen die de omgeving en sfeer ten goede komen.

Conclusie De tand des tijd heeft vele titels de das omgedaan, maar Super Mario Kart is er daar absoluut niet een van. Behalve het enorme nostalgische gevoel dat het spel bij je oproept, speelt het spel nog net zo goed weg als 22 jaar geleden toen het spel in de Japanse winkelketens kwam. Zelfs wanneer je dit deel niet hebt gespeeld op het Super Nintendo Entertainment System, zal het spel geen miskoop zijn. De besturing werkt nog altijd even goed en de verschillende personages, parkoersen en gamemodi zorgen voor de nodige variatie. Grafisch heeft het alles uit de SNES gehaald en brengt vandaag de dag nog altijd een brede glimlach op je gezicht. Dit allereerste Mario Kart-deel heeft een geheel nieuw genre tot leven gebracht en is de inspiratie van vele race-spellen. Super Mario Kart is en blijft een absolute topper en één van de beste spellen ooit gemaakt.

Gekoppelde games

Super Mario Kart (Wii U Virtual Console)