[Review] Geschreven door Nathan op 2014-05-29 20:37:48

Sayonara UmiharaKawase

Sushi is een Japans gerecht waarbij rijst en vis wordt gebruikt. Hoewel de bereiding een kunst is, is de visvangst ook geen gemakkelijk onderdeel van het vak. De jonge Sushi-chef Umihara Kawase is in Japan sinds haar eerste game voor de Super Famicom uit 1994 al meerdere malen actief geweest op verschillende platforms, waaronder de Nintendo DS. Met hetzelfde team achter de knoppen als in 1994, is Umihara Kawase herrezen en heeft zij met Sayonara UmiharaKawase Europa bereikt op de Nintendo 3DS. In de game is het de bedoeling om de deuren aan het einde van de levels te bereiken zonder te worden geraakt door een tegenstander of in het water te vallen. Is het Europese debuut van deze jonge sushi-chef een daverend succes of een enorme flop?

In Sayonara Umihara Kawase ben je de twintigjarige Sushi-chef Umihara Kawase, die verschillende 2D-platformlevels trotseert. In plaats van de gebruikelijke horizontale levels, kent dit spel verticale levels die je zult moeten beklimmen om de deuren te bereiken die als eindpunten fungeren. Wanneer je door deze deur bent gegaan, kom je terug in het menu en heb je een nieuw level vrijgespeeld. Sommige levels bevatten echter meerdere deuren. Deze leiden naar een diversiteit aan levels, waardoor er meerdere routes zijn om alles te ontgrendelen. In totaal kent het spel vijftig levels en zestig deuren. Het spel kent een hoge moeilijkheidsgraad en voor elk level is daarom een zogenoemd Stage Tutorial aanwezig die je op weg helpt om het level te halen. Gameplay De deuren bevinden zich op moeilijk toegankelijke locaties. Om op deze plekken te komen moet je Kawase laten springen met de B-knop zodat ze steeds hogere platforms kan bereiken. Ook kun je door de Y-knop ingedrukt te houden je hengel uitwerpen. Hiermee kun je muren aan de haak slaan en vervolgens van het ene naar het andere platform zwaaien. Je raakt echter in de knoop met de besturing als je de hengel schuin omhoog probeert te werpen. Wanneer je de D-Pad Pad niet naar de exact goede positie beweegt, vliegt je vislijn al snel de verkeerde kant op en dat werkt frustrerend. Uitwijken naar de Circle Pad gaat niet, want die wordt niet ondersteund. Op sommige momenten zorgt de onhandige besturing ervoor dat je onbedoeld van een platform afloopt of in het water valt, wat erg jammer is.

Gedurende het gestuntel op weg naar het einde van het level zul je verschillende visachtige verschijnselen aantreffen. Als je die aanraakt ben je game-over, maar naast muren kunnen ook deze vissen met poten aan de haak worden geslagen. Een handigheidje van de vislijn is dat je deze kunt in- en uittrekken. Door met de lengte van de lijn te spelen kun je langere zwaaien maken of jezelf juist sneller optrekken naar een aanhaakpunt. Bovendien verschijnen er later in het spel trampolines, transportbanden en andere objecten die je in combinatie met de hengel kunnen helpen om verder te komen. Als je eenmaal weet wat de efficiëntste route is en je de skills hebt om deze te nemen dan zijn sommige levels binnen tien seconden te halen en dat geeft een kick. Characters, collectibles en online Sayonara Umihara Kawase kent een mechanic genaamd Time Stop. Tijdens de Time Stop heb je meer tijd om de lastige moves, zoals het diagonaal werpen van je hengel, perfect uit te voeren. Samen met de Stage Tutorial is dit een zeer aangename bijkomstigheid voor de minder geoefende spelers. Behalve Umihara Kawase zijn er nog twee personages waarmee je kunt spelen: Umihara’s Noors-Japanse kleutervriendin Emiko en haar afstammeling Noko Yokoyama. Die laatste is volgens in-game informatie, een speciale undercover politieagent uit de toekomst. Ieder personage heeft haar eigen specialiteiten. Ondanks dat je in veel platformers diverse items en andere collectables kunt verzamelen is er in Sayonara Umihara Kawase exact één aanwezig: de roze rugzak. In vorige delen uit de serie, die alleen in Japan zijn uitgekomen, diende deze rugzak als extra leven. Om de game wat makkelijker te maken, heb je in Sayonara UmiharaKawase een oneindig aantal levens, waardoor deze toevoeging waardeloos is geworden. Wanneer je een rugzak hebt gepakt, wordt dit resultaat echter wel opgeslagen door het spel, waardoor de rugzak toch nog iets aan de gameplay toevoegt. Wat betreft andere extraatjes is er wel een online ranking, zodat je per level kunt bekijken hoe snel de twintig beste spelers het level hebben voltooid. Je kunt ook opnames van de levels die je hebt gespeeld bekijken om de beste momenten terug te zien of de fouten uit je speelstijl te vissen. Het zijn goede toevoegingen, maar ze voegen niets toe aan de kern van het spel.

Beeld en geluid Sayonara UmiharaKawase heeft een vreemde grafische stijl en de personages en levels lijken van rubber of klei te zijn gemaakt. In het level hebben de muren, waar je je hengel aan vast kunt slaan, meerdere kleuren. Hiervoor worden vaak rood, blauw en geel gebruikt. Deze kleuren vallen erg op in de levels, die lichtblauwe en witte achtergronden bevatten. Echter zorgen de felle kleurtjes op de muur niet voor sfeer. Dit komt vooral door de lompe, rechthoekige vormen van de muren en vanwege het feit dat er vaak één kleur veel meer wordt gebruikt dan een andere. De muren en het uiterlijk van de levels in het algemeen worden hierdoor minder aantrekkelijk. Op het gebied van muziek geldt het tegenovergestelde. Tijdens het spelen komen er verschillende vrolijke deunen uit de speakers van de Nintendo 3DS. Daarnaast heeft elk personage haar eigen muziekcollectie. De muziek in het spel is ontspannend en dat is zeker wenselijk bij deze game, waarin je je veel moet concentreren. Naast de muziek maken de voorwerpen in Sayonara UmiharaKawase ook geluid. De hengel heeft als meest gebruikte item een realistisch geluid, maar juist omdat je de hengel zoveel gebruikt kun je je op een gegeven moment gaan ergeren. Hier is makkelijk verandering in te brengen: in het menu kun je het geluidsvolume van de muziek en de andere geluiden veranderen en dit kan de game een stuk comfortabeler maken.

Conclusie Als je de New Super Mario Bros.-games te makkelijk vind en ook de Donkey Kong Country-spellen zo geklaard hebt, dan is deze game zeker een aanrader. Het spel is behoorlijk pittig en voor de minder gevorderde spelers zijn toevoegingen als Stage Tutorial en Time Stop zeer prettig. Extra’s en online mogelijkheden zijn er echter te weinig en dit is zeker jammer. Voor een handheld-game is lokale multiplayer ook zeker een grote pre, maar helaas hoef je dit in Sayonara Umihara Kawase niet te verwachten. De muziek en grafische stijl van de game geven een leuk sfeertje en met de rankings van de levels kun je kijken hoe goed jij de levels onder controle hebt. Als je na de platformers van de laatste maanden nog niet genoeg hebt gehad, is dit een zekere aanrader, maar voor minder gevorderde spelers wordt het wachten op een korting. Hoewel het spel best leuk en vermakelijk is, is de €24,99 aan de dure kant als je niet zeker weet of volop plezier gaat beleven aan Sayonara UmiharaKawase.

N1 Score: 7.4

+ ["Uniek levelconcept","Hoge moeilijkheidsgraad"]

- ["Lelijke levels","Weinig extra\u2019s","Hoge prijs"]

Gekoppelde games

Sayonara UmiharaKawase (Nintendo 3DS eShop)