[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2014-06-14 01:54:02

Reggie Fils-Aime over system-sellers, Splatoon, oude en nieuwe franchises

GamesBeat heeft een interview afgegeven met Reggie Fils-Aime, de president van Nintendo of America. In het interview spreekt Fils-Aime vooral over system-sellers en Splatoon (vertaald):

GamesBeat: "Waar mensen verwachten dat je meer bereikt, heb je toch een redelijk succes geboekt. Mario Kart 8 heeft ons goede cijfers laten zien, maar deze zijn lager dan wanneer je een goede install base zou hebben. Er zijn een paar goede dingen en er zijn een paar uitdagingen."

Reggie: "Dit maakt ons anders dan andere uitgevers. Wij hebben ruig genomen anderhalf jaar na de Wii U-release Mario Kart 8 uitgebracht. Die titel zal vele keren worden verkocht, tot aan het einde toe. Dat is absoluut een andere instelling dan de meeste andere uitgevers hebben. Zij brengen elk jaar nieuwe delen van hun franchises uit. Zij brengen iets uit, en vier maanden later is het verdwenen. Dankzij de hoge kwaliteit van onze software en omdat zij echte system-selling must-haves zijn, worden ze jarenlang verkocht. Wij verkopen nog steeds Mario Kart DS, een product dat in 2005 op de markt kwam. Wij verkopen nog steeds New Super Mario Bros. Dat is een game die, geloof ik, in 2008 lanceerde? Wij blijven onze producten jaar na jaar verkopen. Een argument van 'Hé, misschien zou Nintendo gewacht moeten hebben totdat de install base iets hoger was'? Nee! Deze games zorgen juist voor een grotere install base."

GamesBeat: "Splatoon is een zeer interessant spel. Het is een gloednieuwe IP. Het herinnerde mij aan een kleine game dat was uitgegeven door THQ, De Blob. Maar het verschil is dat De Blob geen multiplayer heeft. Dit is een mooie herinnering aan hoe creativiteit vaak uit een klein idee voortkomt."

Reggie: "Ik zeg dit met alle respect naar de andere ontwikkelaar toe, maar ik ben er stellig van overtuigd dat onze EAD-teams ongeëvenaard zijn. Ik denk dat Splatoon een stel gameplay-elementen heeft die de game ontzettend leuk en verslavend gaan maken. Het heeft de mechaniek van het inktspuiten, maar daar bovenop: de vaardigheid om in een inktvis te veranderen en een reis door de inkt te maken, de inkt te gebruiken als camouflage, het zijn in de inkt terwijl de andere partij eraan komt en je ze vervolgens afschiet - de strategiecomponent van het door de lucht gaan, het andere team lastigvallen en kiezen met welk wapen je speelt, het is een geweldig diepe game. We zullen volgende keren meer diepgang tonen. Alles wat we op de E3 hebben laten zien, is de 4-tegen-4 multiplayer, maar de ontwikkelaars hebben nog veel meer modi in petto en deze modi zullen in de toekomst bekend worden gemaakt."

GamesBeat: "Bevat de game singleplayer?"

Reggie: "We laten geen singleplayer zien, maar zoals ik net zei, werken de ontwikkelaars aan nog veel meer modi die in de toekomst worden getoond."

GamesBeat: "Ik heb een flink aantal games gezien die alleen maar multiplayer bevatten. In sommige opzichten lijkt mij dat voor kleine bedrijven een goede manier om de kosten te drukken en tijd te besparen. Maar mij lijkt het ook een beetje de richting te zijn waar de gamers naartoe gaan."

Reggie: "Met dat laatste ben ik het totaal niet mee eens. Ik denk dat de gamers een volledige ervaring willen hebben. Ik denk dat het eigenlijk een vergissing is om modi over te slaan bij de ontwikkeling. Bepaalde spellen zijn zoals ze zijn in het concept. Ik speelde Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, een game met 5-tegen-5 multiplayer van Ubisoft. En de innovatie van die game is de one-shot kill. Nu is komt er strategie bij kijken die het interessant maakt. Ik weet niet of ze er een modus in gaan doen waarin alle andere entiteiten niet-speelbare personages zijn. Ik denk niet dat ik daar veel plezier aan zou beleven. Ik denk dat dit concept online multiplayer nodig heeft om tot leven te komen. Het hangt dus van de game af, maar in het first-person shootergenre zou ik zeggen dat het missen van een volledig functionele campaign mode in deze tijd een beetje een vergissing zou zijn, hoewel verreweg de meeste uren in de online multiplayer zullen gaan zitten.

GamesBeat: "Splatoon lijkt ook iets interessants te worden om te doen, maar omdat je zoveel merken en zoveel characters hebt. Dan lap je er elke vier of vijf jaar één op en de mensen gaan uit hun dak, lijkt dat niet per se nodig."

Reggie: "Het interessante is dat we in feite constant bezig zijn om nieuwe IP's te genereren. De introductie van de Mii-personages voor de originele Wii is een vorm van een nieuwe IP. Soms ben ik teleurgesteld dat sommige mensen daar niet zo over denken, maar het zijn aan te passen characters waarmee je nu in verschillende games verschillende dingen mee kunt doen. Tomodachi Life bevat Mii-personages, maar we denken dat dit een geheel nieuw type spel is. Het was heel effectief op de Japanse markt en we zijn optimistisch dat het de eerste stap is in het creëren van hetzelfde type effectiviteit hier in het westen. Afgelopen vrijdag is de game uitgekomen en het lijkt op een goede start af te gaan. Wij geloven dat het net zo belangrijk is om nieuwe franchises uit te vinden als om oude franchises opnieuw uit te vinden - de volgende The Legend of Zelda-game, een nieuwe Mario Kart, de volgende Super Mario-sidescroller. Wij geloven dat we het allebei moeten kunnen. "
Mario Kart 8 is sinds 30 mei verkrijgbaar voor de Wii U, Tomodachi Life ligt nu een week in de winkels voor de Nintendo 3DS en Splatoon verschijnt in 2015 op Nintendo's nieuwste console, de Wii U.

Gekoppelde games

Tomodachi Life (Nintendo 3DS)

Mario Kart 8 (Wii U)

Splatoon (Wii U)