[Preview] Geschreven door Marco op 2014-06-26 21:59:30

Hyrule Warriors

In de Dynasty Warriors-serie staan het gebruik van verschillende personages, een divers wapenarsenaal en het knokken met enorme legers centraal. In Hyrule Warriors is dit niet anders, maar is het geheel nu overgoten met een The Legend of Zelda-sausje. Vlak na de aankondiging van de game voelde het echter aan als een zoethoudertje totdat de echte next-gen The Legend of Zelda-game voor de Wii U zou verschijnen. Of we er inmiddels nog zo over denken lees je in deze preview. In Hyrule Warriors heb je de keuze uit een aantal bekende personages uit het The Legend of Zelda-universum. In de E3-demo was het slechts mogelijk om te kiezen tussen Link en prinses Zelda, maar in de uiteindelijke versie van het spel zal het mogelijk zijn om te spelen met Midna, Impa en nog een aantal anderen. Na het kiezen van een personage selecteer je van welk besturingstype je gebruik wilt maken. Zo had je de mogelijkheid om te spelen met de klassieke Dynasty Warriors-besturing, maar was het ook mogelijk om met The Legend of Zelda-besturing aan de slag te gaan. Dat hield in dat je de camera op bepaalde vijanden kunt locken door gebruik te maken van Z-targeting, een kenmerkende eigenschap van The Legend of Zelda-serie sinds Ocarina of Time. Aan de slag Eenmaal op het slagveld, dat zich afspeelt ergens op Hyrule Field, is het zaak zoveel mogelijk vijanden te verslaan en tegelijkertijd vriendschappelijke troepen te beschermen. Je staat er niet alleen voor, want ergens op het slagveld zul je ook prinses Zelda of Link zelf tegenkomen, afhankelijk van het personage waar je mee speelt. Verder zul je Gorons en Hylian-soldaten tegen het lijf lopen die allemaal druk in gevecht zijn. Op de kaart wordt door middel van rode en blauwe gebieden aangegeven waar de vijand de overhand heeft en waar het veilig is. Geregeld geven de vriendschappelijke troepen aan dat ze in de problemen zitten en word je vriendelijk verzocht ze te komen helpen. Zodoende zul je vanzelf het level doorkruisen en tegen bepaalde obstakels aanlopen. In typische Zelda-stijl moet je dan op zoek naar items om deze obstakels te kunnen overwinnen. Zo liep je gedurende de demo tegen een stapel rotsblokken op die je doorgang blokkeerde. Dit was weer op te lossen met de bommen die een eindje verderop in een kistje verborgen lagen. De kern van de game is echter het verslaan van vijanden en daar lijken Link en Zelda aardig effectief in te zijn. Zo beschikt elk personage over een aantal speciale aanvallen die worden opgeladen door tijdens het spelen speciale steentjes op te rapen. Bij Link is dat bijvoorbeeld een grote spin-attack, terwijl prinses Zelda met haar boog grote lichtpijlen afschiet. Bij deze aanvallen vliegen de vijanden letterlijk door de lucht en wordt alles in de directe omgeving schoongeveegd. Daarnaast maakt ook de traditionele energiebalk weer zijn opwachting, waarmee Link of Zelda voor een korte tijd super sterk zijn. Met het grootste gemak Als je wel eens een The Legend of Zelda-game gespeeld hebt dan ben je vast bekend met het balkje hartjes die je leven aangeven. Ook dit komt voor in Hyrule Warriors, waar je in de demo maar liefst over elf hartjes beschikte. Wat tijdens het spelen opviel was dat het aantal hartjes zo goed als niet afnam. Door geregeld op de aanvalsknoppen te drukken veegde je de vijanden met het grootste gemak van het scherm en liep je niet of nauwelijks schade op. Werd je uiteindelijk toch geraakt, dan ging er slechts een half hartje af. Deze waren echter weer eenvoudig aan te vullen door simpelweg wat meer vijanden naar het hiernamaals te werken en nieuwe hartjes op te rapen. Ook de wat sterkere vijanden die je sporadisch tegenkomt lijken nog geen deuk in een pakje boter te kunnen slaan, en verwijder je met twee tot drie klappen van het speelveld. De eindbaas van het level, King Dodongo, vergde iets meer moeite maar dat lag voornamelijk aan het uitvinden van de juiste strategie. Daardoor voelde de game over het algemeen veel te makkelijk aan, iets wat in de uiteindelijke versie hopelijk opgelost wordt met verschillende moeilijkheidsgraden. Overigens geeft het wel voldoening om grote groepen vijanden zo eenvoudig te kunnen verslaan. Presentatie Ten opzichte van de eerste onthulling lijkt de game er op grafisch vlak aardig op vooruit gegaan te zijn. Link en Zelda zien er geweldig uit en ook de overige personages en vijanden kennen voldoende detail, helemaal gezien er te allen tijde flinke aantallen van op het scherm getoverd worden. Hyrule Field had een wat grauwere sfeer dan normaal, maar zag er voor een Wii U-game af en toe ook wat kaal en levenloos uit. De bekende muziek en geluidseffecten zijn allemaal aanwezig en af en toe zal er zelfs “Hey, Listen!” door de speakers klinken. Wel heeft de muziek een make-over met veel elektrische gitaren ondergaan, iets wat zeer goed bij de game past. Voorlopige conclusie Met Hyrule Warriors lijkt Nintendo een erg leuke spin-off van The Legend of Zelda-serie op de markt te gaan brengen. Grafisch ziet de game er leuk uit en straalt de The Legend of Zelda-sfeer er vanaf. De gameplay kent een paar bekende eigenschappen van The Legend of Zelda-serie maar is voor de rest toch anders dan we van de serie gewend zijn, wat zorgt voor een frisse ervaring. Wel zal de hele Dynasty Warrior-gameplay je moeten aanspreken waardoor de game mogelijk niet voor iedereen weggelegd zal zijn. De E3-demo was echter veel te eenvoudig, wat voor een game als deze enigszins jammer is. Hopelijk beschikt de uiteindelijke versie over verschillende moeilijkheidsgraden. Wij kijken in ieder geval erg uit naar deze game.

Gekoppelde games

Hyrule Warriors (Wii U)