[Preview] Geschreven door Marco op 2014-07-09 09:00:00

Super Smash Bros. Wii U

Het is al weer bijna vijftien jaar geleden dat Nintendo voor de Nintendo 64 een revolutionaire game uitbracht waarin het mogelijk was om met een tal van bekende personages op de vuist te gaan. In tegenstelling tot de meeste vechtspellen, was het in deze game niet de bedoeling om elkaar simpelweg knock-out te slaan. De game kende een nieuw concept waarbij je elkaar in totale chaos van een tweedimensionaal platform af moest zien te werken. Het concept in combinatie met Nintendo-personages werd razend populair en de Super Smash Bros.-games behoren inmiddels tot Nintendo's meest verkochte games van de afgelopen drie generaties. Aan het eind van dit jaar verschijnt voor de Wii U het nieuwste deel in deze legendarische serie. Of Super Smash Bros. Wii U de hype gaat waarmaken valt nog te bezien, maar wij speelden de game alvast voor een eerste indruk. Heerlijk vertrouwd Om maar direct met de deur in huis te vallen: als je ooit eerder een Super Smash Bros.-game hebt gespeeld, dan voelt Super Smash Bros. voor de Wii U meteen vertrouwd aan. Op het eerste gezicht lijkt de game misschien iets teveel op zijn voorgangers en dan met name Super Smash Bros. Brawl. Naarmate je echter wat tijd met de nieuwe game hebt doorgebracht wordt duidelijk dat de formule nog steeds staat als een huis en dat het helemaal niet erg is dat de games veel op elkaar lijken. Op grafisch vlak heeft de game in ieder geval flinke vooruitgang geboekt. De HD graphics zien er geweldig uit en het geheel draait op een vloeiende 60 fps. Waar veel mensen waarschijnlijk ook blij van worden is dat de game een beetje aanvoelt als Super Smash Bros. Melee, volgens fans het beste deel in de serie. Overigens is het voor de nieuwkomers van de serie ook gemakkelijk om direct in de actie te duiken. De besturing is zeer toegankelijk, waardoor mensen die normaal geen fighting-games spelen gewoon kunnen meedoen. Nintendo lijkt ditmaal ook goed naar de fans geluisterd te hebben. Zo werd er voor het eerst in de geschiedenis van de serie een officieel toernooi door Nintendo georganiseerd, waarbij zestien van 's werelds beste spelers het tegen elkaar opnamen. De grootste verrassing was een aantal weken voor de E3 al bekend. Speciaal voor Super Smash Bros. Wii U heeft Nintendo een adapter ontwikkeld waarbij het mogelijk is de game te spelen met GameCube-controllers. Eén van de beste controllers ooit gemaakt en bij uitstek geschikt om Super Smash Bros. mee te spelen. De E3-demo was dan ook exclusief speelbaar met GameCube-controllers, maar de uiteindelijke game zal ook speelbaar zijn met de Wii U GamePad, Wii U Pro Controller en Wii Remote. Personages Het belangrijkste aspect van iedere Super Smash Bros.-game is de brede selectie aan populaire en bekende personages van zo'n beetje elke Nintendo-franchise. Speciaal voor deze E3-demo heeft Nintendo een selectie gemaakt van een aantal oude bekenden en een aantal nieuwe gezichten. Onder de veteranen bevinden zich onder andere Mario, Bowser, Donkey Kong, Samus, Pikachu, Link, Kirby en Fox. De nieuwkomers in dit deel zijn vertegenwoordigd door Wii Fit Trainer, Villager, Rosalina, Mega Man, Greninja en Little Mac. In het totaal bestond de keuze in de demo uit twintig personages. De meest logische toevoeging aan de nieuwe personages is waarschijnlijk Little Mac uit Punch-Out!!. Als bokser deelt Little Mac op de grond rake klappen uit, maar is hij in de lucht wat minder effectief. Tevens is Little Mac het enige personage dat beschikt over een special metertje die tijdens het spelen langzaam vult. Eenmaal vol kan hij, mits deze aanval goed getimed wordt, een tegenstander in één keer naar de maan meppen met een zeer krachtige uppercut. Wii Fit Trainer voelt wat vreemder aan maar lijkt met haar fitnessbewegingen zowel op de grond als in de lucht effectief. De moves van Mega Man lijken direct uit zijn bekende games te komen en maken hem tot een goede allround karakter en Greninja is een goede toevoeging aan de razendsnelle vechtersbazen. De bestaande personages zijn qua moves grotendeels ongewijzigd. Wel zijn sommige karakters iets sterker gemaakt, wat bijvoorbeeld goed te merken was bij Zero Suit Samus. Afgaande op de reacties op de beursvloer behoren Zero Suit Samus en Little Mac nu al tot de sterkere personages uit de game. Een ander aspect van de Super Smash Bros.-games is de enorme lijst met items waarmee je elkaar kunt aftuigen. Bekende items zoals het beam-zwaard, Poké Balls, bommen en de groene schildjes zijn allemaal weer van de partij, maar er zijn ook een hoop nieuwe items bijgekomen. Zo is er nu het Spiny Shield die net als in Mario Kart achter de winnaar aan gaat, de Ore Club uit Kid Icarus waarmee kleine tornado's worden gemaakt en de vuurbalk uit de Mario-games die bij elke slag iets korter wordt. Het meest beruchte item uit Super Smash Bros. Brawl is ook weer terug: de Smash Ball. Wanneer spelers deze zwevende bal te pakken krijgen kan een personage een Final Smash uitvoeren waarmee de competitie vaak eenvoudig van het speelveld verwijderd wordt. Ieder personage heeft zijn eigen unieke Final Smash. Zo verandert Little Mac in een grote bruut die eenvoudig het level schoon veegt en roept Zero Suit Samus haar vertrouwde Gunship op om wat schietoefeningen uit te voeren. Wat opviel was dat het verkrijgen van de Smash Ball iets meer moeite vereist dan in Super Smash Bros. Brawl. Grafisch hoogstandje Nu Nintendo sinds deze generatie ook eindelijk beschikt over een console met HD-graphics heeft alles een flinke boost gekregen en oogt de game echt fenomenaal. De personages zien er beter uit dan ooit en komen echt tot leven, maar ook de levels zien er geweldig uit en kennen enorm veel details. Zo komen er op de achtergrond echt complete gamewerelden voorbij, wat haast zonde is omdat je in het heetst van de strijd nauwelijks de kans krijgt dit te bewonderen. De levels zelf zijn wederom gebaseerd op bekende locaties uit populaire games. Denk bijvoorbeeld aan locaties uit New Super Mario Bros., de arena uit Fire Emblem, de ring uit Punch-Out!! en Skyloft uit The Legend of Zelda: Skyword Sword. Wat een Super Smash Bros.-game uiteindelijk compleet maakt is de enorme diversiteit aan muziek en soundeffecten afkomstig uit ruim 25 jaar aan Nintendo-games. Helaas was het op de rumoerige beursvloer af en toe wat lastig om hier echt van te kunnen genieten. Voorlopige conclusie Met Super Smash Bros. Wii U lijkt Nintendo weer een klassieker van topformaat te gaan afleveren. Voor de mensen die al eerder een Super Smash Bros.-game hebben gespeeld zal dit wellicht een beetje aanvoelen als meer van hetzelfde, maar uiteindelijk lijkt dit een goede keus van Nintendo. De gameformule staat nog zo vast als een huis. De gameplay zelf heeft wat meer weg van Super Smash Bros. Melee, waardoor alles net een tikkeltje sneller aanvoelt dan Brawl. Ook audiovisueel is de game een pareltje en zonder twijfel één van de mooiere Wii U-games. Daarnaast heeft Nintendo goed naar de fans geluisterd en er voor gezorgd dat de game speelbaar is met wellicht de beste controller ooit gemaakt. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt voor een game die bijna zeker zal uitgroeien tot een klassieker. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Wii U (Wii U)