[Preview] Geschreven door Benjamin op 2014-07-11 14:59:50

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS

De Super Smash Bros.-serie is voor Nintendo al jaren een grote hit op haar consoles, maar op de handhelds was de serie nooit ergens te bekennen. Tot dit jaar, want dan verschijnt Super Smash Bros. for Nintendo 3DS in de Europese schappen. Wij speelden de eerste demo op de afgelopen E3 en delen onze ervaring. Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is in essentie dezelfde game als Super Smash Bros. for Wii U. De game heeft dezelfde personages met dezelfde aanvallen, dezelfde voorwerpen en hetzelfde vechtsysteem. De verschillen tussen de Nintendo 3DS- en Wii U-versie zitten hem echter in de aanwezige levels en speelmodi. Er zijn enkele gevechtsarena’s die in beide versies aanwezig zijn, maar de meeste zijn exclusief voor de Nintendo 3DS- of Wii U-versie. Op het moment van schrijven is bekend dat er ook ten minste één andere modus in de Nintendo 3DS-versie aanwezig is, genaamd Smash Run.

Gewenning Nadat we al die jaren Super Smash Bros. op het grote scherm gespeeld hebben, is de eerste speelsessie op de kleine schermen van de Nintendo 3DS enorm wennen. Alle actie vindt in een veel kleiner formaat plaats, maar is na de eerste paar onwennige minuten prima te doen. Wat betreft besturing is het ook even wennen, vooral voor spelers die graag gebruikmaken van de tweede control stick in de console-versies. Je kunt de Smash-aanvallen nu nog alleen uitvoeren door de A-knop te gebruiken in combinatie met de Circle Pad. Daarover gesproken: ook het gebruik van de Circle Pad in plaats van een control stick is in combinatie met een game als Super Smash Bros. in het begin even wennen, maar werkt daarna prima. Wat gameplay betreft staat de Nintendo 3DS-versie gelijk aan de Wii U-versie. Dat wil zeggen dat de actie iets sneller is dan Super Smash Bros. Brawl en de game voelt toch al snel vertrouwd aan. De nieuwe personages als Little Mac, Animal Crossing-Dorpsbewoner en Wii Fit Trainer komen goed uit de verf met originele nieuwe aanvallen. Zoals eerder gesteld, onderscheidt de Nintendo 3DS-versie zich van de Wii U-versie met exclusieve gevechtsarena’s. De stages in de handheld-versie zijn veelal gebaseerd op handheld-titels, zoals Super Mario 3D Land, The Legend of Zelda: Spirit Tracks en Nintendogs + Cats. De levels zijn allemaal prima uitgewerkt en spelen lekker weg. Hele originele elementen hebben we nog niet voorbij zien komen in deze speelbare demo, maar gezien het verleden gaat dat vast wel goedkomen.

Smash Run De Smash Run-modus is een exclusieve single- en multiplayer-modus die alleen de handheld-versie kent. Deze modus is een combinatie tussen de Subspace Emissary uit Super Smash Bros. Brawl en de Adventure Mode uit Super Smash Bros. Melee. In Smash Run word je in een grote omgeving geplaatst met allerlei vijanden uit de gamegeschiedenis die Nintendo rijk is. Denk hierbij aan Goomba’s uit Super Mario, insecten uit Pikmin en verschillende Pokémon uit de Pokémon-serie. Gedurende vijf minuten is het de bedoeling om zoveel mogelijk van deze vijanden kapot te meppen, waarna er verschillende power-ups op te rapen zijn die je statistieken verhogen. Zo kan je personage sterker of juist sneller worden, wat in het tweede deel van de Smash Run van pas komt. In dit tweede deel speel je een standaard gevecht tegen de computer (of tegen andere spelers in het geval van een lokaal multiplayer potje), waarbij iedereen nieuwe statistieken gekregen heeft dankzij het verzamelen van de power-ups in het eerste deel. Hierdoor lijkt de Smash Run-mode een leuke afwisseling te worden, maar heel erg overdonderend was het niet. Vooral in het eerste deel is het doelloos rondrennen en verslaan wat je tegenkomt, wat op den duur wel zou kunnen vervelen. Graphics Aangezien alles op kleinere schermen afspeelt, hebben Sakurai en zijn team iets bedacht om alles toch duidelijk en helder over te laten komen. Alle personages bevatten een donkere maar subtiele omlijning, waardoor je de personages tijdens de gevechten goed kunt onderscheiden van de omgeving. Dit is absoluut niet storend en werkt juist erg goed. Verder ziet de game er mooi uit met een aangenaam 3D-effect. Dit 3D-effect kwam vooral goed naar voren bij de Nintendog Assist Trophy. Op het moment dat hij verschijnt, knalt hij uit het scherm en ben je bijna geneigd het schattige hondje te aaien.

Voorlopige conclusie Super Smash Bros. for Nintendo 3DS lijkt een prima eerste handheld-deel van de Super Smash Bros.-serie te gaan worden. Het spelen van de bekende actie is op een kleiner scherm even wennen, voornamelijk wat betreft de besturing. Na enige gewenning speelt het echter steeds lekkerder weg. Daarnaast ziet de game er goed uit met de functionele zwarte omlijning rondom de personages. De personages in de game zijn tot zover allemaal uniek en bieden elk hun voor- en nadelen. Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is voor Super Smash Bros.-fans een handheld-game om naar uit te kijken en verzacht de pijn van het wachten op de Wii U-versie.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (Nintendo 3DS)