[Preview] Geschreven door Daan op 2014-07-12 19:44:21

Sonic Boom: Rise of Lyric

De meningen over Sonic liggen de laatste paar jaar enorm uiteen. In tegenstelling tot het succesvolle Sonic Colors op de Wii, was Sonic Lost World volgens de meesten een stuk minder te pruimen. Er lag een te grote focus op gimmicks en de game ging weer terug naar een format met uitsluitend 3D-levels. Dit jaar gooit SEGA het echter compleet over een andere boeg en geeft Sonic aan een Amerikaanse developer. BigRedButton wil met Sonic Boom de oude actie-avonturen laten herleven. Het Sonic-universum krijgt met Sonic Boom een nieuwe look, gameplay-stijl en diverse veranderingen die het een eigen product moeten maken. De vraag is of BigRedButton er iets degelijks van heeft weten te brouwen of dat Sonic nu een nog donkerder pad bewandelt.

Irritaties met Sonic en zijn vrienden De E3-demo van Sonic Boom bestond uit vier levels en elk hadden ze een eigen doel. Twee van de levels focusten zich op het onderzoeken van omgevingen en het verslaan van vijanden. Vanaf het eerste moment voelde het alsof er iets niet helemaal snor zat met dit avontuur. Al snel bleek dat dit allemaal te maken had met het tempo van de game. Het voelde als een langzame brei van omstandigheden en dit kwam niet alleen doordat het een Sonic-game is met grote veranderingen. Over het algemeen struin je in een actie-avontuur snel naar allerlei locaties om zaken gedaan te krijgen en ontdek je de onderdelen die de designers voor je hebben gebouwd. In Sonic Boom bleef je aardig lang op een plek hangen om vijanden uit te schakelen, saaie puzzels op te lossen of een ander probleem te omzeilen. Het waren aspecten die de speler er van weerhouden de ware gedachte achter Sonic Boom te ontdekken en dat is best wel jammer. De gevechten in de demo waren redelijk te pruimen en je kwam met makkelijke combo's aardig ver. Ieder personage heeft zijn eigen vaardigheden te en dit kwam duidelijk naar voren. Amy kon gebruikmaken van een hamer om robots op te blazen en drie keer springen om hoger gelegen locaties te bereiken. Knuckles wist ook van wanten en kon flink slaan en sloppen om vijanden op hun knieƫn te krijgen. Dit gaat echter ook ten koste van wat bestaande eigenschappen, wat teleurstellend is. Tails kan niet meer vliegen, tenminste niet meer op eigen kracht. Hij moet gebruikmaken van propellers om op te stijgen en maakt voor de rest gebruik van gadgets om zaken gedaan te krijgen. Het grotere negatieve aspect van dit alles is dat de aanvallen niet altijd goed leken te registeren, waardoor we open kwamen te liggen voor vijandig vuur. Het gebeurde niet al te vaak, maar vaak genoeg om het als een irritatie te bestempelen.

De andere twee levels waren een stuk interessanter, gezien je een baas probeerde te verslaan. Deze kwam in de vorm van Dr. Eggman, tegen wie je een speciale energy beam gebruikte om robots naar zijn grotere robot te gooien. Nadat je dit een flink aantal keer had gedaan, viel hij op de grond en werd je tot winnaar gekroond. In het laatste onderdeel draaide het zoals vanouds om snelheid en moest je snel van hot naar her bewegen om een level heelhuids door te komen. Dit stuk was helaas wel veel te kort, wat het moeilijk maakt om te bepalen hoe dit zich in het uiteindelijke spel zal ontwikkelen. Het was echter leuk om een paar keer door te spelen en we kijken er naar uit om langere versies van dit onderdeel te kunnen aanschouwen. Magere presentatie Flink teleurstellend is het uiterlijk van Sonic Boom. De textures kenden een lage resolutie, hetgeen we niet gewend zijn van een Wii U-game. Sommige onderdelen verschenen uit het niets, wat laat zien dat het qua pop-ins niet prima samenkomt. Tijdens het baasgevecht en onderdelen waar veel gaande was kregen we ook te maken met regelmatige slowdown, wat alles niet lekker liet aanvoelen. De animaties van de personages waren prima en de dialogen waren aangenaam maar dit hielp ons niet naar een beter oordeel over het spel. Het loopt wel degelijk op de CryEngine, maar of dat een goed idee was? We vragen het ons ten zeerste af.

Voorlopige conclusie Sonic Boom zal nog veel werk moeten verzetten om ons te overtuigen van het avontuur. De game zag er niet gelikt uit en de gameplay liet duidelijke gebreken zien. Het kent hier en daar wel de charme van zowel een Sonic-avontuur als een actie-avontuur, maar die kleine momenten maken de totale ervaring nog niet geweldig. Het voelde als een langzame brei die niet vooruit was te branden en dat maakt het aanraden van het avontuur moeilijker. We wachten af hoe het spel er aan het einde van het jaar uitziet, maar we gaan deze periode niet met veel vertrouwen tegemoet.

Gekoppelde games

Sonic Boom: Rise of Lyric (Wii U)