[Preview] Geschreven door Benjamin op 2014-07-14 23:30:13

Splatoon - Hands-on

Eén van de meest verrassende games op de E3 uit de stal van Nintendo is zonder enige twijfel Splatoon. Als enige nieuwe serie tussen alle bekende titels, valt hij ook qua gameplay en vormgeving op. Op het eerste gezicht lijkt het een simpel multiplayer-spelletje, maar niets is minder waar. Splatoon werd tijdens het Nintendo Digital Event aangekondigd en liet menig gamer verbazen. Voor vele spelers ziet Splatoon eruit als een leuke minigame, maar deze betiteling doet de game tekort. Splatoon is een vier-tegen-vier online multiplayer shooter met een overduidelijk Nintendo-sausje. En juist dit Nintendo-sausje is hetgeen Splatoon zo speciaal en aantrekkelijk maakt.

Spuiten In Splatoon is het niet simpelweg de bedoeling om met je team zoveel mogelijk tegenstanders kapot te knallen, maar ga je met je supersoaker gevuld met verf op pad om zoveel mogelijk van de omgeving met jouw kleur te bespatten. Dat is echter niet de enige twist die de game rijk is. Iedereen speelt met een soort inktvis-mens, waardoor je op ieder moment in een inktvis kunt veranderen. Op het moment dat je dat doet, verstop je je in de aanwezige verf en vul je tevens je 'munitie' aan. In je inktvisvorm ben je niet alleen veel sneller qua bewegingen en kun je verder springen, het creëert ook een hele nieuwe en aparte tactiek. De andere spelers kunnen jou nauwelijks zien op het moment dat je als inktvis verstopt zit in de verf, waardoor je genadeloos op je vijanden af kunt gaan. Een vereiste is wel dat de vloer waar je overheen 'zwemt' besmeurd moet zijn met jouw kleur verf. Naast de grond kun je ook de muren bespatten, waardoor je zelfs op muren kunt blijven plakken. Tot slot kun je bijvoorbeeld onder hekken door 'zwemmen', waardoor de gehele gameplay enorm veel variatie biedt. Zoals eerder gezegd is het besmeuren van de omgeving het hoogste doel, aangezien vanuit dat punt de eindscore bepaald wordt. Echter zorgt het neerknallen van de vijand voor het verhogen van je individuele score, waardoor je je omhoog kunt werken op de individuele ranglijst die je aan het einde van elk gevecht te zien krijgt. Het is een heerlijk gevoel om je vijanden met verf neer te knallen en uit elkaar te zien spatten. Naast de supersoaker heb je ook bommen tot je beschikking die een grote hoeveelheid verf van jouw kleur over de oppervlakte verspreidt op het moment dat de bom explodeert. Hiermee kun je tevens de andere personages kapot maken. Met het verslaan van de andere personages vul je tevens een meter. Eenmaal gevuld heb je voor korte tijd de beschikking over een enorme bazooka die een soort waterhoos aan verf weg knalt en met een enkel schot iedereen kapot schiet. Dit geeft een erg bevredigend gevoel en zorgt ervoor dat je je oppermachtig voelt. Al deze gameplay-elementen zorgen voor nieuwe tactieken, waardoor er voor iedere type speler wat wils is. Dit is tevens wat Splatoon zo origineel en verslavend maakt: de unieke gameplay-elementen en prettige actie.

Wii U GamePad en kleur Qua besturing zit Splatoon ook prima in elkaar. Je personage bestuur je met de linker analoge stick, de camera met de rechter of door de Wii U GamePad te bewegen. Met de ene schouderknop schiet je met je supersoaker, terwijl je met je andere knop verandert in een inktvis. Op de Wii U GamePad wordt een overzicht van het level getoond, waar je tevens aan kunt afleiden hoe je team ervoor staat door te kijken hoeveel inkt van jouw kleur over het level verspreid is. Dit zorgt ervoor dat de Wii U GamePad zelfs in een shooter als deze goed gebruikt wordt. Een andere functie van de Wii U GamePad is dat je middels het touchscreen naar een van je teamgenoten kunt transporteren, bijvoorbeeld op het moment dat je respawnt nadat je neergeknald bent. Met een supersprong recht omhoog, beland je binnen luttele seconden dicht bij de actie. Het Nintendo-sausje is niet alleen in de gameplay te merken, maar tevens in de algehele presentatie zoals die nu in de demo verwerkt is. Waar het in de doorsnee shooter aan een spatje kleur ontbreekt, is de kleur juist één van het belangrijkste aspect van de game. De gekozen stijl past erg goed bij het gehele concept en komt goed tot zijn recht op de Wii U. Voor nu zijn we door de demo wat betreft graphics niet omver geblazen, maar de game staat goed zijn mannetje en is prettig om naar te kijken.

Hoe positief we ook zijn over Splatoon, blijven er toch nog een aantal discutabele aspecten over. Allereerste is de grote vraag hoe gevarieerd het pakket wordt. In de trailer hebben we al enkele nieuwe wapens gezien, zoals een enorme verfroller en een sniper. De vraag is ook of de game nog een soort verhaalmodus krijgt voor de singleplayer of dat het bij een multiplayer-game blijft, al dan niet speelbaar tegen de computer. Voor nu is in ieder geval bekend dat de game online met acht spelers te spelen is en een offline mode krijgt voor in ieder geval twee spelers waarbij de andere speler met een Wii U-controller Pro speelt. De ontwikkelaar heeft aangegeven dat deze mode waarschijnlijk wel zal verschillen van de vier-tegen-vier-modus, waardoor we nog maar even moeten afwachten hoe dat uit zal pakken. Voorlopige conclusie Splatoon is zonder enige twijfel de grote verrassing van Nintendo van de E3 van 2014. Door Splatoon als simpel en kinderachtig spelletje te bestempelen, doe je de game ongelooflijk tekort. Als het gehele spel verder uitgewerkt wordt, heeft Nintendo met Splatoon zijn eigen Call of Duty in handen. De gameplay is bijzonder origineel en een verfrissende twist op het shooter-genre. In onze speelsessie betrapten we onszelf erop dat we lichtelijk verslaafd waren geraakt, wat veel goed beloofd voor de toekomst. Desondanks blijven er vragen open staan, zoals hoe de singleplayer en de lokale multiplayer eruit komen te zien. Desalniettemin moet iedere Nintendo-fan naar deze game uitkijken of op zijn minst proberen, zelfs al ben je geen fan van shooters. Klik hieronder om de korte impressies van Patrick en Marco te lezen.

Splatoon - Patrick & Marco

Patrick Sinds de aankondiging van Splatoon op de E3 ben ik razend enthousiast over de game. Op het Post E3 Event had ik de mogelijkheid om te testen of mijn enthousiasme goed geplaatst was. Vier rondes heb ik met drie anderen tegen vier vijanden gespeeld. Ik ben normaal helemaal niet van de shooters maar deze game past perfect bij de Wii U en is zelfs voor mij erg vermakelijk. De kleurige look, het concept van de verf en het uiterlijk van de personages kloppen gewoon helemaal bij een Nintendo-game. Laat het enigszins kinderlijke uiterlijk je echter niet misleiden, want onder al die verf zit een tactische shooter die ook doorgewinterde shooterfanaten zal aanspreken. In de speelsessie viel me vooral op dat de speelrondes erg vloeiend verliepen en dat de game al redelijk compleet aanvoelde. De besturing met de Wii U GamePad was even wennen maar al snel vlieg je door het level heen door op de juiste plekken verf neer te spuiten en er vervolgens in te duiken als inktvis. Door de toevoeging van het kunnen zwemmen door de inkt zijn er veel verschillende manieren om het level te doorlopen. Je kunt de gewoonlijke looproutes nemen, maar door de verf hoog tegen de muren op te spuiten kun je ook verschillende "geheime" routes ontdekken. Verder stel je jezelf continu twee vragen: ga ik vijanden het leven zuur maken of ga ik de grond onderspuiten zodat we op het einde het meeste terrein hebben beklad? Deze twee vragen maken de game anders dan een doorsnee shooter waarbij het hoofddoel meestal is zoveel mogelijk anderen afknallen. Mijn verwachting van Splatoon is door deze eerste speelsessie in ieder geval in positieve zin gestegen. Ik ben erg benieuwd welke wapens nog worden toegevoegd zodat er een stukje diversiteit in speelstijlen toegevoegd wordt. Marco Als groot shooter-fan was de aankondiging van Splatoon een leuke verrassing. Op de E3 kreeg ik de mogelijkheid om het op te nemen tegen andere leden van de crew, wat zorgde voor een aantal hilarische momenten. Lekker alles onder kliederen met inkt geeft een nieuwe twist aan het spelen van een shooter en het zorgt voor een frisse wind door het genre. Na deze eerste speelsessie lijkt de basis van de game alvast goed uitgewerkt te zijn. Zo zijn de motioncontrols van de Wii U GamePad de eerste paar minuten even wennen, maar kun je binnen de kortste keren met grote precisie de boel onder verven. In de demo had je slechts de beschikking over het standaard wapen, granaten en een bazooka, maar in de trailers werd gelukkig al gehint naar een wat groter assortiment aan wapens. Verder lijkt Nintendo goed over het concept te hebben nagedacht. Zo ontbreekt het percentage dat aangeeft hoeveel procent van het level in handen is van jouw team, waardoor elk potje spannend blijft tot het moment dat de eindscore over het scherm rolt. Zoals het er nu uitziet zal de huidige modus ongetwijfeld zorgen voor speelplezier, de vraag is alleen voor hoe lang. Slechts één modus is voor een volledige retailgame aan de lage kant, daarom ben ik erg benieuwd wat Nintendo gaat doen en of bekende modi als “capture the flag” binnen het concept van Splatoon gaan passen. Nintendo zit met Splatoon in ieder geval op het goede spoor.

Gekoppelde games

Splatoon (Wii U)