[Preview] Geschreven door Daan op 2014-07-16 23:18:15

Sonic Boom: Shattered Crystal

Onlangs namen we de Wii U-versie van Sonic Boom onder de loep. Het liet een teleurstellende eerste impressie achter en dat had te maken met een flink aantal factoren. Het zag er niet heel erg gelikt uit en de gameplay liet veel te wensen over. Er is echter ook een andere versie van Sonic Boom en deze zal exclusief voor de Nintendo 3DS verschijnen. De handheld-titels scoren normaliter best redelijk in de Sonic-reeks, maar met een nieuwe studio genaamd Sanzaru, blijft het de vraag hoe deze Sonic-game het er vanaf zal brengen. Wij besloten Sonic Boom: Shattered Crystal aan een eerste test te onderwerpen!

Hetzelfde gevoel, nieuw sausje Sonic Boom: Shattered Crystal doet het gelijk op vele fronten anders dan de Wii U-variant. Sonic Lost World probeerde de stijl op beide platformen gelijk te trekken en dit bracht positieve en negatieve elementen met zich mee. Sonic Boom: Shattered Crystal maakt het verschil duidelijk, want het spel gaat terug naar het 2D level design. Het maakt het tot een platformer die gelijk op te pakken is en die je in luttele minuten onder de knie weet te krijgen. Wat hierbij helpt is een goed functionerende besturing en dat is zeker het geval bij Shattered Crystal. Het maakt ook niet uit met wie je speelt, want ondanks dat er vier speelbare personages zijn, kennen ze allemaal dezelfde basisvaardigheden. Ze kunnen rennen, dashen en de klassieke Homing Attack gebruiken om vijanden een pak slag te geven. Waar de characters wel verschillen is hun speciale moves waardoor je ze vaak zal wisselen. Dit was vaak nodig in het level genaamd Seaside Jungle, waar we in het tijdsbestek van tien minuten toffe dingen te zien kregen. Zo kon Sonic gebruikmaken van zijn Air Dash om afgelegen stukken land te bereiken, Tails zweven en een onderzeeƫr besturen en Knuckles onder de grond duiken om door speciale paden te wroeten. De Nintendo 3DS-versie kent voor de vierde plek een uniek personage genaamd Sticks en haar speciale aanval was de meest boeiende. Ze had de mogelijkheid om een boemerang te gebruiken en hiermee schakelaars en vijanden te raken. Dit leidde tot wat sluwe acties van onze zijde en de game lijkt dit sterk aan te moedigen.

Voor de meeste spelers zal het belangrijk zijn of het switchen van personage geforceerd aanvoelt en dat is absoluut niet het geval. De gebieden die je dankzij de vaardigheden opzoekt zijn optioneel en je kunt met alle plezier overslaan als je dat fijner vindt. Sterker nog, de ontwikkelaar vertelde ons dat je op dat specieke punt alleen nog maar twee personages tot je beschikking hebt. Dit zou kunnen betekenen dat je op latere momenten terug kunt keren en zodoende levels met nieuwe personages zou kunnen ontdekken, wat best fraai uit kan pakken. Sanzaru lijkt hiermee de herspeelbaarheid goed aan te pakken en dat valt alleen maar te prijzen. Wat alles nog verfijnder maakt, is dat de levels als een waar pakket aanvoelen. De vijanden en obstakels maken onderdeel uit van de flow in het level en helpen je zo nieuwe dingen te ontdekken. Andere soorten levels Naast dit level, kende de Sonic Boom: Shattered Crystal demo nog twee andere levels. We werden allereerst geĆÆntroduceerd tot een rival race, die je zou kunnen vergelijken met die uit Sonic CD. Je vecht het hier uit tegen Sticks, zodat ze uiteindelijk het team tegemoet zal zien en mee gaat op reis. Het was een verrassende uitdaging en we hopen nog meer van deze stages te verwelkomen in de uiteindelijke versie. Het andere type was daarnaast ook aangenaam en hier sprint Sonic op een vast 3D-pad. Hij probeert onderweg obstakels te omzeilen en maakt gebruik van de Enerbeam om rails boven hem te grijpen. Het was fraai uitgewerkt en een onderdeel dat de fan zal waarderen.

Presentatie Sonic Boom: Shattered Crystal ziet er goed uit voor een Nintendo 3DS-titel. Het is een kleurrijk geheel en de omgevingen waarmee we mochten spelen komen mooi samen. Door de vele lichten en geluiden op de E3 hebben we niet het 3D-effect of de muziek kunnen ervaren. Het is dus nog afwachten hoe dit uitpakt in het uiteindelijke avontuur. Voorlopige conclusie Sonic Boom: Shattered Crystal was vanaf het eerste moment een vermakelijke demo om doorheen te lopen. De klassieke 2D-gameplay spat van het scherm, al zijn er genoeg verrassingen om het meer eigen te maken. Het wisselen tussen de verschillende personages is een leuke toevoeging en de speciale aanvallen geeft ieder een eigen flair. We weten hoe nog niet helemaal hoe de presentatie uit zal pakken en hoeveel content het spel uiteindelijk zal hebben, maar de eerste signalen zijn een stuk positiever dan bij de Wii U-game. Dat is een pluim waard richting de mensen van Sanzaru.

Gekoppelde games

Sonic Boom: Shattered Crystal (Nintendo 3DS)