[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2014-07-17 19:34:26

Sakurai vertelt in column over de Fire Emblem-personages in Super Smash Bros.

In zijn column voor Famitsu heeft Super Smash Bros.-producer Masahiro Sakurai verteld waarom Robin wel en Chrom geen speelbaar personage is in zijn nieuwste spellen. Maandag kondigde Sakurai Captain Falcon uit F-Zero en twee personages uit Fire Emblem: Awakening aan als speelbare personages in zijn nieuwste Super Smash Bros.-spellen voor de Nintendo 3DS en de Wii U. Het derde personage uit Fire Emblem: Awakening die toen bekend werd gemaakt is Chrom, een hoofdpersonage. Hij zal deel uitmaken van de Final Smash van Robin. Veel mensen waren teleurgesteld in deze beslissing en in zijn column in het Japanse tijdschrift Famitsu legt Sakurai zijn beslissing uit (vertaald):

"We hebben een paar dagen geleden twee personages aangekondigd die zullen meevechten in Super Smash Bros. for Nintendo 3DS en Super Smash Bros. for Wii U. Eén van die twee is Robin, de avatar uit Fire Emblem: Awakening, en de andere is Lucina, een schermster die een belangrijke rol heeft in datzelfde spel. Ik sla de details over. "Wat? Waarom Chrom niet!?" Ik denk dat velen van jullie dat hebben afgevraagd. Natuurlijk, als protagonist van Fire Emblem: Awakening en zo is Chrom best populair. Ik heb echter toch voor Robin en Lucina gekozen en ik zal op mijn redenering ingaan.

Robin verschijnt in het spel als de technicus en functioneert vooral als een Magic Knight (dit is Final Fantasy-terminologie, het is ongeveer hetzelfde als een magische schermer). Ik dacht eraan om zijn all-round karakter te benutten door hem Smash Attacks met het zwaard en Special Attacks met magische boekdelen toe te wijzen, waardoor hij magie kan gebruiken. Zijn Neutral Special is dondermagie, die groeit naarmate je de magie langer oplaadt. Als Side Special gebruikt Robin vuurmagie en als Up Special gebruikt hij windmagie die voor herstel zorgt. Hoewel Robin in Fire Emblem: Awakening geen duistere magie gebruikt, heb ik besloten hem dat toch te geven als Down Special. Het is niet de eerste keer dat ik characters aanvallen geef die zij in hun originele game niet kunnen gebruiken. Net als in Fire Emblem: Awakening zullen magische boeken na overmatig gebruik kapotgaan. Een soortgelijk systeem gebruik ik voor het Levin Sword, dat na een aantal gebruiken breekt. Echter zullen zowel het Levin Sword als de boeken na een bepaalde periode weer kunnen worden gebruikt.

Lucina gebruik dezelfde technieken als Marth, een vechter van wie ik zeker ben dat de meeste van jullie hem al kennen. Ik ben zelfs zover gegaan dat de sterkte, snelheid en speciale aanvallen van deze twee bijna identiek zijn. Wat Lucina anders maakt dan Marth is dat haar aanvalskracht over haar hele zwaard gelijk is. Marth's speelstijl streeft de elegante zwaardgevechten van een schermer na door meer schade te doen wanneer hij met de punt van zijn zwaard steekt. Bij Lucina's zwaard is de hoeveelheid schade over het hele zwaard gelijk. Daarom denk ik dat Lucina makkelijker te besturen is dan Marth en zal het een personage zijn waar vooral beginners mee zullen spelen.

Ik heb Fire Emblem: Awakening helemaal uitgespeeld en ik wilde graag een personage uit dat spel toevoegen aan de rijke verzameling spelers in Super Smash Bros. Natuurlijk heb ik erover nagedacht om Chrom zijn plekje in het roster te geven en het was een moeilijke beslissing, maar ik heb het niet gedaan. Uiteindelijk zou Chrom gewoon een ordinaire zwaardvechter worden, zoals Marth en Ike. In vergelijking met andere personages mist hij unieke karaktereigenschappen.

Andersom, wanneer het idee om Robin mee te laten doen in mij opkwam, was het concipiëren van het personage zo makkelijk dat ik meteen zag hoe dit ging werken. Van standaard- tot speciale aanvallen, van pakken tot gooien, alle aspecten van de moveset vielen gewoon op hun plaats. Behalve dat hij unieke karakteristieken heeft, heeft hij ook de essentie van de Fire Emblem-serie. Het was perfect! Als de game uiteindelijk niet leuk is, is dit geen punt. Natuurlijk zou het makkelijk zijn om een spel te maken door een heleboel characters te maken die allemaal op elkaar lijken, maar dat is niet hoe ik games produceer.

Aanvankelijk was het mijn bedoeling om Lucina een alternate skin van Marth te laten zijn. Zij heeft immers een hechte relatie met Marth in Fire Emblem: Awakening. In zulke gevallen, ook al verschillen de stemmen en namen, maak ik er een kostuum van, omdat ze op dezelfde manier functioneren. De Wii Fit Trainers, de Villagers en de mannelijke en vrouwelijke Robin zijn hier voorbeelden van. Hoewel Lucina haar fysieke statistieken en technieken deelt met Marth, verschillen de kenmerken van hun aanvallen echter. Wanneer twee personages ook maar zo'n klein verschil hebben, geef ik ze een aparte plek in het roster, omdat zo'n klein verschil de strijd kan beïnvloeden. In die zin kun je zeggen dat zij van geluk mag spreken dat zij mag meedoen in het gevecht."
Fire Emblem: Awakening verscheen op 19 april 2013 voor de Nintendo 3DS. Super Smash Bros. for Nintendo 3DS zal vanaf 3 oktober in de winkelrekken liggen voor de Nintendo 3DS. Super Smash Bros. for Wii U zal in de winter verschijnen op de Wii U.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Wii U (Wii U)

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (Nintendo 3DS)

Fire Emblem: Awakening (Nintendo 3DS)