[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-05-03 04:35:06

1080º: Avalanche

Trek je laarzen en dikke jas aan is niet aan de orde in deze game, alhoewel realisme toch een beetje aanwezig is. Go for a glide, en check dus de Review van 1080º: Avalanche inside... ''Liefhebbers'' De GameCube staat als geen andere console bekend om haar exclusieve titels, allemaal afkomstig uit de keuken van dezelfde publisher; Nintendo. We kennen Mario, Zelda, Metroid, Star Fox, Pokémon en Donkey Kong allemaal wel, maar naast deze fantasievolle titels heeft Nintendo ook een stapeltje realistische franchises. Op de launch van de 'Cube zagen we Wave Race: Blue Storm, de sequel op de Nintendo 64 waterscooter race game al, en eind vorig jaar was er wederom een sequel op een realistische Nintendo game; 1080 Degrees: Avalanche...

[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1080s3.jpg" width=450 border=1[/img] ''Sherlock, we hebben een nieuwe verdachte in de 11 Maart Madrid zaak''
1080º is een snowboard franchise waarin, anders dan in bijvoorbeeld EA's SSX serie, de gameplay meer op simulatie is gericht. Geen breakdance moves op je snowboard, geen ''it's tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time'' van Run DMC beukend uit je TV speakers. Het is geen game die snowboarders spelen met een idee van ''WAUW, kon ik dat maar!'', want elke move is in het echt wel uit te voeren. Sommige mensen noemen deze game, in vergelijking met SSX3, de game die meer bedoeld is voor de snowboard liefhebbers. Best vaag eigenlijk, dat snowboard liefhebbers een game die ze dus realisme brengt over een ''droommoves tonende'' SSX-game verkiezen. Kun je dan niet beter gaan snowboarden? Intro beats Actie Als je de intro van 1080º bekijkt krijg je het toch wel warm van al die koude actie. Toffe tricks en prachtige levels met, zo te zien, veel interactiviteit vliegen aan je ogen voorbij met een lekkere licensie song die alles nóg stoerder maakt. Jammer genoeg wordt deze stralende actie langzaamaan steeds killer. Een nogal ''saai'' eruitziend menu doodt namelijk je kippevel, en de 5 characters die je kunt kiezen zijn ook niet al te cool. Je start maar eens in de Novice Mode van de Match Mode, waarin je zij-aan-zij komt te staan met een computer tegenstander. WOEEEEEEEEEEEEESJ! In dik 1 minuut vloog je de heuvel af en glij je de eindstreep over, net íetsjes sneller dan je tegenstander dat deed. Vet man, nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. 8 minuten later is het wel weer over met de lol, en begin je met een zojuist verdiende code op zak aan de Hard Mode. Ook de Hard Mode, waarin je met een beetje geluk moeite zult krijgen, heeft niet veel te bieden. Na een minuutje of 15 kun je alweer beginnen aan de Expert Mode... De levels zijn kort, en klein. Het is een regelrechte tocht naar beneden, zonder vrijheid. Er zijn wat afslagjes en doorsluipweggetjes die de rit anders maken, maar eigelijk kun je de controller plat neerleggen en je character met zijn/haar snufferd in de sneeuw de heuvel af laten glijden. Het enige wat je nog tegenhoud is een rots, waarachter je soms vast komt te zitten, terwijl je tegenstander de tussenliggende afstand met 10 secondes vergroot. Dit voorgeval is typisch iets wat bij de ''matige'' snowboard games voorkomt, en in levels die gemiddeld anderhalve minuut lang duren, is een 10 seconde achterstand fataal.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1080s5.jpg" width=450 border=1[/img] Het scheren van de bikinilijn van de grote vriendelijk sneeuwman zorgte weer voor veel plezier...
Snel-en-Interactiviteit...heid De game is dus snel, en met snel bedoel ik dan zo'n 100 kilometer per uur gemiddeld. Alhoewel die snelheid de game onwijs kort maakt, is die snelheid ook één van de sterkere punten aan 1080º: Avalanche. Zodra je rond de 90 KMH glijd ruist de wind je om de oren, wat ook te horen is, en verschijnt er een klein grafisch effect in de vorm van ''streepjes'' op je beeldscherm. Je let er niet echt op, maar deze kleine details zorgen ervoor dat de gameplay ook echt snel aanvoelt. De levels, die je nu dus kent als een bergafwaardse sprint naar de finish, kennen kleine beetjes interactiviteit. Zo zijn er bepaalde afsnijweggetjes die je langs een stel explosieven leiden, waardoor je een kleinschalige lawine kunt veroorzaken om je voorliggende tegenstander de weg te versperren. Alhoewel dit een erg toffe feature is, komt het heel weinig (lees: té weinig) voor. Had dit meer uitgewerkt geweest, zeg maar, in ieder geval één zo'n interactief gebeuren per level, dan was het dus ook stukken cooler geweest. 1080º's subtitel is Avalanche, en dat komt vanwege de aanwezigheid (in sommige levels) van zo'n avalanche...een lawine dus. Op bepaalde momenten, of constant (ligt eraan of je een bepaalde code invoert die je unlocked als je een niveau uitspeelt), zal zo'n grote lawine je achtervolgen, en verschijnt er boven aan het beeldscherm een ''danger meter''. Is die meter helemaal vol? Dan haalt de lawine je in en ga je voortaan door het leven als sneeuwman... Klinkt dat tof? Dat had het ook kunnen zijn. Het probleem is alleen dat 1080º: Avalanche een onwijs in-stabiele framerate heeft, die zo nu en dan soepel z'n ding doet op hoog niveau, maar die over het algemeen heen en weer bungeld tussen extreem laag en extreem normaal niveau als een exhibitionist tussen homo-en-heterosexualiteit. Zit er een lawine achter je ass aan? Dan zit je te vechten tegen de framerate, want de actie op het scherm wordt zo sloom en hectisch tegelijkertijd, dat je zin hebt om die game meteen maar om te gaan wisselen...
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1080s6.jpg" width=450 border=1[/img] Zie hier OutKast vluchten voor een lawine na het jodelen van ''Hey Ya!''
Waarom is de game zo snel? De game is snel omdat alles bergafwaards gaat. Je kunt niet beneden staan, en dan besluiten om om te keren en de heuvel op te klimmen. Alhoewel het in de Match Mode nog niet echt boeiend is, is dit vooral te merken bij de Time Trial Mode. Hierin kun je namelijk muntjes verzamelen, die met 5 stuks in een level verspreid liggen. De uitdaging is om alle 5 de muntjes te localizeren, en dan uiteindelijk in een vast patroon door dat level heen te glijden, want zoals je nu al weet, kun je niet terug als je er eentje gemist hebt. Met de muntjes unlock je nieuwe snowboards voor je characters. Jammer genoeg hoef je niet per character de muntjes te verzamelen. Je kunt gewoon 1 character nemen, alle muntjes vinden, en dan heb je alle boards voor alle characters. Dit maakt de characters ook meteen stuk minder interessant. Had ze een eigen taak gegeven ofzo, dan voelden ze niet zo onboeiend aan. Het enige boeiende aan de characters is...tja...de unlockable costumes. Voor een mannelijke gamer is het snowboarden met een tienerchick gehuld in kort topje altijd leuk... Naast de Time Trial Mode heb je nog de Gates en de Trick Mode. De Trick Mode is zoals je het je voorstelt; een aantal speciaal voor de acrobatische snowboarders gedesignde banen, waarop je lekkere truukjes kunt uitvoeren, van Indy Grabs tot Forward Flips. Logisch genoeg is de Trick Mode niet al te boeiend, want de tricks zijn niet al te boeiend. Zet Eurosport aan, en je ziet hetzelfde, maar dan stoerder. De Gates Mode is gewoon hetzelfde als Time Trial, met als twist dat je door vele strategisch geplaatste hekjes moet boarden. Als je door alle hekjes heenkomt binnen de tijdlimiet, dan verdien je een trophy, en als je een bepaald aantal trophy's hebt verdient unlock je weer een character of board. Multiplayer / Levensduur 1080º: Avalanche is een korte game, en de multiplayer mode brengt daar geen verandering in. Wat is er leuker dan de multiplayer mode, oftewel 4-player split-screen boarden? 8-player LAN misschien? Wat is er leuker dan 8-player LAN? Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om een Review van 3 pages aan opsommingen te schrijven...
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1080s4.jpg" width=450 border=1[/img] Alhoewel je geen bekende steden zult vinden, is Nederlands grootste bouwput Arnhem wel aanwezig in 1080º.
Nadat je alles unlockt hebt, als je al ''zo'n type gamer'' (iemand die alles wil unlocken, alleen maar omdat 1 ontbrekende trophy ''niet netjes'' staat) bent tenminste, gaat 1080º's waarde netzo bergafwaards als de levels. Er is niet veel om voor terug te komen, op een anderhalve-minuut-voordat-je-naar-school-gaat-nog-eventjes-gamen--in-de-vorm-van-een-potje-snowboarden na dan... Graphics & Sound Grafisch is de game over het algemeen wel netjes. Het is geen Wave Race: Blue Storm, het is ook geen Mario Sunshine, en het is al helemaal geen Resident Evil Zero, maar het is goed en oké. Er zijn ook wat mooie momenten, zoals een mix van regen en sneeuw in een Expert Mode leveltje die de kristallen op je beeldscherm blazen, maar jammer genoeg is de framerate drop niet te compenseren. Ook laat het feit dat je codes moet invullen voor een volledige ''avalanche ervaring'' mij denken dat Nintendo wist dat die framedrops ernstig waren. Waarom hebben ze dat dan niet verbeterd? Het beste, alhoewel niet foutloze aspect aan de game is de sound, en dan vooral de soundtrack. ''Grote namen'' als Boy Sets Fire en Cauterize hebben hun bijdrage geleverd aan 1080º: Avalanche en de meeste tracks passen goed bij de actie en snelheid van de game. Jammer genoeg zijn er ook nummers aanwezig die een gehele opstand leveren tegen diezelfde actie en snelheid. Als het gaat om de combinatie Nintendo en gelicenseerde muziek, is dit een mooi begin, maar wel een met onnodige fouten die je in de games van licensie master Electronic Arts dan weer niet ziet. Conclusie 1080º: Avalanche is een leuke snowboard game, alhoewel vooral gemaakt voor de menigte die liever snel van een berg afgaat, dan dat ze blijven hangen voor tricks & co. Dat maakt de game ook meteen een mietje vergeleken bij EA's SSX3, die je dit keer juist veel meer vrijheid brengt. Gamers die deze game zullen vergelijken met die van EA, zullen ook echt met een opgesloten gevoel zitten, snakkend naar vrijheid.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1080s2.jpg" width=450 border=1[/img] Wie zou er geen zelfmoord plegen, als je constant naar Boy Sets Fire moet luisteren...
Voor gamers die starten met snowboard games, en er niet meer van vragen dan een lekkere snelle trip naar beneden, met een paar kleine schansjes en heuveltjes en wat interactieve aspecten, is 1080º wel een goede keuze. Het is jammer genoeg geen keuze die je maakt voor 60 euro, want in een tijd waarin lonen bevroren worden mag je toch wel wat meer verwachten van een game.

N1 Score: 7.2

+

-

Gekoppelde games

Tony Hawk Downhill Jam (Nintendo GameCube)