[Preview] Geschreven door Benjamin op 2014-08-30 10:35:00

Hyrule Warriors

Als er één serie is waar Nintendo uiterst zorgvuldig mee omgaat, dan is dat The Legend of Zelda. We kunnen slechts eens in de zoveel tijd van een nieuwe game uit die serie genieten. De hoeveelheid spin-offs in deze reeks is ook beperkt, maar daar komt binnenkort verandering in met Hyrule Warriors. Wij spendeerden alvast enkele uren met deze nieuwe Wii U-game.

Hyrule Warriors is een combinatie tussen de gameplay van Dynasty Warriors en de personages, omgevingen en items van de The Legend of Zelda-serie. Deze combinatie lijkt in eerste instantie best vreemd, maar je merkt tijdens het spelen al snel dat het best klikt tussen deze twee series. In de Dynasty Warriors-serie draait het om het verslaan van massa’s vijanden met over de top actie en bizarre aanvallen in grote open gebieden. Zo ontstaat het gevoel van een ware veldslag, iets wat je niet zo snel zou koppelen aan The Legend of Zelda. Toch voelen de eerste uren met Hyrule Warriors goed aan. Legendes De Legends Mode is de stand waar we deze eerste uren de meeste tijd in doorgebracht hebben. Echter hoef je geen legendarisch verhaal te verwachten a la de traditionele The Legend of Zelda-games. Prinses Zelda heeft in haar dromen een vreemd voorgevoel dat er iets ergs staat te gebeuren en niets blijkt minder waar. In haar leger van Hyrule ontdekt ze al snel de jonge Link, waarna ze met hem en Impa ten strijde trekt in Hyrule Field. De echte Zelda-fan zal zich direct thuis voelen, aangezien er al enkele bekende elementen uit de serie de revue passeren. Zo zul je je eerste secundaire item te pakken krijgen in de vorm van de bommen, waarna je deze meteen moet gebruiken tegen de eerste eindbaas: de bekende King Dodongo. Zelda-fans weten direct hoe ze deze vijand moeten verslaan, waardoor de verrassing hier niet aanwezig is. Het voordeel hiervan voor spelers die nieuw zijn met de Dynasty Warriors-serie, is dat ze zich direct thuis voelen, ondanks dat de game qua gameplay volledig nieuw is. Deze positieve bijkomstigheid is volledig toe te schrijven aan de bekende The Legend of Zelda-elementen.

Tijdens de veldslagen komen de bekende Dynasty Warriors-elementen duidelijk naar voren. Terwijl jij met één van de Zelda-personages speelt, speelt de computer met de andere personages die op dat moment aanwezig zijn. Door allerlei opdrachten te volbrengen, zoals het veroveren van bepaalde ‘keeps’, baan je je zo een weg door de verschillende stages. Deze 'keeps' zijn afgesloten vierkante plekken in het veld die bezet zijn door de vijand. Door alle vijanden in dit gebied te verslaan, kom je steeds dichter bij het veroveren van deze zogenaamde keep. Met het verslaan van de Keep Boss behoort het gebied tot het leger van Hyrule, waardoor je dichter bij je doel komt om de eindbaas te verslaan en de opdrachten te voltooien. Door de grote hoeveelheid vijanden krijg je echt een gevoel van een grootse veldslag en een ware invasie van bekende personages met kwaad in de zin. De over-de-top-actie komt daardoor goed van pas, omdat je met het grootste gemak enorme hordes vijanden een kopje kleiner maakt. En dat is precies waar je met Hyrule Warriors het meeste plezier zult beleven. Het maakt daarbij niet uit dat de vijanden doelloos om je heen blijven staan en het lijkt alsof het ze geen zak kan interesseren dat ze een flink kopje kleiner gemaakt worden. Het gevoel dat je krijgt als je met Link en zijn zwaard enorme betoverende aanvallen uitvoert is bijna onbeschrijfelijk en geeft je een behoorlijke kick en een lekker gevoel. Drie werelden Wat Hyrule Warriors in de eerste uren ook erg goed doet, is het samenbrengen van verschillende personages uit de Zelda-serie. Het verhaal ontwikkelt zich zo, dat de werelden van Ocarina of Time, Twilight Princess en Skyward Sword naadloos in elkaar overgaan, inclusief de bijbehorende personages. Het zal je als speler deugd doen dat je Midna na al die jaren eindelijk weer in een game ziet schitteren. Haar speelbaarheid, evenals die van andere personages, is een uniek onderdeel in een game als Hyrule Warriors. De vele verschillende personages is dan ook een pluspunt van de aantrekkingskracht van Hyrule Warriors. Tot nu toe hebben we kunnen spelen met Link, Zelda, Sheik, Impa, de nieuwe Lana, Fi, Midna en Darunia. Elk personage heeft zijn of haar eigen specialiteiten en kenmerkende aanvallen. Zo is Link een allround en snel personage en speelt Impa wat trager met zijn enorme zwaard. Midna is dan weer erg sterk met haar grote bereik, waardoor er voor ieder wat wils is.

Hyrule Warriors is een typische game die het meer van zijn sfeer moet hebben dan van technische en grafische pracht. De game ziet er goed uit, maar weet je met de cut scenes beet te pakken. Het verhaal wordt op een mooie manier verteld en goed in beeld gebracht met de personages die mooi vormgegeven zijn met details in hun kleding en wapens. Waar de game echter wat minder indruk maakt, is met de muziek. De enorm sfeervolle Zelda-muziek is tot nu toe wat minder aanwezig en de game bestaat voornamelijk uit snellere en hardere muziek die wat minder bombastisch is dan de muziek uit de echte Zelda-games. Voorlopige conclusie Hyrule Warriors laat in de eerste uren een sterke indruk achter. Hoewel de game qua basisgameplay totaal niet lijkt op een Zelda-game, is de combinatie tussen Zelda en Dynasty Warriors goed geslaagd en voelt de game op momenten toch aan als een Zelda-titel. Vooral de personages, gebieden en andere Zelda-elementen komen goed bij elkaar, zonder geforceerd aan te voelen. Qua gameplay is het vooral een hoop snelle actie en aanvallen die van het scherm spatten, maar dit heeft ook zeker zijn charme. We zijn dan ook razend benieuwd naar het verdere verloop van de game en alle andere elementen die de titel te bieden heeft.

Gekoppelde games

Hyrule Warriors (Wii U)