[Preview] Geschreven door Mink op 2014-09-12 23:00:00

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is de nieuwste telg in de bekende fighting-serie van Nintendo. Het is tevens het eerste spel in de reeks dat verschijnt op een handheld en is daarmee uniek. Het spel heeft een andere insteek dan bijvoorbeeld Super Smash Bros. Brawl. Wij zijn recentelijk afgereisd naar Nintendo Benelux’ hoofdkantoor om de uiteindelijke versie van Super Smash Bros. for Nintendo 3DS te spelen en hier lees je onze impressies.

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS kent verschillende modi, welke we in deze hands-on grotendeels aan de kaak gaan stellen. Echter, we konden enkele features tot onze spijt niet testen. Zo waren de StreetPass-functie, de online-mogelijkheden en alle functies met betrekking tot de Wii U niet beschikbaar in deze speelsessie. Wel kunnen we jullie vertellen dat de Nintendo 3DS kan fungeren als controller wanneer je zowel de Nintendo 3DS- als de Wii U-versie in je bezit hebt. Dit lijkt ons een zeer toffe feature, waar we nu al zeer naar uitkijken. Gelukkig waren de rest van alle modi wel speelbaar. Het spel beschikt over de volgende speelstanden, met uitzondering van de eerdergenoemde: Smash Run, Classic, Stadium, All-Stars, Smash, Challenge en Games and More. Play all the modes! Uniek aan de Nintendo 3DS-versie is de Smash Run. In deze modus gaat de speler vijf minuten lang allerlei vijanden te lijf en krijgt hier bepaalde power-ups van. Zo kun je jouw aanval, verdediging, omgang met items, snelheid en springkracht verbeteren door vele vijanden te verslaan of schatkisten te openen. Dit werkt allemaal precies zoals het moet en vijf minuten tegen computergestuurde vijanden vechten is dan ook geen straf. Deze periode is een goede voorbereiding op het eindgevecht waarbij je verschillende eindes tegen het lijf kan lopen. Deze modus klinkt tot dit moment zeer goed en leuk, dat is het ook zeker. Jammer genoeg kent het eindgevecht niet altijd de climax waar je op hoopt. Compleet random moet je een finale spelen waarbij het niet altijd uitkomt op een gevecht. Soms moet je naar de finish rennen, zo veel mogelijk computergestuurde vijanden knock-out slaan of tegen de andere spelers (CPU of je vrienden) vechten. Vooral de laatste brengt een grote glimlach op menig gezicht, omdat het als een echte finale aanvoelt. Tevens is het rennen naar de finish leuk uitgewerkt, maar deze is te veel gebaseerd op een geluksfactor. De overgebleven finale, zo veel mogelijk computergestuurde vijanden van het veld slaan, brengt de minste voldoening omdat je hier totaal geen invloed kan uitoefenen op je tegenstanders. Al met al is deze modus zeer goed uitgewerkt en ook zeer leuk om te spelen. Het is alleen jammer dat niet alle finales even sterk in de schoenen staan.

In Classic speel je tegen verschillende vijanden om uiteindelijk te vechten tegen de Master Hand. Hoewel deze modus nog net zo lineair is als zijn voorgangers, heb je ditmaal wel keuzes gekregen. Je personage loopt over een bepaald pad en voordat deze bij een splitsing komt moet je een keuze hebben gemaakt welke kant je op wil. Dit bepaalt alleen tegenover wie je uiteindelijk in de ring komt te staan, hetgeen gelukkig al van ver is te zien. Een andere verandering is dat je het moeilijkheidsniveau voor ieder gevecht kunt instellen. Je kunt jouw verdiende munten, die je krijgt door onder meer mensen knock-out te slaan, inzetten en des te meer je er inzet, des te moeilijker het gevecht wordt en des te meer Trophies en andere beloningen je verdient. Opmerkelijk is het lage aantal gevechten voordat je tegenover de Master Hand staat. Dit is waarschijnlijk zo laag om mensen te stimuleren zo nu en dan hun Nintendo 3DS erbij te pakken en het spel dan eventjes te spelen. Dit is tegelijkertijd jammerlijk als begrijpelijk. De modus Stadium heeft drie verschillende opties: Multi-Man Smash, Home-Run Contest en de geheel nieuwe Target Blast. Multi-Man Smash is bekend van vorige delen, net zoals de Home-Run Contest. Beide zijn niet significant verschillend ten opzichte van hun voorgangers. Het grootste verschil bij Multi-Man Smash is de moeilijkheid, die een stuk lager ligt dan voorgaande delen. De nieuwe Target Blast laat je tegen een bom slaan. Des te meer schade je dit licht ontvlambaar item geeft, des te groter de explosie. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk schade aan de omgeving toe te brengen, waarvoor je twee pogingen krijgt. Deze modus speelt wel leuk weg, maar voelt toch aan als ‘minder’ in vergelijking met de Multi-Man Smash en Home-Run Contest.

That feels Super Smash Bros. for Nintendo 3DS speelt enorm lekker weg en kan dankzij de hoge snelheid bestempeld worden als een fighting-game waar skills enorm belangrijk zijn. De snelheid ligt echter niet hoog genoeg om nieuwelingen af te schrikken, waarmee de balans tussen Super Smash Bros. Melee en Brawl goed is gevonden. Hierdoor zijn de grootste commentaren van spelers op Super Smash Bros. Brawl eruit gehaald. Toch moet gezegd worden dat sommige personages ietwat uit balans aanvoelden. Zo was met Mega-Man spelen en winnen een eitje. Dat dit uiteindelijk nog met aankomende updates wordt weggepoetst, staat in ons verwachtingspatroon. Echter, hierover is helaas nog niets bekendgemaakt. De andere personages voelden allemaal vrij gebalanceerd aan. De aanvallen van sommige veteranen zijn veranderd en naarmate we meer hadden gespeeld, kwamen er meer nieuwe aanvallen vrij. Hierdoor kun je jouw personage geheel naar eigen gelang aanpassen, iets wat zeer leuk en interessant werkt. Zo kun je bij Mario zijn vuurbal groter en langzamer maken, of juist kleiner en sneller. Deze kleine doch belangrijke verschillen zorgen er uiteindelijk voor dat het personage aan te passen is naar jouw vechtstijl. Wil je met iedere aanval een hoog percentage aan schade aanrichten of wil je juist snelle en hoge combo's maken? Het is allemaal aan te passen en zo kun je jouw personage naar jouw stijl veranderen.

Presentatie Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is overduidelijk één van de mooiste Nintendo 3DS-spellen die op dit moment verkrijgbaar is. Alles oogt enorm strak en weet goed te overtuigen. De nadruk ligt enorm op de personages, van vijanden tot speelbare personages, en op de items. De personages zijn omringd met zwarte omlijningen, maar deze kun je naar eigen inzicht aanpassen. Sommigen zullen de lijnen irritant of zelfs lelijk vinden en het is dan ook goed dat je ze zo goed als weg kan laten halen. De achtergronden ogen wellicht wat simplistisch in stijl, maar brengen tegelijkertijd enorm veel sfeer met zich mee. De stukjes muziek weten tevens een geweldige sfeer neer te zetten en zijn zelfs zo goed in elkaar gezet dat je de optie “Games and More” op sommige momenten zal gebruiken als muziekspeler. De verschillende mixen van bekende en minder bekende nummers klinken allemaal zeer goed en er heeft duidelijk veel tijd in gezeten. De presentatie zag er voor nu enorm goed uit en aangezien het spel over minder dan een maand in de winkelketens ligt, zal daar niet veel meer aan veranderen.

Tijdelijke conclusie Na onze, voor ons gevoel, korte speelsessie van Super Smash Bros. for Nintendo 3DS was het unaniem besloten: dit gaat een geweldig spel worden. Jammer genoeg hebben we enkele modi nog niet kunnen testen, maar de onderdelen die we wel hebben getest zijn met vlag en wimpel geslaagd. Smash Run heeft zo nu en dan een kleine anti-climax en het spel heeft wel veel weg van zijn voorganger. Dat mag de pret echter niet drukken, want Nintendo’s eerste Super Smash Bros.-spel op een handheld lijkt ons een groot succes te worden. De vele personages die het spel rijk is, de verschillende stages, de betere snelheid en de mogelijkheid om de Nintendo 3DS als controller te laten fungeren voor de Wii U-versie zijn enkele features waar we enorm naar uitkijken. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot 3 oktober!

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (Nintendo 3DS)