[Review] Geschreven door Michiel V. op 2014-09-19 11:10:00

Transformers: Rise of the Dark Spark

Met Transformers: Age of Extinction zijn de Transformers alweer toe aan een vierde film geregisseerd door Michael Bay. Toevallig of niet komt Activision rond dezelfde tijd aanzetten met een nieuwe Transformers-game, genaamd Transformers: Rise of The Dark Spark. De game is niet rechtstreeks verbonden met de film, maar het is duidelijk dat Activision een graantje wilt meepikken met de hype die het hele spektakel met zich meebrengt. Heeft ontwikkelaar Edge of Reality er uiteindelijk goed werk van gemaakt, of is het een typische filmgame waarvan haastig de deadline gehaald moest worden? De Wii U-versie van Transformers: Rise of The Dark Spark is een third-person shooter met een verhaallijn verschillend met die van de vierde film. Zoals de ondertitel al doet vermoeden zijn de Autobots en Decepticons weer in een hevige strijd terecht gekomen, en dat allemaal voor de Dark Spark. Dit machtige artefact wil de kwaadaardige Megatron in handen krijgen om met de tijd en ruimte te spelen. Al bij al blijft het verhaal erg vaag en is het niet meer dan een goedkope manier om de twee tegenpolen weer eens in de zoveelste strijd te krijgen. De game speelt zich zowel op aarde als op Cyberton af en is een mix tussen de oorspronkelijke Transformers-wereld, en het universum van de Transformers-films. Dit is door middel van een flashback heel slecht uitgewerkt wat ervoor zorgt dat de game als twee aparte delen aanvoelt. Van kwaad tot erger Transformers: Rise of The Dark Spark bestaat uit veertien hoofdstukken die stuk voor stuk hetzelfde te werk gaan: je gaat de één na andere ruimte binnen waar je afrekent met een tiental vijanden, en je zo verder kan naar de volgende ruimte. Zo gaat de gameplay de hele tijd in zijn werk, waardoor verveling al snel zijn parten speelt. Daarnaast is de vormgeving van de omgevingen al helemaal om te huilen, en dan voornamelijk die op aarde. Ze zijn grauw, verlaten, eentonig en spuuglelijk. Maar ook die op Cyberton, waar in principe veel mee te doen valt, zijn niet om naar huis te schrijven. Wat ook niet om naar huis te schrijven is, is dat het spel vol zit met kleine bugs. Transformers die met hun knieën tot in de grond zitten, of vasthangen aan muren? Het kan blijkbaar allemaal in Transformers: Rise of The Dark Spark. Over vasthangende Transformers gesproken, ook de AI van zowel je teamgenoten als vijanden is van een erg laag niveau. Vijanden lopen als kippen zonder kop op je af, terwijl je teamgenoten maar ergens in het rond staan te schieten of achter een muurtje zitten te wachten totdat jij het voortouw in handen neemt. Prettig teamwork is wat anders. Een Transformer-game zou geen Transformer-game zijn als het niet mogelijk is om je robot te transformeren in één of ander voertuig. Gelukkig is dit dan ook mogelijk in Transformers: Rise of the Dark Spark. Helaas kon de uitwerking daarvan wel wat beter. Er is meestal geen voordeel aan verbonden en wordt dan ook zelden verplicht. Daarnaast voelt het rijden erg stroef aan, auto's lijken over de map te zweven en rijden extreem traag. Het vliegen ziet er wel wat stoerder uit, maar de controls werken niet lekker. Zo is het niet eenvoudig om hoogteverschil te maken zonder obstakels te raken in de kleine ruimte die je tot beschikking hebt. Er zijn slechts een stuk of twee levels die gemaakt zijn om te transformeren en waar je wat meer plaats krijgt. In dit soort levels is transformeren dan ook noodzakelijk als je graag de credits over het scherm ziet rollen. Om dan toch een positief punt aan te halen, het vechtsysteem zelf is oké. Het lijkt één op één gekopieerd te zijn van zijn voorganger (en prima game) Transformers Fall of Cybertron, en daar is op zich niets mis mee. In feite is het niet meer dan een simpele third-person shooter en doet het zeker niets wereldschokkends. Het spel kent in totaal zo'n twintig verschillende wapens die elk nog eens te upgraden zijn. Het keuzeaanbod gaat van shotguns tot machinegeweren, en van geweren met elektrische schokken tot geweren waar een groen slijm uitkomt. Gemis In deze alinea is het normaal de bedoeling om alle extra's aan te halen die een game te bieden heeft. Maar in het geval van Transformers: Rise of the Dark Spark zal dat moeilijk gaan, daarom is deze alinea speciaal gewijd aan wat er allemaal ontbreekt in het spel, en dan meer specifiek in de Wii U-versie. Waar spelers op andere consoles nog kunnen genieten van een Escalation modus, wat in voorgaande Transformers-games altijd een van de leukste dingen was, moeten Wii U-bezitters het zonder doen. Joost mag weten waarom deze modus niet in de Wii U-versie zit, is dat dan echt te veel gevraagd? Wat er wél in de Wii U-versie zit, of beter gezegd ook in de Wii U-versie zit, is een Primus Mode. Deze modus moet wel eerst netjes vrijgespeeld worden door level 25 te halen. Dit doe je door levels opnieuw te spelen, waar toch heel wat tijd in kruipt. Is het dat uiteindelijk waard? Nee, niet echt. Alle wapens en upgrades die nog niet vrijgespeeld waren komen plots tot jou beschikking, en that's it. Wat ook een gemis is, en niet alleen in de versie die de Wii U krijgt, is een online multiplayer. Hoewel dit aanwezig was in voorgaande delen, lijken de heren achter Edge of Reality deze vrolijk geskipt te hebben in Transformers: Rise of the Dark Spark. Waarom? Tijdsgebrek? Te lui? Dat Transformers: Rise of the Dark Spark niets wonderbaarlijks doet met de Wii U GamePad komt waarschijnlijk niet als een verrassing. Als zelfs Nintendo er weinig mee aanvangt, kan je third party-ontwikkelaars die al moeite hebben met een fatsoenlijke game te fabriceren het moeilijk kwalijk nemen. Tijdens het spelen wordt hetzelfde beeld dat op de tv verschijnt ook op de Wii U GamePad geprojecteerd, wat wel handig is voor Off-TV Play. Wat je de makers wel kwalijk kan nemen is dat het de mogelijkheden dat Miiverse te bieden heeft gewoon links laten liggen. Het is geen ramp dat het spel Miiverse niet in-game ondersteunt, maar je zou toch wel mogen verwachten dat het mogelijk is om een simpele screenshot op Miiverse te posten, zoals dat bij de meeste spellen op de Wii U kan. Zou het een opzettelijke keuze geweest zijn zodat mensen niet kunnen zien hoe lelijk het spel in werkelijkheid is? In dat geval, begrijpelijk... Graphics en geluid Transformers: Rise of the Dark Spark is zeker niet de mooiste game, en dan is dat nog zacht uitgedrukt. Buiten het feit dat de omgevingen op zich zelf al lelijk en eentonig zijn, zijn ook textures van een belachelijk laag niveau. Met de camera richten op de grond, of eens een voorwerp van dichtbij bekijken, doet pijn aan de ogen. Daarnaast zijn de animaties van de personages erg onverzorgd en is er iets fout gegaan met de schaal waarop alles zich afspeelt. Met een reusachtige Transformer door een stad op aarde rondlopen zou je een machtig gevoel moeten geven, maar dat ontbreekt volledig in het spel. Bussen en auto's zien er zo klein uit dat het lijkt alsof je door een speelgoedwereldje aan het wandelen bent. Daarnaast kloppen simpelweg de verhoudingen niet. Zo zijn de wegen veel te groot voor de voertuigen. Helaas valt er ook op het gebied van geluid niet veel positiefs te melden. Peter Cullen mag dan wel de stem van Optimus Prime verzorgen, en Gregg Burger die voor Grimlock, toch is dit op een zeer amateuristische manier gedaan. Zo is het enorm storend dat wanneer er iemand aan het woord is al het geluid uit de omgeving verdwijnt. Zit je in een vuurgevecht waarbij de ene kogel achter de andere wordt afgevuurd, en iemand vindt het nodig om iets te mededelen, dan zal het geknal van je geschut ophouden totdat het geklets voorbij is. Zeer vervelend! Conclusie Transformers: Rise of The Dark Spark slaat de plank volledig mis. Het script is flinterdun, de levels zijn eentonig, het geluid is erg amateuristisch, grafisch is de game niet om aan te zien en daarbovenop zit het spel ook nog eens vol met bugs. Dit alles maakt dat zelfs voor de hardcore Transformers-fans deze game een grote klap in het gezicht is. Alsof al deze kritiek nog niet genoeg is, krijgen Wii U-bezitters het nog eens extra hard te verduren. Eén van de leukste dingen die Transformers: Rise of the Dark Spark te bieden heeft op de andere consoles, de Escalation modus, lijkt volledig vergeten te zijn op de Wii U. Het enige waar het spel niets verkeerd doet is het vechtsysteem, hoewel dat rechtstreeks gekopieerd lijkt te zijn uit voorgaande Transformers-games. Wat ook positief is, is de uitgebreide keus aan wapens. Jammer genoeg zullen slechts weinigen met al deze wapens aan de slag kunnen gaan, want wanneer deze allemaal zijn vrijgespeeld is het spel allang niet leuk meer. Met Transformers: Rise of The Dark Spark is er weer een mooi voorbeeld bijgekomen van een oerslechte filmgame.

N1 Score: 4

+ ["Vechtsysteem is ok\u00e9","Voldoende keuze aan wapens"]

- ["Saai","Repetitief","Grafisch ondermaats","Bugs aanwezig ","Verhaal is karig ","Wii U-versie mist content "]

Gekoppelde games

Transformers: Rise of the Dark Spark (Wii U)