[Review] Geschreven door Michiel V. op 2014-09-22 17:30:00

Transformers: Rise of the Dark Spark

Dat de Wii U-versie van Transformers: Rise of the Dark Spark een flop is, mag na het lezen van de review wel duidelijk zijn. Gelukkig is de Nintendo 3DS-versie van het spel niet in handen van Edge of Reality, zij hebben immers al genoeg gedaan. Nee, WayForward verzorgt de handheld-versie van de nieuwste Transformers-game. Deze ontwikkelaar kennen we onder andere van Shantae And The Pirate's Curse, Adventure Time en Mighty Switch Force! 2. Of in andere woorden, ze hebben al enige ervaring opgedaan bij het ontwikkelen voor de kleine handheld van Nintendo. Hebben ze deze ervaring goed benut bij de ontwikkeling van Transformers: Rise of the Dark Spark, of hebben ze net als Edge of Reality hun voeten eraan geveegd? WayForward besloot om met de Nintendo 3DS-versie van Transformers: Rise of the Dark Spark het roer helemaal om te gooien, en dat is maar goed ook. In plaats van een slappe downgrade van de consoleversie is gekozen om er een totaal ander spel van te maken. Waar de Wii U-versie een Third-Person shooter is, is de Nintendo 3DS-versie een Strategy RPG. Het enige wat beide versies gemeen hebben, is dat ze min of meer hetzelfde, magere verhaal kennen. Megatron wil de Dark Spark in handen krijgen, en de Autobots willen dit verhinderen. Zoals in de Wii U-review al gezegd is voelt het aan als een goedkope manier om elkaar het leven weer eens zuur te maken.

Tactische Transformers Hoewel in de Wii U-versie van Transformers: Rise of the Dark Spark de kogels in het rond worden geschoten, wachten de Transformers in het Nintendo 3DS-deeltje netjes hun beurt af tot ze mogen aanvallen. Ontwikkelaar WayForward had op voorhand laten weten aandachtig gekeken te hebben naar grote games op de Nintendo 3DS uit het Strategy RPG-genre. Dit komt tot zijn recht in de gameplay, die vaak doet denken aan games als een Fire Emblem: Awakening, of een Project X Zone. Het speelveld wordt opgedeeld in verschillende vakjes waarbij je tegenstander en jij om de beurt de kans krijgen om Transformers in beperkte mate voort te bewegen. Wanneer twee tegenstrijdige Transformers elkaars pad kruisen kan het turn-based gevecht beginnen. Iedere Transformer kan drie keer aanvallen waarbij er de keuze is uit zeven verschillende moves. Onder elke aanvalsknop bevindt zich een metertje dat eerst opgeladen moet zijn voor de aanval kan worden uitgevoerd. Deze metertjes stijgen ieder beurt uit zichzelf. Hoe krachtiger de aanval, hoe groter het metertje is en hoe langer het duurt voor dat deze is opgeladen. Er wordt wel eens gezegd dat aanval de beste verdediging is, maar in Transformers: Rise of the Dark Spark is dat niet het geval. Daarom is er ook de mogelijkheid om in plaats van aan te vallen, de aanval van je tegenstander te blokkeren. Hiermee beperk je niet alleen de schade aan je Transformer, maar ook worden je aanvalsmetertjes met twee beurten gevuld, waardoor je minder lang hoeft te wachten voor je die krachtige aanval kan uitvoeren om je tegenstander van de kaart te vegen. Alles tezamen genomen werkt het vechtsysteem prima. Het is niet super ingewikkeld waardoor nieuwkomers van het genre op een fijne manier kunnen kennismaken, en voor de meer ervaren spelers gaat het er zeker tactisch genoeg aan toe, zeker als de moeilijkheidsgraad een tandje hoger wordt gezet. In totaal kent het spel op de Nintendo 3DS 32 verschillende missies die elk zo'n kwartiertje in beslag neemt. Elke missie bevat één primary objective, en 3 secondary objectives. Het hoofddoel van elke missie verschilt van het level voltooien zonder ook maar één Transformer te verliezen, tot het uitschakelen van alle vijanden op de map. Toch voelen ze allemaal hetzelfde aan en gebeuren er weinig verassingen waardoor het spel ietwat voorspelbaar wordt. Tot nu toe is er nog geen woord gezegd over de rol van de Transformers zelf in deze game. De transformerende robots zijn opgedeeld in verschillende klassen, met elk hun eigen specialiteit. Zo kan Optimus Prime gebruikmaken van Ranged Attack om vijanden vanaf een afstand te bekogelen, en heeft Bumblebee de gaven om teamgenoten te repareren waardoor hun health herstelt. Ook heeft elke Transformer zijn eigen sterktes en zwaktes. De ene is wat sterker, terwijl die andere dan juist dat tikkeltje verder kan lopen per beurt. Doordat elke Transformer anders is vraagt dit weer het nodige denkwerk bij het uitvoeren van je beurt. Speel je hard tegen hard? Of laat je dat klusje juist klaren door je zwakkere om die andere te sparen als je hem echt nodig hebt?

Extra's Naast de campaign valt er helaas weinig te beleven in Transformers: Rise of the Dark Spark. Wel is er nog een Equipment Menu waar je de Transformers kan uitrusten en je verzamelde uitrusting kan bekijken. Dit zou dan ook de reden moeten zijn om levels te herspelen om zo alles te unlocken, maar in feite is het maar een magere beloning wat niet echt de moeite loont. Wat ook in de game zit, is een biografie van elke Transformer. In de meeste gevallen is het niet meer dan één à twee zinnetjes, waardoor je er snel doorheen bent. Misschien dat dit leuk is voor de echte Transformers-fans, al is de kans groot dat die de desbetreffende informatie al weten. Graphics en geluid Het eerste wat opvalt als je naar de graphics kijkt bij Transformers: Rise of the Dark Spark, is dat deze wel erg simplistisch zijn. Toch is dit niet bepaald storend, een Strategy RPG speel je niet om grafisch omver geblazen te worden. Wat wel ietwat storend kan werken is het 3D-effect. De game speelt zich af in een top-down view, en zodra er hoogteverschil gecreëerd wordt (door bijvoorbeeld een trap) gaat het mis. Je Transformers en je cursor gaat niet mee met dit hoogteverschil waardoor het zicht verstoord wordt door die trap. Toch is dit maar een klein minpuntje, zeker als je weet dat het merendeel van de spelers de game zullen spelen in 2D. Wat een groter minpunt is, is het eentonige leveldesign. Of de levels zich nu afspelen op aarde of op Cyberton, ze zien er stuk voor stuk hetzelfde en inspiratieloos uit. Ook in de Nintendo 3DS-verie van Transformers: Rise of the Dark Spark worden de stemmen van Optimus Prime en Grimlock ingesproken door Peter Cullen en Gregg Burger. Helaas komen de twee heren alleen maar in de cutscenes aan bod, en dat zijn er niet extreem veel. Merendeel van het spel wordt verteld in geschreven dialogen die vrij saai zijn om te lezen, en dat is best zonde.

Conclusie Alleszins is Transformers: Rise of the Dark Spark op de Nintendo 3DS stukken beter dan op de Wii U. De game doet aan de ene kant weinig verkeerd, maar aan de andere kant ook weinig memorabel wat leidt tot een erg middelmatige game. Het turn-based vechtsysteem is zeker oké en bevat genoeg diepte voor de meer ervaren spelers, maar is ook makkelijk onder de knie te krijgen voor nieuwkomers. Wel jammer zijn de levels die allemaal op elkaar lijken en die te maken hebben met een saai leveldesign. Wat ook een klein struikelblok is voor mensen die met de 3D-functie aan spelen, is dat het 3D-effect ondermaats is. Zo kloppen de diepteverhoudingen niet en dat kan storend werken. Al met al heeft WayForward haar best gedaan om van Transformers: Rise of the Dark Spark een aardige game te maken, en dat is hun ook aardig gelukt.

N1 Score: 6.8

+ ["Turn-based vechtsysteem bevat voldoende diepgang","Makkelijk te leren voor nieuwkomers in het Strategy RPG-genre"]

- ["Eentonige levels","Saai leveldesign","3D-effect ondermaats "]

Gekoppelde games

Transformers: Rise of the Dark Spark (Nintendo 3DS)