[Preview] Geschreven door Marcel op 2014-09-27 18:21:36

Bayonneta 2

Na de hands-on van de port van Bayonetta gaan we nog één keer hands-on met de sluwe heks voordat de reviews gepubliceerd morgen worden. Deze keer staat het langverwachte vervolg van de eerste Climax op het programma. De spraakmakende game die op veel jaloerse blikken kon rekenen van gamers zonder Wii U is reeds verkrijgbaar in Japan en verschijnt zeer binnenkort in Europa. Kan Bayonetta 2 voor de nodige vernieuwing zorgen, nadat we concludeerden dat het eerste deel de sporen van ouderdom laat zien, of gaat het zowel op technisch- als gameplay-gebied een herhaling van zetten worden? Wie voor het eerst Bayonetta 2 mag spelen ontdekt direct het cruciale verschil tussen Bayonetta’s eerste avontuur en haar nieuwe uitstapje. Alles is grootser, uitgebreider, spectaculairder en nog rebelser opgezet. In de introductie schelden Bayonetta en haar maffiamaatje Enzo elkaar uit voor rotte vis tijdens de kerstinkopen als plots straaljagers uit het luchtruim op de aarde kletteren. De angels die Bayonetta dacht te hebben verslagen in het eerste deel zijn terug voor ronde twee, maar Bayonetta heeft haar krachten niet uit het oog verloren. Bovendien krijgt ze hulp van haar voormalige rivaal Jeanne en schieten en schoppen ze samen de legers van monsters die uit de hemel zijn neergedaald aan puin.

+1 voor Bayonetta 2 In tegenstelling tot het eerste deel krijg je in Bayonetta 2 al snel de controle over het schouwspel. De cutscenes en stop-motion filmpjes zijn nog steeds aanwezig, maar flink ingekort. Hierdoor voelt de game direct al sneller en dynamischer en de overgang van de scenes die je niet kunt besturen en de actie op het scherm is in Bayonneta 2 vrijwel naadloos. Na een kort gevecht tovert Bayonetta met haar haren een demon tevoorschijn, maar al snel blijkt dat ze niet meer de volledige controle heeft over de demonen met wie ze ooit een pact van leven en dood gesloten heeft. Het monster doodt onverwachts Jeanne en Bayonetta gaat op zoek naar een manier om haar opnieuw tot leven te wekken. De ‘merchant of death’ Rodin, die ook voor een tweede keer van de partij is, merkt op dat de krachten van de hemel, aarde en hel uit balans zijn en Bayonetta op haar tellen moet passen tijdens dit nieuwe avontuur. Bayonetta 2 kent in principe dezelfde besturing als het eerste deel, maar er zijn een aantal subtiele verschillen. De moves die met vuurwapens te maken hebben zijn enigszins naar de achtergrond verhuisd en je zult vooral je vuisten en voeten moeten gebruiken. Wederom ontaardt een salvo aan rake klappen in een grootse Weave Attack, waarmee Bayonetta haar haren omvormt tot een ledemaat om een genadeklap uit te delen. De combo’s werken in Bayonetta 2 net wat soepeler en beter en de game is iets meer vergevingsgezind wanneer je een aanval verkeerd timet. Ook de Witch Time is terug, want wanneer je op tijd wegduikt voor een tegenaanval mag je in slow-motion het gevecht naar je hand zetten. Bayonetta springt, huppelt, schopt en beukt al snel lachend over het scherm door de juiste knoppen combinaties te gebruiken. Ook in Bayonetta 2 kun je met een touchscreenbesturing aan de slag, maar dat is wederom allesbehalve een aanrader. De Wii U GamePad doet prima dienst als button-masher, maar ook de Wii U Pro Controller en zelfs de Wii Classic Controller Pro zijn te gebruiken. Mocht je de lay-out van de knoppen niet fijn vinden dan is er tevens een optie aanwezig om die naar eigen smaak in te stellen.

Nóg spectaculairder Een tweede opvallend kenmerk uit onze eerste uurtjes Bayonetta 2 is de look en feel van het spel. Het eerste deel oogde spectaculair, maar tegelijkertijd wat grijs en grauw. Bayonetta 2 heeft een fleuriger kleurenpalet. Bayonetta draagt doorgaans een helder blauwe outfit en is daardoor beter te onderscheiden van de achtergrond. De special effects hebben in plaats van alleen fel-gouden of rode varianten nu ook een paarse gloed en een veelvoud aan andere kleuren. De omgevingen zijn daarbij complementair met fel verlichte hallen en tempels en straten. Het contrast met de chapters die zich ’s nachts afspelen komt hierdoor beter uit de verf en over het algemeen oogt Bayonetta 2 een stuk scherper en dynamischer dan de port van het eerste deel. Over de hoofdbazen en hun motieven mogen we en willen we op dit moment nog weinig verklappen, maar we kunnen in een vroeg stadium concluderen dat ook deze, voor zover dat mogelijk was, nog spectaculairder zijn geworden dan in het eerste deel. Bayonetta 2 heeft hoofdbazen die in menig andere game geplakt kunnen worden als eindbaas. De scenario’s waarin je vecht met de grote monsters of meer menselijke rivalen kennen meerdere lagen. Zo komt het regelmatig voor dat je in de voorgrond een spannend gevecht beslecht met een zwaardvechter en in de achtergrond jouw demon het opneemt tegen een creatie van je tegenstander. Soms wisselt het perspectief en mag je het gevecht in de achtergrond besturen en op andere momenten bepalen de situaties in de achtergrond het verdere verloop van je eigen strijd. Hierdoor zijn de hoofdbazen nog dynamischer en spannender geworden dan in iedere andere Platinum Games-titel tot op heden en met games als Bayonetta, The Wonderful 101 en Metal Gear Solid Rising Revengeance is dat een prestatie van formaat.

Bayonetta 2 belooft veel goeds, maar er zijn nog wat kanttekeningen te plaatsen. De framerate is beter dan in de port van Bayonetta, maar nog steeds zijn er steekjes laten vallen. De beloofde constante 60fps wordt vrijwel nooit gehaald. Dit komt doordat het spel geen vaste snelheid kent, maar regelmatig wisselt van framerate. Soms gebeuren er zoveel dingen tegelijk dat de engine het niet bij kan benen en je haperingen bemerkt. Aangezien je soms afhankelijk bent van luttele seconden om een aanval te ontwijken is dit een slordigheid die in Bayonetta 2 eigenlijk niet thuishoort. Desondanks is dit een stuk minder frustrerend, omdat de moeilijkheidsgraad wat lager ligt dan in deel één. Daarnaast is de exploratie wat saaier geworden. Toegegeven, het was in Bayonetta vrij overdreven dat ieder pad bezaaid was met vallen, monsters en meer om je te vermoorden, maar in Bayonetta 2 komt het regelmatig voor dat je enkele minuten door een grote omgeving loopt zonder dat er echt iets gebeurt. Aangezien de game ook minder platform-uitdagingen heeft en je vooral van gebied naar gebied loopt om gevechten aan te gaan is het verschil in tempo soms net iets te groot en wordt de flow van de game doorbroken. Voorlopige conclusie De mist die lang voor Bayonetta 2 hing, trekt langzaam weg en achter de nevel schuilt mogelijk één van de must-haves voor de Wii U. De game brengt niet de innovatie die Bayonetta in 2010 in petto had voor het action-game genre, maar verbetert wel de standaard die gezet is. Het oogt beter, speelt soepeler, draait sneller en is voornamelijk veel spectaculairder. De game heeft in de beginfase nog wat framerate-problemen, maar deze hebben minder impact, omdat de gameplay over het algemeen veel minder frustrerend is. Of Bayonetta haar hoge niveau kan blijven volhouden tot het sluitstuk van haar tweede avontuur lees je in onze review.

Gekoppelde games

Bayonetta 2 (Wii U)