[Review] Geschreven door Daan op 2014-10-08 22:22:22

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS

Een nieuwe Super Smash Bros. luidt een belangrijke tijd in voor de Nintendo-fan. De liefde voor dit product van Nintendo is sterk dankzij zoveel factoren. De speelbare personages, stages, trophies en muziek maken de ervaring speciaal. Er is één drijvende kracht constant aan het werk om dit mogelijk te maken en dat is Masahiro Sakurai. De goede man nam ditmaal nog een grotere stap vooruit dan gebruikelijk. Hij is niet alleen in de weer geweest met een Wii U-versie, maar ook met het allereerste Smash Bros.-spel op een handheld. Weet de Nintendo 3DS-versie, na lang in ontwikkeling te zijn geweest, de spelers daadwerkelijk te overtuigen? Het eerste gevoel Vanaf het eerste moment spat Super Smash Bros. for Nintendo 3DS van het scherm. Met elke fighting game is één ding van het allergrootste belang en dat is de balans. Hoewel de meesten zullen beargumenteren dat ze met Super Smash Bros. Brawl een leuke tijd hebben beleefd, was de balans over het algemeen genomen niet het beste. Melee, het deel dat verscheen op de Nintendo GameCube, kwam dichtbij perfectie en dit deel is deze dagen nog steeds prima op te pakken. Super Smash Bros for Nintendo 3DS vindt een soort van perfecte balans tussen beide titels.

In een directe vergelijking met Brawl: de Nintendo 3DS-game voelt scherper en sneller. Dit zorgt ervoor dat er nooit een traag moment in de potjes Smash zit en dat houdt ze tegelijkertijd aangenaam en plezierig. Het spel weet de spanning erin te houden en dit zal zowel casual als de hardcore spelers bekoren. De meeste spelers zullen enthousiast worden van het gevoel dat de game brengt. Bijna iedereen kan er gelijk in springen en het begrijpen na een match of twee. Een onderdeel om te leren het spel te begrijpen is de besturing. Er werd lang gemokt of de game wel te besturen viel op een handheld. In het begin is het best wel pittig om eraan te wennen, dat valt niet te ontkennen. Je moet de vaardigheden vanaf het begin leren en elk personage heeft dingen waar je op moet letten. Gelukkig hebben de meesten van jullie hoogstwaarschijnlijk de demo gespeeld. De skills die je daar hebt geleerd, kunnen je genoeg helpen om een ''feel'' voor de titel te krijgen. Het rondbewegen met de Circle Pad, de verschillende knoppencombinaties om aanvallen uit te voeren en jezelf te beschermen met de schoudertoetsen. Mocht je echter nog niet helemaal tevreden zijn, dan kun je in het uiteindelijke spel wat tweaks aanbrengen!

De keuze is reuze De drijfveer van Super Smash Bros. zijn de personages en de stages en je zult wederom genoeg vinden dat je blij maakt. Tijdens het spelen staken vier personages er bovenuit. Bovenaan het lijstje staat Little Mac. Dit personage uit Punch-Out!! is perfect voor beginners, gezien zijn slagen serieuze schade aan kunnen richten. Een ander die eventueel aangenaam is voor nieuwkomers is Pac-Man. Door te rennen en de A-knop in te drukken hapt hij snel zijn tegenstanders en zodoende kun je het gevreesde schadepercentage naar boven opkrikken. Voor de gevorderden is ook genoeg leuks te bekennen en hier springt Greninja er meteen uit. Deze waterkikker gebruikt zijn snelheid en ninja-achtige aanvallen om terrein te winnen. Wie ook snel over het scherm bewoog is Zero Suit Samus, wiens stun gun en zweep al paraat staan. Het was fijn om haar te benutten en een snelle voorsprong te bemachtigen, maar op volle snelheid was ze soms moeilijk te besturen. Dit is wat Smash zo interessant maakt. Elk personage heeft een duidelijke zwakte en door dit om te buigen in een voordeel, kom je een stap dichterbij de overwinning. Little Mac is bijvoorbeeld sterk op de grond, maar verschrikkelijk in de lucht. Wanneer je besloten hebt met wie je speelt, wordt het tijd om te hollen naar de gevechtsarena. Gezien dit de Nintendo 3DS-versie betreft zijn de meeste stages gebaseerd op handheld games. Deze arena's slagen erin om een goede toon neer te zetten en variatie is zeker aanwezig. Een goed voorbeeld is Dream Land, een arena die naar de Game Boy Kirby-titels refereert. De stage scrollt door allerlei klassieke omgevingen en als je verder dan de gevechtsplek kijkt, dan zul je zien dat je daadwerkelijk in een Game Boy opgesloten zit. Een andere aangename stage was Tortimor Island, waar je vecht op de tropische stranden van Animal Crossing: New Leaf. Onder reguliere omstandigheden zou dit niet interessant zijn voor de hardcore speler, gezien ze liever zonder obststakels spelen en hierdoor alleen met het simpele Final Destination spelen zonder items. Gelukkig stelt Sakurai een Final Destination-versie van iedere stage beschikbaar, zodat je nog steeds de omgevingen kunt aanschouwen en Smash op jouw manier kunt spelen.

Multiplayer madness of eenzame overheersing Als het op zijn multiplayer aankomt, dan is Smash Bros. heer en meester. Helaas kunnen spelers zonder een examplaar niet meedoen aan het feestgedruis, wat een gemiste kans is. Je zou op die manier mensen het spel nog meer kunnen laten ervaren en gewoon lekker maken voor dit vechtfestijn. Lokaal zit het echter helemaal snor en duurt het verbinden naar andere copies enkele seconden. Waar de meeste problemen zitten is de online modus. Als je tegen vrienden speelt, kies je je eigen instellingen, maar tegen onbekenden wil de game er niets van weten. Wil je sommige items uitschakelen of de regels veranderen? Dikke pech. Je hebt vrienden nodig voor de beste spelervaring. Er was hier en daar wat lag tijdens de matches, maar nooit overmatig veel. De gameplay kan bij grotere afstanden tussen fighters sneller een deuk oplopen, maar na een aantal matches is het allemaal weer in orde. Naast het reguliere vechten zijn er nog vele singleplayer-elementen om in te duiken. Het is leuk om een rondje Classic, All-Star of Multi-Man Smash te spelen, en de rondes duren nooit te lang. Dit werkt op zich prima voor de handheld, omdat je dan plezier hebt gehad en je Nintendo 3DS dicht kan doen. Bij langere speelsessies echter ben je iets te snel erop uitgekeken en speel je vooral om de bonussen en trophies. De andere singleplayer content, wat voornamelijk Target Blast en Home-Run Contest betreft, is niets meer dan kleine dingetjes tussendoor. Het is leuk om mee te proberen, maar niet heel veel meer dan dat. Waar veel tijd in gaat zitten zijn de trophies en deze, opnieuw, refreren vooral naar verschillende handheld-titels. Er zijn er belachelijk veel om te verzamelen en een hele hoop fijne titels passeerden de revue. Zo verzamelden zich tijdens de sessies beeldjes van Nintendo Pocket Football Club, Kid Icarus: Uprising, Fire Emblem: Awakening en Super Mario 3D Land!

Rondlopen met Smash Run Exclusief in deze versie van Super Smash Bros. is Smash Run. Je verzamelt power-ups met elk zijn special functies a la Kirby Air Ride. De power-ups stellen je in staat om Speed, Jump, Attack, Special, Arms en Defense te verhogen, hetgeen cruciaal is voor de tweede gedeelte van de strijd. Om deze krachten te bemachtigen moet je diverse vijanden bevechten en ze vernietigen om te grijpen wat je nodig hebt. Terwijl je onderweg bent, moet je uitkijken voor speciale portalen. Deze brengen je naar uitdagingen, waarbij je diverse goodies kunt verdienen. Deze bonussen kunnen je ook vinden in schatkisten verspreid in de wereld en deze bevatten geld, trophies en nog zoveel meer. Als de vijf minuten om zijn, strijd je in een speciale arena met bijzondere regels. Dit houdt in dat je soms een toren moet beklimmen of dat slechts één bepaald soort item beschikbaar is tijdens de strijd. Het is een modus om snel verliefd op te worden en gewoon eens spontaan tegen computers te spelen. Lokaal kan dit gespeeld worden, maar jammer genoeg niet online. Dat is een gemiste kans en het had duidelijk een wereld van verschil gemaakt. Graphics en geluid Super Smash Bros. for Nintendo 3DS ziet er overweldigend uit. Het pusht het systeem naar zijn absolute limieten met kleurrijke en strakke beelden. De personages en stages zijn goed geanimeerd en de details komen nog beter tot hun recht bij de trophies. Het is duidelijk dat het team van Sakurai er gedegen over na heeft gehad en dat komt terug in de framerate. Deze is van goed niveau en dat zelfs met de 3D-effecten aan. De soundtrack mag er wezen met diverse deuntjes uit een verscheidenheid van Nintendo-games. Een nummer wat gelijk pakkend was ''Try, Try Again'' van Mario & Luigi: Dream Team Bros. De manier waarop het getuned is voor Smash Bros. is bijzonder en geeft alles een extra fijn gevoel mee. De melodie van Tomodachi Life brengt je snel terug naar die warme gebeurtenissen van maar slechts een paar maanden geleden. Dat is de ware kracht van Smash Bros.!

Conclusie Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is een geslaagde versie van de franchise geworden. Met meer dan veertig personages en groot aantal stages, staat er een strak spel op je te wachten dat je veel plezier zal bieden. Het zou leuker zijn geweest als een paar modi groter waren en dat de online modus nog dieper zou gaan, maar er valt nog genoeg fun uit te putten. Smash Run is een modus die je wil blijven spelen en met vrienden, waar dan ook, blijft het nog lang interessant. Dit is waar Smash gewoon het meeste telt en het is verrassend hoe goed dat gevoel past op een handheld. Na het lezen van de persoonlijke ervaringen met het spel van Patrick en Marco zul je ons uiteindelijke cijfer zien.

Reactie van Patrick op de game

Super Smash Bros. for 3DS is eindelijk uit en dat moesten we vieren. We zijn met een aantal crewleden bij elkaar gekomen om de multiplayer van het spel uitgebreid te testen en wat een plezier was dat. Eigenlijk verliep alles, van het opzetten van een match tot aan het uitvechten van de match, erg voortvarend. Van alle vermeende lag in de lokale multiplayer hadden wij in ieder geval geen last. Al snel ging het er stevig aan toe en sloegen we elkaars digitale hoofden in elkaar. Het mooie was dat nog geen van ons echt ervaring had opgedaan met deze handheld-editie van Super Smash Bros. waardoor we eigenlijk allemaal wel kans maakten om te winnen. We waren wel allemaal bekend met de voorgaande delen en van een controller naar een Nintendo 3DS was even raar, maar de besturing wende snel.

Het spel ziet er erg gelikt uit en speelt heerlijk. De vechters laten zich besturen zoals je verwacht en dat is erg prettig. De Smash-modus was lekker chaotisch terwijl de Smash Run-modus voor een aangename afwisseling zorgde. Om dan ook direct maar even verder in te haken op de Smash Runs die we gedaan hebben: de Smash Run-modus is een erg leuke toevoeging die helaas niet online werkt. De wereld van de Smash Run is erg groot en er is voldoende te ontdekken. De vijanden zijn iedere keer anders en ook de geheime deuren en kisten zijn altijd op andere plaatsen te vinden. Het concept "spaar power-ups en vecht het daarna met elkaar uit op verschillende manieren" komt goed uit de verf. Jammer is het dan wel dat je er al snel achter komt dat je niet in dezelfde spelwereld je power-ups verzamelt. Dan moeten we onszelf maar troosten met de mega grote bommen die je naar je tegenstanders kunt sturen door het vinden van een bepaalde power-up. In het begin waren de bomen een raadselachtig verschijnsel en werd er door de kamer heen vaak geroepen "Waar komt die bom nu weer vandaan!?!". De georganiseerde chaos van Super Smash Bros. is met deze Nintendo 3DS-versie nu ook in zakformaat te ervaren; een erg welkome toevoeging aan de line-up van de Nintendo 3DS. De online mogelijkheden gaan menig persoon nog lang bezighouden en het ziet ernaar uit dat Nintendo voorlopig nog niet klaar is met updates. Ik zie deze versie als een opstapje naar de grote broer die ergens in de komende drie maanden nog moet gaan verschijnen voor de Wii U. Ik kijk daar hoe dan ook naar uit en vermaakt me ondertussen uitstekend met dit kleine broertje. Na het lezen van de persoonlijke ervaringen met het spel van Marco zul je ons uiteindelijke cijfer zien.

Reactie van Marco op de game

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk was het zover. Afgelopen week verscheen Super Smash Bros. for Nintendo 3DS en zijn we met een deel van de crew bijeengekomen om de game eens flink aan de tand te voelen. In eerste instantie vergde de besturing van de game wat gewenning, maar na een aantal uurtjes spelen voelde het weer helemaal als vanouds. Voor een Nintendo 3DS game ziet het geheel er behoorlijk indrukwekkend uit en draait alles op 60fps, wat zorgt voor een heerlijk soepele game-ervaring. Alle bekende gamemodi zoals Classic Mode, All-Star Mode, Home-Run Contest en Target Blast zijn weer van de partij, al dan niet in iets gewijzigde vorm. Ook de lokale multiplayer werkt weer als een zonnetje en zorgt voor dolle pret, zoals we dat van voorgaande Super Smash Bros.-games gewend zijn. Met name Smash Run, een nieuwe gamemodus exclusief voor de Nintendo 3DS-versie, zorgde voor een aantal hilarische en gevarieerde momenten. Nu kan ik nog heel lang doorpraten over alle geweldige aspecten van deze game, zoals de fenomenale soundtrack en de enorme hoeveelheid aan characters en trophies, maar Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat de multiplayer voor veel mensen het hart van de game vormt, maar helaas lijkt Nintendo met het onlinegedeelte van de game grandioos door de mand te vallen. Om te beginnen koste het mij vier pogingen om voor de eerste keer een wedstrijdje "For Fun" mee te doen. Tot drie keer toe kreeg ik een foutmelding en werd ik weer naar het menu geplaatst. Toen het me eindelijk gelukt was leek het wel alsof iemand voor het gehele gevecht super slow motion had aangezet. Bij de "For Glory" gevechten zonder items en een Final Destination stage ging het al iets beter en bij één versus één was de lag minimaal, maar op geen enkel moment was de game helemaal lag-vrij. Anno 2014 is een goedwerkende online multiplayer cruciaal en is er haast geen excuus. Bij games als Battlefield 4 voor de PC is het ook mogelijk om met 64 man tegelijk zonder enige lag te spelen, dan moet dat voor Nintendo met slechts vier spelers toch zeker mogelijk zijn.

Een ander groot gemis voor mij is het ontbreken van een singleplayer-verhaal met geweldige filmpjes zoals de Subspace Emissary uit Brawl, om nog maar niet te spreken over het gebrek aan een memorabele introvideo zoals in Melee. Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is een erg vette game, maar diep van binnen voelt het enigszins aan als een zoethoudertje totdat de Wii U-versie van de game verschijnt, waar hopelijk een aantal van bovenstaande problemen wordt opgelost.

N1 Score: 8.5

+ ["Verscheidende personages en stages","Goed voor de potjes onderweg en online","Solide presentatie","Smash Run is een unieke toevoeging","Speelt lekker weg"]

- ["Online kent gebreken","Een paar modi hadden wat beter gekund","Vraagt wat gewenning in vroeg stadium"]

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (Nintendo 3DS)