[Review] Geschreven door Marcel op 2014-10-14 20:01:49

Bayonetta 2

Sinds de aankondiging van Bayonetta 2 ruim twee jaar geleden is er veel over de game geschreven. Het project dat oorspronkelijk begon op de Xbox 360 en PlayStation 3, afgeblazen werd door SEGA en gered is door Nintendo, is niet zonder slag of stoot van de grond gekomen. Heeft Platinum Games de kans om Bayonetta opnieuw te laten schitteren met beide handen gegrepen of is de lange onzekere ontwikkeling van de titel de game fataal geworden? Bayonetta 2 volgt direct in de voetsporen van Bayonetta en verschilt qua concept niet zo heel veel van het eerste deel. Het verhaal kent ook grotendeels dezelfde elementen en plot devices. Je kruipt wederom in de huid en haren van de magische Umbran Witch Bayonetta, die met haar excentrieke moves en pistolen de strijd aangaat met de meer hemelgezinde angels. Bayonetta draagt één van de Eyes of the World bij zich. Deze magische edelsteen zorgt ervoor dat de grenzen tussen de aarde, het vagevuur, de hel en hemel voor haar niet gelden. Hierdoor is Bayonetta, of eigenlijk Cereza, het doelwit geworden van allerlei halfgoden en heilige figuren die proberen om de Eye of the World van haar te stelen, want volgens een legende krijgt degene die allebei de Eyes of the World bezit oneindige kracht en de macht over het universum.

Oude bekenden en nieuwe gezichten De brutale heks trekt zich daar weinig van aan en probeert met de hulp van demon Rodin, haar rivaal Jeanne en de louche maffiabaas Enzo, de angels af te slachten en de halo’s die ze achterlaten te verpatsen. Tijdens een doorsnee schermutseling gaat het mis en het monster dat Bayonetta oproept om de genadeklap uit te delen breekt los en vermoordt Jeanne. Na dit dramatische voorval besluit Bayonetta af te reizen naar de hel om in een race tegen de klok af te dalen naar de diepte van de aarde en de ziel van Jeanne te redden voor deze is verzwolgen door de duisternis. Tijdens deze reis komt ze al snel in aanraking met een jongen genaamd Loki, die bijzondere eigenschappen heeft. Bayonetta’s krachten doorbreken daardoor al snel niet alleen dimensies, maar ook de tijd. Het verhaal van Bayonetta kun je op twee manieren beleven. Aan de ene kant heb je een redelijk oppervlakkig videogameverhaal om te volgen, maar wanneer je op zoek gaat naar alle boeken en je de achterliggende legendes, mythes en hints leest die overal in de wereld verborgen zijn, dan ontvouwt zich een veel uitgebreider kijkje in de bijzondere wereld van Bayonetta. Op deze manier is Bayonetta 2 zowel ontzettend tof voor zowel een gamer die gewoon even wil hakken als een speler die meer diepgang in zijn of haar spellen zoekt. Bovendien is het plot van Bayonetta 2 beter te volgen dan het plot van de eerste game. We willen niet te veel verklappen, maar het tweede deel van Bayonetta’s avonturen beantwoordt zelfs op geniale wijze een aantal vragen die je mogelijk nog had na het spelen van deel één. Het grote voordeel is dat Hideki Kamiya het scenario heeft geschreven van Bayonetta en Bayonetta 2. Ondanks dat hij de game dit keer niet zelf ontwikkeld heeft, zorgt zijn invloed er op deze wijze wel voor dat er geen plotholes achterblijven. De nieuwe personages die geïntroduceerd worden kennen tevens dezelfde diepgang als de cast van het eerste deel.

Girl power De presentatie van Bayonetta was op zijn zachtst gezegd redelijk over de top en in Bayonetta 2 heeft men hier op een goede manier nog een schepje bovenop gedaan. Al in de eerste cutscenes valt op hoe scherp de game oogt. De wazige beelden die in de techniek van Bayonetta negatief opvielen zijn in de sequel ingeruild voor haarscherpe en vloeiende tussenfilmpjes. Bayonetta is grofgebekt en het woord ‘fuck’ valt regelmatig in de conversaties. Tegelijkertijd springt, vliegt, rent, schiet, schopt en slaat ze op alle mogelijke manieren haar belagers in elkaar. Ook op andere momenten maakt men de filmpjes interessant door bijvoorbeeld camerastandpunten te gebruiken die de weinig verhullende kleding en de opvallende rondingen van Bayonetta in beeld brengen. Het meest opvallende is dat de game ondanks dat niet overdreven seksistisch of vrouwonvriendelijk is. Bayonetta en Jeanne zijn dames die graag hun lichaam gebruiken om vriend en vijand uit te dagen en ze vervolgens verbaal of non-verbaal een dreun te verkopen. De tweede verbetering die je merkt is dat Bayonetta 2 veel soepeler speelt dan Bayonetta. Een behoorlijke prestatie, want in Bayonetta bestuurde je zonder meer het meest lenige videogamepersonage ooit. In Bayonetta 2 danst Bayonetta over het scherm en kun je met de juiste knoppencombinaties de ene na de andere aanval moeiteloos in elkaar laten overvloeien. Als je zelf geraakt dreigt te worden is er de dodge move en wie op het juiste moment wegspringt wordt beloond met enkele seconden Witch Time. Binnen de Witch Time vertraagt alles en iedereen behalve Bayonetta. In sommige situaties is het noodzakelijk om deze actie in te zetten, zodat je om een schild kunt lopen of de kans krijgt om een vijand te raken die in brand staat. Wanneer je een combo ongestoord kunt doorzetten voert Bayonetta als genadeklap een Weave attack uit. Haar haren vormen daarbij een groot ledemaat of halen een monster uit de onderwereld naar boven. Wie liever zijn vijanden wil vernederen kan een Torture attack uitvoeren, maar er zijn ook tal van andere verborgen manieren om je belagers te vernietigen. Zo kun je op de rug van paard-achtige vijanden meerijden of voetsoldaten doorboren met hun eigen speer. De wapens die sommige vijanden laten vallen kan Bayonetta oprapen en tegen hen gebruiken. Op deze manier is ieder gevecht op meerdere manieren te beslechten en in tegenstelling tot in het eerste deel, loont het om wat meer te experimenteren.

In Bayonetta werden slechte spelers voornamelijk bestraft, waardoor je in een vicieuze cirkel van lage scores en weinig beloningen terecht kwam. Hierdoor kon je Bayonetta ook niet genoeg upgraden om het volgende chapter te halen. In Bayonetta 2 heeft men ervoor gekozen om slechte spelers niet te bestraffen, maar de goede spelers extra te belonen. In ieder level zijn extra gevechten verborgen of items te vinden die je kunt inruilen bij Rodin voor nieuwe wapens en accessoires. Het maakt de game veel minder frustrerend en veel leuker om te spelen. De uitgebreide gameplay-systemen komen daardoor veel beter tot hun recht en door in de eindscore meer de nadruk te leggen op je combo’s en minder op de tijd die je gespendeerd hebt, zul je je zelf vaker betrappen op het zo stijlvol mogelijk afronselen van zelfs de meest simplistische vijand. ”Do I really need to explain how the damn shop works?” Bij Rodin kun je in ieder level of voor ieder level terecht met je halo’s om nieuwe goodies aan te schaffen om Bayonetta mee uit te dossen. De simpele items als het Witch Heart kunnen je levensbalk vergroten, maar er zijn ook prijzige armbanden te koop die automatisch Witch Time activeren of je een hogere beloning geven na een gevecht en nieuwe kostuums die soms een leuke bonus met zich meebrengen. Iconisch voor de samenwerking tussen Nintendo, Platinum Games en SEGA zijn de kostuums die gebaseerd zijn op Nintendo-personages. Bayonetta kan de jurk van Peach, het tenue van Link of het pak van Samus aantrekken. In veel gevallen krijgt ze bij het wisselen van kostuum ook de wapens en combo’s van het Nintendo-personage waarop haar kleding gebaseerd is.

Wat opvalt aan het arsenaal van Bayonetta is dat de nadruk ligt op variatie en minder op vuurwapens, zoals nog in het eerste spel het geval was. Je zult niet zo snel een nieuwe gun krijgen, maar wel een zweep, zaag of ander dodelijk gereedschap die een rits aan nieuwe combo’s met zich meebrengen. Het is ook in deel twee mogelijk om Bayonetta aan haar armen en benen verschillende wapens te geven en verschillende combinaties te hanteren. Een zaag aan je benen en een zwaard in de handen levert meer dan eens bijzondere resultaten op. Bayonetta 2 kent een duidelijke curve in moeilijkheidsgraad en de game leert je eerst goed de basics voor Platinum Games je in het diepe gooit. Let wel dat dit niet betekent dat Bayonetta 2 veel gemakkelijker is geworden. Je zult nog steeds met onmenselijke snelheid, precisie en zwetende handen spannende duellen aangaan met vijanden die vele malen sterker zijn dan jij. Voor de minder gevorderde spelers is er daarom een easy-mode aanwezig die samen met de optionele touchscreen controls in principe iedereen in staat stelt om de game van begin tot eind te doorlopen. Wanneer je kiest voor de touchscreen controls kun je simpelweg een moeilijke combo aantikken om het uit te voeren. Het gimmick-gehalte is net als bij de Wii U-versie van Bayonetta met deze setting hoog, maar Bayonetta 2 is net iets beter berekend op de toevoeging dan het eerste deel, waardoor het toch wat meer passend aanvoelt. Desalniettemin is het een optie die je al snel links laat liggen als je gewend bent om te button mashen. De buttons kun je bovendien naar eigen inzicht toewijzen en er zijn ook diverse extra opties beschikbaar zodat je de besturing helemaal naar je eigen hand kunt zetten.

Uitblinker Bayonetta wordt door veel mensen omschreven als een hack & slash game en dat is niet verrassend. Het ‘action’ gehalte was hoog, maar buiten het lopen door omgevingen, het ontwijken van vallen en het oplossen van voornamelijk dezelfde puzzels kende de gameplay niet zo heel veel variatie. Bayonetta 2 probeert je in de eerste instantie te foppen door je te laten denken dat de tweede game vrijwel identiek is. Echter biedt het spel al snel veel meer variatie. Alleen al in het eerste uur vecht je in een flashback tegen hordes aan vijanden, richt je een spoor van vernieling aan in een moderne stad en surf je door een tsunami achter een mechanische draak aan om vervolgens met je vleugels de on-rails achtervolging in te zetten. Het spektakel van Bayonetta 2 wordt grootser en grootser tot je haast niet meer kunt geloven waar het gaat eindigen en of het ooit gaat eindigen. Tussen de zenuwslopende apocalyptische scenes door zijn er voldoende meer rustgevende omgevingen om even uit te blazen en bij te komen. Hierdoor ben je in Bayonetta 2 een stuk minder snel uitgeblazen dan in Bayonetta en is het ook fijner om nog eens een chapter opnieuw te doorzoeken naar een gemist geheim. Geheimen zijn er genoeg, want een groot aantal levels kent alternatieve paden of verborgen gangen. In Bayonetta 2 zul je je ook niet ergeren aan de graphics of het geluid, maar echt genieten van hetgeen op je tv verschijnt en uit je speakers klinkt. Toegegeven, hier en daar wordt de 60fps nét niet gehaald en ontbreekt er een laatste likje verf, maar buiten dat is Bayonetta 2 één van de, zo niet de mooiste, Wii U-games van dit moment. Van de haperingen die een groot probleem vormden in The Wonderful 101 is in Bayonetta 2 niets meer terug te zien en dat terwijl de game nog veel meer personages, monsters, gebouwen en lichteffecten tevoorschijn tovert. De grijze wereld uit Bayonetta is ingeruild voor een mooi verlichte fantasievolle omgeving bestaande uit bergpaden, bossen, maar ook steden en catacomben. Dankzij een nieuw personage dat Bayonetta in het spel ontmoet gaat ook tijd een belangrijke rol spelen en het terugspoelen van de tijd in real-time brengt afgezien van de dimensies, zoals de hel en de hemel, nog meer variatie in de omgevingen met zich mee. Ook Bayonetta zelf is in deze verbeterslag niet vergeten en dankzij de scherpere beelden is de actie veel beter te volgen. De animaties hebben nog meer flair gekregen en worden nu bijgestaan door effecten die veelal een paarse gloed hebben. Het ontwerp van haar vijanden is een stuk stoerder en minder abstract dan in het eerste deel en er is een tweede categorie aan vijanden geïntroduceerd die de coolheidsfactor met een veelvoud verhogen.

Meesterwerk De muziek is een stuk nadrukkelijker aanwezig dan voorheen en maakt het geheel veel sfeervoller. De jazzy pop-song vergezelt nog steeds de meeste gevechten, maar epische pianostukken of melancholische en sfeervolle melodieën kom je veel vaker tegen. Het geluid valt een stuk minder in herhaling, omdat Bayonetta meer willekeurige kreten kent dan in haar eerste game. De voice-acting is over het algemeen beter uitgevoerd en de dialogen en emoties passen nu bijzonder goed bij de beelden op het scherm. Je kunt de game nog af en toe betrappen op een comic-achtige vertelling met stille frames, maar dat is in Bayonetta 2 niet langer meer een budget issue, maar een bewuste stijlkeuze. Als het bovenstaande verhaal nog niet heeft verraden dat we met een juweeltje te maken hebben dan zorgen de hoofdbazen daar wel voor. Bayonetta krijgt het aan de stok met een geweldige variatie van hoofdbazen die op de meest onverwachte momenten opduiken. Je zult een aantal van hen meerdere keren in een andere setting moeten bevechten, maar geen enkel treffen is identiek. Het ene moment probeer je je balans te houden op een lavastroom en een zwaardduel met een Lumen Sage te beslechten, terwijl er achter je twee reusachtige monsters op elkaar inhakken. Plots wisselt de game van camerastandpunt en mag je met één van de twee monsters het andere monster in elkaar beuken. Het andere moment vlieg je door het diepste van de aarde en ontwijk je lasers van een afgrijselijke bewaker van de helpoort of ren je verticaal over een muur om projectielen te ontwijken. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de wezens en situaties die Bayonetta tegenkomt en de hoofdbazen van Bayonetta 2 overtreffen 99% van de eindbazen in ieder ander spel. De demo van de game is verkrijgbaar, maar de volledige game kent scenario’s die de demo op alle fronten met een factor tien overtreffen.

It never ends Buiten het grote singleplayer-verhaal dat je twaalf tot zestien uur kost om te doorlopen is er een Tag Climax-mode aanwezig. In deze online multiplayer mode kun je samen met één willekeurige andere speler via matchmaking of iemand uit je vriendenlijst een serie van zes uitdagingen uitkiezen uit een selectie van tientallen kaarten. Iedere kaart bestaat uit een co-op gevecht tegen een bepaald type vijand of een groep vijanden. Voor ieder gevecht kun je halo’s inzetten en hoe meer halo’s je inzet, hoe hoger de pay-out is als je wint. Vergeet echter niet dat een risicovolle gok ook een hogere moeilijkheidsgraad met zich meebrengt. De halo’s die je hebt gewonnen kun je vervolgens spenderen aan items en kostuums. Het grote voordeel is dat je alles wat je koopt, zowel in de singleplayer als in de Tag Climax-mode, mag gebruiken. Op deze manier kun je met een paar uurtjes uitdagingen afwerken je krediet om items aan te schaffen flink aanvullen. Wanneer je de challenges liever in je eentje speelt in plaats van online, of even snel heel veel geld wilt binnen harken, dan heb je de mogelijkheid om een CPU te activeren. Bayonetta 2 blinkt uit op ieder vlak, maar waar de game zichzelf het meest weet in te onderscheiden van concurrerende games binnen het action-genre is de replaywaarde. De replaywaarde van games wordt meestal uitgedrukt in unlockables, extra’s en nieuwe moeilijkheidsgraden. Bayonetta 2 is één van de weinige games waarbij je na de eerste keer spelen de game eigenlijk direct opnieuw wilt starten. Bij iedere moeilijkheidsgraad die je passeert voert de game de druk op de speler op en de levels kunnen na één keer het gevaar doorlopen te hebben in iedere gewenste volgorde gespeeld worden. De speelduur van Bayonetta 2 wordt daarom niet alleen op papier vergroot, maar ook in de praktijk. Wie tot het uiterste wil gaan kan sparen voor de laatste bonus: een mysterieus platinum ticket dat 99999999 halo’s kost. De ultieme uitdaging voor iedere action-game fan. Of je de game voldoende zult spelen om de ultieme bonus te ontgrendelen is moeilijk te voorspellen, maar zelfs de meest doorgewinterde gamers zullen Bayonnetta 2 minstens twee tot drie keer uitspelen en dat kan van weinig andere games gezegd worden.

Conclusie De games van Platinum Games werden in het verleden getypeerd door veel stijl. We moesten echter nog regelmatig een oogje dichtknijpen op het gebied van de technische uitwerking zoals in The Wonderful 101, of de experimentele factor, zoals in MadWorld. In Bayonetta 2 schudt Platinum Games dit eindelijk van zich af en ontstaat er door het budget dat Nintendo op tafel heeft gelegd een game die bijna tot in perfectie uitgewerkt is. Gezien de grote hoeveelheid content is het wonderbaarlijk hoe men herhaling tot een minimum heeft beperkt en hoe stoer ieder gevecht tegen een hoofdbaas is qua gameplay en stijl. Het vechtsysteem kent door de toevoeging van nieuwe kostuums, wapens en accessoires zoveel extra lagen dat je na twaalf uur spelen nog niet eens het topje van de ijsberg ontdekt hebt qua mogelijkheden. Tijdens iedere speelsessie heb je lang na het voltooien van het spel nog de mogelijkheid om iets nieuws te ontgrendelen, een geheim te ontdekken, of een stukje van het verhaal wat je eerst niet helemaal begreep uit Bayonetta 2 of zelfs het eerste deel mee te pikken. Met Bayonetta 2 is de cirkel rond en kan Bayonetta na een rumoerig en flets verleden uitblinken en dat exclusief op de Wii U als ware klassieker.

N1 Score: 9.5

+ ["Sublieme mix van presentatie, geluid, gameplay en techniek","Veel variatie in omgevingen en speelstijlen","Hoofdbazen die bijna iedere andere game doen verbleken","Bergen aan extra (gratis!) content en een zeer hoge replaywaarde"]

- ["Hier en daar wordt de beloofde 60fps niet gehaald"]

Gekoppelde games

Bayonetta 2 (Wii U)