[Preview] Geschreven door Nathan op 2014-10-20 00:00:00

Monster Hunter 4 Ultimate

Na door meer dan vier miljoen Japanners te zijn gespeeld, kreeg Monster Hunter 4 vorige week in Japan een upgrade: Monster Hunter 4 Ultimate. Deze game verschijnt begin volgend jaar in Europa voor de Nintendo 3DS en bevat tevens een aantal exclusieve features voor mensen die de game op de New Nintendo 3DS spelen. Op het First Look event, afgelopen weekend in de Jaarbeurs in Utrecht, hebben wij voor het eerst een demo van Monster Hunter 4 Ultimate kunnen spelen. Is deze game zo veelbelovend als de Japanse verkoopcijfers doen lijken of kunnen we beter de Felyne uit de boom kijken?

Monster Hunter 4 Ultimate is een uitgebreide versie van Monster Hunter 4, welke alleen in Japan verscheen, voor de Nintendo 3DS. In de Monster Hunter-spellen ben je een jager die opdrachten voltooit voor het jagersgilde. Vaak moet je om een opdracht te voltooien een zeldzaam natuurproduct verzamelen, insecten vangen of een gevaarlijk monster doden. Je hebt allerlei voorwerpen om dingen uit de natuur te verzamelen, te vangen of te bewerken. Met zelfgesmeden wapens met vele categorieën kun je monsters doden. Wanneer je dode monsters uitbeent, kom je vaak een paar grondstoffen tegen voor nieuwe wapens of items, zoals rauw vlees, hoorns, tanden of klauwen. In de demo die we gespeeld hebben, voerde je een quest uit om een monster te doden. Net als in de demo voor Monster Hunter 3 Ultimate, die in zowel de Nintendo 3DS eShop als de Wii U eShop te downloaden is, kun je kiezen uit een groot aantal types wapens. Elk wapen heeft zijn eigen krachten en zwaktes. Wanneer je bijvoorbeeld een Great Blade gebruikt, zul je dichtbij het vijandelijke monster moeten komen om te kunnen aanvallen. Met een Great Blade duurt de uitvoering van één enkele aanval best lang en kun je je tijdens de uitvoering van de aanval niet verdedigen. Echter krijg je er wel een gigantische slag voor terug die veel schade doet. Mensen met een andere speelstijl zouden een Bowgun kunnen nemen. Hiermee kun je van afstand aanvallen en heb je meer tijd om te reageren op een vijandelijke aanval. Echter doen kogels vaak minder schade dan een Great Blade. Hier zul je je eigen stijl in vinden.

Rotsen beklimmen De besturing van je wapen in de demo van Monster Hunter 4 Ultimate lijkt soepeler te werken dan in zijn voorganger. De reactie van je personage op de Circle Pad en de knoppen is iets sneller en hoewel het verschil niet heel groot is, werkt dit de frustraties weg die je kunt hebben wanneer je tegen een snel en agressief monster moet vechten. Hoewel er in deze mechanics niet veel vernieuwing is, was dit toch een kleine maar aangename aanpassing. Echte nieuwe mogelijkheden waren te vinden in een gebied met steile rotswanden. Deze kun je beklimmen. Dat gaat erg makkelijk en je kunt je wanneer je tegen een rots hangt, net zo soepel bewegen als met beide benen op de grond. Door te klimmen kun je een shortcut naar een ander gebied nemen of zelfs plekken ontdekken waar je anders niet zou zijn gekomen. Deze mechanic komt het exploratiegedeelte van de serie zeer ten goede, maar kan ook in gevechten worden gebruikt. Je kunt de rotswanden en richels gebruiken om jump attacks uit te voeren of, wanneer je een goede timing hebt, bovenop het monster te springen. De ondergrond In de Monster Hunter-games zijn meerdere grote gebieden waar je quests uitvoert, items verzamelt en jouw wapens test. In de voorgaande games waren deze gebieden vrij kaal. De begroeiing zit “vast” aan de bodem en lijkt hierdoor niet heel realistisch. Doordat de ondergrond in Monster Hunter 4 Ultimate er wat drukker uitziet, lijkt de omgeving natuurlijker en minder kaal. Meer vormen en kleuren in de ondergrond geven duidelijk sfeer mee aan de omgeving en dit oogt wat prettiger. Hoewel je hier tijdens het vechten met monsters niet op let, merk je dit tijdens je verzameltochten wel degelijk en het maakt de omgeving in het spel een stuk realistischer.

Voorlopige conclusie Hoewel de demo de game alleen het jagen in de wildernis heeft getoond en we de levenssimulatiekant van de game niet hebben kunnen zien, belooft Monster Hunter 4 Ultimate een meer dan waardig vervolg te worden van Monster Hunter Tri voor de Wii en de ultieme versie van die game voor de Nintendo 3DS en de Wii U. Er is duidelijk meer tijd gestoken in de omgevingen, maar vooral de mogelijkheid om rotsen te beklimmen en de iets snellere besturing van het spel zullen deze game positief onderscheiden van zijn voorganger. En dan hebben we nog niet gesproken over de toevoegingen die de New Nintendo 3DS voor deze titel met zich meebrengt.

Gekoppelde games

Monster Hunter 4 Ultimate (Nintendo 3DS)