[Preview] Geschreven door Daan op 2014-11-07 19:00:57

Super Smash Bros. for Wii U

Onlangs nodigde Nintendo Benelux ons uit voor een uitgebreide speelsessie met de nieuwste demo van Super Smash Bros. for Wii U. Na de onthullingen in de speciale presentatie met vijftig dingen die je niet mag missen, waren we enorm benieuwd hoe het geheel zou gaan uitpakken. Benjamin en Daan pakten de ouderwetse Nintendo GameCube-controllers en doken in het nieuwste Smash-avontuur. Na de Nintendo 3DS-versie was het afwachten wat de Wii U-versie allemaal met zich mee zou brengen. Toch is het eerste dat opvalt als je de Wii U-versie speelt, dat de game op een groot scherm erg prettig uitziet. Super Smash Bros. is toch een game die het beste tot zijn recht komt op het grote scherm. Qua gameplay voelt de game identiek aan Super Smash Bros. for Nintendo 3DS met dezelfde vechters en dezelfde aanvallen. Dat zit daardoor prima in elkaar met snellere gameplay dan Super Smash Bros. Brawl, zonder geintjes als het spontane struikelen. Het belangrijkste in onze speelsessie was daarom het ontdekken van de vele nieuwe spelmodi die de game te bieden heeft.

[align] Smash Tour De Smash Tour is een splinternieuwe modus in de Wii U-variant van Super Smash Bros. Hier doen, ongeacht of je met CPUs of vrienden speelt, altijd vier spelers aan mee en dat gegeven zorgt al voor flinke pret. Smash Tour kan het beste omschreven worden als een mix tussen Mario Party, Boom Street en Special Smash. Je beweegt over het speelbord en probeert verschillende icoontjes te verzamelen om een grote stat boost te verkrijgen, zoals in de Nintendo 3DS-modus Smash Run. Onderweg verkrijg je verschillende vechters en items, waarmee je de tegenstanders compleet kunt vernietigen. Zo kun je vechters en voorwerpen stelen, iedereen verplaatsen naar een specifiek speelvak en de statistieken helemaal in het honderd laten lopen. Je speelt voor een vastgesteld aantal beurten en elke keer als twee spelers elkaar treffen wordt het leuk. Dan gaan de bokshandschoenen aan en wordt een vlug gevecht gespeeld met speciale regels. Je kunt ook hier voorwerpen inzetten en het zodoende allemaal jouw richting op sturen. Het is hectisch, leuk en bovenal weet je nooit wie er wint tot op het bittere einde. Deze finale wordt beslist in een laatste Smash battle waar je alle verzamelde fighters inzet voor een allerlaatste laatste kans. Het is nog even afwachten hoe er over Smash Tour gedacht wordt na een flinke aantal rondes knokken, maar de eerste impressies zijn positief. Classic Mode Hoewel Classic Mode in de Nintendo 3DS-versie meer een old school pad volgde, doet de Wii U-versie het geheel anders. In plaats van paden te kiezen, speelt de modus zich hier af op een groots strijdveld. Je beweegt je personage naar verscheidene plekken op het terrein en kiest zodoende de volgorde van gevechten die je doet. Zoals veel modi in Smash Wii U, focust de Classic Mode zich meer op de gevechten zelf. Hier komt het echter niet lekker uit de verf, want de spanning en verrassing is uit de modus geschroefd. De Nintendo 3DS-versie hield de gevechten tot het laatste moment spannend en dat maakte meerdere pogingen aantrekkelijk. Met vier-, zes- en acht-speler-gevechten is er wel degelijk variatie in en dit houdt het op zijn minst wel een paar keer fris. Daarnaast is er de optie om met twee man de modus te doorlopen, want als fraai te bestempelen valt. [align=center]

Terug van weggeweest is de Event-mode. Deze modus werd geïntroduceerd in Super Smash Bros. Melee en kwam ook terug in Super Smash Bros. Brawl, maar was helaas nergens te bekennen in Super Smash Bros. for Nintendo 3DS. In de Wii U-versie heeft deze modus enkele aanpassingen gekregen, voornamelijk in de opzet. Zoals gebruikelijk moet je in de gevechten tijdens de Event-matches aan bepaalde voorwaarden voldoen om het te volbrengen of bestaan de events uit bepaalde elementen. Zo vecht je met Mario en Luigi tegen Bowser Jr., terwijl binnen enkele ogenblikken Bowser het gevecht komt verstoren. Net als in Brawl kun je de modus spelen met twee spelers en op drie moeilijkheidsniveaus. Echter zijn er nu meerdere doelen dan alleen het simpelweg volbrengen van de uitdagingen. Haal je een event bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd, dan word je extra beloond. Ook worden de events nu niet simpelweg achter elkaar voorgeschoteld, maar wordt er een route vrijgespeeld op het moment dat je een uitdaging volbrengt. Je kunt zelfs geheime routes vrijspelen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, waardoor de opzet van deze modus een stuk verrassender lijkt te worden dan voorheen. We zijn dan ook benieuwd welke uitdagingen ons allemaal nog te wachten staan. Speciale opdrachten Een nieuwe spelmodus in de Wii U-versie zijn de uitdagingen van de Master Hand en Crazy Hand. In Master Orders krijg je telkens drie verschillende opdrachten voorgeschoteld waar je uit kunt kiezen, elk van een ander moeilijkheidsniveau. Denk hierbij aan opdrachten als Stamina-gevechten, Horde Battles of een Stock Battle met maar één leven. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe beter de beloning. Door de verrassende opdrachten en gevechten die net even anders zijn, moet dit een goede aanvulling worden op het gehele pakket. Crazy Orders werkt net even anders. Om hieraan mee te mogen doen moet je goud inleveren of gebruikmaken van een verdiend ticket. Je krijgt echter pas je beloningen als je Crazy Hand verslagen hebt. Het is daarom belangrijk om goed in te schatten wanneer je het beste kunt stoppen voordat je al je beloningen kwijtraakt. Deze modus lijkt dan ook de perfecte mode om jezelf uit te dagen en zo ver mogelijk te komen en daarmee zoveel mogelijk beloningen binnen te smokkelen.

De echte fun in Super Smash Bros. zit hem in de gevechten tegen je vrienden. En om er toch een nieuwe draai aan te geven, kun je in Super Smash Bros. for Wii U nu met maar liefst zeven vrienden tegelijk vechten in de speciale 8 Player Smash-stand. Op speciaal geselecteerde (grote) levels beleef je hier de meest hectische Smash-gevechten die je ooit gespeeld heeft. Vooral in de kleinste versies van deze speciaal geselecteerde levels, zoals de stage die geïnspireerd is op Sonic Lost World, kan het behoorlijk hectisch zijn. In het begin vereist het wat gewenning, maar na enige tijd zit je er helemaal in. Terwijl de grote levels als Hyrule Tempel en Palutena’s Tempel voor vier spelers eigenlijk veel te groot zijn, komen deze perfect van pas met acht spelers. Een ander nieuw groot level is The Great Cave Offensive, gebaseerd op Kirby Super Star. De camera kan in dit level zo ver uitzoomen als de personages ver van elkaar verwijderd zijn, dat het even zoeken is waar je personage zich nou bevindt. Dit grote uitgestrekte level met gevarenzones die je niet moet aanraken als je een hoog percentage schade opgelopen hebt, zorgt voor een nieuwe tactiek en is een plezier om te spelen met acht personen. Over levels gesproken: Super Smash Bros. for Wii U bevat ook een verbeterde Stage Builder. Net als in de Wii-versie kies je de grootte, het thema en de muziek voor het te maken level. Nieuw is nu echter dat je gebruikmaakt van het touchscreen van de Wii U GamePad, waardoor het veel sneller en secuurder werkt en je creatiever kunt zijn dan ooit tevoren. In onze korte speelsessie hebben we enkele korte levels kunnen maken, maar we zijn benieuwd wat de uitgebreide mogelijkheden zijn en wat spelers allemaal kunnen bewerkstelligen.

Amiibo Nintendo lanceert, samen met Super Smash Bros. for Wii U, een nieuwe lijn aan figurines genaamd amiibo. Voor de allereerste keer mochten we met ze spelen en de poppetjes zelf in onze handen houden. Hoewel de kwaliteit over het algemeen prima was, zaten er toch gebreken aan Nintendo's nieuwste geldmachine. Om de amiibo stabiel te houden, heeft Nintendo in de uiteindelijke versies plastic erop gemonteerd. Dit laat de poppetjes er minder gelikt uitzien dan hun prototypes en dan drukken we het nog zacht uit. In het bijzonder was het merkbaar bij Fox en Link, die beiden gekleurde stukken plastic rondom de figuurtjes hebben. Hoewel het witte plastic ons niet lekker zat, zag het er tenminste op plekken er beter uit. Mario, Kirby, Yoshi and Samus stoken er wel met kop en schouders boven uit en zij hadden geen hulpstukken nodig. De amiibo poppetjes hebben verschillende functies in het uiteindelijke spel. Je kunt met of tegen ze vechten in allerlei Smash battles en hierdoor worden ze beetje bij beetje sterker. De AI in de poppetjes leren terwijl ze spelen en dat laten ze merken ook. In het begin hangen ze maar wat rond en blijven soms spontaan staan als ze door een actie verrast worden. Het duurt echter niet lang voordat ze technieken van je gaan afkijken en deze gebruiken om tegenstanders te vermorzelen. Nintendo had ter voorbereiding al een level 50 Mario voor ons klaarstaan. Hij was de moeilijkste tegenstander op het gehele speelveld en versloeg ons zelfs meerdere keren op snoeiharde wijze. Je kunt de amiibo-personages ook toespitsen op bepaalde kwaliteiten door ze accessoires te voeren. Deze slokken ze dan op en zodoende groeien de technieken van je nieuwe beste vriend nog meer. Vergeet echter niet na al je gevechten de amiibo nogmaals in te scannen op de Wii U GamePad, want anders gaat de gemaakte progressie verloren!

Voorlopige conclusie Super Smash Bros. for Wii U lijkt het ultieme pakket te worden voor elke speler. Of je nou all-time fan bent van de serie of volledig nieuw bent, dit is de Super Smash Bros.-game die je moet willen spelen. Hoewel Super Smash Bros. Brawl al erg groot was, overtreft de Wii U-versie deze op het eerste gezicht op alle vlakken. Nu blijkt toch wel dat de Nintendo 3DS-versie een leuke en prettige opwarmer was, terwijl de Wii U-versie het echte werk is voor de ultieme multiplayer-matches. Wij kunnen niet wachten om uitgebreid aan te slag te gaan met alle content die Super Smash Bros. for Wii U te bieden heeft.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Wii U (Wii U)