[Review] Geschreven door Nathan op 2014-11-12 00:01:00

Stealth Inc. 2: A Game of Clones

Stealth Inc. was een goed ontvangen indiegame voor PC, iOS, Android en het PlayStation Network. De ontwikkelaar van de game, Curve Studios, is tevens de maker van Hydroventure: Spin Cycle voor de Nintendo 3DS eShop. Om de nieuwe, goede band met Nintendo te verbeteren, voelde de Britse studio zich zo vrij om het vervolg op de puzzelplatformer met koddige klonen, scherpe beveiligingscamera's en levensgevaarlijke levels exclusief naar de Nintendo eShop voor de Wii U te brengen. Weet Stealth Inc. 2: A Game of Clones het niveau van de originele game te halen of heeft Curve Studios hier een wanproduct geleverd? In Stealth Inc. 2: A Game of Clones speel je een kloon die ontsnapt uit PTi Industries. Dit is een high-tech laboratorium waar onderzoek wordt gedaan naar klonen. In het lab is veel concurrentie tussen medewerkers om de meeste kloons te ontwikkelen. Het verhaal van Stealth Inc. 2: A Game of Clones begint wanneer Malcolm Alderman, die wekenlang de beste medewerker van de faciliteit was, de strijd deze keer dreigt te verliezen en overstapt naar plan B. Er wordt een nieuwe lading klonen tot leven gewekt en jij speelt als één van hen. In het eerste level van het spel leer je de besturing van je kloon en maak je kennis met de eerste objecten in de game, die in latere levels een zeer grote rol zullen spelen. Ondanks plan B blijft Alderman tweede. Hij zal alles op alles zetten om alsnog de koppositie over te nemen en jij moet hem stoppen.

100% platformer Het gebouw van PTi Industries is een vreemde. Dit is de eerste spelwereld en hierin zul je poorten vinden naar de eerste testkamers: de levels. De spelwerelden zelf zijn een attractie op zich. Deze zijn side-scrolling en bestaat uit meerdere kamers die vaak zo groot zijn als je het scherm. Omdat de spelwerelden groter zijn dan wat je op je scherm kunt zien, moet je het volgende level eerst zien te vinden, in tegenstelling tot veel andere platformspellen. Het is af en toe flink zoeken en je moet een aantal puzzels oplossen voordat je de volgende test kunt doen. Dit is zeer inventief en verbindt de losstaande levels met elkaar op een manier waar ontwikkelaars van andere platformers nog wat van kunnen leren. De levels bestaan uit meerdere kamers en door bepaalde acties uit te voeren kun je verder. In sommige delen speel je samen met een computergestuurde vriend, een kloon. Je kunt items gebruiken, computers hacken en objecten verschuiven om niet gezien te worden door beveiligingscamera's en -robots. Je blijft ongezien in de schaduw en in andere zichtbelemmerende verschijnselen. Wanneer je bijvoorbeeld de mogelijkheid hebt om rook de kamer binnen te laten, kun je hier doorheen lopen en zo kom je ongezien langs de intelligente camera's, die je doodschieten wanneer zij jou herkennen als een indringer. Je zult ook vaak schakelaars tegenkomen. Door hierop te staan, kan bijvoorbeeld een poort naar een volgende kamer openen. Om deze poort open te houden, zal de schakelaar ingedrukt moeten blijven en hier zijn klonen, containers die je in de levels vindt en andere objecten handig voor. Het leveldesign is van hoge kwaliteit. Het uitspelen van een platformerlevel doe je door het level goed te kennen en helaas is dat bij Stealth Inc. 2: A Game of Clones niet anders. De moeilijkheidsgraad ligt hoog, maar na tien keer dood te zijn gegaan op verschillende plekken in een level weten de meeste mensen het level wel uit te spelen. Dit kan ook, omdat er genoeg klonen zijn om het verlies van het spelerspersonage op te vangen. Je kunt het level opnieuw spelen zonder enige andere consequentie dan dat je eindscore lager wordt. Deze eindscore wordt bepaald door drie factoren: tijd, stealth en dood. Het spel werkt met een scoresysteem zoals Amerikaanse scholen dat hebben: A is de hoogst haalbare score, F de laagste. Door snel door de levels te gaan, zonder gezien te worden door de bewaking en door niet dood te gaan, krijg je de ultieme score. Van elk level houdt het spel bij wie op de wereld het snelst de eindstreep bereikte. Wanneer je Stealth Inc. 2: A Game of Clones alleen speelt, voegt de Wii U GamePad helaas niets specifieks toe buiten Off-TV Play. Deze laatste feature werkt voor de hele game.

Co-op Het verhaal kan ook met twee spelers worden gespeeld. Hier komt de Wii U GamePad beter tot zijn recht. Behalve dat er een tweede kloon is, zullen sommige spelfuncties zich verplaatsen naar het touchscreen op de controller. In plaats van de Y-knop ingedrukt te houden om computers te hacken, verschijnt op het tv-scherm voor korte tijd een vijfcijferige code. In dezelfde korte tijd moet deze code worden ingevoerd met behulp van het touchscreen van de Wii U GamePad. Waar het touchscreen in de singleplayer modus geen toegevoegde waarde heeft, vereist dit een goede samenwerking tussen de twee spelers. De co-op modus is zeer de moeite waard om uit te proberen. Sommige levels zullen makkelijker worden met z'n tweeën, andere moeilijker. Dit omdat beide spelers het einddoel moeten bereiken en dit af en toe voor extra probleempjes zorgt. Ook dit komt de modus alleen ten goede, het blijft immers een puzzelspel. Level Editor en Community Levels Naast het verhaal dat met één of twee spelers gespeeld kan worden, bevat Stealth Inc. 2: A Game of Clones een level editor. In deze modus kun je zelf levels bouwen en er zijn veel mogelijkheden. Wanneer je de level editor opent, kun je kiezen uit zes formaten levels. Vervolgens kun je alle tools uit de verhaalmodus van de game gebruiken op welke manier jij dat wil. Het menu met tools is zeer geordend en door middel van de linker analoge stick of met de stylus kun je de positie van deze voorwerpen zeer nauwkeurig bepalen. Je kunt je eigen levels testen en opslaan op je harde schijf. Wanneer je level af is kun je het tevens online zetten. In het hoofdmenu kun je onder het kopje “Community Levels” levels van andere spelers spelen. Wanneer je andermans level hebt uitgespeeld, kun je er een waardering aan geven, met één ster als laagste waardering en vijf sterren als hoogste waardering. De level editor werkt fijn, is zeer uitgebreid en omdat iedereen zijn levels online kan zetten kun je, zelfs wanneer je je eindelijk door de immense hoeveelheid standaardlevels hebt geworsteld, nog honderden uren doorspelen met deze kleine klonen.

Conclusie Stealth Inc. 2: A Game of Clones is een fantastische game. De levels zijn zeer gevarieerd en leuk om alleen of met een medespeler te doorkruisen. De level editor werkt goed en voor de mensen die niet van bouwen houden, staat de online community klaar met een aantal zelfgemaakte levels met uiteenlopende moeilijkheidsgraden. Jammer is dat de Wii U GamePad niets toevoegt in het singleplayer avontuur, maar de coöperatie, de level editor en Off-TV Play maken dit goed. De interface van het spel is overzichtelijk en fijn om naar te kijken en op grafisch gebied zit het wel snor. Het spel heeft geen last van framedrops, lange laadtijden of trage controls. Het zorgt voor een geweldige ervaring zonder enige reden tot klagen. Ook op technisch gebied valt er niets op aan te merken. Stealth Inc. 2: A Game of Clones behoort absoluut tot de top onder de Nintendo eShop-games voor de Wii U.

N1 Score: 9

+ ["Uitgebreide game met veel levels en een hoog niveau","Goed gebruik Wii U GamePad bij co\u00f6peratie","Level editor biedt veel mogelijkheden","Hoge replay-waarde dankzij levels van de community"]

- ["Touchscreen voegt niets toe in singleplayer verhaal"]

Gekoppelde games

Stealth Inc. 2: A Game of Clones (Wii U eShop)