[Review] Geschreven door Michiel V. op 2014-11-25 23:00:00

The Legend of Zelda x Mario Kart 8

Downloadable content of kortweg DLC, het is iets waar de laatste tijd heel wat heisa over bestaat. Waar sommigen het totale geldafpersing vinden, vinden anderen het niet meer dan normaal. Of je het nu wilt of niet, het ziet ernaar uit dat ook The Big N de weg gevonden heeft om extra centjes te verdienen op een al bestaand spel. Het heeft een tijdje geduurd, maar met Mario Kart 8 lijken ze het daar in Japan helemaal begrepen te hebben. Deze zomer liet Nintendo weten om tegen betaling zestien nieuwe tracks, acht nieuwe voertuigen en zes nieuwe racers aan te bieden. Dit doen ze door middel van twee pakketten waarvan het eerste, The Legend of Zelda x Mario Kart 8, sinds kort verkrijgbaar is. Wij zijn ondertussen uitgebreid aan de slag gegaan met de DLC. Nintendo Kart Met negenentwintig racers uit het Mario-universum, plus de mogelijkheid om met je Mii-personage te spelen, beschikte Mario Kart 8 al over het grootste aantal speelbare personages ooit in een Mario Kart-game. Hier voegt het eerste DLC-pack nog drie nieuwe racers aan toe: Tanuki-Mario, Kat Peach en Link. Je kan je dan misschien afvragen of Link wel thuis hoort in het rijtje Mario Kart, maar in een crossover met The Legend of Zelda kan je er moeilijk onderuit. Daarnaast passen Link's animaties en kreten perfect in het spel en voelt het aan alsof hij al jaren vertrouwd is met een kart. Minder origineel zijn de andere twee personages die met het pakket worden meegeleverd. Hoe je het draait of keert, Tanuki-Mario en Kat Peach komen minder creatief over en zijn ze niet meer dan Mario en Peach in een carnavalspakje. Extra jammer wordt het wanneer je beseft dat Nintendo andere potentiële kandidaten volledig links laat liggen. Bowser Jr? Diddy Kong? Nee, niemand? Snel, sneller, snelst Zoals eerder gezegd brengt het DLC-pakket in totaal vier nieuwe karts met zich mee. Het is te zeggen, drie karts en een motor: de Triforcer. Deze The Legend of Zelda-gerelateerde motor ziet er niet alleen stoer uit, hij is nog eens pijlsnel ook. De Triforcer is niet het enige voertuig met duidelijke kenmerken uit een andere franchise, zo heb je ook nog de Blue Falcon uit F-Zero. Wie ooit een deel uit de serie gespeeld heeft, zal zeker niet verwonderd opkijken dat ook deze kart vliegensvlug is. Door de snelheid, de banden die onder de kart verstopt zitten en de motor die amper geluid maakt, lijkt het wel alsof je over de baan zweeft. Minder stil is de Turbo-Tanuki, deze maakt geluid voor twee. De kleine jeep blinkt uit in zijn hoog off-road gehalte en zijn zwaar gewicht. In tegenstelling tot wat je zou denken moet hij het op gebied van snelheid toch niet afleggen tegenover de andere karts. Tot slot is er nog de gestroomlijnde en vertrouwde Sprinter. Deze is qua specificaties exact hetzelfde als de al aanwezige Sprinter 2.0. Alle vier de voertuigen samen genomen vormen een tof geheel en zijn leuker dan de meeste karts die standaard in Mario Kart 8 aanwezig zijn. Circuits onder de loep Die nieuwe personages en karts zijn allemaal goed en wel, maar nu begint pas echt het serieuze werk: de nieuwe circuits. In totaal zijn het er acht waarvan drie remakes uit oudere Mario Kart-games, en vijf kersverse banen. We nemen elke baan afzonderlijk onder de loep en geven het een score van één tot vijf. Hierbij staat één voor waardeloos, en vijf voor geweldig. Yoshi Circuit (GCN) Naar links, naar rechts, wederom naar links, terug naar rechts,... Yoshi Circuit (GCN) is een parkoers dat vol zit met pittige bochten en het beloont de meer ervaren speler die over de juiste drift-skills beschikt. Het circuit kenden we in principe al uit de Nintendo GameCube-game Mario Kart: Double Dash. Toch is het een vrolijk weerzien in Mario Kart 8 waardoor er nog eens heerlijk door de bochten gescheurd kan worden op een racebaan die in bovenaanzicht de vorm van Yoshi heeft. Score: 4,5/5 Excitebike-Arena Wie ooit de game Excitebike gespeeld heeft, dat oorspronkelijk verscheen op de NES, denkt misschien dat de Excitebike-Arena niet meer voorstelt dat een rechte zandbaan met her en der wat jumps. Als je dit denkt, zit je er eigenlijk niet ver af. De Excitebike-Arena is één van de simpelste circuits in Mario Kart 8 en bestaat uit een zanderige ovaal met enorm veel jumps. De enige obstakels op de weg die wat roet in het eten kunnen gooien, zijn een paar moddervlekken. Toch is de Excitebike-Arena een verrassend leuk circuit waarbij de simpelheid ervan juist als troef speelt. Score: 4/5 Drakendreef Drakendreef is van alle circuits die in het DLC-pakket zit, het circuit dat het meest gebruikmaakt van de anti-gravity gameplay, en eigenlijk doet het dat nog te weinig. Het is jammer dat er amper tot geen banen in het spel zitten waarbij het anti-gravity racen echt een meerwaarde geeft, en dit DLC-pakket brengt daar weinig verandering in. Toch is Drakendreef een zeer toffe baan waarbij je over het lichaam van een draak racet terwijl er een leuk, Aziatisch sfeertje in de lucht hangt. Score: 4,5/5 Mute City Er wordt al een hele poos gewacht op de terugkeer van de geliefde reeks F-Zero. Met Mute City laat Nintendo weten de reeks niet vergeten te zijn. Met de ene boostpad na de andere, de grafische stijl en de typische deuntjes, doet het circuit helemaal denken aan F-Zero. Al helemaal wanneer je ervoor kiest om in de Blue Falcon plaats te nemen. Mute City is misschien wel het leukste circuit dat de DLC te bieden heeft. Score: 5/5 Wario's Goudmijn (Wii) Wario's Goudmijn staat gekend als één van de pittigste banen in Mario Kart Wii. Het rijden op rails terwijl je zorgvuldig alle mijnkarretjes probeert te vermijden vraagt de nodige inspanning en je uiterste concentratie. Op de Wii U werkt dat net een tikkeltje anders. Met heel het anti-gravity gebeuren moet je niet de mijnkarretjes vermijden, maar er juist tegenaan rijden. Tenminste, als je een kleine snelheidsboost wilt ontvangen. Eerlijk is eerlijk, Wario's Goudmijn is op de Wii U minder leuk en uitdagend dan op de Wii. Toch hangt er nog steeds datzelfde leuk sfeertje en voelt het nog steeds aan als een ritje in een rollercoaster. Score: 3,5/5 Regenboogbaan (SNES) Kleurrijk, vallende Thwomps en scherpe bochten waardoor je zo van de baan dondert. Een beschrijving die je bekend in de oren klinkt? Niet zo gek, aangezien ook deze een oude bekende is. De Regenboogbaan was al aanwezig in de eerste Mario Kart ooit op de SNES. Toch zit de baan nog vers in ons geheugen door de remake in Mario Kart 7 die zo'n drie jaar geleden verscheen voor de Nintendo 3DS. De Wii U-versie is praktisch hetzelfde als die van op de Nintendo 3DS, met slechts enkele grafische aanpassingen. Het is dan ook jammer dat Nintendo juist deze baan in het DLC-pakket gestopt heeft. Score: 2,5/5 Toads Poolbasis Toads Poolbasis is een totaal nieuwe baan die prima in het rijtje banen van Mario Kart 8 past. Het circuit is van start- tot eindstreep opgedeeld in twee rijstroken die over de ganse rit over en onder elkaar lopen. Hierdoor is het mogelijk om al driftend van rijstrook te switchen, wat vergelijkbaar is met delen uit de Regenboonbaan van op de Wii U. Langs de ene kant doet Toads Poolbasis weinig verkeerd, maar aan de andere kant ook weinig speciaal. Dit maakt het, tussen alle andere geweldigen parkoersen, één van de mindere. Score: 3/5 Hyrule-Circuit Last but zeker not least is er, hoe kan het ook anders, het Hyrule-Circuit. Dit circuit is vooral een feest van herkenning voor The Legend of Zelda-fans, maar is ook leuk voor mensen die niets met de serie hebben. Je racet over Hyrule Field en door Hyrule Castle waar het Master Sword voor het grijpen ligt. Hiervoor moet er wel tegen drie boostpalen gebotst worden waarna er een typisch Zelda-deuntje te horen is. Het is vooral leuk dat Nintendo aan de veel details heeft gedacht. Zo liggen er in plaats van muntjes rupees op de weg, en zijn de piranhaplanten vervangen door Deku Baba’s. Dit is fanservice op en top! Score: 5/5 Conclusie Ben je een beetje uitgekeken op Mario Kart 8? En was je juist van plan om al je welverdiende vrije uurtjes in Super Smash Bros. for Wii U te steken? Juist dan smijt Nintendo het eerste DLC-pakket van Mario Kart 8 in de Nintendo eShop van de Wii U. Het pakket zorgt weer voor uren raceplezier en laat de game weer fris aanvoelen. De vier nieuwe voertuigen zijn stuk voor stuk tof, het merendeel van de acht nieuwe banen is geweldig (met Regenboogbaan SNES als uitzondering) en hoewel Link uit een totaal andere serie komt, past hij ook prima in een kart. Het enige wat een beetje jammer is, is dat er gekozen is om nogmaals Mario en Peach toe te voegen aan het spel, zelfs al zijn ze ditmaal vermomd als wasbeer en kat. Gelukkig kan dat de feestvreugde niet verpesten en kan je voor een faire €8 meer uit Mario Kart 8 halen. Wij zijn in ieder geval al benieuwd of Animal Crossing x Mario Kart 8 hieraan gaat kunnen tippen!

N1 Score: 8.8

+ ["Nieuwe circuits zijn meer dan geslaagd...","Nieuwe voertuigen zijn stuk voor stuk tof","Link past prima in Mario Kart","En dat allemaal voor een redelijke prijs van \u20ac8"]

- ["...met als uitzondering Regenboogbaan (SNES)","Tanuki-Mario en Kat Peach komen inspiratieloos over"]

Gekoppelde games

Mario Kart 8 (Wii U)