[Review] Geschreven door Nathan op 2014-12-07 17:15:00

Sonic Boom: Rise of Lyric

Na de tegenvallende reviewcijfers en verkoopresultaten van de laatste Sonic-spellen, probeert uitgever SEGA met Sonic Boom: Rise of Lyric voor de Wii U en Sonic Boom: Shattered Crystal voor de Nintendo 3DS de blauwe egel in leven te houden. De Wii U-game en het Nintendo 3DS-spel hebben een ander verhaal en andere gameplay. Wij voelden Sonic Boom: Rise of Lyric voor de Wii U aan de tand. Dit is geen klassieke runner, zoals we van Sonic gewend zijn, maar een heus actie-avonturenspel. Brengt deze game SEGA's icoon weer tot leven of wordt dit Sonic's dood?

Sonic Boom: Rise of Lyric begint met een overdonderende cutscene waarin Sonic, Tails, Knuckles en Amy de beruchte Dr. Eggman achtervolgen. Meteen moet je aan de bak. Je rent als Sonic op een 3D parkoers achter Dr. Eggman aan, terwijl deze raketten op je afvuurt. De controls zijn simpel en vertrouwd: raketten ontwijk je door naar links of rechts te bewegen met de linker analoge stick en springen doe je met de A-knop. De sprint eindigt met de ontsnapping van Dr. Eggman, op het moment dat Sonic en co. bij een oeroude tombe zijn aangekomen. Hier begint het verhaal pas echt. In de tombe wekken zij per ongeluk een slangachtig verschijnsel, genaamd Lyric, uit een diepe slaap die duizend jaar duurde. Lyric is de laatste van een oud ras dat bekend is onder de naam 'Ancients'. Lyric is de groep zeer dankbaar. Nu kan hij na duizend jaar eindelijk verder met zijn plan om alle organismen te vernietigen en een metalen wereld met robots te bouwen. Dit wil hij doen met behulp van zijn leger gemuteerde robots en de energie van de Chaos Crystals. Ook deze keer komt Dr. Eggman om de hoek kijken, maar hij krijgt een minder nadrukkelijke rol dan Lyric. Om Lyric te stoppen, moeten Sonic en zijn vrienden alle Chaos Crystals vinden voordat Lyric dat doet. Verhalend een ramp Het plot achter het verhaal in Sonic Boom: Rise of Lyric klinkt klassiek, maar leuk. Echter, het verhaal gaat helaas niet veel dieper dan het bovengenoemde. Het is dan ook zeer de vraag wat de schrijvers van de game bezield heeft, toen ze besloten dat dit wel meer dan genoeg verhaal was voor een action-adventuregame, terwijl dit juist een genre is waarin het verhaal vaak een belangrijke rol vervult. De bekende ringen zijn wel terug, doch in het gering. Je kunt slechts een maximum van honderd ringen hebben. Het verhaal is zeer saai en de opdrachten in het spel zijn zeer repetitief. Je contactpersoon in het spel is een oude mijnbaas, genaamd Cliff. De beste man maakt je meteen duidelijk dat een mijn slechts uit gangen bestaat. Wanneer hij vertelt dat er een Chaos Crystal gezien is, komt hij met een zeer onduidelijke locaties aanzetten, wat vreselijk irritant is. Je bent al snel meer tijd kwijt aan het zoeken naar de juiste ingang dan aan het spelen van het level zelf. Uitermate teleurstellend. En dan is nog niet eens gezegd dat, wanneer je weet waar je wezen moet, het verhaal je maar liefst vier à vijf uur bezig houdt.

Technisch een ramp Om niet al te negatief te beginnen: van het begin tot het einde lijdt de game aan ernstige en minder ernstige technische problemen, te beginnen bij het begin. In het eerste level word je constant geteisterd door framedrops en zelfs haperingen van het beeld. Juist omdat dit het enige level is met de typische 3D runneractie, vallen deze mankementen erg op. Het begin van het spel is zeer verhalend en korte levels en cutscenes wisselen elkaar voortdurend af. Naast de onstabiele framerate is er technisch meer aan de hand met Sonic Boom: Rise of Lyric. Ook op het gebied van muziek en audio scoort dit spel niet hoog. Er is weinig variatie in de muziek, maar de muziek die er is, is vrolijk en rustgevend. De muziek tijdens de gevechten is wat drukker en brengt de sfeer goed over. Echt overweldigend is dit onderdeel van de game echter niet. De voice-acting is van hetzelfde niveau. De gebruikelijke grappen uit de voorgaande Sonic-spellen zijn zeer van de partij en de voice-acting maakt deze alleen maar sterker en droger. Echter, wanneer je echt aan het spelen bent, merk je al snel dat variatie ontbreekt. Veel zinnetjes en kreten worden vaak herhaald, op twee manieren. Wanneer je iets moet doen, zal één van de personages de opdracht relatief snel opnieuw vertellen en het gaat je vanzelf op je zenuwen werken om veel en vaak dezelfde zinnen te horen. Glitches Sonic Boom: Rise of Lyric bevat meer glitches dan nodig, en ze zijn gevariëerd ook. Van audioglitches, naar verdwijnende stukken wereld, tot de mogelijkheid om een groot stuk van het verhaal over te slaan. Voor mensen die van glitch hunting houden, is deze game de volle prijs van een retailgame zeker waard. Naast glitches en de eerdergenoemde technische problemen, is ook duidelijk te zien dat de game gewoon niet is afgewerkt. Wanneer je door de open wereld struint, volgen de drie computergestuurde teamleden je op de voet. Om het team bij elkaar te houden, worden de teamleden daarom bij een te grote afstand tussen hen en het spelerpersonage naar de speler toegebracht, door middel van een spawn. Dit gebeurt bij veel van dit soort games. Echter, het grote verschil is dat, wanneer je de camera juist gericht hebt, de computerpersonages plotseling middenin je beeld verschijnen. Dit is zeer slordig en ook dit valt het ontwikkelingsteam dan ook zwaar aan te rekenen.

Rampzalige extra modi Naast het verhaal bevat het spel ook een co-opmodus. Hierin kun je met twee tot vier spelers extra missies uitvoeren. Er zijn echter zeer weinig van dit soort missies en de missies die er zijn, zijn niet leuk. Hierdoor hoef je ook niet op deze modus te rekenen bij een eventuele aanschaf van het spel. Verder kun je de Wii U-game met het Nintendo 3DS-spel verbinden. Ook deze modus is meer dan teleurstellend. Door beide games te verbinden, kun je Money Bags verzamelen. Met deze Money Bags kun je de mogelijkheid tot extra ringen unlocken. Verder valt er helaas ook over deze modus niets zinnigs te zeggen. Dit is niets anders dan spelers een bepaalde feature uit het spel te ontnemen, welke zij terug kunnen halen door Sonic Boom: Shattered Crystal te kopen voor de Nintendo 3DS. Een zeer treurige streek. Nog positief nieuws? Er is, als je goed zoekt, toch iets positiefs te vinden! De controls in het spel spelen lekker. Er is een goede, snelle reactie en de functieverdeling over de knoppen is logisch. Jammer is wel dat je slechts op één tempo kunt lopen. Met al dat gezoek in het verhaal zou dit een aangename toevoeging geweest zijn. Tot slot moet gezegd worden dat het spel de nodige collectibles bevat. Door het spel heen kun je machineonderdelen verzamelen en deze heb je nodig om een aantal apparaten te repareren en bepaalde features vrij te spelen. Hoewel je ze deels ook in het verhaal nodig hebt, zijn er genoeg onderdelen te vinden om van alles vrij te spelen. Dit wordt echter snel saai en de kans dat je het spel hiervoor een extra keer zal opstarten is zeer klein.

Conclusie Sonic Boom: Rise of Lyric is een wanproduct van ongekende klasse, zeker weten een kandidaat voor de titel “slechtste spel van de huidige generatie”. Het verhaal is niet diep, saai en de dialogen verraden dat de doelgroep van de game niet zozeer Sonic-fans zijn, maar basisschoolkinderen. Het spel is makkelijk en kort, de muziek en audio stellen niets voor en de extra modi worden niet gemist. Naast de gameplay en het verhaal, is de technische kwaliteit van het spel ook zeer in twijfel te trekken vanwege alle framedrops, haperingen, achterlopend beeld ten opzichte van de audio en een groot assortiment aan glitches. Laten we deze game snel vergeten. Wie weet heeft de Nintendo 3DS-versie van Sonic Boom meer voor ons in petto...

N1 Score: 1.5

+ ["Fijne controls","Hoge replay-waarde dankzij veel collectibles..."]

- ["...maar het verzamelen wordt snel saai","Saaie gameplay","Verhaal is veel te kort en saai","Veel framedrops","Opvallende glitches","Reactiedialogen worden teveel herhaald","Money Bags brengen feature terug die standaard in het spel had moeten zitten"]

Gekoppelde games

Sonic Boom: Rise of Lyric (Wii U)