[Review] Geschreven door Mink op 2014-12-05 23:00:00

Super Smash Bros. for Wii U

Het spel waar een jarenlange ontwikkelingstijd in zit, waar Masahiro Sakurai zijn lust en leven in stopt en waar vrijwel alle bekende Nintendo-personages inzitten, is sinds kort verschenen in Europa; Super Smash Bros. for Wii U. Deze titel, waar vele fans jaren op hebben gewacht, neemt je mee naar een vechtfestijn voor zowel de echte core-fans als de casual-gamers. Heeft Nintendo met Super Smash Bros. for Wii U de lat weer een stukje hoger weten te leggen, of is het Nintendo ditmaal niet gelukt te voldoen aan de torenhoge verwachtingen?

De Super Smash Bros.-serie weet sinds zijn eerste verschijning in 1999 hoge ogen te gooien bij zowel critici als de consumenten. In deze serie neem je het met iconische Nintendo-personages tegen elkaar op en is het de bedoeling de ander van het speelveld af te slaan. Niet alleen zijn de personages iconisch, maar ook de verschillende stages en items afkomstig uit bekende, en soms ook minder bekende Nintendo-games dragen daar aan bij. Denk aan de Maximum Tomato uit Kirby en de stage Pilotwings van de gelijknamige serie. In totaal kent dit deel 49 speelbare personages, waarbij Mewtwo later aan de game zal worden toegevoegd wat het aantal tot 50 ophoogt. Nog nooit was een personageraster zo groot en dit betekent dat er ruim voldoende keus is voor iedereen. Ready? FIGHT! Het belangrijkste aspect van ieder deel in de Super Smash Bros.-serie is de gameplay. Hoe goed en soepel besturen de verschillende personages en wat is het evenwicht tussen deze speelbare personages? Het raster van Super Smash Bros. for Wii U is net zo groot als op de Nintendo 3DS-versie en de aanvallen zijn identiek. De games voelen daarom bijna gelijkwaardig aan maar toch komt Super Smash Bros. op de thuisconsole toch iets beter tot zijn recht. In Super Smash Bros. for Wii U is het voor het eerst in de serie mogelijk om aanvallen van personages naar wens aan te passen. Nieuwe aanvallen kun je vrijspelen door verschillende gamemodi te spelen. Iedere special move is te vervangen door een van de twee vrij te spelen special moves. Zo is het mogelijk om met Mario een kleinere en snellere vuurbal af te schieten, of juist te kiezen voor een grotere en langzamere vuurbal. En met de FLUDD uit Super Mario Sunshine kun je heet water spuiten of FLUDD juist sterker maken om vijanden verder weg te duwen. Dit zijn zeer welkome toevoegingen aan de Super Smash Bros.-serie en werken uitermate goed.

De balans tussen alle personages zit tevens zeer sterk in elkaar. Na vele speelsessies en de nodige aframmelingen lijkt er geen enkel personage met kop en schouders boven de rest uit te steken. Hoewel veel spelers vanaf het begin riepen dat Little Mac overduidelijk de sterkste was, werd recentelijk bekend dat met dit personage online het slechtste gepresteerd werd. De balans tussen de personages is daarmee zeer goed gelukt en dit bevorderd de fun-factor van Super Smash Bros. for Wii U enorm. That stage Super Smash Bros. for Wii U kent in totaal 44 stages afkomstig uit 25 verschillende game-series waaronder Super Mario, The Legend of Zelda, Metroid en Animal Crossing. Dit klinkt allemaal vrij groots, en dat is het ook wel, maar er zit wel een klein addertje onder het gras: er zitten meer dan vijftien verschillende remakes in. Deze “remakes” voelen zeer goedkoop aan en dat komt door de lage resolutie textures en voor Wii U-begrippen lelijke achtergronden. Het was vele malen indrukwekkender geweest wanneer de “remakes” net zo vernieuwend waren als de retro-tracks uit Mario Kart 8. Jammer genoeg is dat absoluut niet het geval. Wel een zeer goede toevoeging is de mogelijkheid om een stage te spelen als een Omega-versie. Dit houdt in dat je slechts één platform hebt en dat er geen enkele vorm van invloed van buitenaf op het level wordt uitgeoefend. Dit is zeer fijn gedaan aangezien je hiermee van ieder level een Final Destination-map kunt maken, met gewenste achtergrond en achtergrondmuziek. Het totaal aantal stages is zo goed als onbeperkt als je de zelfgemaakte stages meetelt. Deze modus is iets uitgebreider dan bij Super Smash Bros. Brawl het geval was, maar weet nog steeds niet een voldoening achter te laten. De mogelijkheid om je eigen vormen aan platforms te geven is leuk en vrij goed uitgewerkt, en er zijn voldoende achtergronden en verschillende items die aan het level kunnen worden toegevoegd. Echter, deze modus kent ook enkele minpunten ten opzichte van de Super Smash Bros. Brawl-variant. Zo kun je in de Wii U-versie geen nieuwe onderdelen vrijspelen, kun je geen hele blokken als platforms neerzetten en heb je geen kopieer knop. Dat maakt de Stage Builder op dit moment wat minder interessant en dat is jammer. Er zit namelijk wel genoeg potentie in.

Eye of the Tiger In Super Smash Bros. for Wii U zitten veel gamemodi, welke weer onder te verdelen zijn in verschillende categorieën. Zo kun je een potje smashen in 'Smash', of een variant hiervan; 8-Player Smash, Special Smash en Smash Tour. Dit is de allereerste Super Smash Bros.-game waarbij het mogelijk is om met acht spelers op het veld elkaars koppen in te slaan en dat geeft een enorm goed gevoel. Toch moet gezegd worden dat het met acht spelers toch wel enorm chaotisch is. Uiteindelijk komt het dan uit op het hebben van geluk in plaats van echte skills. Dit was te verwachten en het is daarom geen teleurstelling. Het is voornamelijk leuk met zeven vrienden op de bank, wanneer je tegen de CPU speelt is het geheel een stuk minder interessant. Smash Tour is een bordspel waar je met vier spelers tegelijkertijd rondloopt. Voor dat het spel begint kiest iedere speler een Mii-personage om zich te vertegenwoordigen op het speelbord. Iedere speelbeurt begint met de keuze om een item te gebruiken, welke andere spelers of de gebruiker van het item beïnvloed. Vervolgens loopt iedereen het aantal gedraaide stappen en begint het gevecht wanneer spelers elkaar tegenkomen. Het pad wat ondertussen wordt afgelegd is verzadigd met items, power-ups zoals bij Smash Run en personages. Iedere battle wordt gespeeld met verzamelde personages en wanneer je er hier geen van hebt, doe je niet mee aan het gevecht. Het is daarom cruciaal vechters over te houden en hiermee de andere spelers van het veld te slaan. Hoe meer KO’s je hebt, des te groter de kans dat je het eindgevecht wint. Deze spelmodus is vrij chaotisch dankzij de vele gebeurtenissen maar weet desondanks een leuke ervaring achter te laten. Het is absoluut niet zo leuk en uitgebreid als Subspace Emissary uit Brawl, maar desalniettemin een leuke toevoeging. Co-opportunity De volgende reeks aan spelmodi zijn alleen te spelen, maar tevens ook in een co-op variant. Je speelt hier tegen computergestuurde personages en moet, mits je in co-op speelt, samen met iemand anders personages van het veld slaan. De volgende modi behoren tot de co-opportunity; All-Stars, Classic, Event Mode, Training en Special Orders. Alle bestaande modi zijn op de schop genomen, hoewel de kern grotendeels behouden blijft. Bij Classic Mode speel je een aantal verschillende rondes tegen één of meerdere computergestuurde vijanden om vervolgens te eindigen in een gevecht tegen Master Hand en Crazy Hand. Gaandeweg ontvang je verscheidene beloningen die groter zullen zijn bij een hoger moeilijkheidsniveau. Hetzelfde geldt bij All-Stars, hier vecht je tegen ieder speelbaar personage in de game en zal je health zal niet na ieder gevecht hersteld worden. Nieuw in dit deel is het feit dat je tegen iedereen vecht op chronologische volgorde van verschijnen. Een leuke twist aan een verder goed concept. Verder is de Event Mode nog grotendeels hetzelfde gebleven met als enige verschil de manier waarop je events vrijspeelt. Nu gebeurt dit nogal random met verscheidene paden en vakjes, terwijl dit eerst gedaan werd met een numeriek systeem. De verschillende modi hebben allemaal hun charme en voelen net zo goed aan als in de voorgaande delen.

Special Orders is een nieuwe gamemodus waarin je uitdagingen kunt kopen met behulp van in-game geld. De beloningen die aan iedere uitdaging gekoppeld zitten worden hoger naarmate de moeilijkheidsgraad toeneemt. Verder heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen Master Orders en Crazy Orders. De leukste en moeilijkste variant is Crazy Orders, waarbij je tegen een iets hogere prijs verschillende gevechten moet aangaan. Als je het eerste gevecht wint, heb je de keus om tegen Crazy Hand te battlen of het gevecht aan te gaan met een andere vijand. Om de spelmodus te eindigen moet je echter Crazy Hand verslaan. Mocht je dit gevecht verliezen, dan raak je alle gewonnen beloningen kwijt en heb je verloren. Een zeer pittige taak dus, zeker als je je nagaat dat naarmate je meer battles wint, je tegen een sterkere Crazy Hand moet vechten. Deze zal soms zelfs geholpen worden door verschillende computergestuurde personages en Master Hand. Al met al een zeer leuke en uitdagende gamemodus. Let’s Fight For Glory! De online-mogelijkheden van Super Smash Bros. for Wii U zijn niet zo groots, maar het doet precies wat je van een vechtspel als dit zou verwachten. Het laat je vechten tegen andere spelers wereldwijd. Je kunt op twee verschillende manieren een gevecht aangaan, For Glory!, of For Fun!. Als je voor de roem gaat, worden je statistieken goed bijgehouden, mogen er geen items worden gebruikt en speel je op de Omega-versie van ieder stage. Als je voor het plezier speelt, zijn items ingeschakeld en speel je op de normale variant van een stage. Het online vechten verloopt goed wanneer jij en je tegenstander over een sterke verbinding beschikken. Als één van de twee een minder sterke verbinding heeft of krijgt, zal er vrij snel lag optreden, iets wat erg jammer is. Het grootste minpunt van de online battles is het gebrek aan Mii-personages. Dat terwijl de Mii-personages, met de vele verschillende opties juist zo interessant zouden zijn voor online potjes.

In Super Smash Bros. for Wii U is het voor het eerst mogelijk om je eigen speelbare personage te kweken. Als basis gebruik je hiervoor een Mii-personage. Deze kun je drie verschillende wapens geven; zijn vuisten, een zwaard of een geweer. Vervolgens kun je de kledij en de aanvallen van dit Mii-personage naar wens aanpassen. Er zijn veel verschillende kledingstukken en speciale aanvallen, waardoor iedereen een uniek personage kan maken. Beauty Super Smash Bros. for Wii U is absoluut een prachtig spel. Alles is een genot voor het oog, van de vuurballen van Mario tot de vacht van Donkey Kong en de geweldig gedetailleerde achtergronden. De retro tracks ogen helaas wat minder en zijn wat betreft graphics niet helemaal Wii U-waardig, maar de nieuwe stages zijn zonder meer goed gelukt. Het enige wat een beetje pijn aan de ogen doet, zijn de misvormde menu’s. De Super Smash Bros.-serie staat ook bekend om haar zeer sterke verzameling aan muziekstukken. De componisten bij Nintendo, Sora en Bandai Namco hebben ook ditmaal een geweldig stukje werk geleverd. De uren aan muziek die in dit deel ondersteunen zijn stuk voor stuk geweldige remakes van bekende werken. Al deze nummers weten de nostalgische snaar te raken en zijn tegelijkertijd toch verfrissend en vernieuwend.

Conclusie Super Smash Bros. for Wii U weet alle verwachtingen te boven te gaan en is absoluut de beste multiplayer-game van alle platformen op dit moment. De grote fun-factor, de vele vernieuwingen, de 49 speelbare personages (later 50) en het prachtige beeld en geluid weten dit spel naar een geheel nieuw niveau te tillen. Ondanks dat het spel veel personages kent, weet het toch een eerlijke balans en snelheid te behouden. Uiteraard kent het spel ook zijn minpuntjes, maar deze zijn zo nietig dat ze wegvallen ten opzichte van de vele goede en sterke punten. Dit is een absolute topper die in geen enkele Nintendo-collectie mag ontbreken. [url=www.n1ntendo.nl/article/46856/super-smash-bros.-for-wii-u/o/2]Lees hier de meningen van Benjamin, Theun en Nathan.

Lees hier de meningen van Benjamin, Theun en Nathan

De mening van Benjamin. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Naast de normale Smash-modus ben ik blij dat Event-matches teruggekeerd zijn na hun afwezigheid in de Nintendo 3DS-versie. Deze gevechten worden vooraf gegaan aan een piepklein verhaaltje waar vaak specifieke opdrachten aan verbonden zijn. Het is voor de variatie erg leuk om dit soort gevechten te spelen, omdat de opdracht niet altijd simpelweg het wegslaan van je vijanden is. Daarnaast ontvang je diverse beloningen voor het volbrengen van de missies (mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet), waardoor het ook nog eens de moeite waard is om de missies opnieuw te spelen. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? Super Smash Bros. for Wii U heeft een aantal verbeteringen ten opzichte van de vorige games in de serie, zoals nieuwe modi en meer te verzamelen trofeeën. De meest in het oog springende verbetering is de variatie aan speelbare personages. Hoewel we afscheid hebben moeten nemen van een klassieker zoals de Ice Climbers, verwelkomen we ook nieuwe personages als Pac-Man en Mega Man, maar ook een origineel personage als Bowser Jr. en Duck Hunt-Duo. Deze nieuwe personages zijn dusdanig anders dan de al bestaande personages, dat ze het speelraster verrijken. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Super Smash Bros. for Wii U biedt voor elk wat wils. Of je nu een lekker potje wil Smashen met je vrienden op de bank met alle chaos door items en interactieve stages die daarbij komt kijken of competitief wil spelen op de vlakke levels in een 1-op-1 gevecht. Zelfs een Mario Party-achtige speelstand behoort tot de mogelijkheden, waardoor Super Smash Bros. for Wii U een compleet pakket is waar iedereen van kan genieten. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Hoewel er enkele vernieuwingen zijn voor de wat eenzame speler met de Klassiek-modus en er nog meer trofeeën te verzamelen zijn dan voorheen, is er toch een Adventure-achtige modus die in deze game ontbreekt. Hoewel de Adventure Mode in Melee niet spectaculair was en de Subspace Emissary buiten de tussenfilmpjes om weinig vernieuwend was, bracht het toch een hoop vermaak voor de eenzame spelers. In plaats van een Adventure Mode hebben we Smashtoer, maar ook die is eigenlijk meer geschikt voor multiplayer-potjes. Hoe tof was een Adventure Mode geweest die de tussenfilmpjes van de Subspace Emissary combineert met de opzet van de Adventure Mode uit Melee? Ook is de hoeveelheid nieuwe levels wat aan de karige kant in vergelijking met Super Smash Bros. Brawl. Waarom is er bijvoorbeeld maar één nieuwe Pokémon-stage? Helaas valt de game wat betreft levels wat teveel terug op klassiekers uit eerdere games. Toch moet ook gezegd worden dat er niet iets heel vernieuwend of baanbrekend in de game verstopt zit, terwijl de vorige games dat wel hadden. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U is het meest complete Super Smash Bros.-pakket tot op heden. Waar we bij Super Smash Bros. Brawl dachten dat het echt niet beter en meer kon zijn, is het Sakurai toch weer gelukt om een grotere game af te leveren. Meer spelmodi, meer personages, toffe levels (al is de hoeveelheid nieuwe levels wat minder) en een hele hoop andere content. Het spijtige is dat er toch niet iets als een Adventure Mode aanwezig is, maar dat mag de Smash-pret niet drukken. Super Smash Bros. for Wii U levert gegarandeerd speelplezier voor een hele lange tijd. Beoordeling: 9,4

De mening van Theun. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? De beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U is naar mijn mening de 'Smash' mode. Het is geen geheim dat dit spel ook compleet gebouwd is om deze mode. Lekker op de bank met een paar vrienden smashen blijft altijd nog veruit de leukste ervaringen opleveren! Daarbij kun je ieder gevecht dusdanig aanpassen naar je eigen voorkeuren en zijn er ontzettend veel speelbare personages en levels. Tevens is dit ook de mode waarin de amiibo tot leven komen en laten we eerlijk zijn: die amiibo's zijn erg tof! 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? De variatie in speelbare personages. Voorheen waren er altijd veel 'clones' en hoewel deze nog steeds aanwezig zijn, hebben de meeste nieuwe personages echt unieke vechtstijlen. Zelfs voor echte Super Smash Bros.-veteranen zal het even wennen zijn om te zien hoe bijvoorbeeld Robin, Mega Man en Wii Fit Trainer hun vijanden te lijf gaan. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Ik denk dat Super Smash Bros. for Wii U perfect de tussenweg weet te vinden tussen een casual-ervaring en een hardcore-ervaring. Voor casual spelers zijn er de altijd knotsgekke gevechten in allerlei verschillende vormen en zelfs met maximaal 8 spelers. Daarnaast kent het spel ongekend veel modi, waardoor casual gamers niet snel uitgekeken raken op deze game. Hardcore-gamers hebben daarentegen een flinke hoeveelheid aan speelbare personages met ieder unieke kwaliteiten tot hun beschikking. Er is altijd wel één personage die een vechtstijl heeft waar je goed mee kan omgaan en op een hoger niveau mee kan komen. Daarbij zijn bepaalde levels speciaal gemaakt voor de befaamde '1-on-1, no items'-duels en is er online zelfs sprake van een 'For Glory' mode. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Ik mis toch de prachtige Subspace Emissary van Super Smash Bros. Brawl in deze versie. In Brawl voegde deze semi-story mode een hoop toe aan de single-player mode dankzij met name de prachtige cutscenes. Verder had er iets meer aandacht besteed mogen worden aan de Online mode. Hoewel het leuk is om online te spelen, zijn de keuzes vrij beperkt en kan het spel heel gemakkelijk 'laggen'. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U is een fantastische game. De vele personages, modi, unlockables en uitdagingen zullen menig gamer voor een zeer lange periode zoet houden. Op het gebied van gameplay is er een prima tussenweg gevonden tussen casual en hardcore, waardoor de game veel toegankelijker is dan voorheen. Super Smash Bros. for Wii U heeft een prachtige en ontzettend uitgebreide muziek collectie en zelfs het nieuwe thema-liedje voelt meteen vertrouwd aan. De amiibo's zijn toffe toevoegingen en met downloadable content in het vizier zijn we dan voorlopig ook zeker nog niet uitgesmasht! Beoordeling:9,3

De mening van Nathan. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Het leukste van Super Smash Bros. vind ik om met vrienden in de woonkamer elkaar lekker in elkaar te kunnen meppen, in de 'Smash'-modus. Dit blijft het kloppend hart van de game en hoewel de andere modi ook leuk zijn, vind ik de spanning tussen de spelers, die de doodgewone 'Smash'-modus met zich meebrengt, het grootst en daarom ook het leukst. Elkaar even flink onder vuur nemen en de emoties die de laatste stoot met zich meebrengt. Ik vind dit de ultieme ervaring in Super Smash Bros., dit maakt de serie voor mij zo goed. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? Hier kan ik helaas moeilijk antwoord op geven. Ik was altijd een echte handheld-gamer en dit is de eerste generatie dat ik zelf thuis een console heb. Bij vrienden heb ik regelmatig Super Smash Bros. Melee gespeeld voor de Nintendo GameCube, en in mindere mate ook Super Smash Bros. Brawl voor de Wii, maar niet genoeg om hier echt een goede mening over te kunnen hebben. Wel heb ik Super Smash Bros. for Nintendo 3DS en als je die game met de Wii U-versie vergelijkt, merk je aan alles dat het eigenlijk dezelfde game is. Dat is zeer jammer en in dat opzicht zijn de afgelopen twee maanden verloren voor de Wii U-game. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Beide. Dit is juist de kracht van de meeste Nintendo-spellen. 'Easy to learn, hard to master', zeggen de Engelsen dan. Ook bij Super Smash Bros. is het maar net hoe je het spel wil spelen. Wanneer je alleen speelt, kun je de computergestuurde tegenstanders op tien verschillende niveaus laten functioneren, dat is meer casual, terwijl je online voor een hoge rating gaat en je je tegenstanders op professionele wijze van het veld af laat vliegen, meer hardcore. En dit geldt niet alleen voor Super Smash Bros., maar ook voor Mario Kart, Pokémon en andere series. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Super Smash Bros. for Nintendo 3DS verscheen in oktober van dit jaar en is daardoor twee maanden langer verkrijgbaar dan Super Smash Bros. for Wii U. Helaas zitten er echter zeer weinig unieke features in de Wii U-game en daarmee heeft het Wii U-spel voor bezitters van de Nintendo 3DS-game eigenlijk geen toegevoegde waarde. Dit is zeer jammer. We moeten wel begrijpen dat een spel met beperkte middelen gemaakt is, maar voor ons als gamers is dit eigenlijk zeer sneu. Twee verloren maanden voor de Wii U-game als je het mij vraagt. Ook vind ik het jammer dat sommige stages uit Super Smash Bros. for Nintendo 3DS niet in de game zitten, wat de game helaas van nog mindere waarde maakt. Super Smash Bros. for Wii U is een leuk spel met veel leuke en goede features, maar als je je realiseert wat de game eigenlijk mist, is er toch wel een kleine teleurstelling. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U is een spel van hoge kwaliteit met veel stages, characters en modi. Hierdoor kun je het spel spelen op de manier zoals jij dat wil, en dat maakt deze game zo fantastisch. Echter zijn veel dingen wel te herkennen uit de voorgaande spellen en dat is wel jammer. Met de Wii U heeft de serie nu wel een sterk platform aangedaan voor online play, multiplayer met acht spelers en een aantal innovatieve modi, zoals Smashtoer. De hype is zeker afgezwakt doordat het Nintendo 3DS-spel al een paar maanden eerder verkrijgbaar was en ons al met veel features wist te verblijden. Toch zal deze game ons nog flink wat jaren zoet houden, wanneer we alleen spelen of met vrienden. Een topgame, maar helaas niet op het gebied van vernieuwing. Beoordeling: 9 [url=www.n1ntendo.nl/article/46856/super-smash-bros.-for-wii-u/o/3]Lees hier de meningen van Quint, Patrick en Marcel.

Lees hier de meningen van Quint, Patrick en Marcel

De mening van Quint. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Na de teleurstelling dat de Nintendo 3DS-versie geen 'Event-matches' kende, was ik bijzonder verheugd te zien dat deze in Super Smash Bros. for Wii U wel terugkeerden. Als zeer ervaren speler in de Super Smash Bros.-reeks weten deze wedstrijden me telkens weer genoeg uit te dagen om op leuke - en soms bizarre - wijze een uitzonderlijke tijd neer te zetten. In deze Wii U-versie werkt het vrijspelen van de Events naar mijn mening niet zo overzichtelijk en handig als voorheen, maar dankzij de goede afwisseling qua inhoud is het voor lief te nemen. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? Super Smash Bros. for Wii U kent het beste character-roster, de meest robuuste online ervaring en de meest veelzijdige inhoud tot nu toe, maar de beste verbetering voor mij zit hem toch in de 8 Player Smash. Dat dit wordt ondersteund, is geniaal en heeft nu al voor mij voor memorabele momenten gezorgd. De Nintendo-magie kwam voor mij hier het duidelijkst naar voren. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Super Smash Bros. for Wii U is hier geen uitzondering in ten opzichte van de vorige Super Smash Bros.-games: easy to pick up, hard to master. Met wat button bashen kom je al een heel eind, maar echt goed ben je dan niet. Dat is dan ook de sterke kant van deze gamereeks: nieuwelingen worden vrij snel beter en ervaren spelers kunnen zo goed als vrijwel onmiddellijk verder gaan waar ze gebleven waren. Het is voor ieder wat wils. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Het gebrek aan een degelijk, meeslepend singleplayer-avontuur is erg zonde met een mooi character roster als dit. Er is geen duidelijke hoofdmodus aanwezig die je vastgrijpt en niet meer loslaat, hetgeen in Super Smash Bros. Brawl bijvoorbeeld wel meer aanwezig was. Ook het menu is door de gigantische inhoud niet altijd even logisch en ook de online modus is helaas nog niet perfect door de beperkte opties en de zo nu en dan opduikende lag. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U is geen revolutionair of evolutionair product na Super Smash Bros. Brawl, maar het weet wel een langdurige honger naar 'meer Smash' op een goede wijze te stillen. De balans en snelheid zijn prima in orde en de hoeveelheid content is ongekend. Toch ben ik na al de Super Smash Bros.-games wat Smash-moe: de game weet me niet zo te fascineren zoals dat eerder gebeurde. Maar ach, wat zeur ik: wanneer er vrienden over de vloer zijn, is dit naast Mario Kart dé ultieme party-game voor de Wii U. Beoordeling: 8.5

De mening van Patrick 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Ik heb momenteel nog niet genoeg uren in de game zitten om een goede beoordeling te schrijven. Lees dit daarom als een eerste indruk. Ik heb ondertussen alle spelmodi (in co-op) wel al even uitgetest en hoewel ze allemaal vermakelijk zijn is het toch de Smash-mode die het meeste vermaakt brengt. Daarnaast zorgt de gezonde chaos van de 8-speler smash voor een leuke toevoeging. Helaas heb ik deze nog niet kunnen uitproberen met zeven vrienden maar de potentie voor een leuke avond op de bank is duidelijk aanwezig. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? De toevoeging van veel nieuwe personages is voor mij de beste verbetering. Ik speel dit soort spellen het liefst met zoveel mogelijk verschillende vechters en met dit aantal vermaakt ik me de komende maanden nog wel. Daarnaast vind ik de mogelijkheid van de 8-speler smash ook een verbetering. Ik vind dat deze modus gewoon ontzettend goed past bij een game als Super Smash Bros. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Ik heb het gevoel dat de balans tussen de verschillende personages goed op orde is en dat deze editie van Smash Bros. een beetje terug gaat naar de Melee-tijd. Toch zal deze game vooral op casual-niveau beter scoren dan op hardcore-niveau. Lekker met zeven vrienden elkaar de koppen inslaan is geweldig leuk, maar niet in competitieve sferen. Ik heb de Super Smash Bros.-serie overigens altijd gezien als meer casual dan hardcore. Zou het echt een hardcore-ervaring zijn dan ben ik er van overtuigt dat de verkoopaantallen bij lange na niet zo hoog zouden zijn. Super Smash Bros. for Wii U is gemaakt voor de grote massa. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? De menustructuur is echt een groot drama, de eerste keren is het echt zoeken waar je alles terug kunt vinden. Dat vond ik bij de Nintendo 3DS-versie al. Door de toevoeging van nog enkele extra modi is het er echter niet beter op gekomen. Daarnaast vind ik de levels die bedoelt zijn voor de 8-speler smash net iets te onoverzichtelijk. Op mijn grote 46 inch tv is het knijpen met de oogjes als je in The Great Cave Offensive vecht. Ook vind ik de Classic-mode ten opzichten van de Nintendo 3DS-versie een stap terug. Ik vond het hele concept van de route lopen beter dan het lopen op een tafel. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? De game is erg vermakelijk en zeker in co-op zorgt het bij mij voor veel speelplezier. Ik heb de game helaas nog te weinig gespeeld om een definitieve eindconclusie te geven maar mijn gevoel van deze eerste uren komt neer op een 8,3. Ik vind deze Wii U-versie niet direct speciaal ten opzichte van de Nintendo 3DS-versie en dat vind ik jammer. Super Smash Bros. for Wii U is en blijft een schitterende vechtgame waarbij de keuze van vechters reuze is. Dit zal samen met de 8-speler smash nog lang voor ruzies tussen vrienden gaan zorgen!

De mening van Marcel. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? De vierspeler 'Smash-mode is en blijft het sterkste element van iedere Super Smash Bros.-game en Super Smash Bros. for Wii U vormt hier geen uitzondering op. De game speelt echter wel 'vals', want maar weinig spellen kunnen de hoeveelheid opties die in één mode gepropt zijn evenaren. Van stock tot timed, van items tot het beroemde 'Fox Only - Final Destination'. De hele game staat in dienst van de korte, lange en vooral spannende potjes Super Smash Bros. die het beste tot hun recht komen als je elkaar face-to-face kunt uitschelden of aanmoedigen. Bovendien kun je voor het eerst Mario, Pac-Man, Sonic en Mega Man tegen elkaar laten knokken een feit dat menig retro-gamer een nostalgisch traantje doet wegpinken. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? De beste verbetering is een element dat keer op keer consistent verbeterd is in de serie. Het zijn niet de graphics of de gameplay, maar de muziek. De limiet aan muzikale meesterwerken was bijna bereikt met Super Smash Bros. Brawl, maar Super Smash Bros. Wii U voegt daar nog een grote berg originele klassiekers, medley's en verrassende remixes aan toe. Als je geen interesse hebt in de gameplay dan is de muziekselectie en de 300+ liedjes die je vanaf het eerste moment terug kunt vinden in de soundtest voldoende om je uren bezig te houden. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? De enige 'hardcore' Smash Bros.-game is Super Smash Bros. Melee en dat blijft zo. Super Smash Bros. for Wii U heeft door het weglaten van het struikelen een grote ergenis bij hardcore-gamers weggenomen, maar in de praktijk blijft het een spel dat door iedereen gespeeld en soms ook gewonnen kan worden. De Smash Tour-mode en de amiibo versterken het casual gevoel dat in Super Smash Bros. Brawl ondanks alle bombastische muziek ook de boventoon voerde. Je kunt je afvragen of het toepasselijk is om Smash Bros. veel moeilijker of complexer te maken, het is en blijft immers een winnende formule. 4. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U voelt voor mij niet aan als een nieuw spel, maar na het spelen van Super Smash Bros., Melee, Brawl en Super Smash Bros. for 3DS eerder als een HD-remaster van Super Smash Bros. Brawl. De grootste boosdoener hierbij zijn de levels, want de selectie is wat ondermaats en grafisch zijn de hergebruikte stages, zoals de Hyrule Bridge alleen wat scherper geworden en niet gedetailleerder. In het verleden kon Super Smash Bros. nog wel eens verrassend uit de hoek komen qua presentatie, zoals bij The Fountain of Dreams en Brinstar in Super Smash Bros. Melee. Helaas kennen de nieuwe Pilotwings en Super Mario Galaxy-stage voor hun tijd lang niet dezelfde impact. Wat daardoor overblijft is een game die cool, spannend, tof en leuk is, maar die we eigenlijk al eens eerder gespeeld hebben en die niet heel imposant is. Als je verder weinig interesse hebt in de gimmicks van de amiibo dan blijft de online-mode die zeer goed functioneert over als groot pluspunt, want ook de Classic-mode is beduidend minder interessant dan voorheen en de stagebuilder is meer simplistisch geworden en deze keer staat daar geen uitgebreide Subspace Emissary tegenover. Super Smash Bros. for Wii U heeft door de ijzersterke basis van Brawl waar de game op meelift niet veel 'meer' nodig, waardoor er alsnog een must-have voor de Wii U overblijft. Hoewel de grote vraag is en blijft, of een game die bestaat uit een herhaling van zetten, net zolang interessant blijft als de beroemde voorgangers. Beoordeling: 9 [url=www.n1ntendo.nl/article/46856/super-smash-bros.-for-wii-u/o/4]Lees hier de meningen van Marco, Daan en Erik. Bekijk hier tevens het cijfer en de plus- en minpunten.

Lees hier de meningen van Marco, Daan en Erik

De mening van Marco. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Super Smash Bros. for Wii U heeft een groot aantal verschillende modi waar je lang zoet mee kunt zijn, maar afgezien van Smash Tour zijn de meeste modi voor Smash Bros-veteranen bekende kost. Smash Tour zorgt voor wat leuke afwisseling en wat variatie, maar uiteindelijk draait het toch allemaal om de essentie van de game: het smashen. Daarom blijft de klassieke 'Smash' spelmodus wat mij betreft het beste. Deze modus zit propvol met verschillende opties waarbij de mogelijkheden haast eindeloos zijn. Als het spel alleen zou bestaan uit de Smash modus, dan zou het nog steeds de moeite waard zijn. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? Met Super Smash Bros. voor de Nintendo 64 kwam Nintendo met een geweldig concept op de proppen en met Super Smash Bros. Melee werd de formule naar ongekende hoogte getild. Met Super Smash Bros. Brawl werd de formule enigszins getweaked, wat Nintendo niet in dank werd afgenomen. Volgens veel fans, waaronder ikzelf, was Brawl een achteruitgang op de perfectie van zijn voorganger. Gelukkig heeft Nintendo met de Wii U-versie geprobeerd een balans te vinden tussen Melee en Brawl, door zo min mogelijk te wijzigen aan de formule. Daarom kun je eigenlijk zeggen dat de beste verandering het gebrek aan verandering en vernieuwing is. Wel ben ik enorm blij met de nieuwe HD-graphics, de overweldigende hoeveelheid aan nostalgische muziek en de controller-opties. Ik moet er namelijk niet aan denken om de game met een Wii-Remote of de Wii U GamePad te moeten spelen. GameCube controllers for the win! 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Super Smash Bros. Brawl was overduidelijk gericht op de casual gamer, net als de meeste games op de Wii destijds, maar met Super Smash Bros. for Wii U doet Nintendo veel moeite om toch weer wat hardcore gamers terug te winnen. Met de speciale GameCube controller adapter wordt al een grote stap gezet, maar ook met de iets snellere actie en het weglaten van 'tripping' (waarbij characters soms uitglijden) gaat de game de goede kant op. Wel zijn de Final Smashes uit Brawl behouden, maar gelukkig kunnen die nog altijd in het menu worden uitgeschakeld. Dit alles is waarschijnlijk niet genoeg voor de echte diehard Melee spelers, maar verder is de game zeker weten geschikt voor hardcore spelers. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Het zal wel pech zijn, maar het eerste wat ik te zien kreeg toen ik de online-modus opstarten was een foutmelding. Gelukkig lukte het bij de tweede poging wel en kon ik een redelijk potje 'For Fun' spelen. Wel was de game, net als op de Nintendo 3DS-versie, op geen enkel moment 100% lag vrij, wat toch wel heel storend is. De vertragingen zijn meestal zeer kort, maar vaak net genoeg om er voor te zorgen dat je die razendsnelle move, of precies getimede up-smash mist. Het zou daarom een hele verbetering zijn als je de verbindingskwaliteit van anders spelers zou kunnen controleren, of dat daar op gefilterd wordt. Want één iemand met een slechte verbinding haal de kwaliteit van alle andere spelers onderuit. Super Smash Bros. for Wii U komt eigenlijk pas echt tot zijn recht wanneer de game gespeeld wordt met een aantal vrienden op de bank. Helaas is het niet altijd mogelijk om een stel vrienden langs te laten komen en soms is het wel fijn om lekker alleen te gamen. Een echt singleplayer avontuur voelt daarom een beetje als een gemis. Tot slot mag de menustructuur ook wel van een update voorzien worden, want die zit echt bizar slecht in elkaar. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U is een geweldige game die je als Wii U eigenaar gewoon in je bezit moet hebben. Je kunt het zelfs zien als een goede reden om eindelijk een Wii U aan te schaffen, mocht je dat tot nu toe hebben uitgesteld. Wel komt het spel het beste tot zijn recht wanneer je een stel vrienden hebt die ook graag Super Smash Bros. willen spelen. De game ziet er prachtig uit en de enorme verzameling aan trophies en muziek maken van Super Smash Bros. for Wii U haast een ware Nintendo encyclopedie. Beoordeling: 8.5

De mening van Daan. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Ik heb met vrienden vele uren in de Smash Tour modus gestopt. De Mario Party-achtige modus stand garant voor gevechten, geniepige voorwerpen en bovenal chaos. De eerste ronde zal het stroef verlopen, maar zodra iedereen de regels kent gaat iedereen zijn strategie toepassen. Het is hier waar vriendschappen bij de deur worden gelaten en het ware gevecht pas echt begint. Smash Tour heb ik ook eerdere malen alleen gespeeld en het is een goede manier om dingen te ontgrendelen en de personages beter te leren kennen. Hoewel ik Smash Run leuk vond en het echt bij de Nintendo 3DS vond passen, was ik meer onder de indruk van Smash Tour. Het grijpt de gezellige multiplayer focus van de Wii U aan, voor iets uiterst geniaals en grappigs. Ik heb me tijden niet zo kapot gelachen! 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? Persoonlijk zijn het de personages en hun aanvallen. De selectie aan characters die je in de game kunt vinden liggen mij meer en deze kun je uitstekend met bijna elke controller ervaren. Uiteraard zijn er verbeteringen bij personages als Metaknight en Link, maar dat is pas het begin. Er gaat wereld voor je open als je personages begint te ontdekken als Zero Suit Samus, Duck Hunt Duo, Pac-Man en vele anderen. Bij elk personage weet ik wel een bepaalde tik te vinden die me aanspreekt en dat is bijzonder fraai. Zo kan Pac-Man snel happen richting vijanden en kan Bowser Jr. snel terrein overbruggen door wielen onder zijn clownkar te plaatsen. Het zal even duren om ieder personage te leren begrijpen en er gaat flink wat tijd inzitten, maar het resultaat is de moeite meer dan waard. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Als je me vraagt of de game leuk is voor ieder, is het antwoord simpelweg ja. Sakurai heeft genoeg water bij de wijn gedaan zodat iedereen trek heeft in Super Smash Bros. Je kunt het spel met elke controller spelen (inclusief de GameCube controller), de stages kennen ieder een reguliere en Final Destination variant en er zijn specifieke opties voor beide kanten. Voor de liefhebber van feestjes is er 8-Player Smash en Smash Tour en voor de serieuze speler zijn er de reguliere Smash gevechten. Daarnaast kun je alleen of met een vriend de Events, Classic, All-Star en Stadium modi doorlopen voor meer genot. Er is genoeg voor iedereen! 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Hoewel ik de amiibo leuker vind dan gedacht, had de integratie ervan veel beter gekund. Het is vermakelijk om je eigen maatje te trainen, maar je kunt hem/haar in maar weinig opties gebruiken. Buiten de standaard Smash gevechten na, wordt er maar weinig naar de poppetjes omgekeken. Zou het niet leuk geweest zijn om de amiibo als een co-op partner te gebruiken in specieke modi, of hem/haar het online toneel te zien betreden? Het zou de amiibo nog aantrekkelijker hebben gemaakt en we kunnen alleen maar hopen dat dit in de toekomst toegevoegd zal worden met een update. Daarnaast is het aantal nieuwe stages wat te schraal. De focus ligt iets te veel op remakes van de vorige twee games en dat zorgt toch voor wat teleurstelling in het begin. 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Super Smash Bros. for Wii U is een overweldigend pakket aan plezier en mogelijkheden. Met een groot aantal personages, stages en modi biedt de game voor ieder wat wils en zul je weken lang bezig zijn met Smash. Hoewel ik al meer dan 400 trophies en heel wat andere extra's heb ontgrendelt, ben ik nog lang niet klaar met het spel. Het kan voor mij nog tot 2015 duren totdat ik alles heb gezien en dat is een hele positieve gedachte. Spelers moeten niet langer wachten en het spel vandaag nog naar hun Wii U downloaden, want dit was het wachten dubbel en dwars waard. Beoordeling: 9

De mening van Erik. 1. Wat vind jij de beste spelmodus in Super Smash Bros. for Wii U en waarom? Herinner je je nog hoe Nintendo tijdens die Smash-direct stapje voor stapje groots onthulde dat je ditmaal met maximaal acht spelers elkaar het leven zuur kon maken? Het is geen wonder dat ze hier zoveel aandacht aan besteedden; dit is met een stel vrienden op de bank ongetwijfeld de leukste manier om Super Smash Bros. for Wii U te ervaren. Hoewel strategie en tactiek in deze spelmodus ietwat naar de achtergrond zijn geschoven, maakt de spelmodus dit dubbel en dwars goed met een flinke dosis plezier en chaos. Het zal je verbazen hoe snel je gewend bent aan deze nieuwe manier van spelen, zeker omdat de ontwikkelaars erin zijn geslaagd om de stages goed op deze drukke aan te passen. Door de vele besturingsmogelijkheden om het spel te spelen, is het ook bijzonder gemakkelijk om acht spelers gekluisterd aan je televisie te krijgen. 2. Wat is de beste verbetering ten opzichte van voorgaande Super Smash Bros.-spellen? De grootste verbetering aan deze Super Smash Bros. for Wii U is - naast de briljante 8-speler smash - dat dit nog meer aanvoelt als een ode aan alles waarom we zo van Nintendo houden. Je kunt met Duck Hunt-duo op het terrein van Super Mario Galaxy gehakt maken van je tegenstanders, terwijl op de achtergrond de prachtige klanken van Rainbow Road uit Mario Kart: Double Dash!! spelen. Ondertussen kun je ook nog trophy's verzamelen om nog meer subtiele verwijzingen te krijgen naar de lange historie van The Big N. En dat allemaal op die goede oude Wavebird. Heerlijk. 3. Biedt Super Smash Bros. for Wii U eerder een casual- of een hardcore-ervaring? Super Smash Bros. for Wii U lijkt gemaakt met die echte hardcore fans in gedachten. De alom geliefde GameCube-controller wordt ondersteund en van elk level is een zogenoemde platte 'Final Destination'-variant. Ook blijkt dit uit de vele kleine aanpassingen in de gevechten. Heerlijk bijvoorbeeld dat je je perfect getimede Smash Attacks nu ook vroegtijdig op je tegenstander af kunt vuren - zij het ietwat zwakker. Daarnaast kunnen fans zich helemaal los laten gaan op hun favoriete personage, door hem andere aanvallen te geven of zijn vaardigheden naar smaak aan te passen. Maar deze tweaks bombarderen het geenszins tot een hardcore ervaring. In de basis blijft het, met name door de intuïtieve besturing, een gemakkelijk op te pakken vechtspel. Die alleen heel wat meer diepgang kent dan die zogenoemde 'casual' speler zou vermoeden. 4. Wat had er beter gekund in Super Smash Bros. for Wii U? Wanneer een titel zulke hoge verwachtingen schept, is die stiekeme hunkering naar meer altijd aanwezig. Zo was ik aanvankelijk een beetje teleurgesteld dat dat grote raster aan personages niet verweven werd in een mooi verhaal. Ook is Smash Tour door zijn grote willekeurigheid niets meer dan een vermakelijk tussendoortje. Een ander zeverpuntje is de omslachtige menu-structuur. Voor mijn gevoel ben ik iets te lang in opties en spelmodi aan het klooien, voordat ik ben waar ik wezen moet. Helemaal omdat iets als Smash Tour wél prijkt op het hoofdmenu. Waarom niet alles overzichtelijk gecategoriseerd, Nintendo? 5. Wat is je algemene conclusie van Super Smash Bros. for Wii U en wat voor een cijfer zou je hem geven? Inmiddels is het alweer zes jaar geleden dat het briljante Super Smash Bros. Brawl de Wii aandeed. Zoals een echt vervolg betaamt, is Super Smash Bros. for Wii U verfijnder, uitgebreider en misschien zelfs nog lekkerder speelbaar. Gevechten met acht spelers zorgen voor een hoop chaos en geven een onverwacht plezierige nieuwe dynamiek aan het spel, terwijl Master Hand, Crazy Hand en de Event Matches goed hun best doen om je ook in je eentje de tijd van je leven te geven. Met een hele, hele, pessimistische bril op kun je stellen dat de game nergens echt baanbrekend is, Smash Tour iets te willekeurig speelt en dat het ontbreken van een Story Modus een gemis is. Maar waarom zou je die bril op doen? Het plezier dat je met dit uitgekiende stukje Nintendo-geschiedenis haalt, overschaduwt dit volledig. Hier ben je de komende zes jaar wel zoet mee. Beoordeling: 9.5

N1 Score: 9.4

+ ["Geweldige multiplayer-game","Personageraster van vijftig","Genoeg speelmodi om altijd wat te doen","Grafisch een pareltje","Muziek van alle Nintendo-games in \u00e9\u00e9n","Ouderwetse modi in nieuw jasje gestoken","Voor casual- \u00e9n hardcore-spelers"]

- ["Retro tracks ogen lelijk","Geen Subspace Emissary"]

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Wii U (Wii U)