[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2014-12-11 18:54:02

Brian Provinciano over waarom Retro City Rampage niet voor de Wii U zal verschijnen

De ontwikkelaar van Retro City Rampage, welke onder andere verscheen voor WiiWare en de Nintendo 3DS eShop, heeft verteld waarom de game niet naar de Wii U zal komen. Retro City Rampage is een ode aan het 8-bit tijdperk en een aantal klassiekers, zoals de Grand Theft Auto-serie. De game had oorspronkelijk in 2009 moeten verschijnen voor de Nintendo DS, zo werd in oktober bekend. Uiteindelijk verscheen de game in 2010 voor WiiWare en werden er later nog versies voor PC, Mac, Xbox 360, Nintendo 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita uitgegeven. Wij waren zeer lovend en gaven het spel een prachtige 9,0 in onze review van de Nintendo 3DS-versie. Een Wii U-versie van Retro City Rampage: DX, zoals de nieuwste versie van de game heet, is echter uitgesloten. Dit komt echter niet omdat de Wii U een kleine install base heeft. De voornaamste reden is dat een Wii U-versie van de game vrijwel identiek zal zijn aan de versie voor WiiWare, en dat terwijl Provanciano met zijn Vblank Entertainment nog geen enkele rode cent aan die versie heeft verdiend, zo deelt hij mee op de officiële website van het spel. Hij schreef het volgende (vertaald):

"Voor de personen die hopen op een release van Retro City Rampage: DX op de Wii U: helaas moet ik mededelen dat het spel niet op de Wii U zal verschijnen. Je kunt het al spelen op de Wii U door middel van de WiiWare-versie in Wii-modus. Deze versie van het spel heeft inmiddels ook de update naar de "DX"-versie gekregen, dus je kunt ook in deze versie van het spel genieten van de nieuwste opties en mogelijkheden.

Een port is niet triviaal
Helaas is de Wii U een heel ander systeem dan de Wii. De programmeercode van de Wii-versie kan ik niet met één klik op de knop kopiëren en gebruiken op de Wii U. De architectuur is anders, de SDK/API is anders en er zijn andere systeemvereisten. Ontwikkelaars moeten opnieuw ratings aanvragen bij de PEGI, de ESRB etcetera, een hoop papierwerk doorlopen en er moeten nieuwe elektronische handleidingen, icoontjes en certificaten worden geregeld. Tevens moet het spel opnieuw worden getest en moet er een nieuwe marketingronde komen. Etcetera. Het duurt maanden om dit te kunnen bewerkstelligen en achteraf zul je zien dat deze versie van het spel voor 95 procent identiek is aan de versie voor de WiiWare.

Dankzij de mogelijkheid om op je Wii U Off-TV Play te spelen in Wii Mode, is de spelervaring ongeveer hetzelfde, hoewel je nog steeds een extra controller nodig hebt. Je kunt het spel spelen met de Wii Remote, maar ook met de Classic Controller, Classic Controller Pro en de Nintendo GameCube-controller. Verder heeft de Wii slechts een grafische kwaliteit van 480p, ten opzichte van de 1080p-kwaliteit op de Wii U. Dit maakt voor Retro City Rampage echter niet uit, omdat het spel toch maar 240p ondersteunt.

Ondersteuning
Verder heeft de Wii-versie van Retro City Rampage mij nog geen cent opgeleverd, vanwege de verkoopdrempel die Nintendo hanteert voor WiiWare-games. Ik krijg elke week meer verzoeken om een Wii U-versie dan dat de game voor WiiWare wordt verkocht. Toentertijd had ik bergen verzoeken om een WiiWare-versie van het spel, maar uiteindelijk heeft slechts een zeer klein deel van die mensen de game ook daadwerkelijk gekocht. Van alle verkopen van mijn spel, is ongeveer één procent voor WiiWare. Een aantal jaar geleden werden ontwikkelaars en uitgever virtueel doodgemaakt, omdat ze hun projecten voor WiiWare staakten, maar nu snap ik waarom zij dat deden. Retro City Rampage is een gigantisch succes, ook op de Nintendo 3DS, en is in totaal meer dan 400.000 keer verkocht. Maar de versie voor WiiWare is een gigantische flop. Het waren niet de fans, niet de doelgroep, maar eerder het platform die hiervoor zorgde.

De Wii U is een beter platform...nu
De Wii U eShop is een betere virtuele winkel, deze is zeer overzichtelijk en je kunt er je spel makkelijk in de spotlights zetten. Hierdoor wordt de kans op succes ook groter. De Wii-versie van Retro City Rampage was al bijna af, wanneer de Wii U eShop ook maar een optie werd. Het zou betekenen dat ik alles moest schrappen en ik een gloednieuwe port moest maken, terwijl ik net een goed spel had. Behalve dat, was de Wii U eShop tijdens de launchperiode ook geen plek om je game als zoete broodjes over de toonbank te laten gaan. Mede dankzij de kleine install base, deden de indiespellen het toen ook niet goed op de Wii U. Beide opties waren toen eigenlijk niet aantrekkelijk.

Als ik er vanuit zou gaan dat twee procent van de Wii U-bezitters de kans zou grijpen om Retro City Rampage te kopen voor WiiWare, was het nog steeds niet echt rendabel om het spel te porten naar de Wii U eShop zelf. En dat terwijl ik nog alleen maar verlies heb gemaakt op de WiiWare-versie. Wii- en Wii U-fans zijn zeer passievol en ondersteunend op de sociale media, maar helaas zet die passie zich niet om in werkelijke verkopen. Helaas! Op Twitter krijg ik zestig retweets voor een Wii U-versie en 250 'Ja!''s op Miiverse, maar op diezelfde dag heb ik geen enkele aankoop van de Wii-versie van Retro City Rampage gezien. Het is moeilijk te geloven, maar waar.

Ik verontschuldig mij tegenover degenen die hoopten op een Wii U-versie, maar ik moet helaas zeggen dat dit niet zal gebeuren. Ik heb dit al aan velen uitgelegd en de meesten begrijpen mij. Voor hen die dit niet begrijpen of het hier niet mee eens zijn: het spijt me, maar ik kan er helaas niets anders van maken."
Retro City Rampage verscheen op 28 februari 2013 voor WiiWare en kost 1000 punten. Inmiddels is er ook een upgrade voor deze versie verkrijgbaar naar de "DX"-versie. Retro City Rampage: DX verscheen op 20 februari 2014 voor de Nintendo 3DS eShop en kost €8,99.

Gekoppelde games

Retro City Rampage (WiiWare)

Retro City Rampage: DX (Nintendo 3DS eShop)