[Review] Geschreven door Michiel V. op 2014-12-20 10:00:00

Sonic Boom: Shattered Crystal

Nee, Sonic Boom: Rise of Lyric was niet bepaald een toppertje op de Wii U. In onze review gaven we het spel een magere 1,5 en bestempelden het met "slechtste spel van de huidige generatie". De game kampte met technische problemen, kende een veel te kort verhaal en was gewoonweg saai om te spelen. We sloten onze review af met de woorden: "Wie weet heeft de Nintendo 3DS-versie van Sonic Boom meer voor ons in petto..." Ondertussen hebben we ook deze versie, Sonic Boom: Shattered Crystal, grondig onder de loep genomen in de hoop de slechte nasmaak van Sonic Boom: Rise of Lyric weg te kunnen spoelen... Waar Sonic Lost World grotendeels een 3D Sonic-game was op de Nintendo 3DS, gaat Sonic Boom: Shattered Crystal met 2D-gameplay terug naar de roots van de blauwe egel. 'Terug naar de roots' is misschien wat veel gezegd, aangezien het spel qua opzet toch behoorlijk anders is. Sonic is niet naar de Nintendo 3DS gekomen om het wereldrecord speedrunnen neer te zetten, maar om zijn vriendin Amy te redden. Zij is in handen gekomen van de kwaadaardige Lyric, die als doel heeft de Lost Crystal of Power te bemachtigen. Echt diepgaand is het verhaal allesbehalve, maar het is niet storend. Een Sonic-game speel je niet in de hoop omvergeblazen te worden door emotie, spanning of romantiek. Wat daarentegen wel storend is, is die manier waarop alles verteld wordt. Dit gebeurt door middel van verschillende geschreven dialogen. Het probleem is dat deze dialogen saai zijn en totaal niet grappig overkomen, wat wel de bedoeling is. Ook is er geen optie om de tekstjes sneller te laten lopen of om ze helemaal te skippen. Alle geluk zijn de dialogen niet al te lang waardoor je toch nog wakker genoeg bent voor de start van het level. Levels Half in slaap gevallen lijkt het dan toch tijd om je lekker uit te leven in het eerste level dat je voorgeschoteld krijgt. Niets is minder waar. Het eerste level is saai en langdradig waarbij je je steeds afvraagt waar de finish zich bevindt. Helaas komt daar tijdens de rest van het spel niet veel verandering in omdat alle 'gewone' levels hetzelfde in hun werk gaan. Deze levels draaien ook helemaal niet om snelheid, maar om het verzamelen van kaarten en stukken diamant. Het grappige is dat deze voorwerpen gewoon staan aangegeven op het kaartje op het onderste scherm, dus hard zoeken zul je ook niet hoeven doen. Om al deze dingen te verzamelen zullen de vrienden Sonic, Tails, Knuckles en nieuwkomer (en eigenlijk niet echt een vriend) Sticks moeten samenwerken. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheden. Zo kan Sonic door blauwe blokken rammen, kan Tails met zijn lange staart een stukje zweven, Knuckles kan een tijdje de grond in boren en Sticks kan met zijn boemerang tegen knoppen aangooien waardoor er poorten openen. Tijdens de levels is het de bedoeling dat je de vaardigheden van alle personages gebruikt, tenminste, wil je het einde halen. Dit doe je door midden in een level van personage te switchen met een simpele druk op het touchscreen (of nog makkelijker, met één van de vier knoppen van de vierpuntsdruktoets) en werkt supersnel en eenvoudig. Als je een level voltooit, de vijf diamanten of de vijf kaartjes weet te vinden, word je beloond met een speciale Sonic-badge. Hiervan heb je een bepaalde hoeveelheid nodig om een volgend level te kunnen spelen, waarmee al meteen een volgend minpunt wordt aangehaald. Je hebt er zodanig veel nodig dat je het je niet kunt permitteren om hier en daar een collectible over het hoofd te zien. Gebeurt dit wel, wat onvermijdelijk is, kan je beginnen met levels te herspelen. Hierdoor besteed je meer tijd aan levels herspelen dan dat je daadwerkelijk een nieuw level kan verkennen. Normaal zou dit niet zo een groot probleem zijn, maar wel als de levels allemaal hetzelfde, saai leveldesign kennen. Elk level bestaat uit een voorgrond en een achtergrond waarbij je je steeds opnieuw moet katapulteren tussen de twee. Buiten een ander muziekje en achtergrond geeft dit totaal geen meerwaarde aan het spel. Wat ook storend is aan het leveldesign, is dat steeds dezelfde trucjes worden gebruikt waardoor alles al snel voorspelbaar wordt. Zie je ergens een stekelig poortje waar je niet doorheen kan? Ga dan al maar op zoek naar een wit knopje om de boemerang van Sticks tegen te gooien. Is er ergens een klein molshoopje? Switch dan maar naar Knuckles en ga er vanuit dat in de buurt iets voor het oprapen ligt. Naast de gewone adventure levels kent Sonic Boom: Shattered Crystal ook twee andere soorten levels die gelukkig wél leuk zijn. Deze levels draaien vooral om snelheid en geven je toch een beetje het oude Sonic-gevoel. Vooral de race-levels doen vaak denken aan Sonic CD. Hierin moet je het opnemen tegen een rivaal om zo snel mogelijk het einde van het level te halen. Iets minder leuk, maar nog steeds best vermakelijk, zijn de Worm Tunnels. In deze 3D-levels krijg je een lange tunnel voorgeschoteld waarin Sonic niet kan stoppen met rennen. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat hij nergens tegenaan loopt en alle gouden ringen weet te verzamelen. Meer dan alleen levels Buiten levels zijn er ook heel wat andere randactiviteiten verspreid over de adventure map. Zo is er Sonic's Shawk waar je, als je er niet genoeg van kan krijgen, nogmaals de dialoogjes kunt lezen, eens aandachtig kunt luisteren naar de soundtrack en er is zelfs een comic waar je eens in kan bladeren. Ook leuk om te vermelden zijn de Q-N-C's Toy Shops. Hierin krijg je de kans om je Tokens op te gebruiken (die je verdient in levels door uitdagingen tot een goed einde te brengen) in een soort van snoepmachine waar je leuke hebbedingetjes voor in de plaats krijgt, als een soort van achievements. Zo krijg je het logo van SEGA of een beeldje van een vijand. Hoewel het leuke extraatjes zijn, stellen al deze dingetjes helaas niet zo gek veel voor waardoor je er ook niet lang mee zoet zal zijn. Graphics en geluid Sonic Boom: Shattered Crystal ziet er over het algemeen erg mooi uit voor een Nintendo 3DS-spel. Hier en daar is er iets minder afgewerkt dan de rest, maar daar is dan al het negatieve mee gezegd. De game ziet er kleurrijk uit en is voldoende gedetailleerd. Ook op het 3D-effect valt weinig aan te merken. Het is niet bijzonder spectaculair en doet weinig speciaals, maar het ziet er simpelweg mooi uit. Op vlak van muziek stelt Sonic Boom: Shattered Crystal lichtjes teleur. De liedjes die door de speakers van je Nintendo 3DS galmen zijn grotendeels erg rustig en eentonig. Ze zijn niet bepaald om vrolijk van te worden, en dat mag je best letterlijk nemen. Conclusie Nee, Sonic Boom: Shattered Crystal is niet zo slecht als Sonic Boom: Rise of the Lyric op de Wii U. Niet dat je dit als compliment kan beschouwen, want goed is het spel ook allesbehalve. Het verhaal wordt op een erg saaie manier verteld aan de hand van geschreven dialogen, maar het ergste zijn de adventure levels die langdradig zijn en een erg saai leveldesign hebben. Hier word je ook steeds opnieuw mee geconfronteerd omdat je de levels meermaals moet doorkruisen om alle collectibles te verzamelen. Gelukkig zitten er ook race-levels in het spel en Worm Tunnels die de sfeer weten op te krikken. Wat ook wel gezegd mag worden, is dat de game er goed uitziet voor Nintendo 3DS-normen. Helaas kan dat de boel niet redden, waardoor het alweer wachten wordt op een volgend avontuur van de blauwe egel van SEGA.

N1 Score: 5.5

+ ["Race-levels en Worm Tunnels","Grafisch in orde"]

- ["Saai leveldesign","Saaie dialogen","Voortdurend opnieuw spelen van levels"]

Gekoppelde games

Sonic Boom: Shattered Crystal (Nintendo 3DS)