[Review] Geschreven door Nathan op 2015-01-14 08:00:00

Thomas Was Alone

Thomas Was Alone. Maar wie is Thomas? Thomas is een klein, rood, rechthoekig blokje dat kan schuiven en springen. Jij speelt als Thomas en de andere figuren die later in het spel verschijnen en moet hen samen door de verschillende levels heen loodsen. Maar is zo'n simpel spel wel leuk en blijft dit concept boeiend? Thomas Was Alone is een puzzelplatformer die in 2012 werd ontwikkeld en uitgegeven door Mike Bithell op Steam en aan het einde van 2014 naar de Wii U eShop werd gehaald door de Britse uitgever Curve Digital. In deze game doorloop je de levels en dat dit op een gegeven moment saai wordt, hebben de ontwikkelaars van Thomas Was Alone zich ook gerealiseerd. Daarom heeft deze simpel ogende game een verhaal gekregen dat als een boek wordt voorgelezen van je scherm door de Britse komiek Danny Wallace. Uit dit verhaal blijkt dat de rode rechthoek Thomas een nieuwsgierig 'persoon' is. Hij begint te reizen door zijn innerlijke wereld met als doel om zijn levensdoel te vinden. Thomas is alleen en hoewel hij zich hier aan één kant wel prettig bij voelt, is hij blij met de andere personages die hij op zijn reis tegenkomt en de vriendschappen die hij op het vervolg van zijn reis sluit. Al snel komt hij een bruin vierkant met de naam Chris tegen, dat kleiner is dan Thomas maar daardoor ook minder hoog kan springen. De twee hebben elkaar hard nodig en wanneer ook andere blokkige personages ten tonele komen zijn deze van harte welkom.

Gameplay en leveldesign Net als het design van de characters, is de gameplay van het spel erg simpel. Met de L-toets en de R-toets kun je wisselen van personage en deze kun je vervolgens met de analoge stick aan de linkerkant van de Wii U GamePad laten lopen en met de A- of B-knop laten springen. Elk character ziet er anders uit en heeft een andere springkracht. Sommige hebben speciale vaardigheden – zo is er een trampoline. Het is heel simpel, maar dit spel weet op een geweldige manier met deze regels om te gaan, mede dankzij het ijzersterke leveldesign. De levels in Thomas Was Alone zijn ontworpen op een manier waar je 'u' tegen zegt: de personages hebben elkaar nodig om door de verschillende levels te komen en het niveau loopt op een goede snelheid op. De wereld van de game ziet er net zo abstract uit als de personages, maar dit is meer rustgevend dan storend. Helaas moet tussen al deze lovende woorden door gezegd worden dat de game een zeer lage replay-waarde heeft. De levels zijn interessant om te spelen en misschien is het leuk om, nadat het verhaal is uitgespeeld, de levels nog een keer te spelen, maar er zijn geen extra modi. Jammer is het dat juist dit spel, waar samenwerking een belangrijke rol vervult, geen multiplayer-opties heeft. Beeld, geluid en overige aspecten Technisch is het met Thomas Was Alone dik in orde. Er zijn geen problemen met het beeld en de framerate. Daarbij reageert het spel snel op de knoppencommando's en heeft het spel geen lange laadtijden. Op het gebied van audio is het jammer dat de muziek verwaarloosbaar is. De verteller Danny Wallace heeft een prettige stem en weet het verhaal met de juiste emotie over te brengen. Het laatste punt is het gebruik van de Wii U GamePad. Het tweede scherm voegt niets toe aan de ervaring van het spel, wat erg jammer is.

Conclusie Thomas Was Alone is een unieke game en leuk om te spelen. Het is knap hoe de game gewone rechthoekige figuren een karakter mee kan geven, hoewel het verhaal niet echt diep is maar vooral een filosofische vraag stelt en deze probeert te beantwoorden op zijn eigen manier. Ondanks de simpele gameplay is de samenwerking tussen de verschillende personages zeer belangrijk en het leveldesign is hier geweldig op gebaseerd.

N1 Score: 8.5

+ ["Simpele maar aantrekkelijke gameplay","Sterk leveldesign","Goede stemacteur"]

- ["Wii U GamePad voegt niets toe","Lage replay-waarde"]

Gekoppelde games

Thomas Was Alone (Wii U eShop)