[Nieuws] Geschreven door Jeroen K. op 2015-02-02 06:40:00

Tetsuya Takahashi over de omvangrijkheid van Xenoblade Chronicles X

De director van de Wii U-game Xenoblade Chronicles X, Tetsuya Takahashi, heeft meer details gedeeld over de grootschaligheid van de Japanse RPG. Deze week pakt het Japanse tijdschrift Famitsu groot uit met een special over Xenoblade Chronicles X. Bij wijze van vooruitblik heeft het al een interview met Takahashi gedeeld, waarin hij spreekt over muziek, laadtijd, online mogelijkheden en de grootte van de groep personages. Takahashi benadrukt zelf dat Xenoblade Chronicles X een stuk minder lineair zal zijn dan de voorganger. Hij zei ook (vertaald):

"Het verhaal vordert in verschillende richtingen wanneer je queesten vervult die je op verschillende plaatsen krijgt"
Ook laadtijden zijn volgens hem (grotendeels) verleden tijd (vertaald):
"De wereld doorkruisen gaat helemaal zonder laadschermen. Echter, laden is wel nodig wanneer er speciale evenementen plaatsvinden. Ik kan aanraden de downloadbare versie te spelen, zodat je minder last van laadtijden hebt. Ook de retailversie is natuurlijk zo snel mogelijk."
De wereld van Xenoblade Chronicles X is een stuk groter dan van haar voorganger op de Wii, waar spelers nog wel last hadden van laadtijden in de spelwereld. De wereld van Xenoblade Chronicles X kunnen spelers zowel te voet als met een vliegende mech verkennen (en later ook via 'fast-travel'). In deze grote wereld, die wel 300 uur aan gameplay kan bevatten, kun je bovendien een groot aantal items vinden en je eigen personages samenstellen. Gezicht, huidskleur, haarstijl, ogen, make-up en ook stem zijn naar eigen wens te veranderen. Het vechtsysteem is bovendien dynamischer, sneller en actievoller. De grootte van je team binnen dit vechtsysteem is ook veranderd (vertaald):
"Een team van vier spelers is optimaal gebalanceerd, rekening gehouden met combinaties van klassen en aanpasbaarheid. In gevechten heb je controle over één van de vier characters, de rest wordt gestuurd door AI. Net als in de vorige game, kun je weer zelf kiezen welk personage je bestuurt. Computergestuurde personages roepen weer aanmoedigingen, afhankelijk van hun eigen identiteit en karakter. Voice-actors hebben voor deze game een enorme hoeveelheid aan uitspraken opgenomen om de gevechten levendig te houden."
Hoewel in eerste instantie sprake leek van vergaande online functionaliteiten in de Japanse RPG voor de Wii U, ontkent Takahashi dat het een online game is waar je vaak met andere spelers verbindt. In plaats daarvan wil Takahashi een wereld creëren waarin spelers wel solidair en losjes verbonden zijn met elkaar, maar niet een game waarin gameplay terugkomt zoals in een online RPG. Xenoblade Chronicles X voor de Wii U ligt vanaf 29 april in de Japanse winkels. Een Europese release volgt later dit jaar.

Gekoppelde games

Xenoblade Chronicles X (Wii U)