[Review] Geschreven door Erik op 2015-02-07 21:30:00

Hazumi

Ronde objecten hebben nog wel eens de neiging om terug te veren wanneer ze bijvoorbeeld tegen een muur aan komen. Eyecancer Games heeft rondom dit specifieke fenomeen een spel verzonnen. Met Nintendo 3DS eShop-titel Hazumi baan je je een weg door meer dan honderd levels met een bal die oneindig door blijft stuiteren. Hebben ze een bijzondere draai aan dit concept mee kunnen geven of ben je al vrij snel met de boel uitgestuiterd? In Hazuma speel je als een balletje dat maar niet wil ophouden met stuiteren en is het de bedoeling om ongeschonden het level door te komen. Dit doe je door behendig van muur naar muur te kaatsen en blokjes van een bepaalde kleur weg te spelen. Het volgende level opent zich – doorgaans – als alle blokjes zijn weggespeeld. Een simpel ogend concept, maar al snel gooit het spel elementen als verschillende kleuren, cirkelzagen, teleportatie en bijtgrage vallen op je af om dit flink (lees: tenenkrommend) lastig te maken. Vingervlugheid en reactievermogen staan dan ook centraal bij Hazumi: dit is geen spelletje dat je zomaar even uitspeelt.

Een tenenkrommende bevrediging De hoge moeilijkheidsgraad komt voornamelijk door twee elementen. Allereerst is daar het gegeven dat je met een balletje speelt dat constant in beweging is. Jij hebt er niet de totale controle over, maar bepaalt alleen waar hij heen stuitert. Even rustig op adem komen is er hierdoor niet bij, gezien het balletje in veel gevallen vrolijk verder richting zijn verdoemenis springt. Bij de meeste levels zul je pixelperfect moeten weten welke richting je het balletje meegeeft. Dit wil echter niet zeggen dat Hazumi hierdoor een slechte besturing heeft. In tegendeel zelfs: het bolletje reageert heel accuraat op jouw bewegingen en na wat oefening stuiter je als een volleerd expert door de levels heen. Of nou ja, dat is de bedoeling, gezien het spel nog altijd die vervelende lastigheid bevat. Maar dat maakt de bevrediging des te groter als je uiteindelijk wel dat gebied weet te voltooien. Helaas komt hier dat tweede element om de hoek kijken. Hazumi neemt er helemaal geen genoegen mee dat jij simpelweg het level hebt uitgespeeld. Het afronden van een gebied levert je nul (!) tot drie sterren op en alleen als je voldoende sterren hebt verzameld, speel je een volgende set aan gebieden vrij. Hierdoor gaat er veel tijd zitten in het opnieuw spelen van levels. Gelukkig is dat niet alleen een frustrerende bezigheid, want het gros van de levels zit bijzonder goed in elkaar. Hindernissen zijn heel specifiek geplaatst en er is altijd een duidelijke weg naar die prangende drie sterren. Toch wordt de lat hiermee wel heel erg hoog gelegd door Eyecancer Games. Het is al lastig om überhaupt een level te voltooien en het is nog maar de vraag of iedereen zoveel tijd wilt spenderen om genoeg sterren bij elkaar te sprokkelen. Puristen kunnen echter hun hart ophalen. Het spel zit met iets meer dan honderd levels boordevol content. Het stuiteren van de bal heeft een hoop creatieve effecten meegekregen. Stapsgewijs word je telkens aan nieuwe elementen geïntroduceerd, die je – geheel in de geest van het spel – meteen in het diepe laten duiken. Daarnaast kun je al deze elementen ook gebruiken in je eigen levels. De game bevat een level editor, waar je met een paar drukken op de knop jouw eigen tenenkrommende level kunt maken. Het spel biedt hiervoor alle mogelijkheden die ook in de levels van de makers zitten, waarvoor een pluim. Klein minpuntje hierbij is dat deze eigengemaakte bouwsels niet online gezet kunnen worden. Hierdoor is dit vooral voor je eigen vermaak.

Presentatie Hazumi is kleurrijk, vrolijk en charmant. De titel heeft soort klassiek sausje over zich heen – geheel in overeenkomst met de moeilijkheid van spellen van vroeger. Alles is heel simpel vormgegeven, maar heeft hierdoor wel een eigen uitstraling. Hier is ook een licht 3D-effect aan toegevoegd, maar deze is nergens indrukwekkend. Ook het muzikale geheel doet zijn best om dit sfeertje compleet te maken. Nummers en geluidseffecten zijn bijvoorbeeld gecomponeerd met die herkenbare bliepjes en blopjes uit het NES- en Game Boy-tijdperk. Ze klinken heerlijk druk en het is daarom ook zo jammer dat er maar weinig variatie inzit. Niet dat je daar overigens veel op zult letten, terwijl je met het zweet op je voorhoofd dat balletje heelhuids door het level probeert te loodsen.

Conclusie Eyecancer Games heeft met Hazumi zijn best gedaan om je vaardigheden stevig op de proef te stellen. De titel is flink lastig, tenenkrommend lastig misschien wel. Niet alleen door de hoge moeilijkheidsgraad, maar ook doordat je bijna gedwongen wordt om de levels op perfecte wijze te voltooien. Het grote aantal gebieden speel je niet zomaar vrij. Toch werkt het besturen van een oneindig stuiterend balletje verrassend intuïtief en zijn hier een hoop ideeën op losgelaten om het geheel interessant te houden. Het voornaamste probleem met het spel is echter dat velen het gros hiervan waarschijnlijk niet zullen meemaken. Misschien heeft de ontwikkelaar het juist voor zichzelf uiteindelijk wat te moeilijk gemaakt.

N1 Score: 7.2

+ ["Besturing is accuraat","Levels zitten goed in elkaar","Insteek van het spel is verfrissend","Heerlijk voor mensen die van een uitdaging houden"]

- ["Ontzettend lastig","Spel dwingt je teveel om een level perfect uit te spelen"]

Gekoppelde games

Hazumi (Nintendo 3DS eShop)