[Review] Geschreven door Quint op 2015-02-15 19:55:25

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Het is het jaar 2000. The Legend of Zelda: Ocarina of Time heeft net twee jaar de game-industrie gedomineerd en weggeblazen met haar ongeëvenaarde kwaliteit op de Nintendo 64. Het was aan Eiji Aonuma om dit succes te benaderen door zo snel mogelijk een vervolg te maken en dat werd The Legend of Zelda: Majora’s Mask. De game kwam met een zogeheten Expansion Pack, omdat de Nintendo 64 de wat meer gecompliceerde beelden anders niet kon verwerken. Het spel werd uitgebracht en de industrie raakte verdeeld: de één vond Majora’s Mask een Ocarina of Time-beater, terwijl de ander het spel te duister en/of te lastig vond. Toch bereikte het vervolg een soort cultstatus waardoor jaren later grootschalige competities werden gestart om het spel opnieuw uit te brengen op de Nintendo 3DS. Nu, vijftien jaar later, is het eindelijk zover. Met een ontwikkeltijd die langer duurde dan die van het origineel (al is het dit keer met een relatief veel kleiner team bewerkstelligd) werd de toon gezet. The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D zou in herboren vorm de industrie weer moeten herenigen en eens en voor altijd duidelijk moeten maken dat het één van de beste games aller tijden is. Is dit gelukt?

The Legend of Zelda: Majora’s Mask begint met Young Link die net het avontuur van Ocarina of Time achter de rug heeft. Hij is echter zijn vriend Navi kwijt en gaat daarom met zijn paard Epona op pad om haar terug te vinden. Hij komt terecht in een bos en stuit op Skull Kid, een kwaadaardig mannetje dat met behulp van een duister masker de wereld Termina wil beëindigen. Dit doet hij door de maan neer te laten storten, wat precies 72 uur duurt. Aan jou de taak als Young Link om hier een stokje voor te steken door allerlei maskers te verzamelen, liedjes te leren, kerkers te verslaan en vooral veel met de tijd te spelen.

Duister The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D onderscheidt zich ten opzichte van andere The Legend of Zelda-titels vooral door de constante aanwezigheid van een duistere ondertoon. De characters zijn cynischer, de spelwereld is abstracter, het onderwerp ‘dood’ komt meermaals langs en er heerst een constante tijdsdruk doordat de maan mogelijk op Termina neerstort. Het zorgt ervoor dat de game je vanaf het eerste moment vastgrijpt en je een beladen gevoel meegeeft. Combineer dit met een gigantische hoeveelheid sidequests en The Legend of Zelda-gameplay die sterk leunt op het oplossen van problemen in plaats van combat en je krijgt een titel die niet voor iedereen is weggelegd. ‘Onvergeeflijk’ en ‘te moeilijk’ waren termen die rond 2000 regelmatig langskwamen, maar daar heeft Nintendo dit keer uitstekend rekening mee gehouden.

Het vernieuwde Bomber’s Notebook The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D is qua gameplay opgedeeld in drie dagen van 24 uur. Deze klok zie je constant in beeld evenals het tijdstip van dat moment. Eén uur in de game is ongeveer gelijk aan 45 seconden in het echte leven, waardoor de tijd vrij snel gaat. De gebeurtenissen zijn hier op afgestemd: bepaalde zaken gebeuren enkel op gezette tijden. Dit was in 2000 al bijzonder uniek en in 2015 is dit nog steeds een mechanisme wat verfrissend en nieuw aanvoelt. Het probleem was echter vooral dat er dusdanig veel sidequests in Majora’s Mask zitten, dat je al gauw door de bomen het bos niet meer zag. Daarom is er nu gekozen voor een vernieuwde Bomber’s Notebook.

Waar dit schrift voorheen alleen de schema’s bijhield van bepaalde characters en wanneer sommige evenementen gebeurden, daar gaat het nu veel verder dan dat. Zo wordt er nu ook aangegeven waar het evenement plaatsvindt en kun je een timer zetten op een bepaald tijdstip. Daarbij is het nu mogelijk om met de Song of Double Time te tijdreizen naar een gewenst uur in plaats van enkel een dagdeel. En last but not least worden nu ook geruchten bijgehouden, waardoor je sneller in aanraking komt met nieuwe sidequests. Het maakt de game een stuk gebruiksvriendelijker en overzichtelijker, wat het geheel enkel ten goede komt. Niet iedereen zal te spreken zijn over deze verbeteringen, maar je bent gelukkig niet verplicht ze te gebruiken. Versimpelde puzzels Het nieuwe Bomber’s Notebook is niet het enige wat nieuw is in Majora’s Mask 3D. Ook sommige puzzels zijn wat versimpeld of duidelijker gemaakt, zodat het oneindig rondlopen of vastzitten niet meer zo snel voorkomt. Dit is echter wel een punt waar je als liefhebber van het origineel niet omheen kunt en het daarom zult moeten accepteren. Dit voelt discutabel, want met de toevoeging van de Sheikah Stones – die wederom fungeren als een soort ingame walkthrough door middel van filmpjes – zou het optioneel gemakkelijker zijn, maar in plaats daarvan wordt het je nu opgelegd. Voor mij persoonlijk kwam het echter goed uit, want onder meer die ene puzzel waar ik in mijn jongere jaren de hoop opgaf, is deze nu een stuk duidelijker gemaakt. Het zorgde er daarom voor mij voor dat ik als doorgewinterde The Legend of Zelda-fan lekker door kon spelen in plaats van dat ik eindeloos mijn hersenen kraakte door wellicht wat vreemde design- of puzzelkeuzes.

(New) Nintendo 3DS-toepassingen The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D leent qua remake niet geheel onverwacht bijzonder veel van The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D. Dit betekent een innovatief touchscreen om gemakkelijk wapens en items aan te wijzen, een verbeterd kaartsysteem, de mogelijkheid om met motion controls rond te kijken in first-person en – de grootste verbetering – de ondersteuning van de slaapmodus van de (New) Nintendo 3DS. Hierdoor ben je niet langer afhankelijk van de schaarse save-stations in de game, maar kun je je handheld dichtklappen wanneer je wil. Majora’s Mask 3D leent zich hier uitstekend voor en het zorgt dan ook voor dat er een last van je schouder afvalt tijdens het spelen. Ook de ondersteuning van de C-stick op de New Nintendo 3DS werkt verrassend prettig. Op de normale Nintendo 3DS zul je hier een Circle Pad Pro voor uit de kast moeten trekken, maar het is de moeite waard: soepeltjes de camera kunnen bewegen in een 3D-wereld is iets wat eigenlijk een vereiste is en dat wordt op deze manier prima mogelijk gemaakt.

Korter, maar intenser The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D is niet zo lang als de gemiddelde The Legend of Zelda-titel. Met zo’n 20 uur heb je de singleplayer uitgespeeld en met ongeveer 30 uur op de klok heb je alles wel ontdekt. De game levert echter niet in op kwaliteit: de vier kerkers, met de laatste in het bijzonder, zijn stuk voor stuk erg sterk en ook de hoofdbazen zijn memorabel. Soms wordt een tussenbaas net wat te vaak herhaald, maar echt storend wordt het nooit. De kerkers zijn daarbij gecompliceerder dan de gemiddelde The Legend of Zelda-dungeon door het nodige backtracking, meer nadruk op ontdekken in het algemeen en een relatief grote hoeveelheid puzzels. Ook op dit gebied weet het spel zich daarom te onderscheiden van andere The Legend of Zelda-titels zonder de magie kwijt te raken die de reeks rijk is. Dat is een zeer knappe prestatie, zeker wanneer je je beseft dat de game anno 2015 nog steeds erg uitdagend is.

Ook de vele te verzamelen maskers en het tijdreizen zorgen ervoor dat The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D een game is die je altijd bij zal blijven. Er is heel veel moeite gestoken in het beïnvloeden van je omgeving. Zo heeft vrijwel elk masker en elk tijdstip weer een andere uitwerking op een gesprek met een bepaald personage, waardoor je het idee krijgt dat je in een zeer dynamische spelwereld bivakkeert. Het is uitzonderlijk knap gedaan om de game qua content zoveel variatie mee te geven met een relatief simpel doch innovatief spelmechanisme en dat is dan ook iets waar The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D in zijn geheel in excelleert. Graphics en geluid De grootste tijd en moeite in deze remake is zonder twijfel gestoken in de verbeterde graphics. Majora’s Mask ziet er mooier uit dan ooit tevoren en weet met de toevoeging van subtiele details de ervaring nog rijker te maken. Of het nu gaat om extra posters aan de muur, een additionele kleurlijn binnen een kerker of meer details in de character models: de sfeer is er flink op vooruit gegaan. Zelfs Young Link is met een paar nieuwe animaties onder handen genomen wat je als fan van het origineel positief zal verrassen. En wanneer je het 3D-effect aanzet, komt alles nog veel meer tot leven: hier is echt indrukwekkend werk afgeleverd. Hetzelfde geldt voor de muziek: deze is hier en daar wat opgepoetst in kwaliteit, om net dat ene extra stapje te zetten. Dit alles is zelfs beter gedaan dan in The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D – Majora’s Mask 3D is hierdoor een meer indrukwekkende remake.

Echter, op grafisch en muzikaal gebied komt eenzelfde kritiekpunt om de hoek kijken als in 2000: veel character models, thematische omgevingen en muziek zijn één op één overgenomen uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Soms zijn personages compleet schaamteloos gekopieerd, zelfs bij naam, en zijn ze simpelweg in een nieuwe rol gezet. Zo zijn de Twinrova’s dit keer potion-verkopers en boottour-organisatoren, maar loopt Dampé bijvoorbeeld gewoon opnieuw rond op een kerkhof. De boer Ingo is wederom een boer, maar kent nu een aantal broers die identiek aan hem zijn, al zij het met een andere kleur outfit. Het is duidelijk dat Nintendo dit in 2000 allemaal heeft gedaan uit tijdnood, maar toch met een overduidelijke knipoog richting fanservice. Het is dan ook volledig persoonlijk in welk kamp je zit: de één zal het zien als een feest van herkenning, de ander vindt het jammer dat er niet meer moeite is gestoken in het neerzetten van een compleet andere spelwereld met nieuwe personages. Wanneer puntje bij paaltje komt, kan echter gezegd worden dat Majora’s Mask 3D toch zeer sterk aanvoelt als een uniek, duister avontuur en deze herkenningspunten juist zorgen voor een verlichtend effect.

Wat grafisch helaas niet helemaal lekker gaat, is de framerate. Soms kent Majora’s Mask 3D enkele vervelende framedrops die op meerdere plekken terugkomen in de game. Hierdoor loopt er wat vertraging op in de gameplay en moet je enkele seconden wachten voordat het geheel weer soepel vervolgt. Ook is er sprake van een aantal simpele glitches waardoor je als Young Link bijvoorbeeld door kisten heen kunt lopen of door muren kunt kijken. Het zijn dingen die in het Nintendo 64-tijdperk heel normaal waren, maar die in een remake als dit niet meer hadden gemogen.

Conclusie The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D is de remake geworden waar iedereen op hoopte. De game is door de vernieuwde Bomber’s Notebook, het ondersteunen van de slaapmodus en de hier en daar wat aangepaste puzzels gebruiksvriendelijker en toegankelijker geworden. Hierdoor zullen tegenstanders van het origineel veel gemakkelijker overtuigd raken van alle pracht en praal die deze titel te bieden heeft, zonder dat de oorspronkelijke liefhebbers zich verloochend zullen voelen. Met de duistere ondertoon, de buitengewoon unieke en interessante gameplaymechanismen en de grote hoeveelheid sidequests is The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D zonder twijfel één van de betere The Legend of Zelda-titels. Dankzij de overzetting op de (New) Nintendo 3DS krijg je hier nu ook nog eens sterk verbeterde graphics, betere controls, opgepoetste muziek en nieuwe animaties voor terug. Helaas gaat dit ook gepaard met wat vervelende framedrops en glitches en het bekende hergebruik van vele textures, muziek en character models, maar dit staat in schril contrast met wat er uiteindelijk overeind blijft staan. The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D zet een uitzonderlijk hoge, nieuwe standaard in de wereld van de remakes die niet gemakkelijk overtroffen zal worden.

N1 Score: 9.2

+ ["Onderscheidt zich sterk van andere The Legend of Zelda-titels zonder de magie van de reeks te verliezen","Maskers verzamelen en tijdreizen zijn nog steeds uitstekend uitgewerkte gameplaymechanismen","Een duistere ondertoon die je niet meer loslaat","Sterk verbeterde sfeer en graphics","Een stuk toegankelijker en gebruiksvriendelijker dan het origineel"]

- ["Sommige puzzels zijn aangepast om ze gemakkelijker te maken","Een aantal vervelende framedrops en glitches"]

Gekoppelde games

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D (Nintendo 3DS)