[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2015-02-17 15:53:25

Downloadtitels steeds belangrijkere inkomstenbron voor Nintendo

Nintendo heeft bekendgemaakt dat het bedrijf steeds meer omzet maakt op games zonder fysieke versies. Op de investeerdersbijeenkomst van vandaag heeft de directeur van Nintendo, Satoru Iwata, een heleboel informatie naar buiten gebracht met betrekking op de financiële situatie van het bedrijf. Zo zijn er wereldwijd sinds de lancering van amiibo in november vorig jaar liefst 5,7 miljoen poppen verkocht. Ook heeft Iwata zich uitgelaten over de games van andere ontwikkelaars die binnenkort de (Japanse) Nintendo 3DS zullen aandoen. Verder zijn de eerste verkoopcijfers van de New Nintendo 3DS en de New Nintendo 3DS XL onthuld. In de Verenigde Staten en Europa werden in totaal meer dan 300.000 exemplaren verkocht afgelopen weekend. Op de investeerdersbijeenkomst haalde directeur Satoru Iwata ook de Nintendo eShop aan. De digitale winkel van de Nintendo 3DS en de Wii U lijkt een steeds belangrijkere rol in te nemen voor het bedrijf. Naast kleine onafhankelijke bedrijven ontwikkelt ook Nintendo zelf een aantal spellen die alleen in de Nintendo eShop kunnen worden gekocht, zoals Dr. Luigi en Pullblox World voor de Wii U en Hydroventure: Spin Cycle en The DENPA Men 3: Rise of Digitoll voor de Nintendo 3DS. Iwata zei op de bijeenkomst onder andere dat vooral Amerikanen, gevolgd door Europa, veel software downloaden, wat in de grafieken onderaan dit artikel wordt bevestigd (vertaald):

"Ik wil graag uitleg geven over onze digitale verkopen, die een belangrijke rol spelen bij het uitbreiden van onze activiteiten.

In de grafieken is het verloop van onze downloadverkopen te zijn over de afgelopen drie jaar. Onze resultaten waren in het eerste halfjaar van dit fiscale jaar iets lager dan in dezelfde periode in het jaar ervoor. In het derde kwartaal is deze achterstand echter rechtgetrokken en is er zelfs een toename van zeventien procent, naar een resultaat van 21,1 miljard yen (~€155,6 miljoen).

Wanneer we ingaan op de verschillende regio's zien we dat het ratio van de Japanse markt is gedaald, daar waar we het vorige fiscale jaar de succesvolle downloadtitels StreetPass Mii Plaza en Rusty's Real Deal Baseball lanceerden. In tegenstelling tot Japan zijn de resultaten in Noord-Amerika juist flink verbeterd, gevolgd door Europa.

Uit de Amerikaanse verkoopresultaten valt op te maken dat daar het kopen van digitale producten in het algemeen op grote schaal zijn geaccepteerd door de consument. Hierdoor kopen relatief veel mensen ook digitale versies van software. Wanneer we de verhouding van verkochte downloadversies ten opzichte van fysieke versies in een grafiek uitschrijven zien we forse stijgingen in het aandeel van downloadtitels in de markt over de afgelopen drie jaar.

Natuurlijk zijn er een aantal periodes waarin men de voorkeur geeft aan verpakte software, zoals in de kerstperiode of bij verjaardagen, maar we verwachten dat de inspanningen die we nu op dit gebied leveren zich zullen uitbetalen en de resultaten van Nintendo's digitale producten gestaag zullen toenemen. Daarbij moeten ook de verschillende nieuwe manieren om aankopen te kunnen doen in de Nintendo eShop voor de Nintendo 3DS en de Wii U niet worden vergeten en vooral online e-commerce begint zijn vruchten af te werpen."
Ook hebben sommige downloadspellen een fysieke versie gekregen, zoals Nintendo Pocket Football Club. Je koopt dan een versie van het spel in de winkel met een downloadcode die je in de Nintendo eShop kunt gebruiken. Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars verschijnt op 20 maart in de Europese Nintendo eShop voor de Nintendo 3DS en de Wii U en zal ook hiervan gebruik maken.

Gekoppelde games

Mario and Donkey Kong: Minis on the Move (Nintendo 3DS eShop)

Nintendo Pocket Football Club (Nintendo 3DS eShop)

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars (Wii U eShop)

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars (Nintendo 3DS eShop)