[Review] Geschreven door Nathan op 2015-03-15 14:00:00

Shantae and the Pirate's Curse

Shantae is terug! Na het DSiWare-avontuur 'Risky's Revenge' keert de half-genie terug in een nieuw avontuur voor de Nintendo 3DS en de Wii U. In de eerste twee games uit de serie moest Shantae de door de piraat Risky Boots gestolen uitvindingen van haar oom Mimic terugveroveren. In de derde game, Shantae and the Pirate's Curse, moeten Risky en Shantae echter samen de strijd aangaan tegen de kwade tiran Pirate Master, die met zijn kwade plan heel Sequin Land wil vernietigen, en daar nog het recht op heeft ook! Combineer deze setting met de vertrouwde gameplay van de eerdere actieplatformers uit de serie en je hebt een episch avontuur. Of is Shantae and the Pirate's Curse toch minder geniaal dan je van een spel met een “half-genie” in de hoofdrol zou denken? Het verhaal van Shantae begon in 2002 toen haar eerste game werd uitgebracht in Noord-Amerika voor de Game Boy Color. Toentertijd werd “half-genie” Shantae uitverkoren tot Guardian Genie van het dorpje Scuttle Town. Al snel na de aanstelling van Shantae viel de piratenbende onder leiding van Risky Boots het dorpje aan en nam de stoommachine van Shantae's oom Mimic mee. Nadat Shantae in dit eerste avontuur de stoommachine van haar oom had weten terug te veroveren, kreeg de dame het in 2010 opnieuw aan de stok met Risky en haar crew, in Shantae: Risky's Revenge voor DSiWare. Deze keer ging het om een speciale lamp van oom Mimic. Na een spannend avontuur wist Shantae ook deze uitvinding bij haar oom terug te brengen. Shantae and the Pirate's Curse is een direct vervolg op Shantae: Risky's Revenge. Shantae heeft haar “genie powers” verloren maar het gevecht tegen Risky heeft gewonnen. Shantae and the Pirate's Curse begint met de invasie door het piratenleger van de Pirate Master, die het dorp Scuttle Town heeft gekocht van de burgemeester. De Pirate Master is een kwade tiran die lang geleden door Genies was opgesloten, maar is ontsnapt en wil heel Sequin Land vernietigen. Dan duikt Risky Boots op en gaat naar Shantae met deze waarschuwing. Risky en Shantae zullen moeten samenwerken om het kwade plan van de Pirate Master te stoppen.

Nieuw avontuur, maar als vanouds Shantae and the Pirate's Curse is een actieplatformer. In tegenstelling tot klassieke platformers heeft dit spel geen levels en kom je vaak terug in gebieden waar je voorheen al bent geweest. Hoewel dit de game – en vooral het verhaal – veel diepte meegeeft, kun je er op een gegeven moment best vervelend gaan vinden om op zoek te gaan naar de aanknoping van het verhaal op een plek waar je eerder al meerdere keren voorbij bent gelopen. Eén van de plekken waar je waarschijnlijk het meeste naar zult terugkeren is Scuttle Town, het dorp waar Shantae woont. De spelwereld van Shantae and the Pirate's Curse bestaat uit het vaste land, waar Scuttle Town ligt, en zes eilanden die je naarmate je vordert in het verhaal vrijspeelt. Om de Pirate Master te stoppen, reizen Shantae en Risky af naar de zes omgelegen eilanden. Op elk eiland is een zogenaamde Den of Evil te vinden. Dit is een dungeon waar een aan de Pirate Master loyaal wezen rondzwerft. Deze wezens variëren van een oogbal tot de rode inkvis Squid Baron, die terugkeert uit Shantae: Risky's Revenge. Deze wezens voorzien de Pirate Master met hun zwarte magie van kracht en Shantae kan door hen te verslaan de Pirate Master verzwakken. Met de Pirate Master heeft Shantae and the Pirate's Curse een andere vijand dan de vorige twee delen. Hoewel het verhaal voor een platformer goed in elkaar zit, is het wel jammer dat je het kwade brein alleen aan het begin en het einde van het verhaal tegenkomt. Hierdoor voelt je reis langs alle eilanden niet echt aan als een directe voorbereiding op het eindgevecht met de Pirate Master, wat volgens het verhaal wel het geval is. Scuttle Town Scuttle Town is het dorpje in Sequin Land waar Shantae woont. De burgemeester heeft het dorp verkocht aan de Pirate Master, die het dorp deels heeft vernietigd. In Scuttle Town kun je je vriendin Sky opzoeken, items kopen, jezelf helen in een heet bad, je spel opslaan en extra levens verdienen met het inleveren van Heart Squids bij de Heart Smith. Deze Heart Squids zijn over de verschillende eilanden verspreid en vaak verstopt of op moeilijk bereikbare plekken te vinden. Door vier Heart Squids in te leveren, ontvang je één extra hartje wat goed is voor 4 HP. Je begint het spel met drie hartjes en op zoek gaan naar Heart Squids geeft zeker loon na werken. Ook kun je in Scuttle Town je pistool en je haar upgraden, waardoor deze meer schade zullen doen per aanval. In het geval van je haar kun je ook upgrades kopen om sneller achter elkaar aan te kunnen vallen. Tot slot zijn er rollen met speciale moves te koop met de edelsteentjes die je kunt krijgen wanneer je een vijand hebt verslagen. Zo is er de “Backdash”, waarmee je aanvallen van voren snel en makkelijk kunt ontwijken. Helaas heb je geen controle over hoe ver je teruggaat, waardoor in aanraking komen met een tegenstander die achter je loopt ineens erg makkelijk is geworden. Hierdoor verlies je nog steeds een stukje van je hartjes, waardoor de Backdash niet zo'n handige functie is als deze had kunnen zijn. Dankzij deze upgrades en speciale moves kun je steeds sterkere tegenstanders aan en het is een fijn gevoel om je nieuwe aanwinst de eerste keer te kunnen gebruiken.

Op het touchscreen van de Nintendo 3DS of de Wii U GamePad vind je een menu met je Key Items en je Inventory met items die je tijdens het spelen kunt gebruiken om jezelf te helen of om extra schade te geven aan vijanden. Dit werkt erg prettig en je kunt jezelf redelijk snel van items voorzien dankzij dit tweede scherm, wat alleen maar fijn is in (baas)gevechten. Als derde optie is er een kaart van je omgeving aanwezig, die het gebied toont waar je al bent geweest. Op je kaart worden alle kamers van elkaar onderscheiden en wordt de kamer met de Save Guy met een andere kleur aangegeven, waardoor je goed kunt zien waar je bent en waar je moet zijn om je progressie kunt opslaan (het spel bevat geen auto-save modus). Door alle hoeken en gaten van het gebied te doorzoeken, kun je naast het verzamelen van Heart Squids en andere handige items ook je kaart compleet maken. In de verschillende dungeons zijn ook schatkisten te vinden. Op elk eiland is één schatkist aanwezig met een complete kaart van het eiland. Beeld en geluid Grafisch ziet Shantae and the Pirate's Curse er gelikt uit. De typische pixelartstijl van de serie is nog steeds zeer fijn om naar te kijken en de pixelanimaties bij aanvallen en sprongen zijn erg goed. Op Wii U zijn de kleuren echter helderder dan op de Nintendo 3DS en dankzij de Full-HD graphics van de Wii U-versie ziet ook het menu op het touchscreen van de Wii U GamePad er strakker uit dan op die van de Nintendo 3DS. Verder bevat Shantae and the Pirate's Curse gedeeltelijke voice-acting. Het grootste deel van de dialogen zul je echter toch lezend tot je moeten nemen. Wanneer je aanvalt of springt worden gepaste geluidseffecten en kreten afgespeeld. Helaas is er weinig variatie bij de springkreten. Omdat je in Shantae and the Pirate's Curse erg vaak zult springen, kun je deze kreten op een gegeven moment repetitief of zelfs irritant gaan vinden. De muziek in de game is van klasse. Jake Kaufman, de componist van de muziek uit de game, is in het verleden al geprezen om zijn bijdrages in andere spellen. Elke regio heeft andere muziek en hoe vaak je ook terug moet keren naar een bepaald gebied, de muziek zal je nooit gaan vervelen! New Nintendo 3DS en Circle Pad Pro Voor de eigenaren van een New Nintendo 3DS heeft ontwikkelaar WayForward een aantal nieuwe features in de game gestopt. Deze features kun je met een ouder Nintendo 3DS-systeem alleen gebruiken met behulp van een Circle Pad Pro. Op de New Nintendo 3DS kun je met de schouderknoppen ZL en ZR snel scrollen tussen de drie tabbladen op het touchscreen, om vervolgens met de C-stick items of magie te kunnen selecteren. Vooral in baasgevechten, wanneer je bijvoorbeeld nog weinig HP meer over hebt, is dit een handige feature. Wanneer je druk op zoek bent naar een healing item op het touchscreen van de normale Nintendo 3DS, verlies je het overzicht op het bovenste scherm waardoor de kans dat je een vijandelijke aanval te laat probeert te ontwijken behoorlijk groot wordt. Deze feature werkt dit gedeeltelijk weg.

Conclusie Shantae and the Pirate's Curse is een leuke actieplatformer. Het verhaal is duidelijk, maar wordt af en toe wat moeilijker te begrijpen dankzij kleine uitstapjes naar side-quests. Er is echter veel te doen in Sequin Land en de omgelegen eilanden en om de game honderd procent te voltooien ben je al gauw ruim vijftien uur bezig. De characters uit de game zijn interessant en in de vaak humoristische dialogen wordt het karakter van elk personage goed in beeld gebracht. Op technisch vlak zit het met Shantae wel snor: het spel heeft geen last van framedrops, glitches of laadtijden. Wel moet gezegd worden dat het gevechtssysteem behoorlijk gelimiteerd is, waardoor de game een redelijk eentonige indruk achterlaat, en het vele terugkeren naar eerdere gebieden kaart dit probleem alleen maar beter aan. De muziek uit Shantae and the Pirate's Curse klinkt als... muziek in de oren en zal je niet snel gaan irriteren, zelfs niet het deuntje van Scuttle Town, waar je je vaak zult bevinden. Al met al is Shantae and the Pirate's Curse zeker voor liefhebbers van verhalende puzzelgames de aanschaf zeker waard.

N1 Score: 8

+ ["Duidelijk verhaal","Puzzels zijn niet makkelijk en niet moeilijk","Interessante personages","Fijne muziek","Goede opties voor New Nintendo 3DS"]

- ["Vaak terug naar oude gebieden","Redelijk eentonig"]

Gekoppelde games

Shantae and the Pirate's Curse (Nintendo 3DS eShop)

Shantae and the Pirate's Curse (Wii U eShop)