[Review] Geschreven door Patrick op 2015-03-16 16:01:00

Mario Party 10

Vrijdag komt het tiende deel in de Mario Party-reeks uit. Deze langlopende partygamereeks verscheen voor het eerst op de Nintendo 64 en is sindsdien niet meer weg te denken uit de line-up van Nintendo. Vanaf 1998 kwam tot en met 2007 nagenoeg ieder jaar een nieuwe Mario Party beschikbaar voor een Nintendo-console. Het lijkt er echter op dat Nintendo bij de laatste twee delen iets meer tijd heeft genomen. Ondertussen is het alweer drie jaar geleden dat we konden genieten van Mario Party 9. Gezellig met vrienden op de bank tegen elkaar strijden terwijl je over een speelbord loopt met Mario en zijn vrienden: daar staat Mario Party garant voor. Van een tiende game in een spelreeks verwacht je veel. Nu is de vraag of Nintendo deze verwachtingen waar weet te maken met Mario Party 10. Mario Party 10 bouwt verder op de basis die al door de allereerste game in de serie gezet is. Het spel draait om minigames en het rondlopen op spelborden. Dit doe je door om beurten een dobbelsteen in de lucht te gooien. Er zijn 75 minigames beschikbaar en helaas zijn dit er minder dan in de afgelopen vier Mario Party-games. Naast de bekende Party Mode zijn er twee nieuwe modi toegevoegd: Bowser Party en amiibo Party. Ook kan een gezonde dosis extra modi niet ontbreken waar enkele uitgebreidere minigames in te vinden zijn. Jammer genoeg zijn deze extra minigames niet echt noemenswaardig. Om te spelen kies je uit de twaalf beschikbare bekende personages zoals Mario, Peach, Donkey Kong en Rosalina. Ook kun je in de Bowser Party nog spelen met Bowser waardoor er min of meer dertien personages beschikbaar zijn. Dit zijn er meer dan genoeg aangezien je toch niet met meer dan vijf personen tegelijk kunt spelen.

Met zijn allen! In het verleden verwerkte Nintendo vaker nog een soort van verhaal in de Mario Party-games. Dit hebben ze in Mario Party 10 niet gedaan. Een gemiste kans om in ieder geval de speelwaarde voor één speler te verhogen. Ook qua unlockables doet dit tiende deel eigenlijk niets goed. De interessante unlockables heb je na een paar spelborden wel vrijgespeeld, zoals nieuwe personages en nieuwe voertuigen voor op de verschillende speelborden. Daarnaast kun je nog foto’s van alle personages vrijspelen in verschillende posities. Daar doe je wel even over maar echt interessant zijn ze zeker niet. Het spel in je eentje spelen zorgt niet voor een waardevolle ervaring. Door het ontbreken van waardige singleplayer-elementen draait de game volledig om het samen spelen. Dat is bij deze partygame pur sang geen probleem maar toch wel degelijk een minpuntje omdat je niet altijd met vrienden kunt spelen. De Party Mode in dit tiende deel gebruikt dezelfde opbouw als Mario Party 9. Je zit in een voertuig en beweegt je samen met je medespelers voort over het spelbord. Hiermee valt de game in herhaling: je gaat van een beginpunt naar een eindpunt met zijn allen. Het grote nadeel van deze opbouw is dat minigames nauwelijks op vaste momenten plaatsvinden, met uitzondering van de Boss Minigames halverwege en op het einde van het speelbord. Het is door deze opbouw ook goed mogelijk dat je maar enkele minigames speelt en dat is zorgelijk. De focus dwaalt af van de minigames en dit is in de andere modi niet anders.

Bowser Party is een nieuwe spelmodus die het concept van de Party Mode oppakt en er een grote Bowser die achter je aan rent aan toevoegt. Vier spelers moeten in deze modus samenwerken om ervoor te zorgen dat Bowser ze niet inhaalt. Je kunt Bowser zelf ook spelen en zodoende kun je deze modus met in totaal vijf man spelen. Dit is voor een partygame als deze een groot pluspunt. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en Bowser Party is een erg vermakelijk concept. Jammer is dat minigames enkel starten als Bowser de andere vier spelers heeft ingehaald. Het is zo zelfs mogelijk, mits je een beetje mazzel hebt, om geen minigames te spelen in een speelronde. Nou komt dit niet vaak voor maar het feit alleen al dat het kan is wederom zorgwekkend te noemen. Ook is de balans ver zoek, haalt Bowser je team nog net voor het einde in en krijg je net de verkeerde minigame dan kun je zomaar in één minigame nog alles verliezen. Niet voor de amiibo-verzamelaar Met amiibo Party probeert Nintendo iets te doen wat nog geen enkel spel met inlaadbare figuurtjes gelukt is: de fysieke figuren een actieve rol geven tijdens het spelen. In alle gevallen laad je een figuur in en, in het geval van amiibo, stuur je nadat je klaar bent met spelen gegevens terug naar het figuur. Deze nieuwe modus doet dit echter anders. Je hebt je amiibo gedurende het hele spel nodig om de dobbelsteen te gooien en power-ups op te rapen. Wat Nintendo probeert is interessant, alleen komt het niet echt goed uit de verf. Speel je deze modus met vier man dan ben je continu bezig met de Wii U GamePad rond te geven. Daarnaast is het voor de echte verzamelaars onder ons erg vervelend dat je de amiibo continu in de hand moet nemen. Even snel inladen en op het einde gegevens terugschrijven is geen probleem maar of intensief gebruik uiteindelijk niet zijn sporen gaat achterlaten kunnen we ons afvragen. Amiibo Party speelt zich verder af op een ontzettend klein speelbord dat op basis van de verschillende amiibo-personages kan veranderen. Positief is dat we in deze modus de oude bekende Party Mode terugvinden waarin je voor twintig muntjes sterren kunt kopen. Dat het speelbord continu kan veranderen is erg leuk, maar helaas heb je ook dit snel gezien.

Ter land, ter zee en in de lucht Je kunt je party op vijf verschillende speelborden laten plaatsvinden. Zo loop je door een pretpark met Peach’s Castle op de achtergrond in Paddenstoelenpark, speel je onderwater in Woelige Wateren en trotseer je lava in Chaoskasteel. Daarnaast heb je nog het spookachtige Spookjesbos en de Luchtschiphaven hoog in de lucht die helaas niet speelbaar zijn in Bowser Party. De afwisseling is goed, alleen zijn het weinig spelborden. Ieder speelbord heeft een unieke look en feel en is goed uitgewerkt met speciale gameplay-elementen. De focus op de tijd die je doorbrengt op het speelbord wordt dan ook duidelijk want de speelborden bieden dit keer gewoon net wat meer.

Qua minigames is er voor ieder wat wils. Er zijn zes soorten minigames: Free-For-All, 2-vs-2, 1-vs-3, Boss Battle Minigames, Bowser vs. All en Bonus Minigames. De balans tussen welke minigames je speelt is echter compleet zoek. Je zult veelal Free-For-All minigames spelen. Wellicht heeft het met pech te maken maar 2-vs-2 minigames lijken bijna niet te bestaan terwijl er toch wel degelijk tien inzitten. Sommige minigames zijn ook specifiek gemaakt voor de Bowser Party modus waardoor je uiteindelijk een minder groot aantal minigames kunt spelen in de andere modi. Ze zijn verder erg vermakelijk maar vallen wel een beetje in herhaling. Veel minigames zijn gebaseerd op oude bekenden uit eerdere delen en zijn erg simplistisch. Er zijn in Mario Party 10 maar weinig minigames waarbij je meer dan twee knoppen moet gebruiken. Uitdagend zijn de minigames in veel gevallen niet, wel vermakelijk. Graphics en Geluid Bij een partygame als deze zijn graphics van ondergeschikt belang. Toch weet Nintendo een nette presentatie neer te zetten. Alles ziet er gelikt uit en er zijn geen gekartelde randjes meer te bekennen. Het kleurenpalet komt op de verschillende speelborden goed tot zijn recht en ook op de minigames is qua graphics verder niets aan te merken. Ook qua geluid doet de game niets verkeerd. De bekende geluidjes die de verschillende personage maken zijn ook in dit tiende deel weer aanwezig. De muziekjes zijn pakkend, de geluidseffecten kloppen en de sfeer die het geluid achterlaat is aangenaam. Mario Party 10 heeft daardoor een prima presentatie op het gebied van beeld en geluid.

Conclusie Mario Party 10 is een partygame pur sang. Speel je met vrienden dan ga je geheid veel plezier beleven. Speel je echter zonder vrienden dan is dit zeker geen aanrader. De singleplayer-ervaring is historisch laag. Eerdere Mario Party-games hadden veel unlockables en zelfs een soort van verhaal, maar dat heeft Nintendo hier maar even weggelaten. Unlockables zijn er wel maar die heb je binnen een paar speelborden allemaal binnen. Je merkt gewoon direct dat de game tekortkomingen heeft, zeker als je gaat vergelijken met eerdere delen in de serie. Er zijn lekker veel minigames te spelen maar velen zijn helaas oude bekenden in een nieuw jasje gestoken. Het idee dat je echt iets vernieuwends aan het spelen bent leeft totaal niet en dat is erg jammer. Door voor de Party Mode opnieuw te kiezen voor de Mario Party 9-aanpak valt de game in herhaling terwijl de Bowser Party een aangename nieuwe speelmodus is. Spijtig is dan weer dat er maar drie speelborden beschikbaar zijn voor laatstgenoemde modus. Het grootste minpunt is echter nog wel dat de focus op minigames afdwaalt, dit is op zijn zachtst gezegd zorgelijk. Je brengt te veel van de speeltijd door op de speelborden en ook hebben de minigames te weinig invloed op wie er uiteindelijk wint. De balans qua winkansen is dan ook compleet zoek. Helaas heeft Nintendo niet groots uitgepakt voor deze jubileumeditie van deze schitterende reeks en weten ze de verwachtingen dan ook niet waar te maken.

N1 Score: 6

+ ["Partygame pur sang","Bowser Party"]

- ["Focus dwaalt af van minigames","Geen singleplayer-waarde","Valt in herhaling","Weinig balans qua winkansen"]

Gekoppelde games

Mario Party 10 (Wii U)