[Review] Geschreven door Mark op 2015-03-18 19:00:00

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars

Mario heeft een lange geschiedenis met het redden van mooie dames van behaarde of vuurspuwende beesten. Ook in Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars gaat de besnorde held er weer alles aan doen om Pauline, de dame in kwestie, wederom te redden. Door goed gebruik te maken van het touchscreen loodst de speler mini-Mario’s en Peach’s door een tweedimensionaal level. Nintendo pakt dit spel grootschalig aan en de allereerste ondersteuning van cross-buy op een Nintendo-platform is een feit. Is het spel zo goed dat beide exemplaren van Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars volledig uitgespeeld worden, of volstaat slechts één versie van dit spel?

In Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars speel je via het touchscreen van de Wii U GamePad of dat van de Nintendo 3DS. De speler krijgt een tweedimensionaal level voorgeschoteld met verschillende hindernissen en het is de bedoeling alle speelgoedfiguurtjes veilig naar de finish te brengen. Het level begint niet meteen, waardoor je eerst de mogelijkheid krijgt om de omgeving goed tot je te nemen en een strategie te bedenken. In de stage moeten bijvoorbeeld bruggen worden aangelegd of kan het zijn dat enkele platforms niet bereikbaar zijn zonder een Long Spring, een soort van trampoline. Meestal zijn hiervan enkele in het level geplaatst, maar deze breng je door middel van een simpele tik op het object naar de inventory, dat op de televisie of het bovenste scherm van de Nintendo 3DS wordt weergegeven, samen met de overview van het level. Daarna kunnen deze objecten weer op vooraf aangegeven plekken in het level teruggezet worden. Over het algemeen zal je de meeste bruggen, Long Springs en andere objecten meerdere keren nodig hebben om de speelgoedfiguurtjes veilig naar de eindstreep te begeleiden. Hier is vaak wat vingervlugheid voor nodig, wat een leuke uitdaging blijft. De objecten waar je mee te maken krijgt, worden afzonderlijk behandeld naarmate je verder komt in het spel, waardoor de game nooit onbegrijpelijk zal zijn. Om de mini’s te laten lopen volstaat een simpele tik op de speelgoedpoppetjes en daarmee begint gelijk de tijd van driehonderd secondes in te gaan. Ze beginnen te lopen in de richting waar ze in kijken en zullen pas omdraaien als ze tegen een muur op lopen. Ondertussen zal je snel objecten moeten verplaatsen om te zorgen dat Mario en zijn eventuele metgezellen in het level de juiste weg kunnen volgen. Daarnaast kunnen ze ook lastiggevallen worden door een op hol geslagen Mario, of kan hun weg geblokkeerd worden door een heuse aap die de mini’s omhoog gooit wanneer ze langs lopen. Sommige levels beginnen met één Mario, sommige met twee en andere laten je weer beginnen met bijvoorbeeld één Mario en één Peach. Deze kunnen allemaal afzonderlijk geactiveerd worden, mits ze zich niet in een ei bevinden. Mocht dat wel het geval zijn, dan moet Mario er zelf naartoe om het ei te breken. Onderweg is er een hoop geld te vinden, een Mario-munt en liggen er ook soms mineralen om bruggen te bouwen. Wanneer je al het geld en de Mario-munt gevonden hebt, krijg je een puntenbonus. Deze is altijd nodig om een level met drie sterren te halen.

Home Sweet Home Om een level te behalen, moet je er voor zorgen dat de mini’s allemaal door een deur gaan. Dit kan één deur zijn voor alle speelgoedpoppetjes, maar zodra zich mini’s in een ei bevinden, komt hier een deur voor het desbetreffende poppetje bij. Wanneer alle mini’s door dezelfde deur moeten, dan moet dit binnen een bepaalde tijd gebeuren. Hierna gaat de deur dicht en als dan niet alle poppetjes binnen zijn, heb je het level niet gehaald. Voor een behaald level krijg je maximaal drie sterren, afhankelijk van het aantal punten dat je gehaald hebt. Het aantal sterren dat je voor een level krijgt, maakt niet uit om door te gaan naar het volgende level. Echter, om bonuslevels vrij te spelen heb je gouden sterren nodig. Deze krijg je alleen als een level beloond is met drie sterren. Door dit systeem blijft het interessant om alle levels op het gouden niveau te voltooien. Werk aan de winkel Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars biedt de mogelijkheid om zelf levels te maken, de zogenaamde Workshop. Alle elementen uit de game kunnen worden gebruikt, alleen zullen enkele vrijgekocht moeten worden met de behaalde sterren uit het reguliere spel. Ook hierdoor zal er flink geïnvesteerd moeten worden in het behalen van de levels om gebruik te kunnen maken van alle objecten en personages uit deze game. Het gebruik van de Workshop is relatief eenvoudig. Er zijn al enkele templates om uit te kiezen, maar het leukst is om een level compleet zelf te maken. Of je nu een template kiest, of zelf een level maakt, de mogelijkheden binnen de Workshop blijven hetzelfde. Een template-level kan volledig worden aangepast zodat uiteindelijk niet eens meer te zien is dat een template gekozen is. De grootte, de objecten, de startpunten, de deuren, alles is aan te passen, maar een template kan dan voor net dat extra stukje inspiratie zorgen. Door middel van het touchscreen kan het level opgebouwd worden en op de televisie of het bovenste scherm van de Nintendo 3DS kan het gehele level bezichtigd worden. De editor werkt ook erg gemakkelijk en hoewel er geen uitleg gegeven wordt, voelt alles erg natuurlijk aan. Een zelfgemaakt level kan gemakkelijk gedeeld worden via Miiverse en is speelbaar op zowel de Wii U-versie als de Nintendo 3DS-versie. De Workshop is een zeer leuke toevoeging aan het spel, omdat op deze manier het arsenaal speelbare levels flink wordt uitgebreid. Als je de verhaallijn uitgespeeld hebt, kun je jezelf nog een tijdje zoet houden met levels van anderen.

Wii U en Nintendo 3DS Wanneer je Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars koopt in de Wii U eShop krijg je een gratis downloadcode van deze game voor de Nintendo 3DS en vice versa. Dit is het zogenaamde cross-buy van Nintendo. De twee versies van deze game zijn vrijwel identiek qua levels en ook de speelwijze is compleet gelijk. De enige verschillen zitten hem eigenlijk in de laadtijd en de graphics. Zo ziet de versie van Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars er een stuk beter uit op de Wii U, maar zijn de laadtijden op dit systeem om de één of andere manier toch langer dan die van de Nintendo 3DS, waar het spel redelijk snel opstart en level laadt. Toch ziet het er op de Nintendo 3DS nog steeds hartstikke goed uit. De achtergrondmuziek echter is minder goed en verveelt vaak op beide systemen al snel door te weinig variatie. Daarentegen zijn de geluidseffecten wel weer goed. Wanneer bijvoorbeeld de mini’s gaan lopen, lijkt het wat betreft geluid ook daadwerkelijk of er speelgoedpoppetjes aan het rondlopen zijn. Maar is Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars op beide systemen wel noodzakelijk? Aangezien er vooral op het touchscreen gekeken wordt, is het gemakkelijker om dit op de Nintendo 3DS te doen dan op de Wii U GamePad. Om laatstgenoemde met één hand te moeten vast houden en met de andere te besturen met de stylus, is niet altijd even prettig. Daarnaast is Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars qua gameplay meer een spel dat op een handheld thuishoort. Het is geen game om met een man of vijf op een console te spelen en dat dan de rest bewondert hoe de speelgoedpoppetjes het level doorkruisen. Daarnaast is de kortere laadtijd op de Nintendo 3DS ook een pluspunt. Jammer genoeg wordt de voortgang van het spel niet op beide systemen opgeslagen. Wanneer je al redelijk ver bent op jouw Nintendo 3DS en je bent van plan verder te spelen op de Wii U, dan zal je helaas van voren af aan weer moeten beginnen.

Conclusie Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars is een vermakelijke game voor de Wii U en de Nintendo 3DS waar de nodige uurtjes ingestopt kunnen worden. Daarnaast ziet het spel er zeer goed uit en zijn ook de geluidseffecten van toegevoegde waarde aan de game. Echter begint de achtergrondmuziek soms wel te vervelen, maar dat mag de pret van deze game niet drukken. Daarnaast is de Workshop een aangename toevoeging om na het verhaal nog steeds bezig te kunnen zijn met onbekende levels. Ook kun je je eigen creativiteit kwijt in het maken van speelbare stages voor andere spelers. Het cross-buy is een leuk initiatief van Nintendo, maar zal in de praktijk vooral nut hebben bij gezinnen, waar een Wii U en een Nintendo 3DS in huis zijn, waar ook nog eens verschillende mensen gebruik van maken. Anders is het niet interessant genoeg om tussen beide systemen te wisselen, rekening houdend met de, juist niet, opgeslagen voortgang en de langere laadtijden van de Wii U. Een gulle gift van Nintendo, maar je zou misschien beter de downloadcode van Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars voor het andere systeem aan een vriend of vriendin kunnen geven.

N1 Score: 8.1

+ ["Goede graphics","Korte laadtijden (Nintendo 3DS)","Duidelijke en fijne Workshop","Genoeg levels om je even zoet te houden"]

- ["Lange laadtijden (Wii U)","Weinig variatie van muziek in een level"]

Gekoppelde games

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars (Wii U eShop)

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars (Nintendo 3DS eShop)