[Review] Geschreven door Thomas S. op 2015-03-22 13:49:20

OlliOlli

OlliOlli is een 2D-skateboardgame gemaakt door indie-ontwikkelaar Roll7. Het spel verscheen aanvankelijk alleen voor de PlayStation Vita maar heeft nu ook zijn weg naar andere consoles gevonden, waaronder de Wii U en Nintendo 3DS. In tegenstelling tot andere games die zich bezighouden met skateboarden, denk aan Tony Hawk Pro Skater en de Skate-serie, hanteert OlliOlli een meer minimalistische benadering. De game moet het niet hebben van 3D-graphics of een grote open wereld, maar gebruikt stilistische pixelart als achtergronden. Betekent dit oldschool uiterlijk ook dat de game zelf niet weet te innoveren of is OlliOlli een verrassende must-have?

Ollies en kickflips Wat gelijk opvalt bij het opstarten van OlliOlli zijn de strak afgewerkte menu’s en knoppen. Alles ziet er gelikt uit en de soundtrack van de game draagt aan dit gevoel bij. In een eerste tutorial leer je de twee essentiële onderdelen van het spel: het perfect landen na een sprong en de basis bij het uitvoeren van andere kunstjes. Dat eerste lijkt in het begin makkelijk, maar zodra je zelf de kans krijgt om te spelen merk je dat dit een zaak is die uiterste concentratie en timing vereist. Het is de bedoeling om op een speciaal moment net voordat je de grond raakt op de A-knop te drukken om zo recht te landen. Het tweede onderdeel, het van de grond komen om kunstjes uit te voeren, is een stuk eenvoudiger. Dit wordt gedaan door de Circle Pad in een bepaalde richting te bewegen en hem los te laten op het moment dat je wilt gaan springen. Beide bewegingen kosten wat moeite om aan gewend te raken, maar deze simpele en strakke controls vormen de basis voor steeds ingewikkeldere trucs. Nosegrinds en Frontside Flips Na bovengenoemde tutorial raadt de game je aan het eerste echte level te spelen. Wat gelijk duidelijk wordt, is dat deze makkelijke introductie niets is vergeleken met de Campaign-levels. Obstakels in de vorm van trappen, vuilnisbakken en kraampjes blokkeren je weg en zorgen ervoor dat je creatief om moet gaan met de zojuist geleerde trucs. Helaas kun je alleen nog maar springen, grinden en wellicht landen en zal het skateboarden er nog niet erg goed uitzien. Op het onderste scherm ben je ondertussen op zoek naar de Tricktionary, die niet automatisch wordt weergegeven, en probeer je met je vinger te scrollen op zoek naar een leuke truc om uit te voeren. De game geeft je na de eerste tutorial weinig uitleg over wat precies de bedoeling is. Hoewel het mogelijk is na het eerste level gespeeld te hebben ook uitleg te bekijken over wat geavanceerdere trucjes, blijft het lastig om in het begin uit te vogelen wat de beste combo’s zijn. Hierdoor ontstaat al gauw de neiging om de Circle Pad maar gewoon in een bepaalde richting te bewegen en maar te kijken wat er gebeurt, zonder echt te weten welke truc je nu precies uitvoert. Ook is het niet mogelijk om zelf veel te veranderen aan de besturing van de game. Zo ontbreekt de optie om het onderste scherm met de D-pad te bedienen en kun je dit alleen doen met de stylus of je vinger, wat niet ideaal is.

Salad Grinds en 360 Impossible Heelflips Nadat je het eerste level voltooid hebt wordt level 2 van de eerste omgeving ‘Urban’ beschikbaar. Het vrijspelen van nieuwe levels gebeurt op twee manieren. Zo speel je, wanneer je het einde van een level haalt zonder te vallen, het eerstvolgende van de vijf levels vrij. Ook is het mogelijk levels te unlocken door het behalen van alle achievements, waarvan elk level er vijf heeft. Door dit te doen worden de Pro-levels vrijgespeeld, die meer obstakels en trappen hebben en daardoor een stuk lastiger zijn om te voltooien. Nadat de eerste vijf levels zijn uitgespeeld wordt een nieuwe omgeving ‘Junkyard’ beschikbaar. In tegenstelling tot Urban, waarbij de achtergrond een verlaten stad toont, speelt Junkyard zich af in enorme vuilnisbelt middenin de canyons van West-Amerika. Hoewel deze eerste nieuwe wereld nog fris en nieuw aanvoelt heb je hierna wel het idee dat je alles hebt gezien. De achtergronden veranderen niet veel meer en obstakels en grinds blijken ook vrijwel hetzelfde te zijn. Dagelijkse sleur, maar dan leuk?! Als je eenmaal ingewikkelde trucs en grinds onder de knie hebt geeft de game je, naast het proberen uit te spelen van de extreem moeilijke ‘Rad Mode’, ook de mogelijkheid je score te vergelijken op online leaderboards. Voor elk level wordt een aparte score bijgehouden die te vergelijken is met iedereen over de hele wereld en alle mensen die je als vrienden geregistreerd hebt. Een andere online modus in OlliOlli is de zogenaamde Daily Grind, waar dagelijks een nieuwe uitdaging beschikbaar komt. Het is echter maar één keer mogelijk om je score voor die dag op te sturen voor de leaderboards, dus hierbij worden je skateboard-vaardigheden tot het uiterste getest.

Net als bij het onlangs verschenen Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars krijg je bij de aankoop van OlliOlli voor bijvoorbeeld de Nintendo 3DS een downloadcode voor de Wii U en andersom. Hierdoor hoef je het spel maar op één console aan te schaffen om het zowel op je console als op je handheld te kunnen spelen. Dit is ook mogelijk doordat beide games vrijwel identiek aan elkaar zijn. Zowel de Wii U-versie als de Nintendo 3DS-versie draaien op 60 FPS en hoewel de Wii U in staat is HD-beelden te tonen, zien beide versies er even gelikt uit. De Wii U Gamepad neemt bij het spelen op de TV de rol van het onderste scherm van de Nintendo 3DS over, maar er is ook de mogelijkheid om alleen op de Gamepad te spelen. Een gemiste kans is het synchroniseren van je vooruitgang. Zo kun je niet als je op je Nintendo 3DS al twintig levels hebt uitgespeeld op de Wii U verdergaan bij het volgende level.

Conclusie Roll7 heeft met succes een 2D-skateboardgame weten te creëren. Het onder de knie krijgen van de controls is in het begin een lastige opgave, maar het geeft enorm veel voldoening als je uiteindelijk een perfect gelande grind uitvoert. De muziek en geluidseffecten dragen bij aan de stedelijke sfeer van de game en ook de achtergronden passen er perfect bij. Diezelfde achtergronden en de hergebruikte obstakels kunnen op den duur wel gaan vervelen, maar gelukkig bieden online functies als de Daily Grind toch genoeg variëteit om de game boeiend te houden.

N1 Score: 7.6

+ ["Mooie visuals en passende muziek","Goede online functionaliteiten","Strakke controls","Voldoende content"]

- ["Te weinig uitleg over de verschillende trucs","Vrijwel geen opties in de settings","Tutorials helpen weinig"]

Gekoppelde games

OlliOlli (Nintendo 3DS eShop)

OlliOlli (Wii U eShop)