[Nieuws] Geschreven door Jeroen K. op 2015-03-27 22:29:35

Monolith blikt terug op haar intenties voor de originele Xenoblade Chronicles

Iwata's vragenronde brengt ook nu weer interessante nieuwsfeitjes. Tetsuya Takahashi was onlangs te gast in Iwata Asks. Een serie online interviews waarin Satoru Iwata gasten ondervraagt over een game uit verleden, heden of toekomst. In het interview sprak Tetsuya Takahashi over de originele Xenoblade Chronicles, waarbij Takahashi als doel had een meesterlijke Japanse RPG te maken die verhaal en gameplay perfect balanceert (vertaald):

"Om een eenvoudige uitlijning van de structuur van de Japanse RPG te geven: Eerst heb je het verhaal als y-as en vervolgens de gameplay en het gamesysteem als x-as. Het is enorm belangrijk die gebalanceerd te houden. Naar mijn gevoel focussen veel Japanse RPG's zich te veel op het verhaalaspect, terwijl het de gameplay negeert. Het eerste wat ik deed bij het maken van Xenoblade Chronicles was dus mijn ervaring gebruiken om een goede balans te vinden tussen de  y-as en x-as en het spel op die manier structureren.

Monolith Soft werd in 1999 opgericht met steun van Namco (voordat het Bandai Namco werd). Onze eerste game was Xenosaga, maar omdat we het spel ontwikkelden tijdens de oprichting van de organisatie hadden we niet genoeg mankracht. De meeste programmeurs en planners waren beginners. De uiteindelijke director van Xenoblade Chronicles en Xenoblade Chronnicles X, Koh Kojima, kwam toen net bij het bedrijf na afgestudeerd te zijn.

In de Xenosaga-serie hebben we uiteindelijk drie games ontwikkeld, maar ze werden niet erg goed ontvangen. Dat inspireerde het ontwikkelteam om zich meer op de speler te richten. Dat zorgde voor een totaal andere atmosfeer in de latere games. "
Xenoblade Chronicles verscheen op 19 augustus 2011 voor de Wii. Een remake verschijnt later dit jaar voor de New Nintendo 3DS.

Gekoppelde games

Xenoblade Chronicles (Wii)