[Review] Geschreven door Nathan op 2015-04-09 19:00:00

Pazuru

Ninja's staan erom bekend zich sneller dan het oog kan waarnemen voort te bewegen. In de puzzelgame Pazuru speel jij niet de ninja maar het brein achter het parkoers dat de ninja aflegt terwijl hij alle sterren in het level op hoge snelheid verzamelt. Pazuru is een puzzelspel voor de Nintendo 3DS eShop van Nederlandse makelij. De game draait om een ninja die, al rennend, alle sterren in het level moet verzamelen. De ninja heeft echter geen tijd te verliezen en remmen is daarom geen optie. Door tegen objecten in het level te kaatsen, verandert hij van richting, op weg naar de volgende ster. De omgevingen zijn hier echter niet geschikt voor en daarom moet jij de driehoekige gebouwen draaien, waardoor de ninja zonder te stoppen alle sterren kan pakken. De puzzels in Pazuru zien er veel simpeler uit dan deze uitleg doet vermoeden. De ninja is een bewegende, zwarte stip en de omgevingen en gebouwen worden van bovenaf getoond. In combinatie met de zeer simpele, rustige tekenstijl van Pazuru ziet alles er niet heel herkenbaar uit. Hierdoor worden de levels erg rustig waardoor je het overzicht in je levels moeilijk kunt verliezen. De muziek is rustgevend en je zult je er niet snel aan storen.

Gameplay In de puzzels van Pazuru wordt jouw score niet gebaseerd op de tijd die de ninja erover doet om alle sterren in het level te pakken, maar op het aantal veranderingen dat je aanbrengt in de omgeving van de ninja. Om de ninja van A naar B te brengen, kun je verschillende dingen doen. Allereerst moet je weten dat, nadat je met een druk op de A-knop het level hebt gestart, de ninja niet meer te stoppen is en zich tegen alles en iedereen zal laten terugkaatsen, ook tegen de muren van het level. In de eerste levels zijn stekels, waardoor je bij aanraking doodgaat, en zwarte en rode driehoeken aanwezig. Wanneer de ninja bezig is met zijn pad door het level, kun je door op de A-knop te drukken alle rode driehoeken tegelijk een kwartslag met de klok mee laten draaien. Hierbij is timing erg belangrijk, zeker wanneer er meerdere rode driehoeken zijn. Wanneer je verkeerd draait, kan dit fataal aflopen voor de ninja en zul je het level opnieuw moeten proberen. Dit is een erg leuke gameplay-mechanic en het houdt je lang bezig. De levels zijn echter zeer kort en wanneer je een puzzel snel doorziet, ga je in no-time door alle levels heen. In het begin van het spel kun je de eerste drie van de 75 levels spelen en mocht je echt niet meer uit een level komen, dan kun je deze gewoon overslaan en verdergaan met de volgende. Een echte ninjameester zou echter wel elke puzzel moeten kunnen oplossen. Je kunt in Pazuru per level maximaal drie sterren verdienen. Aan de linkerkant van het bovenste scherm van de Nintendo 3DS kun je zien hoeveel zetten je nog mag doen voordat de score die je voor dat level krijgt lager wordt.

Naarmate je vordert in het spel worden de levels steeds moeilijker en krijg je ook met nieuwe spelelementen te maken. Zo verschijnen er op een gegeven moment zwarte driehoeken met een puntje erin. Dit zijn speciale driehoeken die je aan en uit kunt zetten. Hierdoor zal de ninja bij activering tegen deze driehoeken kaatsen, terwijl hij bij een gedeactiveerde gewoon verder zal gaan in zijn huidige richting. Dit activeren en deactiveren gebeurt echter met dezelfde A-knop als het draaien van de rode driehoeken. Dit is absoluut niet irritant en je zult er snel aan wennen. Verder brengen deze driehoeken juist meer diepgang in de puzzels, wat alleen maar als een pluspunt kan worden beschouwd. Later worden er ook nog andere mechanics aan de puzzels toegevoegd. Level editor Voor de creatievelingen onder ons bevat Pazuru naast de 75 reguliere puzzels ook een level editor. Deze is vanaf het begin te gebruiken en bevat alle spullen die ook in de levels worden gebruikt. De level editor werkt met behulp van het touchscreen van de Nintendo 3DS. Aan de zijkant van het scherm staan alle onderdelen die je aan je level kunt toevoegen door ze simpelweg in je level te slepen. Zelf levels maken werkt erg makkelijk. Wanneer je level af is, kun je dit online delen met QR-codes. Echter kun je dit alleen doen wanneer er geen nutteloze onderdelen in het level te vinden zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een rood vierkant in je level hebt gezet waar de ninja op geen enkele manier gebruik van kan maken, kun je je level niet opslaan met een QR-code. Dit wordt echter niet in het spel aangegeven. Het was dan ook even zoeken naar de manier om het level met QR-code op Miiverse te posten toen er per ongeluk een overbodig onderdeeltje in het level was geslopen. Verder werkt het ontvangen van andermans levels via QR-codes met behulp van de Nintendo 3DS Camera prima. Het is echter wel jammer dat je levels niet op een makkelijkere, in-game manier kunt verzenden naar en ontvangen van medespelers.

Conclusie Pazuru is een erg leuk puzzelspel en zeer geschikt om tussendoor te spelen. Wanneer je niet kunt stoppen met puzzelen, zelfs wanneer je alle 75 standaardlevels in de game hebt uitgespeeld, kun je dankzij QR-codes en de Nintendo 3DS Camera vele door andere spelers ontworpen levels spelen en hierdoor kun je je nog eens vele uren vermaken. Hoewel er niet veel verschillende gameplay-elementen te vinden zijn, zal dit spelletje voor de Nintendo 3DS eShop de echte puzzelaar zeker erg lang zoet houden. Voor hen is Pazuru een echte aanrader.

N1 Score: 7.4

+ ["Leuke puzzelvorm","Sterk leveldesign","Fijn voor tussendoor","Wissel zelfgemaakte levels uit via QR codes"]

- ["Delen van levels gaat relatief moeilijk","Beknopte hoeveelheid van gameplay-mechanics","Je bent snel door de standaardlevels heen"]

Gekoppelde games

Pazuru (Nintendo 3DS eShop)