[Nieuws] Geschreven door Jeroen K. op 2015-04-13 17:30:41

Testuya Takahashi over cultuurverschillen, de remake en Xenoblade Chronicles X

Monolith Soft's hoofdontwikkelaar Testuya Takahashi heeft in een korte Q&A zijn kijk gegeven op de lokalisatie van de originele Xenoblade Chronicles, de remake en wat spelers van Xenoblade Chronicles X kunnen verwachten. Xenoblade Chronicles 3D verscheen een paar dagen geleden in Noord-Amerika. Voor de Amerikaanse website Gamespot was dit een aanleiding om hoofdontwikkelaar Testuya Takahashi wat vragen te stellen. Waarom duurde het bijvoorbeeld zo lang voordat de originele Xenoblade Chronicles overal ter wereld beschikbaar was (vertaald)?

"Dit is slechts mijn persoonlijke kijk, maar ik denk dat het erg lastig is om na te denken over markten of potentiële niveau's van acceptatie in een plek buiten je eigen land, met andere mensen, culturen en geschiedenissen. Wij zijn echter allemaal levende wezens met een zekere vorm van gemeenschappelijke zaken waar we allemaal mee kunnen empathiseren. Uiteindelijk begonnen we de ontwikkeling wel met het idee om de game overal ter wereld uit te brengen. "
Volgens Takahashi was het ook deze vorm van empathie die het succes van Xenoblade Chronicles in de Verenigde Staten kan verklaren. Naar eigen zeggen kan hij ook genieten van Amerikaanse televisieseries, dus een gemeenschappelijke empathie moet andersom ook mogelijk zijn. Toen het spel later een remake kreeg, vroegen velen zich af waarom deze niet naar de Wii U, maar naar de New Nintendo 3DS kwam (vertaald):
"Xenoblade Chronicles bevat enorm veel diepte en volume, wat ervoor zorgde dat de Wii-versie erg geprezen werd. Ik denk dat veel mensen na het horen van alle lof geïnteresseerd raakten in de game. Echter, het is niet gek als het 100 uur kost om de game enkel uit te spelen, dus zelfs als mensen interesse hadden, denk ik dat sommigen het idee dit te spelen zouden verwerpen, denkend: 'Weinig kans dat ik zo veel vrije tijd heb om voor mijn televisie te zitten en 100 uur lang deze game te spelen'. Zelfs als we het voor de Wii U zouden remaken, zou men met deze gedachte blijven zitten. Het spel opnieuw ontwikkelen voor een draagbaar systeem zou hen de game laten spelen wanneer ze wilden, thuis of buiten, en we dachten dat dat tot meer spelers zou leiden die het spel wilden kopen. "
Takahashi's eerste plan was om het spel voor de Nintendo 3DS te ontwikkelen. Snel werd echter duidelijk dat de New Nintendo 3DS noodzakelijk was om dezelfde ervaring als op de Wii te kunnen bieden. Zelfs met de New Nintendo 3DS was het een uitdaging om een goede remake te maken. Omdat de architectuur van de twee consoles veel verschilt, moest de game compleet opnieuw gemaakt worden, een simpele port zat er niet in. Het spirituele vervolg zal deels een compleet andere ervaring zijn dan de originele Xenoblade Chronicles en de remake voor de New Nintendo 3DS (vertaald):
"Ik denk dat Xenoblade Chronicles X een ander speelgevoel heeft dan de eerste Xenoblade Chronicles. Xenoblade Chronicles is een vrij lineaire game, maar Xenoblade Chronicles X is niet lineair en ik denk dat veel gameplay daarvan zal afhangen. In Xenoblade Chronicles stond het verhaal centraal, maar Xenoblade Chronicles X legt meer focus op actie-elementen die gebruik maken van de open wereld in plaats van verhaal-aspecten. Echter, beide games zullen een zelfde gevoel behouden gebaseerd op de centrale elementen van de serie zelf. Het spelen voelt wellicht anders, maar dat zorgt louter voor een nieuwe manier om te genieten van dezelfde Xenoblade-serie."
Xenoblade Chronicles X zal dit jaar nog in Europa verschijnen, maar op 29 april is eerst Japan aan de beurt.

Gekoppelde games

Xenoblade Chronicles X (Wii U)

Xenoblade Chronicles 3D (Nintendo 3DS)