[Review] Geschreven door Erik op 2015-04-30 22:45:00

3D Fantasy Zone II

Pixelperfect bestuur je een klein scheepje in een side-scrolling tweedimensionale omgeving, dat veel weg heeft van een ruimtelijk oord. Ondertussen vuurt je schip een eindeloze lading kogels af, terwijl je er misschien nog wel meer moet ontwijken. Een fout en je schip is opgeblazen. Het zijn elementen die typerend zijn voor een shoot 'em up. SEGA’s Fantasy Zone II voegde hier eind jaren ’80 echter wat frisse zaken aan toe. Onlangs heeft dit spel een extra dimensie gekregen op de Nintendo 3DS. Weet 3D Fantasy Zone II nog steeds verfrissend over te komen? Normaal gesproken zit je bij een shoot 'em up vast aan een constant scrollende omgeving, hetzij horizontaal of verticaal. 3D Fantasy Zone II kent een omgeving die zich voornamelijk in de breedte uitstrekt, maar nu kun je vrijelijk door het level bewegen. Je speelt als een klein scheepje genaamd Opa-Opa, welke grof gezegd de taak op zich heeft genomen om een achttal eindbazen een kopje kleiner te maken. Iets wat, in tegenstelling tot veel spellen in het genre, juist gebeurd in een vrolijk ogende omgeving vol koddige ‘monsters’. Dit heeft overigens geen invloed op de moeilijkheidsgraad, die nog altijd bikkelhard kan zijn.

Zonder pardon De voornaamste reden hiervoor is dat een enkele kogel of aanraking met een vijand er al voor zorgt dat je het loodje legt. Hoewel dit vrij traditioneel is in het genre, is dit voor ongeoefende spelers nogal wennen – zeker omdat je in dit spel veel vrijer bent om te bewegen. Je hebt slechts een beperkt aantal levens en als die op zijn, mag je zonder pardon opnieuw aan het level beginnen. Heb je dus nooit eerder een shoot 'em up gespeeld, bereidt je dan voor op een pittige ervaring. Daar staat tegenover dat 3D Fantasy Zone II, vrijwel direct al lekker weg speelt en gelukkig vrij vergefelijk is als je het loodje legt. Vanaf het begin kun je bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad een paar tandjes lager doen of jezelf meer levens geven. Liefhebbers van het genre kunnen het zichzelf zo ook wat moeilijker maken. Qua opbouw is het spel vrij recht door zee. Je krijgt acht werelden voorgeschoteld, elk met een eindbaas aan het eind. Voordat je het echter tegen één van deze groteske wezens mag opnemen, moet je eerst een tiental specifieke monsters verslaan. Dit is het geval voor elk level, wat het geheel al snel voorspelbaar maakt. Een leuke toevoeging is echter dat elke omgeving nog een duistere zijde kent, waar je middels een portaal – geheel optioneel - doorheen kunt vliegen. Deze dimensie kent een ander likje verf: zo verandert een rustieke omgeving ineens in een duistere onderwatergrot. Vijanden bijten hier daarnaast een stuk harder van zich af, maar je hebt hier wel de mogelijkheid om je score flink op te krikken.

Op je hoede Als je een omgeving betreedt, is Opa-Opa voorzien van twee kleine vleugeltjes om te bewegen en wat kogels en bommetjes om vijanden naar het hiernamaals te helpen. Wil je dit verbeteren? Dan zul je deze moeten aanschaffen bij de shop in die omgeving. Dit doe je met coins die verslagen vijanden laten vallen. Koop je een sterkere aandrijving van je schip, zoals een groter stel vleugels, blijft deze in werking tot je het loodje legt. Het betere schietwerk, in de vorm van een bredere kogelregen of wat sterke laserstralen, is echter een stuk schaarser. Hoewel het ervoor zorgt dat je nog een tweede kans krijgt als je geraakt wordt, gaat dit ten koste van het wapen in kwestie. Een verder addertje onder het gras is echter dat het schietgerei maar voor een beperkte tijd beschikbaar is én dat het een stuk duurder wordt om het nogmaals aan te schaffen. Dit systeem zorgt ervoor dat je in 3D Fantasy Zone II constant op je hoede moeten blijven. Aan de ene kant is dit heerlijk slim: upgrades zorgen er voor die korte tijd ook daadwerkelijk voor dat Opa-Opa een stuk sterker wordt en de steeds hoger wordende prijzen dwingen je om flink te experimenteren tussen de verschillende wapens. Aan de andere kant zorgt dit er ook voor dat een daadwerkelijk gevoel van progressie ontbreekt. In de achtste wereld start je met datzelfde kleine schip als in de eerste wereld, terwijl het gebied vele malen lastiger is. Ook is het heel vervelend dat je tijdens eindbaasgevechten doorgaans alleen op een betere motor bent aangewezen, gezien je geen schietgerei kan kopen als je tijdens een grotesk monster het loodje legt. Je wordt als speler constant beperkingen opgelegd. Hoewel de game hiermee de focust meer schuift op jouw vaardigheden, weet het hiermee nooit een echt gevoel van voldoening te geven. Gelukkig weet de tweede modus, die speciaal voor deze versie is toegevoegd, dat in zekere mate wél te doen. In Link Loop Land, ofwel de Endless Mode, bestuur je het broertje van Opa-Opa: Upa-Upa. Hier heeft je schip vanaf het begin al heel wat meer in zijn mars. Het doel is om zo lang mogelijk in leven te blijven, iets wat al snel tenenkrommend moeilijk wordt. Hoewel je als een woest vliegdekschip gehakt maakt van hordes vijanden, kan een verdwaalde kogel je al veranderen in een fragiel scheepje dat nauwelijks een deuk in een pakje boter kan slaan. Deze modus is verrassend intens en weet de levensduur van het spel behoorlijk op te rekken. Een leuke extra is dat je hier ook de nodige coins mee verzamelt. Deze kun je gebruiken in de hoofdgame, maar ook om extra’s vrij te spelen die het leven van je schip daar een stuk makkelijker te maken. Die optie voor een langere levensduur voor je wapengerei werd in ieder geval hartelijk verwelkomd.

Presentatie Hoewel het originele Fantasy Zone II al in 1987 op het Sega Master System verscheen, is deze Nintendo 3DS-versie gebaseerd op een remake die in de arcadehallen verscheen. Naast het feit dat het spel zo veel draait om scores, zorgt dit ervoor dat het er nog best te pruimen uit ziet. Vooral de eindbazen zijn leuk vormgegeven en zijn rijk aan details. Zo geven ze visuele hints als je ze op de goede plek raakt, en worden ze langzaamaan rood als je ze met meer kogels hebt besproeid. De hele game is sowieso een lading van felle, vrolijke kleuren en heeft hiermee een unieke stijl voor het genre. De muziek ondersteunt dit: de game zit vol vrolijke, drukke deuntjes. Er zit daarnaast een breed scala aan nummers in, wat een unicum is voor de tijd. Hoewel ze niet allemaal geslaagd zijn, weten de meeste de sfeer van een gebied aardig over te brengen. En mocht de muziek je niet aanstaan, kun je vanuit het menu gewoon een andere track kiezen. Een ander leuk detail is dat de titel via geluid aangeeft hoe goed je een tegenstander raakt. 3D Fantasy Zone II zit zo vol (audio)visuele hints om die bikkelharde gameplay toch wat draagbaarder te maken.

Conclusie Nieuwe shoot 'em ups zie je tegenwoordig nog maar weinig, en daarom is het soms best leuk om weer van een oude variant te mogen proeven. Ook van 3D Fantasy Zone II zou je eens een hapje moeten nemen. Het spel kent – ook nu nog – een aantal verfrissende ideeën, zoals het naar eigen inzicht rondvliegen door een horizontale scrollende omgeving. De vrij pittige moeilijkheidsgraad weet je daarnaast constant op het puntje van je stoel te houden. Toch komt dit vooral door de speler de hele tijd beperkingen op te leggen. Hoewel deze remake een hoop content en mogelijkheden heeft toegevoegd om dit te verbloemen, is een gevoel van progressie hierdoor te weinig aanwezig. Voor de puristen lijkt het echter bijna weer of ze in de arcadehal aan het spelen zijn.

N1 Score: 7.2

+ ["Unieke grafische stijl","Speelt voor een shoot 'em up verfrissend weg","Brengt oude arcade-gevoel terug"]

- ["Nauwelijks progressie","Wapensysteem kan frustrerend worden","Eenzijdige opbouw"]

Gekoppelde games

3D Fantasy Zone II (Nintendo 3DS eShop)