[Review] Geschreven door Patrick op 2015-05-07 10:00:00

Mario Kart 8 x 200cc x Animal Crossing

Op 23 april kwam de tot nu toe grootste update voor Mario Kart 8 uit. Het tweede DLC-pakket is met de update beschikbaar gekomen en voegt onder andere acht nieuwe banen en drie nieuwe racers toe, waarvan twee uit het Animal Crossing-universum. Ben je echter niet zo van de DLC, dan heeft Nintendo met deze update evengoed iets voor jou toegevoegd. Na ruim 23 jaar is er nu een nieuwe snelheidsklasse beschikbaar gekomen in de Mario Kart-reeks. De 200cc belooft één grote snelle chaos te worden waarbij Nintendo doodleuk uitlegt aan spelers waar de “remknop” precies zit. Die was eerder nooit nodig voor ervaren coureurs. Wordt het flink remmen of zorgt de 200cc voor een welkome nieuwe uitdaging? In onze review van Mario Kart 8 vorig jaar gaven we de game een 7,5. Sinds die tijd heeft Nintendo echter niet stilgezeten. Zo zijn er met de komst van de Animal Crossing-DLC wederom acht banen, drie personages en zes auto-onderdelen toegevoegd. Dit brengt ons tot een totaal van maar liefst 48 circuits om van te genieten. Dit is een ongekend hoog aantal binnen de Mario Kart-reeks. Als klap op de vuurpijl voegt Nintendo ook nog eens de 200cc toe voor iedereen. Voor het eerst kunnen we aan de slag met een snelheidsklasse hoger dan 150cc.

Snel, sneller, snelst en 200cc De 200cc is het beste wat Mario Kart 8 is overkomen sinds de release afgelopen jaar. Deze toevoeging geeft nieuwe uitdaging aan een game die te gemakkelijk is geworden het afgelopen jaar. De 150cc was voor velen niet snel genoeg en van de remknop hebben de meesten nog nooit gehoord. Dat is met de 200c veranderd, want remmen is een absolute noodzaak. Hectiek en chaos staan centraal in deze nieuwe snelheidsklasse. Zeker in het begin vlieg je vaak uit de bocht en kom je erachter dat alles wat goed werkte op 150cc toch net even iets minder lekker verloopt op 200cc. Sommige shortcuts zijn ineens niet meer het nemen waard terwijl andere nu zelfs zonder mushroom tijdwinst op kunnen leveren. Je moet alle banen opnieuw uitvinden. Deze bijzondere toevoeging is voor vele oude coureurs een goede reden om weer eens terug te grijpen naar deze toch al bijzondere Mario Kart-game. Het enige minpuntje aan 200c is dat de computergestuurde racers nog niet helemaal gewend zijn aan deze nieuwe snelheid. Ook je mederacers vliegen om de haverklap van de baan. Villager op de scooter Naast acht racetracks, die verderop stuk voor stuk beoordeeld worden, brengt de Animal Crossing-DLC enkele nieuwe personages en auto-onderdelen met zich mee. Villager en Isabelle uit de Animal Crossing-serie versterken het team en ook Dry Bowser keert terug. Het is jammer dat ze voor Villager gekozen hebben voor een ander uiterlijk dan in Super Smash Bros. for Wii U/3DS. De herkenning ontbreekt daardoor voor onbekenden van de Animal Crossing-serie. Verder passen de nieuwe Animal Crossing-personages prima in de wereld van Mario Kart.

De nieuwe auto-onderdelen mogen er ook weer wezen. Pak de Streetle, die je kart op een kever laat lijken, of stap op je City Tripper om geheel in Animal Crossing-stijl de race aan te gaan met al het andere Nintendo-gespuis. De City Tripper ziet eruit als een scooter maar levert qua snelheid veel meer dan dat. Ook een bijpassende motor voor Dry Bowser mag niet ontbreken en dit is de Bone Rattler geworden. Deze is minder goed vormgegeven dan de Master Cycle uit de The Legend of Zelda-DLC maar ziet er zeker stoer genoeg uit om hem eens uit te proberen. Vier keer remake en vier keer nieuw Nintendo voegt met deze DLC wederom acht banen toe. Vier banen uit oudere Mario Kart-games komen terug en vier totaal nieuwe. Zo mogen we aan de slag met een op Animal Crossing-geïnspireerde track, met de doldwaze gekte van Babypark en ook ontbreekt een F-Zero niet aan de line-up dit keer. Hieronder volgen individuele beoordeling van de acht banen.

Babypark (Nintendo GameCube) Babypark staat garant voor een grote chaos. Deze track is ovaalvormig en erg kort. Vandaar moet je zeven rondjes rijden in plaats van de standaard drie. Op de Nintendo GameCube heeft dit circuit zijn faam behaald en helaas komt de baan als remake in Mario Kart 8 minder goed tot zijn recht. Het is nog steeds één grote chaos maar het gevoel van de Nintendo GameCube wordt bij lange na niet geëvenaard. Deze versie van de ovaal is iets gekanteld en dat betekent dat je continu anti-gravity aan het racen bent. Flink tegen elkaar opbotsen om kleine snelheidsboosts te krijgen maken de chaos compleet. Score: 2.5/5 Kaasland (Game Boy Advance) Kaasland heeft een flinke metamorfose gekregen en bestaat nu echt uit gatenkaas. De Game Boy Advance-versie had wel donkere plekken die als gaten moesten fungeren maar die waren zo recht als maar kon. In deze remake komt het concept “kaas” vele malen beter tot zijn recht en zodoende zijn er over het gehele circuit gaten te vinden. Daarnaast heeft Nintendo de baan op het einde nog een stukje langer gemaakt en interessante nieuwe shortcuts toegevoegd. Al met al een zeer prima remake. Score: 4.5/5

Wervelwoud Een geheel nieuw circuit waarin je door een donker bos heen knalt met je nieuwe City Tripper, is Wervelwoud. De omgeving ziet er schitterend uit en de tune die gedurende de hele race te horen is klinkt ontzettend lekker. Gelukkig komt de zon ook nog op plaatsen door, waardoor je nog beter van de omgeving kunt genieten. De racebaan bevat verschillende gameplay-elementen zoals een vliegstuk, een stuk waarin je met een waterstroom mee kunt rijden en shortcuts. Verder is de baan, zeker op 200cc, erg uitdagend op verschillende stukken. Score: 4/5 Animal Crossing Het Animal Crossing-circuit straalt aan alle kanten Animal Crossing uit. Zo zijn de muntjes aangepast geheel naar de stijl van Animal Crossing en komen vele bekende personages langs de kant voorbij. Het muziekje is heerlijk en de afwisselende seizoenen is een leuke gimmick. Het past geheel in de Animal Crossing-sfeer. De afwisselende seizoenen zorgen voor verschillende weersomstandigheden die invloed hebben op de manier waarop je moet rijden. Het circuit zelf is verder te simpel en geeft niet het gevoel dat je over een totaal nieuwe track racet. Er mist een zekere flair die in Hyrule-Circuit wel aanwezig was en dat is jammer want alles om het circuit zelf heen is gewoonweg schitterend. Score: 3.5/5 Bowser City (Nintendo 3DS) In Bowser City word je doodgegooid met felle neonlichten en beeldschermen met daarop de grote ster: Bowser. Dit alles komt in een game als deze gewoon niet goed tot zijn recht. Op de Nintendo 3DS was dit al een van de minst favoriete banen en deze remake is nog net zo verschrikkelijk. Het is een schreeuwerige simplistische baan waar weinig plezier aan te beleven is. Het enige pluspunt is dan nog dat het op 200cc een bijzonder uitdagende baan is door de vele scherpe bochten. Score: 1/5 Sprintlint (Game Boy Advance) Sprintlint op de Game Boy Advance was een simplistische lelijke rode track zonder al te veel poespas. Deze remake tilt de baan naar een nieuw niveau. Je hebt het gevoel dat je echt over een lint heenrijdt en de ambiance klopt gewoon helemaal. Het kleurenpalet is ook aanzienlijk verbeterd waardoor dit de beste toevoeging qua nieuwe banen is in de Animal Crossing DLC. Op 200cc wordt het ook nog eens een zeer uitdagende baan om van door het lint te gaan. Score: 5/5

Mario’s Metro Mario’s Metro doet sterk denken aan Coconut Mall van de Wii. Je duikt direct na de start de metro in en komt daarna op het station er weer uit. Dit station lijkt erg veel op het interieur van Coconut Mall. De metrogangen kennen vele bochten en alternatieve routes. De echte waaghalzen onder ons kunnen zelfs over de metrotreinen heenrijden. Dit zorgt voor een aangename ervaring. Je krijgt echter het gevoel dat je alle losstaande elementen wel eens vaker tegengekomen bent en helaas voelen de verschillende delen ook echt aan als losstaande elementen. Score: 3/5 Big Blue Big Blue is één level waarbij je geen rondjes rijdt maar een grote lange race uitvecht. De soundtrack van de baan is geweldig en volledig in F-Zero-stijl. Alles aan deze baan schreeuwt 'F-Zero' en dat valt ontzettend goed in smaak. De track begint met een grote afdaling en kent veel verschillende elementen uit andere races die hierin vlekkeloos samenkomen om tenslotte weer flink berg opwaarts te mogen rijden. De omgevingen zien er goed uit en op een stuk rijd je op de kop boven een stukje water. Dit laat blijken dat Nintendo toch wel weet hoe ze de anti-gravity op een vette manier in kunnen zetten. Score: 4.5/5

Conclusie 200cc is niet voor iedereen maar voor de doorgewinterde Mario Kart-speler is dit de beste manier om te genieten van het racen. Dit nieuwe snelheidsniveau voegt uitdaging toe in een game die zeker voor gevorderdenspelers veel te gemakkelijke was geworden. 200cc is snel, chaotisch en dat je af en toe moet remmen, verandert daar niets aan. Het gevoel bij deze nieuwe snelheidsklasse is goed. Het winnen van races vergt net iets meer techniek en het is niet alleen meer vol gas zonder nadenken over de racebanen knallen. Een klein minpuntje is dat de computergestuurde racers niet echt goed om lijken te kunnen gaan met 200cc. Constant zie je ze aan alle kanten uit de bocht vliegen. Naast de 200cc-modus zijn er met de Animal Crossing-DLC ook weer acht nieuwe banen toegevoegd aan het toch al uitgebreide arsenaal aan racebanen. Sommige banen komen minder goed uit de verf dan andere maar al met al zijn ze weer erg vermakelijk. De Animal Crossing-personages passen verder prima binnen de line-up aan racers van Mario Kart 8 en de nieuwe Animal Crossing-karts zijn erg aandoenlijk. Mario Kart 8 is met deze update en de Animal Crossing-DLC weer een bulk gameplay rijker geworden en dat dit goed uitpakt mag duidelijk wezen. Het laatste puntje wat nog open staat is de Battle Mode, want helaas heeft deze update daar niets aan gedaan. Hopelijk krijgen we dan ook nog een derde DLC met de toevoeging van de oude Battle Modi.

N1 Score: 9

+ ["Ongekende snelheden op 200cc","Replay-waarde enorm gestegen dankzij 200cc","200cc is de beste manier om Mario Kart 8 te spelen","Sprintlint, Big Blue en Kaasland"]

- ["Computergestuurde racers lijken de weg kwijt te zijn in 200cc","Babypark en Bowser City"]

Gekoppelde games

Mario Kart 8 (Wii U)