[Review] Geschreven door Mink op 2015-05-09 18:30:00

LEGO Ninjago: Shadow of Ronin

Warner Bros. heeft in samenwerking met LEGO en TT Games een nieuw LEGO-avontuur op de markt gebracht. Met een origineel verhaal, in plaats van gebruik te maken van bekende films, is de opzet van dit LEGO-spel net iets anders dan haar voorgangers. LEGO City was het laatste soortgelijke spel op een Nintendo-console en deze beloonden wij met een nette 8,8 in onze review. Weet LEGO Ninjago: Shadow of Ronin zich naar dezelfde hoogte als Undercover te werken, of is dit een andere steen in de muur der platformspellen?

Tik om te starten De afgelopen tijd zijn er relatief veel LEGO-spellen verschenen, zo was daar een LEGO-variant op The Hobbit en Batman. Tevens verscheen de videogame van de LEGO-film die in 2014 verscheen op het witte doek. LEGO Ninjago: Shadow of Ronin is het vervolg van LEGO Ninjago: Nindroids dat tevens op de Nintendo 3DS verscheen. Het verhaal gaat enigszins verder waar Nindroids was gebleven, maar enige voorkennis is niet nodig om aan dit avontuur te beginnen. De reden waarom LEGO Ninjago: Shadow of Ronin geen voorkennis behoeft, is omdat alle ninja’s hun geheugen zijn verloren. De met amnesie bestempelde schaduwen moeten hierdoor niet alleen gissen naar het verleden, maar tevens een onzekere toekomst tegemoet lopen. Behalve wat hersenspinsels heeft vijand Ronin ook de elementaire krachten van de Japanse krijgers afgepakt met behulp van een Obsidiaan wapen. Hierdoor ben je genoodzaakt te vechten tegen een vijand die je niet kent en moeten de ninja’s er alles aan doen om hun vechtkunst weer te hervinden. Dit gaat gepaard met enkele levensbedreigende taken om zo de elementaire krachten terug te verdienen. In het begin is dit vrij goed uitgewerkt en krijg je telkens nieuwe opdrachten, maar naarmate je vordert, wordt het verhaal een beetje gerecycled en is het verhaaltechnisch wel zeer simplistisch.

De vloer is lava! In dit LEGO-avontuur speel je level voor level en hierin krijg je telkens een vijftal opdrachten. Weet je deze alle vijf te voltooien, dan heb je het level compleet gehaald. Dit klinkt wat gemakkelijker dan het is, want de meeste van deze opdrachten zijn pas in een tweede playthrough te behalen. De opdrachten variëren in moeilijkheid van “Voltooi het level” tot “Verzamel 9.000 noppen” tot “De vloer is lava!”. De meest originele opdrachten komen langs en deze doelen proberen te behalen, is een pittige tijdsbesteding waarvan de beloning ietwat kan tegenvallen. Leukere gameplay-mechanismes zijn de vlottere levels die LEGO Ninjago: Shadow of Ronin rijk is. Hierin vlieg je in bijvoorbeeld een snelle straaljager door ijzige gebieden en moet je tegelijkertijd vijandige Apaches vernietigen. Dit soort levels komen ook op de grond voor en dan moet je bijvoorbeeld op de rug van een ge-explodeerde jet-pack een lava-glijbaan zien te overleven. Deze levels zijn vrij leuk om te spelen en dankzij het hoge tempo ook nog eens op niveau. Zeker wanneer je tevens de vijf opdrachten probeert te behalen.

Flaws Het grootste nadeel van LEGO Ninjago: Shadow of Ronin moet toch wel het teleurstellende niveau zijn. Zo kun je, net zoals bij vele andere LEGO-titels, niet doodgaan en wanneer de hartjes op zijn, krijg je gewoon weer nieuwe en verlies je enkel wat nopjes. De gevechten in LEGO-spellen zijn altijd al vrij simplistisch geweest, maar de nieuwe aanval, een tornadootje, doet daar nog een schepje bovenop. Hiermee kun je meerdere vijanden binnen één seconde van het veld verwijderen. Dat de ninja’s een beetje overpowered zijn, is dan ook een understatement. Grafisch en Geluid Grafisch oogt dit Nintendo 3DS-spel meer dan acceptabel. bedoel je niet 'minder'? Het weet geen indrukwekkende impressies achter te laten, maar dat is ook niet echt nodig. Echter, zodra je de slider van het 3D-effect opengooit, valt het geheel in elkaar. Tijdens cut-scènes is het 3D-effect nergens te bekennen en tijdens het spelen werkt het voor geen meter, zijn er veel frame-drops en lijkt het geheel een stuk instabieler. Dit is vrij jammerlijk, want ninja’s die van je beeldscherm spatten is natuurlijk de droom van iedere sensei. Geluidtechnisch weet LEGO Ninjago: Shadow of Ronin ook geen punten te scoren. Niet dat er iets mis is met het geluid, maar het zal niet bestaan uit epische stukjes. Waar het spel wel goed weet te scoren, is de voice-acting. De voice-actors weten een zeer goede rol neer te zetten en van de luie Jay tot de robot Zane[]: iedereen is zeer persoonlijk en goed gecast. Daarvoor alleen maar pluimen aan TT Games.

Conclusie LEGO Ninjago: Shadow of Ronin is een vermakelijke LEGO-titel. Dankzij het originele verhaal, is het “been there done that”-gevoel grotendeels verdwenen, hoewel gameplay-technisch het spel nog steeds geen hoogstandje is. Gelukkig biedt het wel enkele leuke elementen, zoals het rondvliegen in een mechanische draak en het rijden op sneeuwmobiels, en is de LEGO-humor weer goed vertegenwoordigd. Jammer genoeg ondersteunt het spel de Nintendo 3DS niet helemaal en dit is goed te zien aan het lelijke 3D-effect. Over het algemeen een leuke platform-titel met bergen aan content voor de verzamelaar.

N1 Score: 6.7

+ ["Origineel LEGO-avontuur","Honderden verzamelobjecten","Variatie tussen snelle race-levels en platform-actie","Grote bazen ","Hoge replay-waarde voor verzamelaars"]

- ["3D-effect heel wazig","Zeer simplistisch","Verhaal wordt eentonig"]

Gekoppelde games

LEGO Ninjago: Shadow of Ronin (Nintendo 3DS)