[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2015-05-11 16:00:00

BOXBOY!

Een grote ontwikkelstudio die zich aan een heel klein project waagt, je ziet het maar zelden. HAL Laboratory, bekend van de Kirby-serie, probeerde het. Het resultaat is een visueel bijna tegenovergestelde game. Geen felle kleuren en zoete personages, maar een blokkerige wereld met zwart en wit. Had HAL Laboratory het beter bij Kirby kunnen houden of weet het bedrijf ook een interessante eenvoudige puzzelgame te leveren? BOXBOY! is geen ingewikkelde game en de makers hebben dat zelf ook begrepen. Als je de game voor het eerst opstart, word je wakker in het eerste level van de eerste wereld. Zonder al te veel verdere instructies moet je zelf beginnen te lopen. Hoewel dit in eerste instantie wat vreemd aanvoelt, pakt het erg goed uit omdat de levels eenvoudig zijn. Elk level duurt slechts enkele seconden, zeker zo vroeg in het spel. De zes levels van wereld 1 heb je daarom zo doorlopen. Op dat moment aanschouw je de eerste keer het proces waarin het hoofdpersonage Qbby de kracht heeft verzameld om een groot blok te creëren en het duistere gat dat voor hem ligt te dichten. Dat is waarschijnlijk het verhaal erachter, maar het komt er simpelweg op neer dat je een wereld hebt uitgespeeld en door mag naar de volgende wereld. Zo nu en dan zijn er ook meerdere werelden tegelijk beschikbaar en kun je zelf kiezen in welke volgorde je ze doorspeelt. Het verhaal? Na wereld 2 zit de inleiding erop en aanschouw je zowaar een cutscène. Je stapt op een zogenaamde switch en er breekt een blokje los van iets wat hoog in de lucht zweeft en op een vierkante maan lijkt. Het afgebroken blokje krijgt een strikje, dermate een vrouwelijk personage afbeeldend. De bedoeling is dat ze in dit spel de rol van vriendin van de hoofdpersoon speelt. Qbby en het blokkerige vrouwtje lijken dit allebei direct te begrijpen, maar door de non-verbale opzet van het spel blijft de speler in eerste instantie met vragen zitten. Gelukkig overbruggen de zeldzame verhalende stukken de puzzelwereld enigszins en deze maken het spel iets draaglijker. Winkelen! Op dit moment speel je ook de route naar de eerste schatkist vrij. Ongeveer na elke drie of vier werelden kom je een schatkist tegen. Deze schatkisten bevatten voorwerpen die je bij de winkel kunt aanschaffen. Het assortiment van de winkel is in vier categorieën verdeeld. Ten eerste en ten nuttigste de categorie costumes. Binnen deze categorie is als eerste het kostuum van de rapper beschikbaar, passend beschreven als "dudes and dudettes, get hippity hopping and bust out some rhymes!" De game gebruikt weinig tekst, maar de tekst die BOXBOY! bevat is zo slecht nog niet. Uiteindelijk speel je acht kostuums vrij en het is erg leuk om je verschijning zo nu en dan aan te passen. Ten tweede de categorie music, waar je niets aan hebt, tenzij je in de shop wil zitten luisteren naar muziek die anders tijdens de levels of op andere plaatsen speelt. De muziek is echter niet al te interessant, waardoor je snel uitgeluisterd zult zijn. Ten derde de challenges, waarbij het niet om de moeilijkheid van het level draait, maar meer om de snelheid waarmee je er doorheen komt. Dat geldt althans voor de Time Attack. Voor de Score Attack moet je zo veel mogelijk tokens verzamelen als je kunt binnen een bepaalde tijd. De laatste categorie heet techniques en is een handleiding met handige tactieken. Een wereld vol werelden met puzzels Goederen uit deze winkel koop je met tokens. Als je een level uitspeelt krijg je zo'n 70% van de te behalen tokens in dat level, voor de overige 30% moet je ook alle kroontjes in het level halen. Kroontjes liggen vaak op plaatsen die wat lastiger bereikbaar zijn, maar in het begin van het spel zul je nog redelijk eenvoudig alle kroontjes kunnen meenemen. In de latere werelden wordt het iets moeilijker, maar is het nog altijd goed te doen. Dat heeft te maken met de opzet van het spel als geheel. Elke wereld heeft een eigen thema. In het begin gaat dat nog vooral om technieken, zoals in wereld 4 en 5. In latere werelden zijn het vooral nieuwe obstakels. Deze opzet heeft voor- en nadelen. Een duidelijk voordeel is dat het spel interessant blijft door de constante nieuwe gameplay-elementen. Telkens moet je op een andere manier puzzels zien op te lossen. Een nadeel is dat het eerste level van de volgende wereld altijd makkelijker zal zijn dan het laatste level van de vorige wereld. Om nieuwe gameplay-elementen in te voeren moet je immers met een relatief laagdrempelig niveau beginnen. Het reguliere spel bevat enkel werelden die vasthouden aan een eigen thema, zonder gameplay-elementen te combineren. Dat zorgt ervoor dat je zonder al te veel moeite het spel zelf 100% kunt uitspelen. Gelukkig komen er echter na het uitspelen nog een paar nieuwe werelden die de gameplay-elementen wel mixen en daarmee meteen een heel stuk moeilijker zijn. Het niveau ligt zo uiteindelijk vrij hoog, maar dit wordt in een erg langzaam tempo opgebouwd. Conclusie HAL Laboratory probeert eens iets anders en doet niet eens zo'n slechte poging. Ondanks het gebrek aan tekst en échte verhaalelementen in BOXBOY! weet de blokkerige hoofdpersoon Qbby sympathie te wekken op een non-verbale manier. De korte levels die binnen een wereld de moeilijkheidsgraad langzaam opbouwen en de verschillende thema's van deze werelden maken het spel aantrekkelijk en houden het nieuw. Het zorgt er echter ook voor dat de algemene moeilijkheidsgraad redelijk laag blijft, totdat je het spel hebt uitgespeeld en aan de extra werelden kunt beginnen. Al met al BOXBOY! is prima puzzelspel met een heel eigen identiteit, maar ook niet meer dan dat.

N1 Score: 7.8

+ ["Eenvoudige, maar doeltreffende levels","Voor een puzzelspel heeft BOXBOY! een sterke identiteit","Uitdagende extra puzzels na het hoofdspel","Themawerelden houden de gameplay fris, ..."]

- ["...maar houden de moeilijkheidsgraad laag","Nauwelijks verhaalelementen naast het puzzelen"]

Gekoppelde games

BOXBOY! (Nintendo 3DS eShop)