[Review] Geschreven door Daan op 2015-06-08 12:30:00

Swords & Soldiers II

In 2009 was de WiiWare-service nog in leven en bracht het ons unieke titels die het spelen waard waren. Eén van deze games was Swords & Soldiers, wat een unieke twist betrof op het realtime strategy genre. Met zijn cartoony stijl en verslavende gameplay wist het veel bekijks te trekken en het werd binnen de kortste keren een ware klassieker in Nintendo's eerste downloadwinkel. Na een aangename port naar de Wii U is er nu eindelijk een vervolg. Het belooft een spektakelstuk te worden met meer units, een uitgebreide campaign en meer multiplayer maps. Kan ontwikkelaar Ronimo Games boven zichzelf uitstijgen en de perfecte sequel afleveren? Strategy totdat je erbij neervalt Als je Swords & Soldiers ooit hebt gespeeld, dan weet je wat je kunt verwachten. Swords & Soldiers II bevat, net als de voorganger, geheel eigen ideeën over hoe een strategiespel gespeeld moet worden. Het is een sidescrolling game, wat betekent dat je alleen maar links en rechts over het speelveld zult bewegen. Door zijn simplistische design lijkt het wellicht alsof de game weinig diepgang kent, maar dit is niet het geval. Het doel van de levels is om de toren van de tegenstander, die aan de andere kant van het speelveld staat, te vernietigen. In het begin bouw je mijnwerkers, waarmee je goud kunt vergaren en verscheidene soldaten kunt bekostigen. Deze soldaten zullen vervolgens automatisch over het scherm bewegen, totdat ze in aanraking komen met de vijand. Je werk is dan nog niet klaar, want er is ook nog magie en hiermee help je de soldaten tegenstanders uit te roeien of hunzelf te verdedigen. Nieuwe soldaten, speciale aanvallen en obstakels koop je via een upgrade-scherm. Mogelijke upgrades verschillen per clan die je hebt gekozen en het is maar waar je de focus op wil richten. Zo zijn Vikingen vooral gefocust op brute kracht, maar ze hebben weinig manieren om mana te vergaren. Je zult veel torens moeten bouwen om dit negatieve punt te verbeteren en dat is niet bepaald eenvoudig.

Je zult echter niet moeten denken dat je zeeën van tijd hebt om over je tactiek na te denken. Snel en vlug vingerwerk is noodzakelijk om je tegenstander af te troeven en geen één is daadwerkelijk hetzelfde. Het leren van je fouten is eigenlijk het meest boeiende, omdat je meteen inspiratie opdoet voor het volgende potje. Daarnaast worden de wedstrijden erg snel hectisch en dan zal je nog eens over het goud en magie moeten nadenken wat je nog beschikbaar hebt. Het voelt als het koken van een maaltijd. Het gaat niet altijd van een leien dakje, maar je leert hoe meer je dingen uitprobeert en risico's neemt. Om dit vervolg zijn eigen sausje te geven, zijn de drie partijen flink opgeschud. Hoewel de Vikings hun comeback maken, kunnen we in Swords & Soldiers II de Demons en Persians verwelkomen. Elke clan heeft andere manieren om extra goud of mana te vergaren en je moet er zelf achterkomen welke dingen het beste voor je werken. Dit is waar het heel strategisch wordt, gezien je kunt kiezen om units langer in leven te houden met spells of er simpelweg meer geld tegenaan te drukken. Swords & Soldiers II heeft een dieper "risk and reward"-systeem dan zijn voorganger en de partijen komen dichterbij elkaar dan ooit. Je voelt nooit alsof een nadelige partij bent, dus met de balans zit het zeker wel snor. Het grote aantal nieuwe gezichten zijn ook gewoon leuk om mee te experimenteren en het is duidelijk dat Ronimo Games hier veel werk aan heeft gehad.

Features maken de man De features in Swords & Soldiers II zijn ook flink veranderd in vergelijking met het eerste deel. In het origineel waren er drie campagnes met ieder tien missies om te overbruggen. Nu is er één degelijk avontuur en deze brengt missies en allerlei andere ongein naar een wereldkaart. Hoewel de campagne maar vijftien missies bevat, zijn er ook genaamde ''open battles'' en andere activiteiten. De andere onderdelen zijn bekend, de open battles zijn de duidelijke nieuwkomer hier. In dit onderdeel kun je units uit alle partijen combineren en een uniek team samenstellen om een moeilijkere vijand te verslaan. Het is een uitstekende manier om nieuwe units te leren en bijzondere strategieën te ontwikkelen. Hoewel dit allemaal tof is, blijft het feit dat de campaign hier korter is. Hoewel er extra doelen zijn die je in de stages kunt bereiken, had het nog wel even mogen doorgaan. Naast de campaign zijn er mogelijkheden om Swords & Soldiers II te spelen tegen vrienden en de computer. Het is ontzettend jammer dat er geen online multiplayer in het spel verwerkt zit, maar het betekent niet dat de opties hier niet vermakelijk zijn. De drie partijen kunnen volledig worden benut op verschillende multiplayer maps, die ieder eigen attributen en manieren bevatten om je tegenstander voor te blijven. Een voorbeeld is hoe je op één kaart geen goudmijnen zal tegenkomen en je moet in plaats hiervan goud en mana van het speelveld halen. Deze verschijnen als blokken op het speelveld en hiermee breng je de werkers zeker in gevaar. Een andere map geeft je weinig ruimte om te bewegen en dit zorgt dat gevechten heel snel volgen. De speler kan de regels van de potjes naar eigen inzicht aanpassen en zo worden er regels aanboden als een startkapitaal of zeer goedkope units. Net als met de open battles, kunnen vrienden ook hun eigen teams creëren en de strijd naar nieuwe hoogtes laten stijgen. Door creatief te zijn met alle mogelijke mogelijkheden, kun je iets maken met alleen maar positieve zijden.

Het goede hier is dat vrienden lekker niet naar het scherm van de ander kunnen gluren, zoals dat het geval was in het origineel. Eén speler zal gebruikmaken van de Wii U GamePad en kan de actie besturen met de knoppen of het touchscreen. Beide methodes werken super en mocht je alleen spelen, dan is dit de perfecte manier om Off-TV van de game te genieten. De ander neemt een Wii U Pro Controller in de aanslag en geniet van de pracht en praal op het grote televisiescherm. Graphics en geluid Grafisch gezien ziet Swords & Soldiers er overweldigend uit. Met een kleurrijke getekende stijl hoort dit spel thuis op de Wii U en kun je duidelijk zien dat het er voor gemaakt is. De soundtrack en geluidseffecten verdienen dezelfde lof, maar de grootste pluim moet wel naar de voice acting gaan. Ze zijn zo plezierig om naar te luisteren, zelfs al zeggen ze niet al te veel. Het enige personage dat redelijk veel praat is Brokenbeard, die de introducties verzorgt bij elke missie in de campaign. Hij is vermakelijk om naar te luisteren en de manier waarop hij dingen zegt is uiterst aandoenlijk!

Conclusie Swords & Soldiers II is het vervolg voor de liefhebbers van het origineel. Met drie partijen en nieuwe gezichten, de game geeft je plezier voor zowel de mensen die alleen of met vrienden willen spelen. Hoewel de campaign wel langer had mogen duren en de game zonder meer online verdient, is er alsnog voldoende pret uit te halen. Het is niet te bevatten hoe goed de gameplay werkt en hoe prachtig het spel eruitziet.

N1 Score: 8.5

+ ["Prettige besturing","Verschillende partijen zijn leuk om mee te knoeien","E\u00e9n interessante verhaallijn","Uitlopende maps en regels","Prachtige presentatie "]

- ["Campaign is korter dan voorheen","Geen online multiplayer"]

Gekoppelde games

Swords & Soldiers II (Wii U eShop)