[Preview] Geschreven door Patrick op 2015-07-07 15:55:00

Mighty No. 9

Mighty No. 9 is nog altijd één van de meest succesvolle Kickstarter-campagnes tot nu toe. Er zijn maar twaalf projecten die het beter gedaan hebben. Op het gebied van games moest Mighty No. 9 tot voor kort alleen Torment: Tides of Numenera en Project Eternity voor zich dulden. Met de komst van Bloodstained: Ritual of the Night en Shenmue III zijn echter alle Kickstarter-records verbroken waardoor Mighty No. 9 met de opgehaalde $3.845.170 op een vijfde plaats terechtkomt. Een groot verschil tussen Mighty No. 9 en deze twee is echter dat Mighty No. 9 binnenkort gaat verschijnen. Op de E3 ontbrak deze spirituele opvolger van Mega Man dan ook niet en konden we aan de slag met een game die zeer compleet aanvoelde. Kickstarter-games weten, helaas, vaak niet alle beloften na te komen en zodoende zijn er nog maar een handjevol Kickstarter-games die daadwerkelijk “succesvol” te noemen zijn. Gaat Mighty No. 9 zich toevoegen aan dit rijtje?

Mighty No. 9 wordt ontwikkeld door Comcept USA en werd tijdens Kickstarter-campagne al direct gezien als de spirituele opvolger van Mega Man. Er zijn verscheidene grote namen die ook achter Mega man zitten bij Mighty No. 9 bij betrokken. Zo werkt onder andere Keiji inafune, de character designer van Mega Man, aan het project. Door deze en enkele andere bekende namen had de wereld er in 2013 vertrouwen in dat Comcept USA met een waardig vervolg op Mega Man kan komen. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en gaat de game vijf maanden later uitkomen dan gepland. Sommige Kickstarter-games worden nog veel langer uitgesteld, en dat er ondertussen een releasedatum bekend is, is al heel wat. De grote vraag is nu of de 67.226 backers waar voor hun geld gaan krijgen. Op die vraag gaan we binnenkort antwoord krijgen. Mighty No. 9 is, net als Mega Man, een actievolle side-scroller. Je beweegt je personage, de robot Beck, van links naar rechts en van boven naar beneden in een 2D-wereld. Het platformen is een belangrijk gameplay-element en de verschillende levels zitten boordevol afwisselende vijanden die je kapot kunt schieten. Je kunt vijanden doden door alleen maar te schieten maar wat nog beter werkt is ze eerst een paar keer te raken met je guns en vervolgens door ze heen te boosten. De vijanden worden verzwakt door de kogels en zijn op dat moment kwetsbaar voor een harde tackel. Bij sommige eindbazen is het zelfs een vereiste om deze boost te gebruiken om schade toe te brengen. De levels die we gespeeld hebben boden variërende omgevingen waarin verschillende elementen zoals vuur en ijs in terugkomen.

De snelheid wordt je dood Op de E3 zijn we aan de slag gegaan met een “demo” van Mighty No. 9. De demo leek echter meer de complete game en dit bleek dan ook een van de laatste beta-versies voor release te zijn. Alle levels waren beschikbaar, alle speciale uitdagingen kon je uittesten en ook zaten alle transformaties er al in. Helaas hadden we maar dertig minuten om alles uit te proberen, waardoor we moesten kiezen. Het eerste level is altijd een goed uitgangspunt, vandaar ook dat we daar mee begonnen zijn. In dit level werd mooi uitgelegd hoe alles werkt en leer je omgaan met de snelle Beck. Het platformen voelt goed en nauwkeurig en wat vooral heerlijk is, is de snelheid. De snelheid zal vaak je dood worden, want je kunt echt door de levels heen knallen als je dat zou willen. Speedrunners gaan geheid aan de slag met Mighty No. 9. Verder voelen de spelmechanieken ook compleet en het afmaken van vijanden haal de snelheid zeker niet uit het spel. Net als Mega Man verzamelt Beck door het afmaken van eindbazen speciale krachten en dit zijn er een hoop. Veelal zijn de speciale krachten gebaseerd op de elementen. Zo kun je vijanden veranderen in ijsblokken, aanvallen met vuur of elektrocuteren. Toch zijn er ook nog enkele andere transformaties, zo loop je ineens met zwaarden rond en kun je vijanden in elkaar hakken. De krachten zorgen ervoor dat je bepaalde levels opnieuw kunt spelen en op een andere manier kunt benaderen. Dit komt de replaywaarde ten goede. Bepaalde vijanden kun je door de juiste kracht te kiezen ook makkelijker doden. Het lieve meisje doet geen vlieg kwaad Op de E3 hebben we ook nog het level gespeeld waarin niet Beck maar Call, het vriendinnetje van Beck, de hoofdrol speelt. In tegenstelling tot de schietgrage Beck is Call echter niet zo van het aanvallen. In dit level is het dan ook de bedoeling om zonder vechten het einde te halen want Call kan zelf niet direct vijanden uitschakelen. Hierdoor verandert de gameplay-ervaring drastisch en de snelheid die je gewend bent van Beck verdwijnt geheel. Je zult oude, zwakke vijanden ineens in een heel ander licht zien en dat beviel ontzettend goed. De afwisseling werkt verfrissend en is een interessante benadering van de anders zo snelle gameplay.

Voorlopige conclusie De eerste indrukken van Mighty No. 9 zijn erg positief. Het lijkt er op dat deze game een waardig vervolg op de Mega Man-reeks gaat worden en dat met een geheel eigen karakter. De snelheid in de game is heerlijk voor diegenen die er van houden, het doden van vijanden is op een leuke manier geïmplementeerd en de afwisselende levels komen goed voor de dag. De transformaties voelen daarnaast stuk voor stuk uniek, het level met Call in de hoofdrol zorgt voor een unieke gameplay-ervaring en door de toevoeging van allerlei online ranglijsten wordt de replaywaarde naar verwachting erg hoog. Om dan nog maar te zwijgen over de vele extra modi die we helaas niet meer hebben kunnen uit proberen. We kunnen dan ook niet meer doen dan uitkijken naar het uiteindelijke product.

Gekoppelde games

Mighty No. 9 (Wii U)

Mighty No. 9 (Nintendo 3DS)