[Preview] Geschreven door Daan op 2015-07-09 23:00:00

Super Mario Maker

Vorig jaar speelden we op de E3 al Mario Maker. Het betrof een grappige level editor waarmee je eigen Super Mario-levels kon ontwikkelen. Super Mario Maker, zoals de game nu heet, brengt meer stijlen en tools naar de voorgrond. Gezien het spel in september op markt gaat verschijnen, moet de game er langzamerhand wel klaar voor zijn en daarom besloten wij de game aan een nieuwe blik te onderwerpen. Wat is er veranderd en wat kunnen we precies verwachten? Creëren met Mario In de nieuwste versie van Super Mario Maker konden we nu kiezen uit de vier verschillende stijlen. Super Mario Bros., Super Mario Bros 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. U zijn vertegenwoordigd en brengen ieder hun eigen physics naar dit project. Zo kun je in de nieuwe stijl tegen muren aanspringen, terwijl je in de originele Super Mario Bros. vooral over de grond loopt. Je kunt een level creëren met één van deze stijlen en gebruikmaken van de elementen die elke game uniek maakt. Zo is er de Cape in Super Mario World en het propellorpak in New Super Mario Bros. U. Het zorgt voor variatie in de bouw van een level en het stelt je in staat om constant nieuwe dingen samen te stellen.

Super Mario Bros. kent niet zoveel power-ups en de developers hebben hier een slimme oplossing voor gevonden. In deze stijl kun je exclusief gebruik maken van bijna alle amiibo-personages en ze veranderen in skins voor onze loodgieter. Zo kan hij veranderen in Link, Marth, de Wii Fit Trainer, Isabelle en nog vele anderen. Elk personage kent speciale sounds en animaties, wat het zeker de moeite waard maakt. Het is beste is dat je deze ''Mystery Mushrooms'' in de levels kunt verwerken en dat anderen de amiibo niet hoeven te hebben om ze te spelen. Het is niets uiterst diep, maar het blijft wel een leuke aanwinst. Buiten deze objecten om, is het scala aan gebruiksvoorwerpen zo goed als gelijk gebleven. Met vijf rijen aan objecten heb je aardig wat keuze en sommige objecten veranderen zelfs als je de locatie aanpast. Elke stijl kent meerdere locaties om uit te kiezen en de muziek verandert nagenoeg mee. Op het touchscreen van de Wii U GamePad sleep je over het speloppervlak en plaats je objecten op de manier die jij het fijnste vindt. Wil je munten uit een pijp laten komen? Dat kan! Wil je een Thwomp vleugels geven zodat hij de speler op de hielen kan zitten? Het is allemaal mogelijk in Super Mario Maker. De kracht van de game is ideeën combineren, de basisprincipes op zijn kop zetten en onverwachte vallen klaarzetten voor je vrienden. Het maken van deze stages is niet alleen makkelijk in gebruik, maar het brengt de nodige voorpret met zich mee. Het begint met een makkelijk idee en voordat je er erg in hebt, dan ben je weer een uur verder.

Spelen met Mario Er stonden dit jaar veel meer testlevels voor ons klaar en deze konden vrij gespeeld worden. Zo kon je aan de slag met de levels van de Nintendo World Championships en dit konden we zeker niet aan ons voorbij laten gaan. Ze waren hard tot op het bot en het kostte meerdere pogingen voordat ze voltooid konden worden. Bepaalde levels lieten weer andere elementen zien zoals de auto-scrolling mogelijkheden, die je op belachelijk snel kunt zetten en zo iedere speler de stuipen op het lijf jagen. Er waren daarnaast levels die zichzelf speelden, de Nintendo-kostuums lieten zien of speciale situaties introduceerden. Het gaf een goed overzicht van wat er zoal mogelijk is met Super Mario Maker en de variatie was zeker positief te noemen. Waar we eigenlijk nog maar weinig van weten, is hoe levels nou precies gedeeld kunnen worden. Het is duidelijk dat er online-functionaliteiten in zitten en dat spelers de verschillende stages kunnen beoordelen, maar het valt nu nog wat moeilijk voor te stellen. Hopelijk krijgen we hier binnenkort meer informatie over! Voorlopige conclusie Super Mario Maker voelde gelijk aan als een warme douche. Het is leuk om zowel levels te maken als ze te spelen. De creatieveling kan helemaal los gaan met de mogelijkheden die de game biedt en zijn stages delen met de hele wereld. Ben je echter helemaal niet zo goed met editors, dan heb je in principe nog niets te vrezen. Met een actieve community staat er een lekker groot Super Mario-avontuur op te wachten en je kunt de content helpen verbeteren door ze te beoordelen. Hoewel we nog moeten afwachten hoe alle community-aspecten zullen uitpakken, zijn de eerste impressies vooral positief. Laat september maar gauw komen!

Gekoppelde games

Super Mario Maker (Wii U)