[Review] Geschreven door Nathan op 2015-07-20 17:00:00

Lord of Magna: Maiden Heaven

Na de Japanse release van Rune Factory 4 sloot de ontwikkelingsstudio Neverland al snel de deuren. Er was echter nog één project niet afgerond. Daarop besloot uitgever Marvelous onder andere met behulp van de originele director, producer en componist dit project intern af te ronden. Op 2 oktober 2014 verscheen Lord of Magna: Maiden Heaven dan eindelijk in Japan voor de Nintendo 3DS. Een klein jaar later is deze strategische RPG ook in Europa verkrijgbaar, digitaal in de Nintendo 3DS eShop. Weet dit allerlaatste project de eer van van Neverland hoog te houden of laat Lord of Magna: Maiden Heaven wat steekjes vallen?

Lord of Magna: Maiden Heaven is een strategische role-playing game van de makers van Harvest Moon en Rune Factory. Waar die twee series erg leunden op de gameplay van de (boeren)simulatie, slaan de ontwikkelaars met deze Nintendo 3DS eShop-titel de verhalende weg in. In Lord of Magna: Maiden Heaven speel je als Luchs, de erfgenaam van een oude herberg op een godvergeten eilandje. Er komen geen toeristen meer naar de herberg, maar vanwege de belofte aan zijn grootmoeder dat hij gasten in de herberg altijd als familie zal behandelen, houdt Luchs de herberg open. De kost moet hij echter op een andere manier verdienen en dit doet hij samen met zijn vriend Bart door kristallen uit te hakken in de grotten op het eiland. Op een dag vinden Luchs en Bart in een kristallengrot een meisje ín een kristal. Terwijl Luchs en Bart staan te kijken, valt een groep monsters hen aan. Ze lijken ten dode opgeschreven, maar dan verlaat het meisje door een vreemde kracht het kristal en schakelt de monsters uit. Als na deze verwarrende gebeurtenis het meisje ook nog eens besluit dat Luchs haar “Master” is, besluiten Luchs en Bart haar mee te nemen naar de herberg. Daar herinnert ze zich niets meer van haar verleden. De volgende dag gaat Luchs weer naar de grot en vind hij een ander meisje in hetzelfde kristal. Ook zij weet uit het kristal te komen en valt daarna bewusteloos neer. Luchs neemt ook haar mee naar de herberg. Ook zij is, als ze de volgende dag bijkomt, haar geheugen verloren. Echter lijken de twee meiden elkaar wel te kennen. De eerste heet Charlotte en de tweede heet Beatrice en zijn twee van zeven Artemissen, een groep zussen van een ras dat je kunt omschrijven als geesten. Waar het begin van het spel al wat vraagtekens oproept, gaat het verhaal nog even verder en uiteindelijk ontmoet je door de loop van omstandigheden alle zeven Artemissen. Zoals hij aan zijn grootmoeder heeft beloofd, neemt Luchs hen allemaal in in zijn herberg. Hieruit ontpopt het verhaal en krijg je tevens een grote dosis achtergrondinformatie over deze zeven bijzondere figuren.

Gameplay Het verhaal is de leidraad van Lord of Magna: Maiden Heaven, verreweg de belangrijkste steunpilaar van de game. Om de game interessant te houden, gaan we hier niet verder op in, maar er kan zeker gezegd worden dat het verhaal interessant is. Diep zal het verhaal echter niet worden. Het verhaal wordt gevormd door korte cut-scenes en door dialogen voorafgaand aan missies. Elke verhaalmissie vindt plaats op een andere plek op het eiland, waardoor het aantal verschillende maps behoorlijk oploopt. Vaak is het je doel om alle vijanden te doden of om één zeer belangrijke tegenstander uit te schakelen. Dit doe je door in een team van vier in actie te komen. Het gevechtssysteem van Lord of Magna: Maiden Heaven is redelijk uniek in het genre. De gevechten zijn turn-based en de beurt van iedere deelnemer van het gevecht is afhankelijk van de individuele snelheid van het object. Waar je in veel andere strategische RPG’s, zoals de Fire Emblem-serie, over een roster loopt, geldt dit niet voor de personages in Lord of Magna: Maiden Heaven. Je kunt vrij rondlopen in het gebied rondom je startpositie. Van het personage dat aan de beurt is, wordt dit weergegeven als een paarse cirkel op het veld. De grootte van de straal van deze cirkel wisselt per personage. Afhankelijk van elk personage, en het wapen dat deze gebruikt, heb je een bereik waarin je vijanden kunt aanvallen. Het gevechtssysteem werkt zo dat als je een rij vijanden raakt, deze naar achteren vallen als een soort kegels op een bowlingbaan. Doordat de geraakte vijanden elkaar omstoten, kun je combo’s maken. Als je in één slag tien of meer vijanden doodt, mag dat personage nog een keer lopen en aanvallen. Dit is een leuk en vooral vernieuwend concept. Je hebt hier alleen wel veel vijanden voor nodig, en die zijn er. De hoeveelheid vijanden neemt zelfs bijna Dynasty Warriors-achtige proporties aan. Doordat er veel dezelfde one-hit-one-kill vijanden rondlopen, kunnen gevechten als repetitief ervaren worden. Om de moeilijkheidsgraad te verhogen, heeft de ontwikkelaar speciale vijanden in het leven geroepen die op hun beurt eens in de paar beurten meer van die kansloze vijanden oproepen. Deze Summoners hebben niet alleen meer HP, maar ook de kracht om tijdens hun beurt een groep van zwakkere wezens te laten aanvallen. Hier zijn enkele variaties op, maar helaas blijft het aantal verschillende soorten vijanden door het hele spel heen jammerlijk laag. Ook weet de game pas zeer laat in het verhaal uitdagende gevechten rond te brengen, wat jammer genoeg vooral neerkomt op een enorme lading vijanden. Tussen de verhaalmissies door, verblijven Luchs, Bart en de Artemissen in de herberg. In de herberg kun je praten met de verschillende personages en in een bijgelegen winkeltje kun je items kopen (hoewel dit lange tijd niet nodig zal zijn). Verder kun je missies herspelen, indien je wil grinden, maar doordat de game niet erg veel vaardigheden vereist, zullen velen deze optie waarschijnlijk links laten liggen. De gameplay verandert door de loop van het spel heen niet veel, waardoor de game wat repetitief is.

Haremgame? De naam van de game en het feit dat zeven vrouwen met één man in huis verblijven doen erg denken aan een haremgame, maar in de praktijk merk je hier in de game vrij weinig van. De feature die het meeste gebruikmaakt dat dit fenomeen is er één waardoor je met een Artemis op een side-quest kan gaan om zo je band met haar te verbeteren. Ook wordt ze hierdoor beter in het gevecht. Beeld en geluid Lord of Magna: Maiden Heaven kent een manga-achtige grafische stijl. In vergelijking tot de tekenstijl van Rune Factory hebben de artists voor deze titel voor minder lijnen en detail in de personages gekozen, wat geen minpunt is. Deze stijl oogt erg rustig en de muziek ondersteunt dit. De game bevat gedeeltelijke voice acting. Niet alle tekst wordt ook verteld, wat ook in de Japanse versie van het spel het geval is. Hoewel sommige fans het als een must zien voor Japanse RPG’s, bevat Lord of Magna: Maiden Heaven geen optie voor Japanse stemmen. Op de opening theme na, zul je geen Japanse stemmen tegenkomen in de game. Ten slotte moet gezegd worden dat in de gevechten het spel af en toe een lagere framerate of zelfs een bevroren beeld krijgt. De storingen waren altijd zeer kort en we hebben de game echter nooit hoeven herstarten, maar ze zijn er wel degelijk en dat is best slordig van ontwikkelaar Marvelous.

Conclusie Lord of Magna: Maiden Heaven weet een aangename ervaring te creëren. Toch heeft het spel ook zijn gebreken. Zo zijn de gevechten vaak simpel en met een hoog aantal maar weinig verschillende soorten tegenstanders. Na een aantal uur spelen kunnen deze als zeer repetitief worden ervaren. Ook mist de game een aantal typische RPG-elementen, waardoor deze game niet voor iedereen, zelfs niet iedere fan van het RPG-genre, geschikt is. Wat de game te bieden heeft qua verhaal is interessant, maar het wordt nooit echt diep. Daarnaast ben je, mede doordat het spel zo op het verhaal leunt, met een kleine twintig uur ook al redelijk snel klaar. Toch moeten twijfelaars dit laatste stukje erfenis van ontwikkelaar Neverland zeker een kans geven, al is het in een aanbieding.

N1 Score: 7.2

+ ["Interessant verhaal met leuke setting","Uniek gevechtssysteem","Graphics en muziek cre\u00ebren een fijne sfeer","Engelse voice-acting is van hoge kwaliteit"]

- ["Game is erg lineair","Gevechten worden repetitief","Kleine technische problemen"]

Gekoppelde games

Lord of Magna: Maiden Heaven (Nintendo 3DS eShop)